Kost iFokus

Kost

Etikett: alternativmedicin
Läst 3903 ggr
Mitralis
0

Anmälan till godisfri tid

Här kan ni skriva in er anmälan till en godisfri tid Glad

Ni kan köra racet själv, eller så organiserar ni er så att ni blir en grupp.

[Jessica_91]
2

Tack Mitralis som startade upp den här tråden ^^!

Ja, tanken är alltså att köra en godisfri månad (februari), främst för att försöka bli av med sockerberoendet men man kan självklart vara med ändå om man vill börja äta nyttigare eller försöker gå ner i vikt.

Anledningen till att vi vill göra det här ihop på kostifokus är för att få stöd och tips av varandra.

Man bestämmer själv vad man vill/behöver sluta med. Själv kommer jag sluta med godis, läsk, glass, bakverk etc men även snacks som chips då jag vet att risken är stor att jag börjar vräka i mig annat skräp för att ersätta sockret.
Andra kanske känner att de bara behöver ge upp läsk om det är deras största last medan andra måste sluta helt och hållet med extra socker (t.ex socker i tee eller sötad mat).

Självklart så kan man fortsätta vara utan godis efter att februari är slut men det är ju de första veckorna man behöver mest stöd pga abstinensen. 

Om man faller för frestelsen någon gång under månaden så behöver man absolut inte hoppa av, att bara ha ätit godis en eller ett par gånger under en hel månad är ju fortfrande en ganska stor bedrift om man är sockerberoende!

Så om ni vill vara med så kan ni skriva en liten rad här eller bara hoppa på/följa tråden jag kommer skapa 31:e januari Glad

[luneri]
0

Okej! Då anmäler jag mig här:) Jag tycker detta ska bli jätteskoj! Jag ser verkligen fram emot det :)

[Jessica_91]
0

#2 Samma här ^^. Och det behövs verkligen kan jag lova, har inte kunnat ha en enda godisfri dag den senaste veckan trots min magkatarr. 

Känns som att det kommer bli lättare i februari eftersom man kommer sluta ihop med en grupp andra människor (vi är 5 än så länge tror jag). Eller kanske inte lättare, men svårare att ge vika för suget liksom.

WinterPrince
0

Jag vill vara med också! Måste bara bestämma mig för vad jag ska sluta med. Äter vanligtvis inte så mycket godis, chips är min stora last.

Så inga chips, och jag får inte ersätta chipsen med godis. Läsk? Så länge jag håller mig borta från Coca-colan är jag nöjd, men det har jag ju börjat med redan nu.

[luneri]
0

#3 Precis! Tycker att denna idén med godisfri månad var jättebra.

Mitt största problem är förmodligen att jag ger vika för andras skkull. Att jag har svårt att stå emot sötsaker om någon säger emot för jag känner mig dum att inte äta med dem, men jag har inget problem att fortsätta vara nyttig bara man kommit in i den livsstilen.

Jag har bestämt att jag ska hålla mig borta från sötsaker såsom godis bakelser och andra sötsaker. Jag ska också hålla mig borta från chips och popcorn, sådana snacks som inte är så hälsosamma så att säga. Jag tror på att det fungerar bra för mig om jag tar bort allt det onyttiga denna period eftersom jag annars skulle äta mycket av detta istället.

Socker som finns i mat, alltså som senap chilisås m.m. sådant kommer jag äta för jag tycker inte det är en jättestor mängd.

[Jessica_91]
0

#4 Kul att du vill vara med! Skrattande

#5 Låter som en bra plan, man vet ju ofta själv vad man behöver/inte behöver ge upp.
Hoppas du får styrka att säga "nej tack" när någon annan försöker propsa på dig sötsaker (du hade en vän som drog med dig i sitt frossande om jag inte minns fel).
Ska bli intressant att se hur det går för dig, finns säkert många som har liknande problem, vänner eller familj som får en att äta överdrivna mängder sötsaker.

Jag kommer ha svårast att ge upp diverse bakverk. Allt jag kunnat tänka på den senaste veckan är att göra en limecheesecake. Det är nästan skrämmande hur man blir när man blir riktigt sugen. Eller rättare sagt, att man kan må så dåligt bara för att man vill ha en kaka? Eller chips eller läsk eller vad man nu vill ha.

Mitt absoluta bottenskrap måste varit när jag var sugen på glass med kolasås. Men vi hade ingen glass så istället satt jag och käkade kolasås. När jag inte fick ut något mer så klippte jag den i två delar så jag kunde skrapa ur det sista med sked. Nu var det iofs några år sedan, jag har lite bättre självkontroll nu men det är ändå pinsamt att man kan sjunka så lågt haha.

Zabbio
0

Tja, jag hoppar väl på :)

Börjar redan idag dock, så jag får försprång.. lär behöva det! ;)

Jag ska sluta med allt godis inklusive mörkt choklad. Pga gluten och mjölk grejset mår jag ändå inte bra av något med glukossirap (kan vara gjort av vete, jag reagerar iaf på det) i.. så det är väl i princip allt gottis :( Mörkt choklad har jag ätit av på det senaste och genast fått finnar, så det är väl lika gott att strunta i det med.

Även chips, ostbågar och annat går bort. Läsk känner jag inte att jag behöver utesluta, det är så sällan i vilket fall. Bakelser likaså - om jag ska äta det måste jag ändå baka dem själv.. och det händer ju ändå aldrig  xD Men nån gång vill man kanske prova nåt recept.

Det jag får äta är honung (spelar ingen roll hur mycket socker det är i det, det har använts som sötning i många tusen år och enbart förknippats med goda egenskaper genom tiderna, så det tänker jag fortsätta med med gott samvete) fast ska begränsa det lite, en halv tsk/kopp te. Har börjat dricka mycket te nu, så det blir ju lite överdrivet mycket honung också annars.., russin, nötter och liknande. Men inte ''naturgodis'' överdraget med choklad eller yoghurt.

Glass och så tål jag ju inte heller längre.. o sorbet är inte gött :P

Hm.. ser man på det så här så blir det ju lätt..jag tål ju ändå inget av det jag förbjuder mig.. xD Utom raffinerat socker, men hur ofta använder man det om man inte har det i kaffe eller te och sällan bakar?

Tyvärr upptäckte jag att jag tål nöt-creme.. så den blir svår att motstå nu..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
0

Kan tillägga att jag bröt mot mitt beslut att inte ärta glukossirap för några dagar sedan. Åt godis hos en kompis och ''hoppades'' att just den sirapen i de bitarna inte skulle vara av vete.. tji fick jag. Dan efter var jag retlig, hade ångestkänningar och började nästan gråta  helt utan anledning.. Kroppen har verkligen lagt märke till att den inte blir förgiftad längre och reagerar på allt..

[Jessica_91]
0

Jo de klart, låter ju lätt eftersom du inte kan äta så mycket men samtidigt jobbigt om du nu i stort sett bara tål nötcreme i godisväg.
Vi säger om jag går in i en affär med ett sötsug så kan jag börja fantisera om godis, glass, chokladpudding etc. Och så kan det bli lite "overload" eftersom jag känner att jag vill ha så mycket olika grejer att jag till slut tänker "NEJ, jag ska inte ha något alls!". Medan du bara har EN grej att fokusera på. 

Kanske inte är så för dig men jag hade upplevt det som jobbigt haha ^^.

Mor min och jag ska gå på den här föreläsningen om ett par veckor: https://www.facebook.com/events/336863189674943/
Kan vara intressant och förhoppningsvis inspiererande Glad

Zabbio
0

#9 Tja.. bara för att man inte tål det så kanman ju fortsätta vilja ha… *äter belgiska sjöfrukter som jag inte tål* -_-;;

Låter som en intressant föreläsning :)

Blueberry95
0

Jag vill också vara med! Är inte direkt sockerberoande, men känner att jag inte mår bra av att äta socker. Tänker först och främst sluta med smågodis och bakverk. Lite choklad ibland går nog bra o den är mörk ;)

[Jessica_91]
0

#10 Haha ja det är ju sant iofs.
Ja jag hoppas på det ^^.

#11 Vad kul, du är så välkommen så! Skrattande

Zabbio
0

Ok, jag börjar om, idag! :D

(tjuvstartade ju innan)

Inget mer slarv för mig nu..

[Jessica_91]
0

#13 Hur har det gått, lyckats hålla dig sockerfri? Glad (det är ju omöjligt att aldrig få i sig något socker men du vet vad jag menar ^^)

Jag var utan i två dygn och sen under mitt tredje så hälsade jag på pojkvännen som beslöt sig för att göra äppelpaj med vaniljvisp och då föll jag som en fura. Choklad hade jag kanske kunnat stå emot men inte en paj!

Men men, inte ätit något skräp på hela dagen i alla fall. Har istället mumsat på en passionsfrukt och ett granatäpple. Är så trött på banan och vanliga äpplen så jag försöker liva upp det lite med annan frukt.

Har dessutom börjar träna igen så det är liiite lättare att hålla sig borta från sötsakerna. Jag kan låta bli att göra/köpa men när någon serverar mig så ryker självdiciplinen Skäms

Men det ska bli ändring på det i februari! Då vet jag ju att det finns ett gäng andra människor som mår lika dåligt som jag haha Skrattande
Inte långt kvar nu, två och en halv vecka bara! Ska fortsätta försöka trappa ner lite så att det inte blir för svårt när det väl gäller..

FrökenFrisk
0

Jag började den 2 januari. (OBS! inget nyårslöfte!)

Dricker eller äter inget som innehåller socker. Tex. godis, kakor, läsk, glass, bullar osv.

Har sagt att jag äter om jag blir bjuden. Tex är på en middag, då äter jag det. Det är ju inte varje månad jag är på en middagsbjudning.

Glad

Lycka till alla!

═══════════════════ ೋღ☃ღೋ ════════════════════
FrökenFrisk 

Zabbio
0

#14 *host*harkel* errhm..jo det är ju så att… err…*harkel*

Jag började om för några dagar sedan…. Skäms Sa ju att jag behövde försprång!

Fast nu är jag inte ens sugen längre. Åt kebab i torsdags, men valde vatten till. Har inte ätit godis sedan i måndags om jag minns rätt.. ,men ganska direkt efter att jag skrivit här senast köpte jag massa nötcreme och tryckte i mig….. ._.

Klart att det är svårt när man blir  bjuden! Är glad att jag sällan blir bjuden.. xD

Ett tips till alla godissugna är att maxa näringsintaget - vitaminer, mineraler, proteiner och så. Det hjälper faktiskt att minska sötsuget. :)

[TrevorS]
0

Jag gillar faktiskt inte sött alls, jag kopplar sötma med huvudvärk eller migrän så jag har aldrig fastnat för godis, dock gillar jag chips, äter det mer än gärna men sällan jag köper hem ändå. Men kul att följa hur ni andra har med sötsuget. Skrattande

[luneri]
0

#17 Skönt att slippa sötsug!

Jag får hela tiden vara vaksam. Även då jag inte hade sötsug var jag tvungen att vara aktsam att inte äta för mycket sådant. Risken är ju att man bara vill ha mer och mer igen när man vänjer sig.

[Jessica_91]
0

#15 Duktitg! Hur går det, känns det jobbigt eller går det bra? Glad

#16 Haha aw ingen fara, bara att försöka igen! Jag håller precis som dig på att skära ner lite så att det ska bli lättare att sluta helt. 

Jag klarar 3-4 dagar i taget innan det brister eftersom jag blir bjuden av familj eller pojkvän haha. Dock har jag förklarat hur viktigt det här är för mig för pojkvännen så han har varit tuffare nu!
Fick t.ex inte ta en till portion av pajen dagen efter och inte heller fick jag ta en bit choklad som låg oförskämt synlig i en skål på vardagsrumsbordet idag Oskyldig

Pojkvännen (som jag ju har utmanat) har dessutom slutat med både cigg och snus nu! Själva anledningen är att han inte vill slösa pengar på det men att han slutar just nu är för att han inte vill behöva ha abstinens av både socker och nikotin samtidigt haha. 
Får se hur det går för stackarn i februari, kroppen lär väl fortfarande vilja ha nikotin då. Men han är så envis och vill visa att jag har fel så skulle inte förvåna mig om han lyckas ^^.

#17 Lite avis blir man ju haha!

Idag har jag varit utan sötsaker i 4 dygn men tog för en stund sedan en kopp chai latte. Sån som man kan köpa i pulverform från Espresso House. 1 dl vatten + 1 dl mjölk + 2 matskedar pulver = MUMS!

Är väl inte lika illa som en chokladkaka men jag räknar det ändå som något jag inte ska ha under februari. Precis om o'boy.
Baaah.. Drack min kopp chai latte för över en timme sedan och jag kan inte sluta tänka på att gå och göra en till. Kan verkligen känna smaken på tungan och suget försvinner verkligen inte.

Zabbio
0

Hehe, här har chokladen stått framme sen i julas, kanske därför jag öll dit igen? :P

Fast nu har jag faktiskt varit duktig så länge att suget börjar försvinna helt.Satt och tittade på alladinasken men kände bara att nej, känns inte ens gott. ^__^

Så har egentligen slutat helt direkt, men visste ju at jag skulle trilla dit nån gång igen :P Om jag försöker att bara skära ner så är sugetkvarhela tiden..

Problemet är min kompis som bor här i veckorna, hon äter jämnt chips och popcorn.. och även om jag kan tillåta mig själv att äta lite popcorn ibland så är 3-4 dagar i veckan aldeldes för ofta.. :3

Lycka till med lattarna :P Du får försöka hitta nåt sundare att ersätta dem med ;) Varm mjölk med en tesked levande (opastöriserad) honung? Då kan du skylla på att du behöver enzymerna i honungen ;)

[luneri]
0

#19 Då kan ni inspirera varandra:) Det är jättesvårt att bara sluta med något tvärt. Men det går om man vill!

#20 Jag kan inte heller skära ner. Jag måste sluta helt och hållet.

Man kan också göra som Anna Skipper säger att man ska kasta ut allt onyttigt från huset och köpa bättre alternativ iställetTungan ute

Det hade jag gjort om jag bodde själv, men nu gör jag inte det så jag får rätta mig efter de andra här hemma. Så jobbigt när de köps hem glass och kakor osv och så ska man försöka stå emot.

Zabbio
0

#21, Precis, bor inte själv :P Men pappa har väkl snart ätit upp det..

Fast eftersom jag inte tål åbäket så är det ju lite lättare att stå emot nu. "Är den här chokladbiten värd att jag försöker a livet av mig imorgon?" känns som en mer drastisk frågeställning än "Är den värd de 15g som den lägger på mina höfter?''.. för på den senare kan svaret bli ''ja!'' ;)

FrökenFrisk
2

Vilken utmaning jag haft nu i två dagar!

Åkte hem till min mamma som bor flera mil ifrån oss. På vardagsrumsborde fanns en hel skål fylld med läckerheter. Mamma hade givetvis köp hem mina favoriter för att vara snäll emot mig.

I två dagar har jag kikat på när andra ätit godis. Dom har valt godisen med omsorg och ätit mina favoriter.

Jag är så STOLT över mig själv att jag inte tog en bit! Skrattande

Hurra!

FrökenFrisk 

[luneri]
0

#22 Väldigt bra tänkesätt. Ibland när man är väldigt sugen känns det inte så hemskt att man lägger på sis lite, men efter man ätit det funderar man istället "varför åt jag det där".

Jag brukar fokusera på hur jag känner mig efter att ha ätit de där onyttiga som jag inte skulle ha ätit. Då känner jag att det hade inte vart nödvändigt att äta det och jag tänker att jag får skylla mig själv att jag åt det senare på träningen om det blir kämpigareTungan ute det fungerar för mig att lättare stå emot. Jag kombinerar gärna nyttig mat och träning, träningen inspirerar mig att stå emot onyttigt samtidigt som jag vill gå ner några kilon. Jag mår allt bättre ju mer jag drar ner på det onyttiga. Jag upplever att jag är  gladare och har mer energi när jag undviker onyttiga alternativ.

Det sägs att socker kan göra att man blir nedstämd och bidra till deppretion.

#23 Det är jättebra! Jag tycker också sådant kan vara svårt att motstå och oftast äter man för att vara snäll. Vilken motståndskraft du har!Glad

Jag har ett nyttigt glassrecept, men jag tycker mer det är som en frusen smoothie. Den är jättegod och tänkte dela med mig av receptet när jag frågat min syster om ingredienserna. Det är honung i istället för socker.

Zabbio
0

#23 Grattis och bra jobbat! :)

#22 Så kan man ju också tänka :) Tror att det hjälper en hel del att ha en plan :)

Honung är bra, är den bara opastöriserad har den en massa nyttiga enzymer i sig. Den höjer blodsockret, men trots att den tekniskt innehåller mer socker än strösocker så höjer den bara blodsockret hälften så mycket. Och som vi vet har ju blodsocker dels en ner-dimpande effekt som får oss hungriga, sen har det ju ett samband med insulin som lagrar vårt fina reservlager. :P Så honung är ett bra alternativ. Fast som med allt - rimliga mängder.

Jag har haft svårt att komma upp i kalorier på sistone.. trots att jag försökt så har jag bara kommit upp i 1000kcal idag.. vill ligga på ca 1600-1800 (och ligger normalt sett på 2000 utan godis). Och tyvärr inte tillräckligt med proteiner. Men provade att göra färs på linser och solrosfrön, som bägge ligger på ca 24gr. protein/100g. Det gick väldigt bra och blev faktiskt gott, åt som biffar med rotfrukter, råris och bea-sås till *lol*, så det tänker jag använda fler gånger när jag vill ha lite vegetarisk middag. Känner att jag kommer mer och mer ifrån lchf, men det känns rätt bra ändå. Kolhydraterna kommer från bra källor och är fortfarande inte någon större del av kosten. :)  Fast visst känns det skumt  att äta både fett och kolhydrater, men som sagt.. jag ligger ju inte precis på överskott kalorimässigt heller.

Vägde idag 74kg, vägde 76 förra veckan, så det har äntligen börjat lossna. Och en kompis frågade faktiskt om jag gått ner nåt, redan innan jag vägt mig, hon tyckte det såg ut så! :P Men ska se till att komma upp i minst 1600kcal/dag igen, inte bra att ligga för lågt.

Mitralis
2

Jag har kommit fram till att jag ska försöka äta godsaker endast om jag har sällskap av någon annan som äter. 
Jag ska försöka att dricka varannan vatten. Dvs ett glas läsk skall följas av ett glas vatten.

Zabbio
0

#26 Låter bra, när börjar du? :P

FrökenFrisk
0

Definitionsfråga; Vad är godis?

Var på bio igår och vill ju precis som många andra sitta och tugg på något. Gick på ICA och köpte naturgodis som jag ansåg inte var godis.

Det blev en diskussion mellan mig och sambon som ingen vann. Så nu frågar jag er. Vad är godis?

FrökenFrisk 

[luneri]
0

det kan nog variera beroende vem man frågar. För mig är godis, lösgodis och sådant man köper i påsar, men också choklad och andra sockriga sötsaker, bortsett från bakverk då.

Ibland kan jag säga att fruktyoghurtar är som godis eller efterätt för att det är så himla mycket socker i. Så för mig är förmodligen godis sådant som har högt sockerinnehåll

Mitralis
0

#27 Är i princip emot att börja på måndagar eftersom "alla andra" gör det Tungan ute Men jag kan ju kanske komma runt det om jag kör en mjukstart på måndag och sedan på riktigt från tisdag Skrattande

Mitralis
1

#28 Om det är naturgodis doppat i choklad eller youghurt så ser jag ingen skillnad på det och vanligt godis, mer än priset Skrattande

Zabbio
0

#28 rena nötter, ev. saltade, är inte godis för mig, men choklad eller yoghurt så blir det godis :)

#30 xD Börja på tisdag då..:P

FrökenFrisk
0

Tack för era svar! Min förhoppning var att ni skulle skriva att allt deras godis inte räknades till godis… Flört

Men det är mer kcal i deras choklad än marabou såg jag när jag gjorde lite efterforskningar. Attans!

FrökenFrisk 

[luneri]
0

Jag tycker om det är vanliga nötter så är det inget godis utan mer nyttigheter.

Vad märkligt att det är mer kcal i i deras choklad. Hade vart intressant att se näringsinnehållet och se vart kalorierna kommer från, behöver nödvändigtvis inte vara "dåliga" kalorier. Men jag kan ändå tro att det kan vara mycket socker i den chokladen.

FrökenFrisk
0

Här kan du kika mer… Precis som Mitralis skrev så är det nog bara priset som skilljer godiset från godis.

Glad

Är det någon utöver mig som tar kosttillskott Krom för att minska sötsug och få ett jämnare blodsocker?

FrökenFrisk 

[luneri]
0

Ja det stämmer nog. Jag har funderat varför det kallas för naturgodis.

Om man tänker sig vanligt godis innehåller hemskt mycket kemikalier som knappast kan vara bra för kroppen, men jag tror att naturgodis isåfall kan innehålla naturliga råvaror och på såsätt är lite bättre. Av vad jag kunde se på kokostopparna innehöll de inga kemikalier. Jag vet inte hur det är med det tillsatta konserveringsmedlet: natriumdisulfit om det är naturligt eller inte.

Jag har inte testat krom, men funderat på det många ggr.

Namiko
0

Jag tror jag hoppar på här jag med. Har precis som Zabbio slutat med vete och var så galet godissugen i tisdags att jag lusläste innehållsförteckningarna i dom få veganska godisar jag hittade och testade att köpa ett hekto som innehöll glukossirap men inte någon annan form av vete. Åt godiset under tisdag kväll och onsdag morgon och kan meddela att jag fortfarande mår dåligt. Men jag har inte särskilt mycket godissug i vanliga fall, det som är jobbigast just nu är chips. Det enda jag kan tänka på är knapriga, mumsiga potatischips vilket driver mig till vansinne då jag upptäckt att potatisväxter ger mig ledvärk.

Så nu känner jag att jag behöver lite peppning för att klara av godis- och chipssug utan att bli galen av det. Jag har inga problem att inte äta för mycket men att inte få äta alls är alldeles för jobbigt för mig men det är inte värt illamående, huvudvärk och humörsvängningar från helvetet i en veckas tid bara för att jag vill ha några godisar, eller ledvärk som gör att jag knappt tar mig ut med hunden bara för att jag ätit lite för många chips.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Mitralis
1

#37 Låter inte alls skojigt det där Rynkar på näsan
Kan du byta ut potatischipsen mot majschips?

Zabbio
0

#37 Lycka till :)  Förhoppningsvis släpper suget efter ett tag.

Har förresten sett en ny sorts chips i vissa naturgodis-sortiment.. rotfrukter som är vacuumfriterade och saltade. Kanske kan funka.

Eller kör på popcorn :)

Namiko
0

#38 Jag har ätit en hel del majschips men det är inte samma sak, iofs så kan jag fuska och äta en påse chips nån gång ibland och ta värktabletter dagen efter men det skulle vara bättre om jag klarade mig utan.

#39 Tack :) Jo, det brukar ge med sig men just nu blir jag bara galen på det, det enda min hjärna kan tänka på idag är choklad så jag ställde mig och bakade. Det är tur att jag fortfarande kan göra det iaf. Tror inte att någon annan sorts chips hjälper, det fungerar tex inte med majschips, suget finns fortfarande kvar. Brukar inte ha såna hemska sug det är bara det där med att måsta vara helt utan något ofrivilligt som är jobbigt. Popcorn har jag aldrig varit särskilt mycket för men äter det ibland.

Det som har funkat bäst har varit vindruvor, det måste nog ha att göra med att dom är så lätta att småäta länge på som stillar behovet att tugga iaf plus att det är sött. Måste få mer ordning på maten också, har tappat nästan all inspiration gällande mat sen jag slutade med vete och har inte fått nån vidare ordning på ätandet efter det vilket ökar behovet att småäta.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Zabbio
0

Ja.. kan bara önska dig lycka till :)

[luneri]
0

#40 prova och se om kosttillskottet krom hjälper mot sötsuget.

Jag försöker också undvika vetemjöl i så stor utsträckning som möjligt. Egentligen är det inte alls dumt att äta glutenfria alternativ för hälsan. Jag har också märkt att rismjöl fungerar utmärkt som redning i såser istället för mjöl. Maizena vill jag helst inte använda då jag undviker gärna majs.

Här är en tjej som gjort "nyttiga" efterätter. väldigt intressantGlad Minns inte om jag postat länken i denna tråd tidigare, men isåfall var det i en annan tråd. Jag tänkte testa den cookie dough nån dag. Jag älskar kakdegTungan ute

http://chocolatecoveredkatie.com/2011/09/27/new-recipe-sugar-free-cookie-dough-dip/

[Jessica_91]
1

#42 Tack för tipset! Den här tycker jag verkar smaskig: http://chocolatecoveredkatie.com/2011/01/31/sugar-free-chocolate-fudge/ Dock vill jag nog ha i en klick honung men det kanske blir gott utan också ^^.

Nu börjar det snart dra ihop sig mina damer och herrar Flört Jag sitter och funderar på om jag borde göra något gott i veckan som ett avsked liksom haha. Inte bara lösgodis utan något lite lyxigare. Typ chokladpajen jag gjorde för nästan ett år sedan. Tänka lägga upp en bild här nu men kom på att det nog inte är så snällt, vattnas rejält i min mun bara jag tänker på det ><

Hm nu låter jag som en rökare som ska sluta med nikotin "Jag ska bara röka upp det här paketet, sen kan jag sluta". Men jag känner att jag varit ganska duktig med att trappa ner, med tanke på att jag ätit godsaker varenda dag flera veckor i sträck innan/under/efter julen. Så jag ska nog unna mig något extra gott innan jag slutar. Får dock planera in det så att jag gör det hos farsan när vi är lite folk där, annars kommer jag trycka i mig allt själv Oskyldig

[luneri]
0

#43 De såg jättegoda ut! Jag skulle också vilja göra dem. Honung tycker jag är godkänt att ha. det är ändå nyttigare än det vita sockretGlad Jag är inte förtjust i sötningsmedel som de står att man ska ha i sålänge de inte är naturliga sötningsmedel som stevia. men stevia har en smak av lakrits och den gillar jag ändå inte. Fast hon kanske menar naturliga sötningsmedel.

Ja, det ska bli spännandeGlad

Jag funderar också på att äta något gott innan det sätts igång. Jag funderar på "årets" semla. Jag brukar alltid äta en semla per år (blir sällan mer än så av någon anledning), och nu är det ju  ändå semlesäsong. hmm.

Har också vart ganska duktig att äta mindre onyttigt, vilket hjälper mig mycket inför den sockerfria månaden. Inte lika sugen som tidigareGlad

Zabbio
0

#44 Ja, jag kan ju inte glömma att honung anväts som sötningsmedel i så många tusen år och ändå bara har gott rykte om sig (antiseptiskt, välgörande, läkande etc). :P Utom de socker-rädda som drar allt sött över en kam. Men det ska vara rå honung, inte pastöriserad.

[luneri]
0

pastöriserad honung, är det oupphettad honung? Jag ska kolla efter detta i affären, eller först och främst vad vi har i skafferietTungan ute

Ja, speciellt de som äter låg kolhydratskost vill inte äta något med "socker" i. Men det är förståerligt iome att det inte går ihop med deras kost.

Jag äter gärna naturligt socker som finns i frukter, honung och sådant. Jag anser inte det som lika hälsofarligtGlad Inte för mig iaf.

Jag tycker att dadlar är väldigt sött och gott att ha i gröt eller fil för att ge mer sötma. jag sockrar aldrig min gröt eller fil med vanligt socker utan det kommer antingen från bär eller frukter. Det kan vara lite syrligare, men man vänjer sig.

Toltaren
0

Åh, det kan jag behöva!

Zabbio
0

#46 pastöriserad (hur det stavas) är upphettad, så den ska inte vara upphettad :P

Jag har inte en susning om hur man vet ifall den är det eller inte, eller hur vanligt det är. Den behöver iaf inte vara pastöriserad för att säljas (vilket mjölk måste) :) Jag köper min v en kompis som håller bin.. x) *har det lätt för sig*

Nej visst förstår jag det. Fast jag är ju själv inne på lågkolhydrats hållet, undviker stärkelser osv. Men inte honung.. dels för att det ändå inte blir den mängden som det blir om man tex äter bröd och pasta (eller ett paket vindruvor ;) ). En tesked (eller rent av matsked) honung väger ju inte upp för alla de kolhydraterna liksom. Speciellt inte som jag inte dricker mjölk heller. :)

Men kan ändå inte se det som skadligt eller dåligt.

Jag har börjat tappa rätt mycket sötsug. Allt faktiskt. Vilket är rätt skönt :) Men har ändå lite honung i te och i äggmjölken (till kaffet).

[luneri]
0

Vad intressant att du kan äta såpass mycket honung ändåGlad

Och jag som älskar varm mjölk med honung iTungan ute

Det kan jag tänka migGlad

Zabbio
0

Det finns ju en anledning till att jag inte kallar mig LCHFare trots att jag äter mycket fett och inget bröd eller pasta :3 Tror att lite av varje är det bästa, men rena, naturliga råvaror och inte den mängd av kolisar vi blivit  vanda vid.

Gick ner 10kg på 6 veckor av varm mjölk med honung. Drack ebart det, åt i princip ingen mat alls och vissa dagar drack jag inget heller. Var nog lite databeroende, satt i snitt 19 timmar om dygnet, varken åt eller sov. Fast det är inget jag rekommenderar…

Anterrabae
0

Vilken bra ide, i och för sig är jag redan utan godis, chips, choklad, läsk och dete mesa med vitt socker.. Men jag kan ju alltid försöka tajta till mig där det går- Just nu kommer jag inte på vart dock.. Ska bli spännande att följa iaf

Gällande honungen så är i stort sätt all honung i affären pastöriserad. Finns det telefonnummer till odlaren på burken kan man ju altid fråga. Annars fr man räkna med att denär död. Det spelar så stor roll om man tånkte hetta upp den själv, tex baka med eller lägga i te, varm mjölk osv. Annat blir det om man vill ata den rå och kall-. Enzymerna och aminosyrorna förstörs vid 40 grader, bakterierna vid något högre temp.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Zabbio
1

#51 Du äter väl inget onyttigt…:P

40 grader.. hm.. vilken värme krävs för att blanda den i vatten? Tänker på min äggmjölk och har gjort det ett tag. Lägger visserligen i honungen sist, men det är ju över 40°.. iofs så är kaffet också rätt varmt, så det är väl skit ihopa.. fast jag slickar ju skeden efteråt så det blir lite råa enzymer kvar.. xD

Anterrabae
0

Nä, just det. Men jag ska bli duktigare på att stoppa i mig mer av det nyttiga, Sen äter jag visserligen inget onyttigt i sig,´men en del som ligger lite utanför min kostplan..

samt att det ska bli kul att följa, stltta och peppa er som gör det här på riktigt.

Sen kan man ju röra ut honung i dressingar, som smaksåttning i yoghurt eller bara en sked då och då för att det är nyttigt Flört

//Ida

Zabbio
0

#53 Lycka till :P

Bleh.. alla mina dressingar är ju majonäsbaserade nu, känns inte gott med honung i det.. Men får nog i mig rå honung ändå :P

(btw, det hjälpte inte med enzymer till knäckebrödet, det hatar min mage fortfarande :( )

Anterrabae
0

hur många tog du?

//Ida

Zabbio
0

3 st till 1 skiva först, och 2st till 1 skiva några timmar senare.

FrökenFrisk
0

HA! Jag kom på det!

Jag äter magnesium för annars får jag ont i muskler (Jo det är sant, kan ta det i en anna tråd). Nu är är mina magnesiumtabletter nästan slut och jag snålar på tabletterna samtidigt som jag är totalt jätte choklad sugen! Här är svaret på varför:

Begär efter choklad kan vara vanlig vid magnesiumbrist. De flesta utom vegetarianer lider ofta brist på magnesium, gravida alkoholister och diabetiker behöver ofta ta tillskott.

Läs mer här

Hur går det för er andra? Håller era löften? Glad

FrökenFrisk 

Zabbio
0

#57 Magnesium för muskler? Intressant :)

Jag föll dit igår. Eller tja, jag sade ju iofs att hembakta kakor var ok för mig eftersom jag ändå äter det så sällan. En kompis hade gjort vete, gluten och mjölkfria kakor för min skull till en liten fest/möte.. så det gick ju bara inte att tacka nej efter den omtänksamheten! Goda var de också *lol* Och idag var godissuget tillbaka, så klart :3 Men har nästan stått emot det.. *försöker intala mig att knäckebröd som jag knappt tål med honung, smör och kakao inte alls har att göra med att jag föl för godissuget*Oskyldig

Men nu ska det vara slut med det :P

[luneri]
1

#57 Det förklarar en delFörvånad

Jag brukar säga att jag har chokladbrist när jag är sugen på choklad, det kanske är magnesium brist som ligger bakomTungan ute

[NoOrdinaryGirl5]
2

Jag är med :D:D

Jag har slutat äta godis rakt av :D Har inte ätit en godisbit sedan 31 December :D . . en månad imorrn :D

Mitralis
0

Inte för sent än att haka på. Mycket månad kvar Glad

[luneri]
0

#60 Det är inte dåligt!Glad

Hur går det för er? Nu har snart halva månaden gått.

Det har gått bra för mig, jag fick sug av något gott i början av månaden, jag gjorde lite popcorn. Denna gång en mindre mängd, men det gick inte bra och de blev hårda:P Jag skulle ju inte äta popcorn heller var tanken, men jag resonerade att det inte var "jättefarligt" eftersom huvudmålet är sockerrika sötsaker och chips. sen dess har jag inte haft så mycket sug och har vart ganska lätt att stå emot.

Jag gjorde en nyttig kakdeg igår, av kikärtor, havregryn, jordnötssmör och dadlar som sötningsmedel. jag hackade i små bitar av 70% mörk choklad, jag tyckte de var okej eftersom det var såpass lite choklad.

[Jessica_91]
0