Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 13311 ggr
Vintersnö
0

Komjölk eller sojamjölk?

Vad är egentligen nyttigast att dricka, sojamjölk (osötad) eller vanlig mjölk? Glad

MissInAction
0

Att dricka soya skulle jag inte rekommendera. Fermenterad torde vara mindre dåligt i så fall.

http://www.westonaprice.org/soy-alert

Mariann skriver om mjölkprotein från komjölk. Finns även intressanta länkar i hennes inlägg. 

Beror kanske på vilka mängder du dricker också. En fetare mjölk (3%) eller rentav helt obehandlad mjölk torde vara bäst, den mättar bäst och då blir inte effekten av mjölksockret lika påtaglig.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[sakring]
0

Såvida du inte är laktosintolerant så skulle jag säga komjölk. Så fet som möjligt och ohomogeniserad. Du måste skaka kartongen innan du dricker.

Zabbio
0

Ohomogeniserad komjölk.

Är inte alls säker på att sojamjölk är nyttigt.

Men som mjölkallergiker (även mjölk protein) så kör jag på havremjölk :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Vintersnö
0

Så ni menar att all sojamjölk som de säljer i vanliga affärer i princip är giftigt? Jag som älskar det.. Rynkar på näsan Jag är nämligen vegetarian och funderar på att utesluta eller åtminstone ersätta en del mejeriprodukter med annat. Dessutom är jag sockerberoende och ha hört att det kan stimuleras av det naturliga sockret i vanlig mjölk, och det är en annan anledning till att jag vill hitta alternativ.

Zabbio
0

#4 Jag är personligen skeptisk till sojaprodukter överlag. Åtminstonde när man äter mycket av det. Soja är egentligen inte en födoväxt utan odlades som täckväxt för att skydda den riktiga maten.. det finns inget ''folk'' som ätit soja i huvudsak (så som detfinns de som har ris till all mat eller potatis etc) och rå soja är giftigt. Det mesta av giftet kan man tillaga bort, men det är ju fortfarande en skillnad på ''ogiftigt'' och ''nyttigt''. Om jag skulle vara vegetarian skulle jag välja att kombinera baljväxter och ris osv för att få fullvärdigt protein, hellre än att äta mycket soja.

Sen tror jag inte att mjölk är det bäste för människor heller, det är kalvmat. Och att så många i världen inte tål det alls är väl ännu en indikation.

Men havremjölk däremot ligger nog lite bättre på skalan. Det innehåller väl inget som är speciellt  nyttigt och svårt att få i sig på andra sätt, men det innehåller i varje all varken laktos, kasein eller soja. Du kan göra egen eller köpa färdig. Icas Solhavre tycker jag personlign är godast, den är också billigast :) Har minst ''havresmak'' eller hur an ska säga.

Annars kan du blanda ut vispgrädde med vatten. Om det bara är sockret du oroar dig för. Det är nog det som smakar mest mjölk, men et innehållr mycket lite mjölksocker.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

MissInAction
2

Om du är sockerberoende så är det nolltolerans på socker och stärkelse som gäller. Annars kommer du aldrig att bli stabil abstinent.
Havremjölk kommer av havre, som är ett sädesslag, stärkelse, som tas upp i kroppen som socker!
(Majs är för övrigt också ett sädesslag, det är inte många som tänker på det utan ser det som en grönsak Förvånad)

Vatten är en utmärkt dryck, fungerar till alla mål och mellanmål.

Det är också viktigt att du får i dig alla essentiella fetter och de kommer tyvärr inte från vegetabilier, men du kan ju ta t.ex. omega3-tillskott. Och använd smör i din matlagning, det mättar och är näringsrikt Glad

Sockerberoende

Kluring om Ryssland

Gronstedt
1

Ingendera! Båda innehåller på tok för mycket socker för de eventuella nyttigheter de kan ge. Och soja anser jag vara en styggelse i alla former.

Elshira
1

Ja soja är vad jag kan läsa mig till "mellan raderna" inte särskillt bra (för kroppen), det är dessutom ännu sämmre att odla.

Så jag skulle säga att valet borde stå mellan havremjölk och komjölk.

Men är du sockerberoende så påverkas du antagligen en hel del av båda delar. Inte så mycket beroende på andelen kolhydrater (<5 gram/100 gram), utan det är snarare mängden som gör det. Det är lätt gjort att dricka 5 dl på en dag, vilket blir det samma stärkelsemässigt som 25 gram socker.

Mjölk innehåller åtminstone fett vilket mättar. Så jag skulle kört på ohomogeniserad mjölk (arla kallar sin för gammaldagsmjölk, innehåller lite mer fett) eller så kan du köpa laktosfri mjölk (innehåller mindre mjölksocker).

Eller så skippar du det helt och dricker vatten och lägger de pengarna på andra proteinkällor t.ex.

Men frågan är om du äter mycket stärkelserik mat i övrigt? 200 gram pasta innehåller 140 gram störkelse. Det är nästan lika illa som att äta samma mängd gelegodis - stärkelsemässigt!

Så för någon som är sockerberoende så kan suger hänga kvar trots att man utesluter allt godis osv, just pga stärkelsen.

Hakuna matata!

MissInAction
0

Just mjölkproteinet kan många sockerberoende vara känsliga för också. Som sagt, all stärkelserik mat ÄR socker. En alkoholist kan inte hålla på och ta små huttar under dagen och precis samma tänk måste en sockerberoende ha - avhållsamhet. Läs gärna också Gunillas blogg Vitt begär. Hon skriver mycket klokt om detta, och inspirerande! Kan inte länka dit just nu eftersom jag sitter med en mobil och har bråttom :)

Kluring om Ryssland

MissInAction
0

Just mjölkproteinet kan många sockerberoende vara känsliga för också. Som sagt, all stärkelserik mat ÄR socker. En alkoholist kan inte hålla på och ta små huttar under dagen och precis samma tänk måste en sockerberoende ha - avhållsamhet. Läs gärna också Gunillas blogg Vitt begär. Hon skriver mycket klokt om detta, och inspirerande! Kan inte länka dit just nu eftersom jag sitter med en mobil och har bråttom :)

Kluring om Ryssland

Peppe
0

what?? jag visste ingenting om det här med socker och mjölk? jag är godis och mjölkberoende som sjutton, men mer mjölk än socker. Jag har druckit 1.5-2 L per DAG i 14 år. Har försökt bli av med mitt sockerberoende utan att lyckats men aldrig haft en tanke på att mjölken också kunde vara en bov… socker skulle jag kunna leva utan men mjölk? no way! jag som älskar mjölk Gråter

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

MissInAction
0

Peppe, Hur lång är du? :p Mjölksockret heter laktos. Sådär känner ju alla beroende för sin drog - kan inte vara utan. Sedan är det ju skillnad på beroende och extremt ingrodda vanor också. Äter du mycket mackor? Pasta, potatis, ris? Allt det är socker.

Kluring om Ryssland

Peppe
0

#12 hur lång jag är? knappt 160 Tungan ute

jag blir "sjuk" utan mjölk, känner mig febrig utan att ha feber, trött, hängig, dålig i magen. Det händer när jag t ex är utomlands eller iväg på annat håll där det är svårt att få tag på mjölk, hemma utsätter jag mig inte för det Flört dricker mjölk till ALL mat och sånt, dricker mjölk när jag är törstig, och dricker mjölk när jag har "tråkigt", ungefär som att småäta ur en chipspåse, så dricker jag mjölk Flört

mitt mjölkdrickande började i samband med min astmaattack när jag var 7 år. innan dess drack jag ALLTID vatten, på samma sätt som jag idag dricker mjölk. från den dagen jag kom hem från sjukhuset har det varit mjölk som gäller så beroendet började över en dag, bokstavligen.

jag äter nästan aldrig mackor, inte heller ris däremot ganska mycket pasta (fullkorn) och potatis. utan lite pasta eller potatis blir det ju ingen riktig maträtt Cool

MissInAction
0

Jaha! Hehe jag frågar för att just mjölk verkar ha en förmåga att stimulera tillväxthormon och folk växer dels mycket på längden, men också att de blir närsynta, därför att ögonen "växer" för fort så att de liksom får fel form. Lite knepigt att förklara kortfattat men kanske du förstår Glad

Finns väldigt mycket god mat, faktiskt. Vad sägs om alla möjliga slags grönsaker? Och oilver, nötter, ostar och mejeiprodukter? Endast fantasin sätter gränserna Flört

Men hm, dricker du så mycket för att du är törstig? Så mycket har jag svårt att få i mig! Jag dricker för övrigt nästan bara vatten, och en del te.

Kluring om Ryssland

hus-musen
0

#13 Det du beskriver kallas för abstinesbesvär, du är beroende av mjölken helt enkelt precis som en alkolist vill ha sin alkohol.

Qui dormit, non peccat

Peppe
0

#14 jag har tagit cortison pga astman från samma stund jag började med mjölken, och cortison hämmar väl tillväxten istället? så dom kanske slår ut varandra Flört jag dricker inte mest för att jag är törstig, utan lite mer "bara för att" eller att jag är hungrig och inte orkar göra mat osv. Har en komplicerad mathistorik bakom mig och periodvis har jag levt på mjölk och godis endast, ingen mat. men det är en lång historia för något annat tillfälle :)

synfel har jag men vet inte om det är just närsynt? jag ser inte på långt håll.

Emaljoh4
0

#16 Man är närsynt om man inte ser bra på långt håll. Tungan ute

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

jizzy
2

Komjölk är, tja, bröstmjölk åt kalvar, och hur man kan få det till att egentligen vara lämpat åt människor är konstigt. Sen att det är en kulturell grej är en helt annan sak. Jag tror de alla har sina för- och nackdelar. T.ex. är ett för stort kalciumintag INTE bra för våra ben i kroppen (leder faktiskt till benskörhet), i motsats till vad många verkar tro. Samtidigt är ett extremt intag av sojabönor inte heller bra, det bildar små mängder östrogen i kroppen som kan rubba hormonbalansen. Rent miljömässigt är förstås djurhållningen mångdubbelt värre än att odla vegetabilier/bönor, det är ju miljöforskarna eniga om. Finns mycket propaganda hit och dit, den saken är säker. Glad

Gronstedt
1

#18: Det är de inte alls eniga om. Naturbeteskött är aldrig med i de beräkningar som används i anti-kött-propagandan, ännu mindre naturbetat smådjurskött eller insektskött.

jizzy
1

#19: Och hur mycket av den totala kött och mjölkproduktionen kommer från naturbete tror du? Flört

Elshira
4

Man behöver inte nödvändigtvis köpa gräsbeteskött, det räcker gott med ekologiskt kött/mjölkprodukter.

Här i uppland där jag bor finns ett märke kallat "sju gårdar" och är enbart ekologiska och kravmärkta.

Korna betar så länge som möjligt (lösdrift under vår/sommar/höst), får en begränsad (mindre) andel foder från spanmål, soja är inte tillåtet t.ex. I princip allt foder odlas på de egna gårdarna. De använder inget konstgödsel och förebygger kväveutsläpp med att mata med mer baljväxter istället för säd och man har mer klöver på åkrarna (binder kväve).

Man plöjer inte heller åkrar i onödan vilket förebygger att jordarna lakas ur och behöver konstgödsel. De använder varken konstgödsel eller bekämpningsmedel, och använder inte GMO växter.

Korna går löst i ladgården, kalvarna får dia korna och har ett betydligt trevligare liv än de "vanliga" korna.

Dessutom ökar de ständigt användandet av förnyelsebara energikällor mm. Finns mycket att läsa på deras hemsida!

Köper man sedan kravmärkt kött så är det i princip samma regler.

Hakuna matata!

MissInAction
0

Ja poängen är väl att det storskaliga industriköttet behöver bytas ut mot ekologiska gårdar i mindre skala. 

Yes, jag köper kött från Sju Gårdar också, och Lövsta som också är närproducerat.

Kluring om Ryssland

Lodis
1

Jag dricker inte någon slags mjölk. Det har jag inte gjort sedan jag var 4 år :)

Men om jag skulle välja mellan komjölk och sojamjölk så skulle jag ta sojamjölken alla gånger.

Komjölk är inte naturligt för människan, den är bara till för kalven. Den innehåller så mycket tillväxthormoner och kasein, det skulle jag inte vilja dricka.

Men det finns ju havremjölk, om man inte vill använda sojamjölk. Jag brukar använda havremjölk i bakning och till såser. Den är jättegod och användbar.

Om man inte vill dricka österogener så ska man nog inte dricka komjölk. För den innehåller ju en hel del av det.

Den bästa mjölken för människor är människomjölk. Den är gjord för oss precis som kossans mjölk är gjord för kalven.

Men det känns förstås lite fel att dricka det som vuxen :)

Lodis
2

#13 När mjölkproteinet kasein bryts ner i magen så bildas ett ämne som kallas kasomorfin eller mjölkmorfin. Det är beroendeframkallande som du fått erfara.

Ost och glass innehåller ännu mer koncentrerade mängder kasein. Det finns en hel del människor som är beroende av de produkterna.

Så det bästa du kan göra är att bryta ditt beroende. För att dricka så mycket komjölk som du gör kan vara riktigt skadligt. Tänk efter hur mycket det blir på ett år!

Komjölk är kopplat till en rad sjukdomar, tex. cancer, diabetes och hjärt och kärlsjukdom.

Gronstedt
0

#20: Exakt så mycket som vi köper. Varför tror du att det har ökat så mycket de senaste åren? För att allt som produceras går åt. Men så länge vi glatt köper det gamla vanliga, spannmålsuppfödda, metanproducerade köttet utan muck, så kommer det förstås att finnas kvar.

Anterrabae
4

Som sagts ovan är mjölk precis som socker starkt beroendeframkallande. Morfinpeptiderna eller kasomorfin även kallat ändrar om ihjärnan på samma sätt som heroin och morfin, fast inte lika fort. Det samma gäller för socker.

Så för att bryta det ena beroendet måste man ta bort både socker och mjölk. Jag ka trösta med att efter avtändningshelvetet är över är man inte alls så känslig för varken stärkelse eller frukt längre. Rent socker i alla former och processad stärkelse är fortfarande triggers. Men mer komplicerade kolhydrater verkar man klara mycket bättre. Så, ur den synvinkeln kan havremjölken fungera, om den är osötad och intas i begränsad mängd. trots stärkelsen

Ett altenativ till mjölkprodukter i tex kaffe och te kan vara äggmjölk. Mättande, gott och neutralt. Triggar inte. Funkar även utmärkt som proteindrink/tilldkott om man tycker sig behöva det.

För övrigt är sesam näst intull identiskt med komjölk i näringinehåll. Undantaget socker och kohormoner bla. man får i sig det kalcium man behöver och det i en lättupptaglig form. Sesammjölk är alltså att rekommendera.

En liten tanke om kalcium.. Ja komjölk innehåller mycket kalcium men detta har vi mycket svårt att ta till oss, det är i fel form. Dessutom är mjölk starkt syrabildande i kroppen, så det kalcium som finns går åt till att neutralisera syran som bildas när vi hanterar mjölk. Detta räcker tyvärr inte, så kroppen måste dessutom ta av sin största kalciumreserv för att neutralisera. Dvs skelettet. Stor mjölkkonsumtion ger eller i alla fall kan ge, benskörhet. Tar man dessutom kortison, som också ger benskörhet så bör man köpa sig ett kalciumtillskott, eller be kortisonförskrivande läkare skriva ut kalcium i hög dos.

Nej, komjölk är inte nyttigt. Vissa tål det i måttliga mängder, ohomogeniserad och helst opastöriserad. Men långt ifrån alla. Är man dessutom beroende så är detta en stark indikator på dold mjölkproteinallergi. Tyvärr.

Soya är inte hller bra, men i en allergi/beroendesituation är det klart att föredra, men då osötat och i begränsad mängd.

Nöt och frömjölk är lätt att göra själv, och mycket gott. Därtill bättre än nåde soya och komjölk.

Så tycker och tror jag, efter mycket studerande och läsande och så..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Peppe
0

hm jag är inte redo att lägga mjölken åt sidan… har aldrig hört talas om något av det ni säger och känner mig inte riktigt mottaglig just nu. kanske någon gång senare i livet om jag känner att mjölken blir ett problem…Glad

dricker för övrigt mjölk direkt från tanken då jag och min sambo jobbar på mjölkgård, alltså opastöriserad och ohomogeniserad.

Anterrabae
1

Skönt att höra att du har levande och färsk mjölk att tillgå!! Då är det mycket mindre bekymmer med den. Eftersom den har sina enzymer och bakterier kvar så r den inte så svårsmält. Och så sjukt mycket godare än allt annat i mjölkväg Flört

Jag tycker du har bra inställning för övrigt när det gäller förändring. En förutsättning för att lyckas är att man är motiverad, och är man inte det så är det ingen ide, eftersom det är som gjort för misslyckande. Och sådana mår man bara dåligt över. All förändring måste ske på ens egna villkår och i egen takt. även om det är bekvämt.

//Ida

jizzy
1

#27: Du skrev "kanske någon gång senare i livet om jag känner att mjölken blir ett problem" - det är just det den riskerar att bli om du dricker mycket mjölk nu; i form av benskörhet.

MissInAction
2

Hm jag skrev ett svar här men det kom aldrig? Nåja jag provar igen Glad

Exakt de där ordvalen känner jag och många andra med beroendeproblematik så väl igen. Man "är inte redo" än, man vill inte. Jag har under lång tid varit i det stadiet att jag tänkte att jag inte var redo att ge upp mitt älskade socker. Men vadå, det är en beroendehjärna som talar och den är inte sund.

Det faktum att du inte har hört talas om en sak betyder visserligen inte att det inte existerar, eller att det inte ligger någonting i det. Men om det var helt nytt för dig, så har du åtminstone nu fått upp ögonen för detta. Bara gott kan komma ur det Glad

Några länktips, dessa är fokuserade på sockerberoende, men det är värt att tänka att beroendesjukdomen är en hjärnsjukdom med flera utlopp. Kan lika gärna vara shopping, arbete, träning, relationer och spel.

Hjärnan - biokemisk bakgrund

Beroendet sitter i reptilhjärnan

Kluring om Ryssland

Satum
0

Tänker du kalori- och näringsmässigt så är de i princip lika, iallafall de man köper i vanliga mataffärer. Jag dricker också bara soyamjölk här hemma för att det är godast! :) + jag är laktosintolerant!

Anterrabae
0

#30 Det är dock svårare att lyckas bryta ett beroende, vilket som helst,  om man inte vill…

Här hemma dricker vi havremjölk för övrigt, det tycker vi är godast som mjölkproteinallergiker. Flört

//Ida

Peppe
1

#26 jag har inte ett enda av symptomen för mjölkproteinallergi…

Ska forska lite i det här någon dag när jag har tid. Att bara svälja sådan här radikal information med hull och hår av anonyma på internet är inte riktigt min grej, men jag ska undersöka saken iallafall!

Jag har som sagt druckit mängder med mjölk i 14 år och bara märkt bra saker med det! Glad vi har även nämnt det för min läkare vid något tillfälle eftersom "mjölkbehovet" uppstod exakt samtidigt som jag fick astmaanfallet för 14 år sedan och hon hade ingen kommentar om att det på något vis skulle vara dåligt…

Mjölk är en stor del av mitt näringsintag på en dag så att ta bort den skulle ställa till med mycket besvär för min del. jag är allt annat än en allätare så det känns som att jag har viktigare saker att ta tag i först eftersom mjjölken inte är något problem för mig, snarare tvärt om Glad

Anterrabae
0

Jag tycker du gör rätt i som säger att du ska kolla upp och landa lite, att bara svälja vad folk berättar för en är aldrig bra. Glad

Givetvis skulle det innebära stora förändringar i att byta mjölken, särksillt som det är ett så stort intag. Men med god planering och tid så går det också. Om man vill.

Gällande mjölkproteinallergin så upptäncke varken jag, maken eller makens stora tös dem förrän vi slutade. Jag gjorde en grundlig blodutredning på maken och båda töserna eftersom det fanns en del skumma symptom som i normala fall aldrig kopplas till just mjölkallergi. Alla tre fick skyhöga utslag på immunologitesterna på allt från mjölk. Den stora tösen reagerar till och med på nötköttet! När jag nu som otestad insåg att jag var ensam kvar med mjölken tänkte jag att det är väl lika bra att hålla sig ifrån den då all mat och sånt jag gör ändå är mjölkfri. När jag slutade så böjrade jag producera symptom. Samma med övriga familjen. Nu märker vi alla hur sjuka vi faktiskt blir av mjölk.

Efter vi tagit bort mjölken så har en massa annat försvunnit också, bla pollenallergi, pälsdjursallergi och vissa födoämnesallergier som frukt och grönsaker.

Jag upptäckte även min spannmålsallergi på samma sätt, inte förrän efter jag tog bort det (av helt andra orsaker) Kunde jag börja läka och pruducera symptom.

Nu inte sagt att du är mjölkallergisk elller så, men dolda allergier är luriga för de märks inte förrän man haft ett uppehåll, eller gör en immunologisk utredning

Fö vet jag precis vad det innebär att dricka mängder av mjölk, kallades för kalv och har alltid föredragit mjölk framför allt annat. Drack flera liter om dagen även jag.

//Ida

morochdotter
0

Människan är det enda däggdjur som dricker mjölk från andra däggdjur i vuxen ålder. Inte ens lejon dricker mjölk från andra däggdjur.