Mat som går fort!
Fantasin här hemma tryter verkligen nu…
Vad brukar ni laga som är lite nyttigt när ni inte har så mycket tid eller ork? Några enklare recept ni kan tipsa om? 
Spenatsoppa och kokt ägg till det.
Ett tag brukade jag göra couscouspytt: Laga till couscousen, stek grönsaker man gillar (väldigt smidigt att använda färdiga grönsaksblandningar) och kanske lök, blanda i stekpannan och krydda. Jag brukade föredra curry, men det mesta lär funka 
Något mindre nyttigt: Kokt spagetti med grädde och kryddat med pepparmix.
Jag skulle just till att fråga vad du anser vara nyttigt? Det är väldigt vitt skilda begrepp numera. 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Wok på strimlat kött eller kyckling och färdig grönsaksblandning från frysen går blixtfort att laga och den kan så klart göras helt vegetarisk också 
/Désirée
#1 Spenatsoppa är gott! :D Synd att det inte går att spara bara :(
#2 Hm, för mig är nyttigt, så lite socker som möjligt, grönsaker, så lite E-ämnen som möjligt :)
#3 Wook har jag nästan förätit mig på, det är riktigt gott!
Alla bra tips! 
#4 Att man inte kan spara/värma spenat är en sanning med modifikation http://illvet.se/fraga-oss/far-mat-med-spenat-inte-varmas-upp-igen Jag sparar alltid när jag gör spenatsoppa, för det blir ändå över och det känns onödigt att slänga 
#5 Jo, jag har väl också sparat någon gång, men man blir ju lite nojjig 
Speciellt eftersom jag köper fryst spenat som jag inte vet vad det är i!
Pannbiff, med soltorkade tomater och feta, serverat med potatismos eller blomkålsmos gott, och hyfsat snabbt, om man bar en halvtimma eller så.
Jag gjorde även en thailändsk nudelsoppa för ett tag sen. Mycket gott, och fräscht.
man kokar kycklingbuljong eller grönsaksbuljong med extra ingefära och om man får tag på, kafirlimeblad (finns att köpa av märket blue dragon torkat, annars frysta i större förpackningar i asienlivs)
I en stekpanna steker man strimlad kyckling med vitlök fisksås och chili efter smak.
koka rismundlar enligt anvising
Montera soppan i skålen, kyckling, nudlar, buljong och valfria färska grönsaker somman gillar. Jag tycker om minimajs, paprika, vitkål/grönkål och groddar. Krydda med salladslök, pressad lime, fisksås och finhackad chili,
//Ida

Jag gjorde en supersnabb middag igår, i och för sig åt wokhållet, men ändå.
Fräste grönsaker, i mitt fall broccoli, vitkål, morot, tomat, jordnötter och champinjoner i olja. tillsatte 1 tsk röd curry och ett par msk sweet chilisås. havregrädde till lagom såsighet. (hade inte kokosmjölk) Lät koka upp. Smakade av med lime och soya.
Serverade med glasnudlar (koka upp vattnet och häll över nudlarna, klart på ett par minuter)
Hela middagen, supergod om jag får säga det själv, tog mellan 10 och 15 minuter att göra. Byter man kryddorna mot kanel och kardemumma, lite spiskummin och paprika så har man en indisk korma-gryta.
Vill man ha en indisk starkare variant, tar man koriander, spiskummin, paprika, cayenne eller annan chili och tomatpure. Kanske lite curry.
//Ida
Jag gillar också mat som går snabbt att laga. Förutsatt att den är någorlunda nyttig och hälsosam 
Fina tips 
som någon skrev, WOK går snabbt och blir hur gott som helst om man gör rätt
för att göra rätt krävs rätt temperatur vilket man inte klarar på vanlig spis utan man behöver en wokbrännare gärna med jetlåga, sen ska man använda gjutjärnswok, rostfri ger metalisk bismak och omöjlig att smaksätta då pannan inte har några porer.
har du bråttom, gör en sallad eller pastasallad :-)
blanda ihop en enkel pesto dvs vitlök, pinjenötter, olivolja, , basilika, parmesanost, salt blanda med kokt pasta, låt dra in, häll i kött från Grillad kyckling, lätt-creme fraishe, gräddfil, paprika, purjolök, (bacon+fetaost för fetvarianten :) )
#11 Jag har haft min gjutjärnswok i över 15 år och de sista 6 åren har jag haft gasolspis. Det går visserligen fortare att få upp hetta på gasolspisen men jag upplevde att det gick alldeles utmärkt att woka på den vanliga elspisen.
Jag använde alltid den stora plattan för att få upp lite mer värme längs sidorna.
/Maria

En av de snabbaste och enklaste "lagade" rätterna måste vara omelett… Går dessutom att variera i all oändlighet med olika kryddor och ingredienser utöver själva äggen.
#14 Kanske därför det kallas "omelätt"
/Maria
In med frysta laxfileer i micron i ca 5 minuter (eller tills dom är klara iaf) krydda enligt smak och under tiden skära upp grönsaker och göra en yoghurtdressing till.
Klart på ja 10 minuter totalt med förberdelser och allt, gott och nyttigt.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Har färdigkokta ägg i kylen. Ingen middag, men väldigt snabba och enkla mellanmål när hungern hoppar på en :)
Som nu, när jag egentligen är för upptagen för att laga mat just precis nu, ska ju fixa med en målning och är på precis rätt humör för det.. tyvärr är de färdiga äggen slut idag..*suck* så jag får väl slänga i mig nåt annat innan inspirationen flyr..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
# Det ser jättegott ut! Det måste jag testa:)
Vilka bra tips alla!
Min nya grej nu är bara helt enkelt en färdig påse sallad som jag steker en köttbit till. Slänger i lite tomat, morot, solrosfrön och ost i salladen så blir det super! :)