Torkade osockrade tranbär?
Hejhej! Jag undrar var jag kan få tag på detta? Just osockrade, eller åtminstone lättlockrade. De jag hittat innehåller ca 35% socker vilket är galet mycket, åtminstone för mig som inte får sockerkickar utan raka motsatsen med huvudvärk och trötthet. Nån som vet var jag hittar osockrade torkade tranbär?
Hum alla bär och frukter innehåller socker och när de torkas så försvinner vätskan, men sockret blir kvar. Sannolikt är att de torkade tranbären, som finns att tillgå är osockrade, de innehåller nog bara sitt naturliga socker.
/Désirée

#1 Fast jag kan inte tänka mig att all den sötman som är i dessa tranbär är fruktsocker? De är fruktansvärt söta. På ena förpackningen står det dessutom "Torkade och sockrade" och dessa är lika söta som de i förpackningen som enbart säger "Torkade".
Oj, det är inte lätt. Jag har i vissa ica maxi-butiker sett påsar med torkade tranbär som sett ut att vara utan.
Jag hittade länkar till tre som säljer osockrade tranbär, två med äppeljos dock
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag googlade på torkade tranbär och detta kom upp och mycket mer 
//Ida
Det beror nog helt på hur torkade de är.
Färska tranbär innehåller 8.9 gram kolhydrater + 87 gram vatten.
När man torkar bär/frukt som brukar vara lite sega/mjuka (tänk typ torkad persika eller så bland naturgodiset) är det drygt 1/3-1/4 vatten kvar, vilket i sådana fall stämmer ganska bra med din påse.
Är bären torkade väldigt mycket så de nästan börjar bli lite hårda är det runt 1/8 del vatten kvar. Då har tranbären ett kolhydratsinnehåll på nästan 80%.
Kolhydraterna är ju i princip rent socker i olika former bara, men ja det stämmer nov väldigt bra även om de smakar väldigt sött (vilket knappast är konstigt med så mycket socker).
De som är sötade verkar ha lite äppeljuicekoncentrat, men när jag kollar på energimängd och kolhydratmängd och försöker räkna så kan det i.af inte vara många %. Äppeljuice har utspädd också drygt 95 kolhydrater så det är nog hugget som stucket!
Hakuna matata!
#5 Men i #2 Säger TS att det står "torkade och sockrade" på förpackningen, och hänvisar i #0 till 35% socker som verkar vara tillsatt, annars står de ju som kolhydrater. och i 80%+ mängd… eller?
//Ida
Under kolhydrater brukar det ju ibland stå "varav sockerarter" (både vitt vanligt socker och fruktsocker går under den kategorin).
Så om det stod sockerarter verkar det fortfarande vettigt :)
Mängd av något tillsatt står i innehållsförteckningen och då i % (av vikten om jag inte har helt fel).
Att osötade och sötade smakar lika sött skulle kunna bero på att de osötade är mer torkade än de sötade och på så vis blir sockermängden totalt den samma i båda trots olika mycket vatten.
Men står det inget innehåll annat än tranbär så ska det inte heller vara det!
Ts, du kan inte fota påsen eller hitta något info på internet om dem så kanske vi kan luska i vad det är i din påse? =)
Hakuna matata!

Tranbär, torkade och sockrade
Innehållsförteckning: Tranbär 60%, socker 39%, solrosolja.
Näringsvärde per 100 g: Energi 1450 kJ/340 kcal, protein 0 g, kolhydrat 79 g varav sockerarter 71 g, fett 1,5 g varav mättat fett 0 g, fibrer 4g, natrium mindre än 0,1 g motsvarar koksakt mindre än 0,5 g.
Tranbär, torkade
Innehållsförteckning: Tranbär, socker, vegetabilisk olja.
Näringsvärde per 100 g: Energi 1499 kj/354 kcal, protein 0,1 g, karbonnitrat 82,4 g, fett 1,37 g.
#8 Ja står det socker i innehållsförteckningen så är det givetvis socker tillsatt i båda! Hade det däremot inte stått socker i innehållsförteckningen utan bara tranbär så ska det inte vara annat än tranbär :)
Hakuna matata!