Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 3617 ggr
WinterPrince
0

Hjälp med att äta normalt!

Hej! Jag tror jag har försökt få hjälp här inne vid något tidigare tillfälle, men fick aldrig något gensvar.Jag behöver framförallt stöttning och tips.

Jag lever ett fruktansvärt ohälsosamt liv har jag insett. Nu har det gått så långt att jag är alldeles orkeslös och kan inte koncentrera mig alls.

Tänkte gå igenom veckan som varit för att ni ska kunna sätta er in i situationen.

Måndag: Frukost på jobbet, alltid en fralla med salami och paprika på. Lunch på jobbet, just idag Kycklingfilé & Ris. Hem från jobbet - direkt till stallet. Drack ett glas chokladmjölk sent på kvällen.

Tisdag: Frukost på jobbet. Lunch på jobbet, idag nötköttsgryta. Postade ett brev och föll för frestelsen att gå in på ICA. Köpte en påse chips och en coca-cola. Tryckte i mig halva påsen innan stallet och halva efter.

Onsdag: Frukost på jobbet. Lunch på jobbet, idag kycklinggryta med curry. Var på macken och frågade om hyrsläp och smet därefter åter in på ICA för en påse chips och en coca-cola. Köpte även en limpa bröd och lite smör med en tanke att äta det istället för chips imorgon (idag).

Torsdag: Frukost på jobbet, Lunch på jobbet, idag blir det potatisbullar.

Idag tror jag att jag ska klara mig undan chipsen. Har inget ärende i närheten av ICA. Fast blir jag sugen kan jag mycket väl svänga inom efter att jag varit i stallet. Det har hänt förr.

Inser att det bara är bukfylla de kvällar jag äter något onyttigt. Övriga kvällar äter jag i princip ingenting istället.

Helgerna är ännu värre. Då får jag ingen lagad mat från jobbet. I lördags var mitt första och enda mål mat vid 3-tiden, en påse chips. I söndags var mitt första och enda mål mat också vid 3-tiden, men åtminstone en kartong färdig frysmat. Ett par glas chokladmjölk på kvällen.

HJÄLP!

Jag vet ju vad jag måste göra. Sluta äta chips och börja ät ordentlig mat. Men den vanligaste tanken är; Jag orkar inte bry mig!

Hjälp mig inse att jag faktiskt måste bry mig, hjälp mig med stöd när jag suget kommer smygandes. HJÄLP!

Namiko
0

Du äter ju en vettig frukost och lunch på vardagarna så där behövs ju ingen ändring. Men i stallet gör du ju säkert av med massor av energi som du inte har någonstans att ta ifrån eftersom du hoppar över middagen. Visst går det snabbare att svänga förbi ICA och köpa en påse chips men mitt förslag är att du använder helgerna till att göra storkok som du kan äta till middag under veckorna. Gör du ett storkok på lördagen och ett på söndagen så har du dessutom mat att äta under helgen och får lite variation under veckan.

Sen skulle jag planera in måltiderna på helgerna på samma tider. Gärna så nära vardagsmåltiderna som möjligt för bara man vänjer sig vid att äta på samma tid så ställer magen in sig på att bli hungrig i tid till maten varje dag. Äter du middag varje dag så tror jag dessutom att det blir lättare att låta bli den där chipspåsen, tack vare att du inte är hungrig när du handlar.

Köp också hem något du kan äta när du kommer hem från stallet så att du hela tiden kan tänka "Jag behöver inte gå på ICA, jag har … hemma som jag kan äta istället".

Att du är orkeslös tror jag helt enkelt handlar om att du täcker upp ditt energibehov med tomma kalorier från chipsen, lyckas du bara byta ut chipsen (och colan) mot riktig mat till middag så tror jag att du kommer att få mer energi och må bättre ganska snabbt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

DesK
0

Inte lätt detta, men rätt av dig att söka stöd och hjälp! Glad Som sagt du vet ju själv vad du bör göra, men här är några tips som kanske kan ge dig en liten knuff åt rätt håll:

Frukosten på jobbet är ju inget vidare! Försök att ta med keso, yoghurt eller ägg och några grönsaker + gärna en frukt - äpple, banan, apelsin

Lunchen verkar ju vara bättre, men även den borde kompletterass med grönsker

Sen behöver du ett bra mellanmål, kanske kan frukostförslagen ovan passa här också, gröt med lite bär eller äppelmos är annars bra till såväl frukost som mellanmål.

Väl hemma bör du äta någon lagad mat. Börja med snabblagade enkla rätter som köttfärsrätter, pastarätter och omeletter och glöm inte att komplettera med grönsaker.

Bestäm dig för att avsätta en lördag eller söndag då och då och laga ett antal rätter, portionspacka och frys in - bara att ta fram och tina /värma i micron.

Tänk också på vad du dricker undvik läsk, saft och andra söta drycker. Drick vatten och riktig juice. Om du dricker mjölkchoklad så gör din egen av kakao, socker och mjölk och se till att ha så lite socker i som möjligt.

Gör en lista med din favoritmat, alltså sånt du tycker är gott att äta, lär dig sen efter hand att laga dessa rätter.

Recept kan du få av mig och flera andra här eller inne på Matlust Glad

Berätta ofta här vad du äter och hur det går för dig

/Désirée

WinterPrince
0

Grönsaker till middagen har jag ju inte skrivit upp, men lite slinker faktiskt ner. Majs älskar jag och tar ofta två stora skedar, sen brukar det vara någon form av grönsak i maten. Som i nötköttsgrytan var det morötter.

Yoghurt var ett bra tips, det gillade jag. Får köpa en kartong och ha stående i kylen på jobbet tror jag.

Denna helgen ska jag hem till mamma och pappa så då får jag riktigt med mat.

Nu har jag precis druckit upp den sista slurken Coca-Cola som var kvar sen igår. Dags att åka till stallet. Det har redan dragit i ICA-tarmen en gång idag. Måste stå emot! Gaah!

DesK
1

Testa också de nyare tjocka yoghurtsorterna - rysk, grekisk och turkisk, dessa kan även användas i matlagningen Glad Varje måltid du äter bör helst innehålla både råa och kokta grönsaker och glöm inte färsk frukt. Skriv upp vad dina föräldrar bjuder på, sannolikt är det väl sånt du gillar och med tiden kan du kanske lära dig att göra det själv Glad

Peppkramar från mig till dig!

/Désirée

WinterPrince
1

Gårdagens kvällsmat blev väl inte jättenyttig, men det blev iaf inte chips. Jag åt ett gäng mackor.

Vaknade dock vrålhungrig.

Jag ska lägga till att jag oftast (när det finns och inte ser för omogen ut) tar ett par skivor melon till lunchen. Som efterrätt liksom.

Idag måste jag till ICA. Tänkte göra tortilla-pizza till kvällen. Då blir det kassler/skinka och ost över så jag kan göra Cross-gryta på söndag kväll.

Känner redan nu hur jag är oense med mig själv inne i huvudet, huruvida jag får köpa en coca-cola eller inte. Ena sidan säger "ja, du är ju duktig och väljer bort chipsen". Andra sidan säger "Nej, Coca-Cola är också onyttigt!" Sen finns det någon form av medlare emellan som säger "Köp en cider istället, den får du inte samma tillfredsställese av och triggar inte beroendet lika mycket".

DesK
1

Hoppas att ditt "bättre jag" segrade! Jag måste säga att du är jätteduktig som tagit tag i detta och börjat fundera över vad du äter och dricker. Du kommer att lyckas lägga om till bättre matvanor det är jag övertygad om! Glad

/Désirée

WinterPrince
1

Nu har jag precis ätit en tortilla-pizza. Blev sjukt mätt på bara en. Det känns bra! Medelvägen segrade i dricka-valet och det blev en cider.

Men sur och grinig känner  jag mig. Allting känns jättejobbigt! Misstänker en släng av abstinens. Suget känns värre än nånsin.

DesK
2

Åh du är jätteduktig nu! Glad Försök stilla suget med hjälp av någon frukt eller grönsaker och om du har nått hemma att göra dip av.

/Désirée

WinterPrince
1

Jag funderade på att köpa lite grönsaker och dipp, men kände att då skulle jag börja frossa i det istället. Kanske till imorrn kväll…

DesK
2

Att frossa i grönsaker med dipp är ju mycket bättre än att frossa i chips Flört

/Désirée

Zabbio
2

När du väl är på ica så försök välja något bättre än chips och cola :3 En grillad kyckling är tex mer  mat, hyfsat billigt (två kycklinglår ligger väl på 20kr?). Ha vatten med dig (det brukar man lätt få i sig för lite av) att dricka istället för cola. Kanske du kan hitta något annat om du inte gillar kyckling, någon frukt eller annat sm kan ätas rått.

För övrigt finns ju bra förslag :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Halvdansken
2

Lär dig laga mat själv! Det finns massor med saker som man kan stoppa i ugnen, på en stekpanna, eller i en gryta och som tar hand om sig själv tills det är klart. Kyckling, lamm, kotletter, revben, fisk… 

Det är inte så svårt. Sen är det upp till vad du äter i övrigt. Blomkål, bakad potatis, rotfrukter, potatismos (riktig, inte pulver), grönsallad, ris osv osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anterrabae
1

Hamnar man i kris är det bra att komma ihåg att det är bättre att få i sig det nyttiga dvs maten och grönsakerna, frukten (helst råa) även om man trillar dit på onyttigt, än att man skippar både nyttigt och onyttigt.

Först mat, sen godis om man nu måste ha den. Man kanske märker att man äter maten först och inte "behöver godiset" Glad

Du har fått många bra råd, det jag vill slå ett slag för är att få i dig tillräcklig energi, och så mycket levande mat som möjligt för att vända energibristen. Levande mat är råa frukter, grönsaker, nötter, frön.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

WinterPrince
1

Nu är jag hemma igen. Mamma hade naturligtvis köpt Coca-cola och Chips för min skull. Men innan jag åt dom hade vi gjort varsin langos-macka och chipsen fick inte den vanliga tillfredställande effekten. Troligtvis för att jag redan kände mig tillfredställd med mackan.

Däremot skrek det lite i chips-tarmen igår kväll. Åt den andra tortillapizzan från i fredags och kände mig sen nöjd.

Fick med mig två kroppkakor och en låda potatisgratäng hem. Gratängen tänkte jag frysa och spara till helgen, då behöver jag bara steka en kyckling till. Kroppkakorna ska nog funka som kvällsmat två dagar iaf.

WinterPrince
3

Även igår lockade ICA. Flera gånger på väg hem från stallet försökte jag övertala mig själv att jag skulle åka dit. Till slut gjorde jag en deal med mig själv. Om jag höll mig därifrån igår och idag så skulle jag få åka dit på onsdag och köpa grönsaker med dipp och någon läsk (ej coca-cola).

Igår åt jag en kroppkaka till kvällsmat. Sen låg jag i princip under filten i soffan resten av kvällen.

DesK
1

Du är toppen! Glad Kämpa på! Bra jobbat, det gäller ju att sätta upp delmål och ta ett litet steg i taget i rätt riktning, de flesta människor klarar inte att lägga om sina vanor tvärt från ena dagen till den andra. Så jag tycker att du verkar jobba på bra Glad när man är så pass aktiv som du är det väl helt okej att slappa i soffan då och då Flört

/Désirée

WinterPrince
0

En liten uppdatering. Det har väl gått sådär…

Tisdag: Promenerade ner till Ica, EFTER att ha ätit kvällsmat. Hällde upp halva påsen chips, stoppade in andra halvan i skåpet. Ingen Coca-Cola dock.

Onsdag: Åt upp andra halvan av chipspåsen, drack äpplejuice till. Dock ingen kvällsmat.

Torsdag: Åter gick i gamla vanor, ingen kvällsmat, en hel påse ostbollar, julmust till det.

Fredag: Minimajs, paprika och dipp. Läsk, ej coca-cola.

Lördag: Lagade mat mitt på dan, blev inge gott men åt ändå. Bakade snickerskaka. Köpte en påse chips, läsk fast inte coca-cola.

Söndag: Åt yoghurt på morgonen. Var iväg halva dagen, små åt snickerskaka under eftermiddagen/kvällen.

Måndag: Bara snickerskaka till kvällen…

:( Det går inte så bra… Det enda jag känner att jag kan glädjas över är att jag inte druckit Coca-cola sen jag startade tråden. Och faktiskt så har det inte gett mig samma kick av chipsen heller. Kanske har jag kommit ett steg på vägen. Eller så intalar jag mig bara det för att själv tycka att jag är duktig.

Anterrabae
1

Gläds åt cola-framgången! Sikta på handterbara steg, kanske inte allt på en gång. Alla förändringar tar tid och kraft. Och ganska mycket vilja.

Jag skulle sätta ett delmål i att äta middag/kvällsmat OCH tillåta sig chipsen, ELLER kaka, med juice i stället för läsk. Vatten till maten. Läsk till helgen.

När du fått in matrutinen så kan du börja byta ut chips/kaka/godis.

För att underlätta för dig själv under veckan, och så du inte blir så tokhungrig så du äter bara chipsen för att du inte ids komma på något annat, bestäm veckans mat redan på söndagen. Handla hem och lyxa tiill det med chips eller kaka eller vad det blir, efteråt.!

Jag tycker du är duktig som kommit så långt som du har, och att du faktiskt vill.. Det är ganska många som inte ens vill ändra på det.

Styrkekram!

//Ida

WinterPrince
1

Tack för dom värmande orden och dom konkreta tipsen!

Igår slarvade jag igen med ostbollar. Men, dom var inte alls sådär goda som dom brukar vara…

Jag ska ta och göra ett försök med att åtminstone äta en macka innan jag ger mig på snacksen.

Namiko
1

#19 Det märks att du redan börjar ställa om dig iaf med tanke på att saker inte smakar så bra som dom brukar (allt smakar bättre när man är hungrig). Jag tror att du kommer fixa det här :)

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anterrabae
1

Gör det, all förändring sker utanför bekvämlighetszonen, det betyder att tills det har blivit en ny rutin så kommer det krävas ansträngning, periodvis stor. Det betyder att man måste först vilja, och sen planera så att man har en fungerande plan att ta till när det man försöker bryta ifrån sätter in.

Att lägga om sin kost är svårt på samma sätt som att ta sig ur ett missbruk. Först måste man vilja, och det verkar det ju som du vill, sen måste man planera. Utan planering, och även planering av lagom stora steg. Bättre att skynda långsamt, då  kan det bli mer bestående.

Ta mackan, hur kan du göra den mer matig? Tycker du om köttbullar och kanske rödbetssallad? och grönsaker på. Eller varför inte en macka med ost, skinka och grönsaker. Eller med en röra, tonfisk, kyckling eller räkor kanske? Tänk att mackan ska vara som en middag/lunchmacka. Då har du kommit långt.

Du kommer klara det bra!

//Ida

WinterPrince
1

Jag ska tillägga att jag är uppvuxen med mackor till kvällsmat, tror det har med vårt tyska påbrå att göra.

Köttbullemacka med eller utan rödbetssallad är faktiskt en favorit, jag har ju bara glömt av det…

Jag har försökt sluta med chips förr, hade en lång period i våras när jag var med i en vikttävling som jag snålade ordentligt på chipsen. Men så fort den var över så frossade jag ordentligt!

Det här känns mer långsiktigt, framförallt att jag trappar ner på en sak i taget. Det känns mer hållbart.

Så på min handlingslapp för idag står det: Äppeljuice, Köttbullar och rödbetssallad.

INGA CHIPS ELLER LÄSK!

DesK
2

Du har fått många bra tips och jag instämmer med dem. Nu får du ett gäng styrkekramar av mig också Glad Jag är övertygad om att du kommer att lyckas, just därför att du verkligen jobbar med detta och tänker efter vad du gör Glad

/Désirée

Toltaren
2

Jag tycker du är jätteduktig, verkligen! Glad Det går ju framåt med stora steg, men jag vet precis hur lätt det är att vara duktig några dagar och sedan ge sig själv belöning för det…

Något jag har försökt börja med (har ungefär samma problem som du, men är otroligt sockerberoende istället…) är att äta knäckebröd eller riskakor istället för chips! Knäckebröd är också jättebra att ha med sig som matsäck tillsammans med en flaska vatten. Snabbt enkelt och gott Glad

Frukt är också jättebra om man gillar det. Jag har alltid med mig 1-2 frukter och så fort jag blir sugen på något sött äter jag en frukt. Dessutom ger det mycket mer energi än bara godis.

Min pojkväns mamma tycker inte om när vi springer och köper chips och har därför börjat ha blomkål hemma. Den äter vi rå med dipp till, vilket är jättegott faktiskt! Glad Tänkte att det kanske du kan testa eftersom du har det jobbigt med chips.

Dessutom är det jättebra att ha en påse morötter ute i stallet, som man själv kan nalla av innan man åker hem, så får man sig ett mellanmål då också + att det är väldigt uppskattat av hästarna! Flört

Kramar från Sofie

WinterPrince
0

Tack Sofie för alla tipsen. Tyvärr är jag lite kräsen så knäckebröd och blomkål går bort, och riskakor blir jag illamående bara av lukten. Frukt är ju en idé men dom har en tendens att bli liggande i ett skåp och ruttna bort.

Igår åt jag två mackor med rödbetssallad och köttbullar. Det var riktigt mums, och så enkelt att fixa! Äppeljuice att dricka till det. Sen hade jag några ostbollar kvar sen igår som jag åt upp efteråt.

Men godiset som jag "råkade" köpa igår glömde jag bort.

WinterPrince
0

Igår kände jag en hunger för första gången på länge. Innan har det bara varit sug. Så åt två köttbulle och rödbetsmackor och kände mig nöjd. Kunde sen njuta av godiset i sakta mak.

Ikväll blir det nog lite grönsaker och dipp, efter mina köttbullemackor.

Imorgon kväll ska vi iväg och dansa så då blir det inga chips då heller. Måste bara komma på något jag kan laga till middag, som gärna räcker båda dagarna. Tips? Husmanskost är inget för mig utan mer åt det asiatiska, indiska köken. Eller grekiskt, italienskt.

Söndagen är den jobbigaste dagen. Då brukar jag vara helt slut och bara ligga och päsa i soffan på kvällen. Då är chipssuget starkt!

DesK
2

Wok gjord på en påse blandade frysta grönsaker och strimlad kycklingfilé eller annat strimlat kött, smaksätt med sweet chillisås och lite soya - går fort och är enkelt att göra Glad Till det kan du äta nudlar eller ris. (Ris kokas mycket smidigt i micron)

/Désirée

Anterrabae
1

Eller om man vill ha något indiskt.

Fräs lök, paprikapulver och curry i en gryta, häll i vitlök strimlad kyckling eller köttfärs och fräs snabbt. på med en burk krossade tomater lite vatten, en buljongtärning och tärnad potatis. Koka tills potatisen är klar. (vill man kan man även ha i lite linser som får koka med, det ger lite fylligare gryta.

Servera med gurk- och morotsstavar, tomatklyftor och blomkålsbuketter, lite yoghyrt smaksatt med örtsalt och mynta.

//Ida

WinterPrince
1

#28 Det lät inte alls dumt! Tar nog köttfärs och sen ris vid sidan om istället… Blir som en indisk köttfärssås…

Anterrabae
1

japp den är god.

En kryddningsvariant på woken som DesK rekommenderade är kokosmjölk och röd curry i tillägg. Gör precis som hon skriver, och häll på lite kokosmjölk med röd currypasta i. Kanske en skvätt lime och  ev lite fisksås, men det är inte nödvändigt. Woala, thai!

//Ida

Sarah
0

När jag har hamnat i perioder av dålig mat brukar jag göra matlistor. Skriver upp allt jag ska äta kommande veckan och när. Av ngn anledning funkar det bättre för mig än att bara säga till mig själv att jag ska skärpa mig. När saker är på papper följer jag det :) Sen går det en vecka eller två och jag är piggare och gladare och då behövs inte lappen längre.

WinterPrince
1

Dags att avlägga rapport!

Fredagen åt jag mina mackor innan jag åkte till stallet och när jag sen kom hem igen så dippade jag paprika och minimajs. Köpte fel sorts cider så den blev bara halvt druken, fläder var inte så gott…

Lördag åt jag chocklad till frukost. Inte bra! Men sen gjorde jag köttfärsröra till middagen och det blev riktigt gott! Men det blev lite sent, framåt halv 2 tiden. Innan vi åkte på dans så slängde jag i mig två köttbullemackor till kvällsmat. Drack en Pepsi på dansen, men usch vad äckligt!

Söndagen, en katastrof dag matmässigt. Ingenting vettigt åt jag alls. Köpte mig en påse chips för att jag tyckte jag hade varit duktig. Skulle lägga in den i skåpet till kvällen, men jag var så stressad att jag inte han sätta mig ner och äta, så då öppnades chipspåsen istället. Sen när jag väl var klar med allt och tänkte sätta mig och äta, då kommer mamma och pappa för farsdagfika. Sen försjönk jag djupt i soffan och eftersom chipspåsen redan var öppen åt jag ur den istället för att gå ut och värma maten.

Men nu är den måndag igen och dags att ta nya tag!

Anterrabae
2

Bra inställning, och du fick ju en bra lördag!! Fokusera på det som var bra, och ta nya tag upp på banan igen. Det blir böttre och bättre, för preferanserna ändras. Det som var ok förr, blir dåliga, mat som var god smakar sämre. Som pepsin!

kämpa på! Kyss

//Ida

WinterPrince
2

Måndagen gick inte heller särskilt bra, resterna av farsdagsfikat lockade mer än mackorna.

Igår skärpte jag mig igen. Köttbullemackor till kvällsmat, och ett ynka kex till "efterrätt".

Idag funderar jag på att lyxa till det lite med mozzarella, tomat och basilika.

Anterrabae
1

Gör det! DET pålägget är underbart. Eller tärna det och blanda med nykokt pasta. Går lika fort, och är lika enkelt som macka! men med variation. Flört

//Ida

WinterPrince
2

Det var riktigt mumsigt! Lite vardagslyx mitt i veckan.

WinterPrince
1

Idag känns det som att jag har tagit ett stort steg framåt!

Efter en psykisk kraftansträngning med hästen brukar jag alltid bli sugen. Så även idag…

Men inte sugen på chips och läsk, utan på köttbullemacka!

Har inte haft mycket chipssug alls denna veckan när jag tänker efter. Bara när jag skriver ordet chips. :)

Anterrabae
0

Härligt, det är mycket lättare att motivera sig att äta bättre när man är sugen på mat Skrattande

//Ida

DesK
1

Heja WinterPrince! Det går ju verkligen framåt för dig, du jobbar aktivt med detta och du tänker efter vad du äter, kort sagt du är jätteduktig! Glad Försök sen att hitta några alternativa matiga pålägg, så att du inte föräter dig på köttbullemackor Flört Kanske mycket god ost, rostbiff, stekt (panerad) fisk - alltså tänk danska smörrebröd Glad

/Désirée

WinterPrince
1

När köttbullarna tar slut får det bli något annat. En stor favorit är salami. Då brukar jag ha en god mjukost under.

Tack för alla glada hejarop!

DesK
1

#40 Salami och mjukost är en av våra favoriter också Glad

/Désirée

WinterPrince
1

Även om helgen varit sådär, så känner jag mig rätt nöjd.

I fredags var jag på hockey och det var en stressig historia. Jag försökte hinna med så många ärenden som möjligt, när jag ändå var i stan. Hann inte äta mina mackor innan jag åkte, men tog mig tid att göra dom och förpackade dom sen i gladpack och tänkte att skulle jag få tid över nånstans så kan jag äta dom. Jag var inte säker på om man fick ta med sig mat in på arenan, så lämnade dom i bilen.

Till hockeyn tyckte jag ändå att lite snacks hörde till. Bra är att dom har sånna små chipspåsar. Inte hade dom coca-cola i flaskor heller. (bara i pappmuggar = för stor spillrisk för mig) Så en liten påse chips, en påse bilar och en Mer blev det. Sen åt jag mina mackor när jag kom hem.

Lördagen var jag duktig och åt mat mitt på dagen. Hade en färdig låda så det var jättesmidigt! Och sen unnade jag min chips på kvällen, men åt inga mackor, fast nu kommer jag inte ihåg varför.

Söndagen var svår som vanligt. Första målet mat var strax efter tolv. Två pepparkakor, en saffransgiffel, några skumtomtar och lite glögg. Vi hade avslutning på kursen, med traditionellt fika efteråt.

När jag var inne på min 6e timma i bilen, stannade jag och handlade på ICA. Köpte en liten coca-cola, sen lite grönsaker och dipp.

Även denna dag hade jag gjort iordning mackor som jag hade med mig, men som jag inte hann äta förrän jag var hemma igen, runt halv 6 tiden.

Att det känns rätt bra är nog för att jag ändå tänker på att jag måste ha något att äta. Sen coca-colan. Visst den var god, men jag fick ingen kick av den. Bra!

Anterrabae
1

Du är jätteduktig!

Det är svårt att komma i gång och planera så bra i förväg. Jag tycker du gör det super!

//Ida

WinterPrince
0

Hej igen!

Jag har haft en dålig början på veckan. Det blev ingen kvällsmat varken måndag, tisdag eller onsdag. Igår tog jag tag igen och tog ett par mackor.

WinterPrince
1

Igår var en riktig prövning för mig. Vi var hos min syster och åt julmat. Framåt kvällen kom suget smygandes. Insåg att jag bytt ut småätandet mot att ständigt hålla mig sysselsatt, vilket vållade problem igår då när jag inte hade något att göra…

Jag drog med mig dom ut på en promenad istället, men sen slank det ner några små godisar…

DesK
1

Tycker att du kämpar på bra! Glad Att det då och då slinker ned lite godis eller annat onyttigt är ingen katastrof. Koncentrera dig på att få vardagen och helheten att bli så bra som möjligt Glad (Godis behöver ju heller inte vara så väldans onyttigt)

/Désirée

Mitralis
0

Roligt följa utvecklingen och se att du gör framsteg Glad

WinterPrince
4

Denna veckan har det gått bra! Köttbullarna är slut och jag har gått över på salami. Suget gör sig inte påmint särskilt ofta. Med undantag för igår så har jag ätit ordentligt hela veckan.

Just nu står en paj i ugnen för att bli middag till imorgon och på söndag.

DesK
1

Du ser det går framåt och du vinner hela tiden din egen kamp Glad Strongt jobbat och många peppkramar från mig Glad

/Désirée

Anterrabae
1

Wow! Du är jätteduktig!

Nya vanor etableras, och man börjar per atomatik finjustera.

Fortsätt så!

//Ida

[luneri]
1

Du har verkligen gjort framsteg! :)

Det är roligt att höra:)

Jag åt själv väldigt mycket chips förr och jag tyckte väldigt mycket om det. jag trodde inte jag skulle bli av med mitt sug. Men jag försökte minska på det. och nu är jag inte ens sugen på chips alls! Så förändringar kan ske hela tiden:)

Ett tips som iaf fungerar för mig och som jag använder mig nu när jag vänjer av mig vid dåliga vanor. När du blir sugen på något av de du inte bör äta, tänk

"tänk efter före"

För mig fungerar det hur bra som helst! när jag tänker de orden inser jag direkt att det inte är något att man ska äta. Oftast inser man ju det efteråt och får dåligt samvete.

WinterPrince
3

Jag har inte uppdaterat på ett tag, främst för att jag tycker det går rätt bra. Framför allt har attityden ändrat sig, när "jag orkar inte" känslan dyker upp så tänke jag att, skärp dig, två mackor är inte jobbigt att göra!

Sen har jag ersatt småätandet med att hålla mig sysselsatt. Då hinner jag inte känna efter om jag är sugen på något.

Jag ska ha julfika med ett par vänner så just nu är det städning och bakning som tar upp det mesta av min tid.

Mitralis
2

#52 Härligt att höra att det går braGlad Smart av dej att aktivt ta tag i tänkandet, det är oftast det som brukar ställa till det annars.

Anterrabae
1

Duktig du är! Och skönt att höra att det går mer och mer av sig själv det där med att äta ordentligt. Glad

//Ida

DesK
0

Jag instämmer med Mitralis och Anterrabae, du är jätteduktigt och jag gläds med dig att det går bra! Glad

/Désirée

WinterPrince
0

En liten uppdatering så här innan jul.

Det går väl… sådär.

Denna veckan har jag bara ätit smörgåsrån med mjukost på. Känns sådär näringsrikt, och inte särskilt mättande, men gott! Har dock inte ätit några chips eller drukit någon coca-cola.

Nu i jul tänkte jag låta mig njuta av allt som är gott och sen ta nya tag efteråt. Behöver framförallt komma i ordning med helgmaten ännu bättre.

God Jul på er!

WinterPrince
1

Uppdaterar min tråd igen… ifall någon är intresserad av att följa…

Veckan mellan jul och nyår bjöd på extremt mycket stress och press i mitt liv. Jag föll pladask tillbaka i chipsträsket. Däremot har jag lyckats fortsätta hålla mig borta från Coca-colan.

Nu är det nytt år och nya tag. Slut på stress för denna gången. Har hållt mig till mina mackor på kvällen.

Har inte varit på ICA ännu iår, men idag blir det antagligen. Är sugen på grönsaker och dipp.

Långhelg stundar och jag måste komma på något att äta. Har ingenting inplanerat i helgen så kan inte snylta mat hos någon annan.

Hade bokat en träningstid igår, men har varit dunderförkyld i över en vecka nu, så har skjutit på den till nästa vecka. Hoppas jag kan då!

DesK
0

Krya på dig! När det blir rörigt och stressigt faller man lätt in i dåliga vanor, bara att ta nya tag nu Glad Grönsaker och dipp är ju jättebra.

På tal om chips, så gjorde vi extra tunna pommes för ett tag sen och alla konstaterade att de passar jättebra istället för chips, inte så mycket nyttigare men garanterat billigare.

I vår butik var det extrapris på köttfärs, så jag tänker göra enkel paté nån dag framöver och idag blir det hemgjord pizza, kanske kan det passa dig attgöra nått sånt.

/Désirée

Mitralis
0

#57 Din tråd har blivit läst 587 gånger, så fortsätt att uppdatera du för det är många som är intresserade Glad

WinterPrince
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det blev en Tacopaj i fredags. Dock lite enformigt med det till både middag och kvällsmat, men men… Den räckte till lördagen också.

Idag har jag precis ätit morotssoppa m bacon. Plus ett naanbröd som jag hade i frysen. Den blev otroligt god och skötte sig i princip själv. Har 3 portioner kvar nu, men tänkte dela upp resten att ha som kvällsmat i veckan.

Har också börjat märka hur nöjd jag känner mig när jag är mätt. Jag gillar det!

En bra helg alltså! :)

Anterrabae
0

Det låter jättebra, och jag läser med spänning så fort jag ser att tråden uppdaterats, även om jag inte alltid skriver.

Soppan ser verkligen jättegod ut!

//Ida

WinterPrince
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har jag varit hurtig och promenerat till jobbet, i snön! Lämnade bilen på verkstan, så då var det inget annat alternativ.

Men jag vaknade jättehungrig i morse, och jag funderar på varför. Räckte det inte med soppan igår kväll? Åt jag den för tidigt/för sent? (typ kvart över 8) Innebär det att jag äter för lite? Eller är det bara för lite protein?

Jag har börjat föra in mina måltider på matdagboken.se och fått fram att jag äte alldeles för mycket fett och kolhydrater, men knappt något protein.

Likaså äter jag för lite kalorier jämfört med mitt uträknade "ideal", men är inte det bra om man vill gå ner i vikt?

Statistik från gårdagens matintag.

Anterrabae
0

Att du vaknade och var hungrig ser jag som ett gott tecken. det betyder att din kropp börjar vänja sig vid mat med näring i och vill ha mer av den varan.

Att kommentera tabellerna får jag tyvärr överlåta till någon annan då jag för tillfället ser för dåligt för att se vad de visar. Obestämd

//Ida

WinterPrince
0

Hej! Jag har inte uppdaterat här på länge. Det är för att jag verkligen har tagit tag i det här och har en blogg där jag skriver av mig. Häng gärna med där!

På det hela går det bra. Jag har fått rutin på att äta soppa till kvällsmat.

Söt och snackssuget har minskat drastiskt och jag känner mig oftast nöjd när jag ätit det jag ska.

Har börjat ta tag i träningen nu också.