Proviva
Jag försöker få ner mitt otroliga sockerberoende och även börja äta lite nyttigare!
Jag har bytt ut min frukost från yoghurt + fruktmüsli (46% frukt och jättemycket socker) + 1 ljus macka med smör och ost + 1 glas äpplejuice
till havregrynsgröt (fullfiber) + ca 2 msk mjölk + 1/2 banan + 1 dl proviva mango
Och jag undrar nu om någon vet hur det är med proviva? Är det hur mycket tillsatt socker i de som helst, eller är de faktiskt bra?
I innehållsförteckningen står det att 1 dl innehåller 10 g kolhydrater varav 9 g är sockerarter (vet att kolhydrater är uppbygda utav sockerarter, men är det bra eller dåligt med detta sockerinnehåll?!)
Tack på förhand! 
/Sofie som förvirrar sig bland innehållsförteckningar…
Det betyder att 9% av provivan är socker. 1% är andra kolhydrater som blir socker i kroppen.
jag har för mig att det är mer socker i proviva än i oboy.. Så ur sockersynvinkel och särskillt om man är sockerberoende så är det inte bra.
Dock innehåller den snälla tarmbakterier, men dessa kan du få genom ett glas fil eller yoghurt. Vill du kan du söta den något med honung om du vill. Det är fortfarande bättre än proviva.
Gör du juice själv, i press eller centrifug, då är det optimalt. Du får näring och god juice.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Oj! Tänk vad reklam får en på villovägar. Tack så mycket för svaret! 
Kollade lite på min gamla müsli, det var 29 g socker/100 g!!! Helt galet verkligen. Tror jag ska börja göra min egna müsli och jucie.
Det får bli hemmapressad juice eller helt enkelt vatten till frukost då!
Jag skulle gärna få i mig lite mer C-vitamin dock, vi får inte äta citrusfrukter i skolan då en vän till mig är oerhört allergisk mot det. Finns det några bra kosttillskott eller liknande? 
Du kan ju pressa en eller 2 apelsiner var morgon och dricka upp den bums. Sen innehåller exempelvis röd paprika mycket c-vitamin, det är ju alltid bättre att äta mat, frukt och grönt än att äta kosttillskott 
/Désirée
Men känner du ändå att du vill ha i dig c-vintaminer i tillskottsform, eftersom mycket av vår mat idag inte innehåller det vi behöver, så är Great Earth Super C 1000 mg en bra och prisvärd sort.
Vad du än väljer, undvik brustabletter. Brussalterna i dessa förstör vitaminerna så det ger inget. 
//Ida
Ja det är verkligen klurigt det där med allt dolt socker i våra livsmedel.
Själv så dricker jag ett halvt glas blåbärsproviva efter frukost varje morgon ( för det mesta i a f) och blåbär lugnar magen. Och jag tror att lite socker i en provivadryck på morgonen, är inte hela världen. Då behöver man energi inför dagen.
Hellre lite proviva än att inta godis efter frukost.
Självklart ska man väga för och nackdelar mot varandra. Blåbär och tarmbakterierna är ju bra, fibrerna likaså. och det uppväger ev för sockret, i alla fall för vissa 
//Ida
Bakterierna i proviva är väl inte samma som i vanlig fil? (sen har väl även fil en hel del snabba kolhydrater i sig..?)
Dricker en dl proviva blandat med helnyponpulver och nässelpulver (1msk av var) varje morgon. Ett utmärkt kosttillskott med vitaminer och mineraler i en för kroppen lättupptaglig form. :) Har gjort det i ett par tre veckor nu och har faktiskrt börjat känna mig piggare och är inte riktigt lika deppig av årstiden som jag brukar. (köper pulvrena på internet, ca 200kr kilot - men 1kg varar väldigt länge. Finns i halvkilo med)
Nu hade jag ju kunnat ha något annat än just proviva, men vill ha något lite tjockare än vatten eftersom nyponen är rätt grov i vatten, smaken i en del av provivorna täcker nässelsmaken hyfsat. Nässelpulver smakar bläh.. :3 Men min mage kommer inte överens med fil och yoghurt, så proviva är enkelt och jag mår bra, då får det bli så. Det handlar om ca 10g socker om dagen, det känns överkomligt, faktiskt..
Sen jag började med tillskotten har mitt sötsug minskat (kan fortfarande äta godis men då är det mest för att det ligger framför näsan, jag går inte och längtar efter det längre). Förutom provivan och råggrynsgröt till frukost så undviker jag kolhydrater lite grann. Väljer tex rotfrukter istället för potatis - ris och pasta har jag aldrig varit särskilt förtjust i. Brödet är min svaga punkt men det håller sig till jobbemackor varannan helg. (istället för var dag)
Nu skulle jag ju inte dra hela min kosthistoria, men i det stora hela känns en dl proviva ganska överkomligt, sockermässigt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Tack för alla svaren!!
#4 Kanske blir att klicka hem lite sånna då 
#7 Förstår precis hur du menar! Jag har gjort en deal med mig själv att dricka upp detta packetet och sen får vi se vad som händer… Jag går ju i skolan fortfarande så kan ju inte till 100% bestämma allt jag stoppar i mig tyvärr, men jag försöker iallafall 
#8 Kan tillägga att nypon bl.a. innehåller väldigt mycket C-vitamin :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#7 Det kosttillskottet du beskriver i form av proviva, nässlor och nypon är bland det bästa man kan stoppa i sig (undantaget socker då) Men det är som sagt så lite i den dl du dricker, och dessutom på morgonen så det stör inte.
//Ida

Jag tycker också proviva är bra för magen