Kost iFokus

Kost

Etikettrådochrön
Läst 3040 ggr
Mitralis
2

Ger samma sug som kokain

"Fett och socker ger ett lika starkt sug som kokain.

I studier med möss var djuren lika intresserade av fett och socker som av narkotika.

– Likheterna var slående, säger professor Sara Ward till Svenska Dagbladet."

"För att få en sockerlösning som motsvarar läsk kunde mössen peta 44 gånger med nosen på luckan.

Flest försök gjorde mössen för en blandning av fett och socker, som exempelvis chokladkaka. Då kunde mössen trycka mellan 70 till 100 gånger med nosen på luckan. Mössen var till och med beredda att gå över ett elektriskt golv, vilket de inte gör för mat, rapporterar SvD. Enligt tidningen är suget i nivå med lockelsen från alkohol, kokain och heroin."

Källa:http://www.aftonbladet.se/halsa/article13863243.ab

Varför blir jag inte förvånad? SkämsObestämd

Anterrabae
0

Åh, läskigt! men föga förvånande.

Smör och socker är en farlig kombo.. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
0

Exakt Glad

Mitralis
0

Jag som älskar delikatobollar, bakverkt, choklad och annat sött och fett har ibland verkligen svårt att stå emot detta sug Rynkar på näsan

Zabbio
0

Men sockerberoende finns ju inte när man försöker förklara varför man vill bryta det :3

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Anterrabae
1

Visst är det löjligt att det inte skulle finnas.

Läste i Bitten Jonssons "Sockerbomben" att socker ändrar om hjärnan, fysiskt på samma sätt som heroin gör. Vilket leder till att det fysiska beroendet är sjukt svårt att ta sig ur. Det finns även de som hävdar att eftersom heroin gör just detta med hjärnan så kan man aldrig bryta det, därför finns metadon. Kul att socker påstås göra detsamma.. Tungan uteSkrikandes

//Ida

Zabbio
1

#5 Fast jag är nog av meningen att beroenden kan brytas :)

Det kräver en del, men det går.

Anterrabae
1

Absolut, de flesta går, och hjärnan kan läkas.. men vissa är värre än andar. Heroin till exempel. Man kan vara mer eller mindre beroende av olika ämnen.

Har just läst en bok av en kvinna som berättar att hon sett tunga narkomaner bli helt av med sina besvär på tre dagar. Genom att avgifta i hög frekvens och proppa kroppen full med lättillgänglig näring. Med tillräcklig näring behöver inte kroppen ha sug efter det man är beroende av, och med tillräcklig detox så har man inte så svåra avtändningsbsevär.

Visst går det, jag delar den åsikten med dig. men vissa saker är svårare eftersom hjärnan är fysiskt förändrad av drogen.

//Ida

Zabbio
1

Ja, hur stort suget/beroendet är, det är så klart olika. Även individuellt; det fins ju de som verkligen trillar dit på sockret, sen  finns det ju de som bara har lite svårt att motstå en bulle till kaffet. :) Liksom vissa kan sluta röka hipp som happ och andra verkligen behöver hjälp.

Tycker att det är bra om det kommer mer bevis för sockerberoende, då kanske det så småningom inte blir så svårt för en del att förstå att man tackar nej till en kaka eller chokladbit när man är på besök. Det är ju inte så många som skulle ge öl eller heroin till en alkoholist/narkoman… men ush vad många som vill  bjuda på kakor fast att man i förväg säger att jag låter helst bli..

Hur man ska göra vet jag inte, men det låter ju rimligt att tillföra kroppen så mycket rätt näring som möjligt, det hjälper ju allt läkande.

Anterrabae
1

Jag är ganska gravt sockerberoende, när jag var abstinent och hade så varit i några månader så blev jag full på ett äpple. Lika full som om jag druckit vin. Det snurrade och jag kände mig dålig och illamående. Sen fick jag riktiga avtändningsbesvär… fy vad hemskt det var.

Har dock märkt att sen jag slutade med animalier så är inte fyllan och avtändningen lika hysteriska och sugen är inte lika illa som de har varit. Jag tror det kan ha med att göra att jag kan tillgodogöra mig näringen nu, på ett helt nytt sätt. Sen jag dessutom började göra egen juice i stort sätt dagligen, har jag nte heller samma behov. Det är som att beroendet avtar med näringstillförseln. Skrattande

Men tidigare, innan min läkning började. Jag var riktigt illa däran, jag gömde socker och godis. Kunde röra ihop socker och smör och äta med sked bara för att få en kick.. Jag kunde äta upp min dotters godis, när hon lagt sig, för att köpa nytt till henne nästa lördag. Inget gick att spara. Jag åt allt.. och fort. För att sen somna i ett sockerrus. En period kunde jag inte somna om jag inte åt socker, godis, oboy, kaka, choklad eller något annat sött.. gärna knäck eller så. PRECIS innan sängåendet, gärna med mig i sängen… för att jag skulle "hålla" till nästa dag..

Nu har jag det under större kontroll, men visst trillar jag dit i bland. Dock oftast inte för fyllans skull. Det försvann i samband med att jag upptäckte mjölkintoleransen. Får jag i mig mjölk drar beroendemonstret igång igen. Och då vill jag förutom socker ha MASSOR med alkohol. Jag vaknar med känslan av att jag "behöver" vin kl 9 på morgonen. Givetvis tar jag det inte, men känslan är där.

Så visst finns beroendet, jag vet det allt för väl Tungan ute

//Ida

Zabbio
2

Socker och smör, den känns igen… Skäms

Gick 1 mil i halv snöstorm med feber en gång för att köpa choklad - och hela vägen hem igen. Fast tycker inte att jag varit beroende..hummm..

Men nu är det rätt lugnt. Äter i princip bara rena råvaror som är tillagade av mig, och dit hör varken vanligt vetemjöl eller socker. (anser inte att vetemjöl är en råvara pga att man bara tagit en liten del av sädeskornet. I grunden vill jag äta saker i sin helhet, fast det är klart att jag kärnar ur paprikan ändå.. :p) Däremot använder jag en del honung, främst till frukostgröten. Fast honung är ju dels rent naturligt (inte raffinerat) och sen är det ju surt, vet inte hur det påverkar. Men det triggar inte alls sötsuget på samma sätt (som vitt bröd och socker kan göra) och jag blir aldrig sugen på honung när jag är godis sugen… hellre smör och strösocker då x)

Annars kommer mitt sug i perioder, och mitt i en period kan jag inte bryta det, försöker inte ens längre utan rider ut stormen bara. Men jag kan oftast förhindra perioderna att börja genom att äta vettigt och stå emot suget när det först kommer.