Vitkål på Rödkål?
funderar på att göra rödkål (den man äter till jul), men inte hittat rödkål här i stan så jag tänkte använda vitkål, är det någon större skillnad förutom färgen på de två? Brukar annars göra kålpudding på rödkål och det smakar ju likadant.
Det är ingen större smakskillnad, men jag tycker att det är lite skillnad i koncistens. Rödkålen är ofta hårdare än vitkålen. I södra Sverige gör man ju ofta brunkl till jul och beroende på hur man smaksätter så kan denna ju bli väldans lik rödkålen i smak 
/Désirée
Jag tycker att smakskillnaden är ganska stor på rödkål och vitkål. Gillar vitkålen bättre då den oftast är "pepprigare" i smaken
Men skillnaderna tycker jag jämnar ut sig när den tillagas. Jag håller med om att det är stor skillnad på dem råa, men kokt borde inte vara så stor skillnad.
Det borde med andra ord funka utmärkt. Dock blir den nog som Desiree säger brun.. Men visst är det gott!! 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#3 Ja, jag menar råa 
Jag menade tillagad ovan.
/Désirée
Jag gjorde det igår, blev helt okey, jag tyckte smakmässigt att det var väldigt likt, skillnaden var väl att den blev mycket mer mjukare än rödkål. Men det gjorde inget, den var riktigt god för det.