Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 2478 ggr
Anterrabae
5

En hälsoresas start

Nu har jag bestämt mig och kommit igång, i alla fall hyfsat.

Jag har påbörjat något som liknar Gerson-terapi, med vissa personliga modifikationer.

Det hela går ut på att äta sig frisk, enligt principerna: "Let thy food, be thy medicine" och "Du är vad du äter".

Anledningen är att nu har jag kommit till ett läge där jag antingen kan välja att göra något, eller bli blind. Jag vill inte det senare så.. here we go!

Jag har tänkt att använda denna tråden som något slags dagbok. Med uppdateringar om mående och framsteg så väl som motgångar för den som vill läsa. Jag har även skaffat en blogg till för att hålla igång och dokumentera.

Välkommen in! Ett slags hälsoresa

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2

Jaha, ja. Tredje dagen och nu på kvällen mår jag lite bättre igen. Förmiddagarna är vidriga under avgiftning, kvällarna bättre.

Har generellt svårt att ta, mår illa och har ont i magen. Inte kul alls. Men jag hoppas det vänder nu. Har läst mig till på flera ställen att de första tre dagarna är värst.

Idag fick jag inte i mig all juicen jag skulle ha. Bara en tredjedel. Får försöka lyckas bättre i morgon.

I dag har jag dock fått i mig två mål mat, till skillnad från torsdag och fredag. Även fast jag mått sämre.

Detoxen fortskrider, och jag känner att den gör nytta. Även om det är jobbigt.

//Ida

DesK
3

Ida jag önskar dig all lycka och framgång med detta och jag följer dig med glädje intresse och spänning Glad

/Désirée

[Aquelegia]
2

Mycket intressant, håller tummarna att du blir av med dina besvär. Hejjar på digGlad

[sakring]
1

Hejar också på digSkrattande

[Mairah]
1

Håller med de andra. Det här ska bli spännande. Jag hejar också på dig Skrattande

Mitralis
1

Låter som sagt väldigt spännande så jag skriver en rad för att följa tråden jag också. 
Jag hoppas givetvis att kostomläggningen kommer att ge resultat och önskar Lycka till! Glad

Anterrabae
4

Oj, tack alla! Kyss Vad gulliga ni är!

En liten uppdatering. Söndag förmiddag vaknade jag och var inte riktigt lika kass som tidigare. Reflekterade inte så mycket över det. Märkte att jag hade svårt med tanke på juicer och frukost och sånt så jag lät mig själv ta det lite lugnt. tänkte att om det nu är så att kroppen vill vara utan ett tag så ska den få det.

Fram på dagen så började jag känna mig piggare. Hade då både juicat och detoxat och helt plötsligt sitter jag med min middagstallrik och dansar på stolen. Har så mycket energi, supperglad och energisk och jag kännde inte alls igen mig själv Flört

Givetvis gick det över fram på kvällen, men det var en underbar försmak av hur jag kommer att kunna må! Jag insåg inte bara i hjärnan utan även i känslorna att jag kommer kunna må bra! (med eller utan syn, även om jag siktar mot med och med full syn!)

Jag gick och la mig med en känsla av begynnande halsfluss och undrade vad Idag skulle bära med sig. Vaknade seg och öm i kroppen, influensakänsla.. Men satte igång med dagens rutin. Juicer, detox, ja allt som hör till. Och fram på eftermiddagen var hela influensakänningen borta, jag kände mig som igår ganska pigg och energisk. Jag ser fram emot vad morgondagen kan föra med sig. Jag har lite planer.

Jag tycker att den psykiska lättnaden som jag genomgått på bara några dagar är helt fantastisk. Tänk vad lite detox kan göra! Fler borde testa.

Nu, nytt kaffe, mer juice sen sängen!
Snart kommer en uppdatering på bloggen också.

//Ida

[Aquelegia]
0

Vad är det du skriver om för kaffe? Skulle verkligen behöva en kopp vid 13-14tiden då jag helt utan att minnas somnar i flera timmar, är extrem trött hela tiden. Vad gör jag för fel? Kan ju nämna att jag enligt livsmedelsverket äter 1000kcal för lite (känner mig mätt, tar stora portioner och äter upp) men får i mig alla näringsämnen?!
Äter rotfrukter, citrusfrukter, grönsallad, baljväxter dylika frukt och grönt dagligen i dubbla rekommenderad mängd.

Järnhalten är dock väldigt låg, genom vad i frukt och grönt världen kan jag få i mig järn?
Vill verkligen inte äta kött dagligen då jag mår illa utav det.

Kan det vara sockerabstinens? Har fuskat med choklad ifrån chokladkalendern varje dag , men annars är det noll socker. Har varit sockerberoende hela min barndom/tonår men inte som ungdom.

Namiko
2

#8 För att få i dig mer energi så försök äta mer energitäta livsmedel, ha gärna extra fett i maten (vegetarisk kost är ofta ganska fettsnål och fett är det energirikaste du kan få i dig) och välj grönsaker som inte är så vattniga (gurka är i princip bara bukfylla), att minska ner lite på grönsakerna för att äta något mer energirikt kan säkert också hjälpa dig lite.

Äter du kött ibland så är blodpudding med något C-vitaminrikt till ett utmärkt val för att få i dig järn. Kom inte åt livsmedelsverkets sida nu men leta där efter järnrika vegetabilier och undvik te, kaffe och mjölkprodukter till maten och ha alltid med något med mycket C-vitamin då det hjälper till vid upptaget av järn.

Eftersom du redan vet att du får i dig för lite energi och järn så är det en väldigt trolig förklaring på varför du är så trött, sockret kan bidra men det låter inte särskilt troligt om du bara äter en chokladbit om dagen.

Håller tröttheten i sig för länge så kom ihåg att gå till en läkare för att kolla upp dig, trötthet kan bero på så många saker.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anterrabae
2

Jag tror tröttheten först och främst beror på omställning, det var ju inte jätttelänge sen du la om kosten Flört

Järn finns i spenat, mangold, (det mesta som är mörkgrönt) nässlor, men även i torkade aprikoser, fikon torkad fruk generellt. samt i frön och nötter.

Om du generellt äter lite för lite så tycker jag precis som Namiko att du ska försöka få upp energiintaget något, för att vara på den säkra sidan. Eftersom svenskar idag blir fetare och fetare så har livsmedelsverket räknat i underkant på vad vi behöver.. Vissa går in i svält på de nivåerna. Har du olja och sånt på salladen? Äter du ägg? I så fall är egen majjo jättebra och gott. Ja, du begriper tänket.

Ge det lite tid, men går det inte över kan ju en hutt blutsaft vara av godo. Då får du både järn, c-vitaminer och alla B-vitaminerna

//Ida

Anterrabae
2

Ja just det, glömde ju kaffet..

Jag gör kaffelavemang. Kokar kaffe enl anvisning. Tar det som lavemang och renar på så sätt levern.

Koffeinet i kaffet stimulerar levern att göra sig av med gifterna den samlar på sig, den släpper det till tarmen. Under tiden bildas ett enzym som cirkulerar runt i kroppen och binder orenheter som släpps, det stimulerar även vävnader att släppa mer skit som lagrats och så binds det till levern som släpper det för vidare transport ut i tjocktarmen.

Detta har lika omedelbar blodrenande effrekt som dialys. fast inte på det som man renar när juranrna pajjar. Men det är mätbart.

Juicerna stimulerar även de att gifter släpps så levern skulle inte orka annars. Det kommer ett inlägg i bloggen senare om kaffelavemang.

//Ida

[Mairah]
0

Hade aldrig hört om kaffelavemang förut Förvånad Roligt att det fungerar Glad

Kaffe är ju annars en bov som kan ta bort järn och C-vitaminer i kroppen har man hört??

Fast det är tur att du dricker så mycket juicer. Skrattande

[Aquelegia]
0

Men om jag äter mera fett så hamnar min fettnivå för högt, Jag borde alltså äta dubbelt så stora måltider av vad jag redan äter men då jag inte är vaken så mycket på drygnet och framförallt inte orkar äta sådana enorma mängder (jag älskar mat och tar redan stora portioner)
Till sallader äter jag alltid någon sorts protein, då helst böckling, lax, ägg, räkor och alltid såser baserade på hemmagjord majonäs. I grönsalladen har jag alltid gröna blad men skall skippa isbergssalladen och bara ha mörggröna blad så hoppas jag få upp järnet på det sättet. Dubblade frukosten imorse och insåg att jag faktiskt orkade äta en stor portion direkt på morgonen Glad

Kaffe/te och mjölk dricker jag inte så det problemet finns inte.
Blutsaft älskar jag ju så får kanske börja med det igenOskyldig
Blodpudding innehåller tyvärr wsocker så därför jag inte äter det. Men skall fråga mamma hur man gör tysk blodpudding. Finns ju blod att köpa i vanliga butiker.

Tack för toppen tips! Funderar på att testodla lite mangold, egen sallad med mera under vintern. Låna mammas växtlampor. Då har jag alltid hemma. Blir mycket spring till butikerna nu med alla grönsaker (får inte belasta mig) så skulle underlätta att slippa handla massa.

Namiko
0

#13 Jag har en ganska hög ämnesomsättning och behöver ordentligt med energi och skulle nog inte få i mig den om jag inte hade extra fett i maten. Har alltid olja på salladen, häller flytande margarin på all mat som det passar till (jag vet, inte det bästa fettet men det är gott) och har massa fett i potatismoset. Man får såklart försöka äta nyttiga fetter och se hur stora mängder man klarar av för man mår såklart inte bra av för mycket fett heller men det är ett jättebra sätt att få i sig mer energi när man inte kan äta tillräckligt stora mängder mat.

Har du tur så kan det gå att beställa hem grönsaker till dörren där du bor. Själv kommer jag att börja få hem frukt och grönt från ekolådan efter nyår så jag dels får mer variation och dels slipper dra hem allt själv.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anterrabae
2

Nu har jag kommit in i en trött period, jag kan sova hur mycket som helst. Särskillt i samband med kaffepauserna. Behöver sova middag efter dem! Annars mår jag ok, känner mig inte så förgiftad längre.

Jag dricker min juice äter min mat och börjar känna vad jag har för marginaler att spela med.

Har skrivit mer på bloggen!
Välkomna in, ni som vill läsa lite längre.

//Ida

[Mairah]
0

Härligt att höra Ida Glad Ska genast dyka in och läsa

Anterrabae
0

Sådärja, bloggen är återigen uppdaterad, sent om sidor.

Nu, här i dagarna har jag hållit på i en månad. I och för sig en period mindre strikt gällande salt och protein, det tog ut sin rätt och nu har jag tajtat till det hela igen! Det har medfört en ny period av avgiftning. Jag tror att kroppen gjorde en nystart eller hur man säger och tog i från botten. Idag mår jag därför kasst.

Vad händer mer då, jag går ner i vikt, även fortsatt. Jag har för tillfället kommit ner till -13 kg. Jag är av med mitt levaxin, och nästan helt av med blodtrycksmedicineringen. Jag minskar också kontenueligt ner på långtidsinsulinet. Jag känner i kroppen att det händer massor. Visst blir jag trött, men det känns ändå som positivt.

Jag hoppas att det jag känner idag är just omställnings- och utrensningsbesvär. Annars är influensan på väg.

Nu ska jag göra eftermiddagens kaffelavemang, och sen lista ut vad jag ska äta till middag.

C U!

//Ida

[Mairah]
1

# 17 Roligt att det går åt rätt håll för dig Glad

Anterrabae
0

Tack! Jo, det är skönt att se att saker händer, för det är inte lätt alla dagar vill jag lova. Jag läste att det var hårt arbete, och visst visste jag det när jag började. men jag insåg inte vidden. Tur var väl det.. Flört

//Ida

[Mairah]
0

# 19 nej, skam den som ger sig FlörtGlad hej heja!!

Zabbio
1

Hur går det? Har saknat dig ett par dagar, hoppas att det är som du blivit mycket bättre och valt att ha kul utomhus eller nåt ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Anterrabae
5

hej,

Jo jag har har blivit bättre, men nu är jag lite in between. Jag ser för dåligt för att greja datorn utan glasögon, men för bra för att kunna använda glasögonen jag har.

Läkarbesöket visade på förbättringar, mest. Och några saker som stått still, INGA FÖRSÄMRINGAR! Skrattande

har skrivit mer på bloggen.. Flört

//Ida

Sarah
0

Av ren nyfikenhet, hur påverkar maten blindhet?

Anterrabae
0

Om man äter mat man inte tål så aktiverar det immunförsvaret och kan orsaka autoimmuna reaktioner lite var stans.

Det är även via maten vi äter som näriningen till ögats ämnesomsättning kommer, precis som för alla andra delar i kroppen.

Inflammationener genererllt, dvs autoimmuna reaktionener, när immunförsvaret är överaktivt och kroppen angriper sig själv, triggas av olika faktorer, bla maten och syra-bas-balansen. Man visste redan på 70-talet att rött kött påverkar reumatiker så de får mer ont, mjölkprodukter likaså. De kan överaktivera ett immunförsvar så kroppen skickar ut sina sk killer-cells för att förstöra fienden. Bara det att fienden inte finns och därför drabbas hela kroppen.

Maten spelar en otroligt stor roll. Vid näringsbirster kan man även då få fel i siit immunförsvar och få inflammationer. Ögonen just, är mycket känsliga och tyvärr ett av de organ som sist tar det som de behöver. Tex lutein (det orange-röda färgämnet i bla tomat och paprika) ska samlas i lever och i gula fläcken i ögoen tillsammans med andra antioxidanter tex xantofyller. Kroppen tar det den behöver och om det finns kvar så kan det räcka till ögonen. Om det inte gör det så får ögonen vara utan. Pågår detta länge så kommer kroppen så småningom ta av ögats reserver och gula fläcken (den del av ögat som gör så man kan fokusera bliocken) går sönder.

I mitt fall är det snarare varianten med överaktivt immunförsvar som är boven. Jag har samma inflammatoriska processer i mina ögon som finns vid avstötning av transplanterade organ. Mitt immunförsvar försöker göra sig av med delar av mina ögon.. typ. den reaktionen tror jag orsakas av något. Jag försöker hitta vad.

Jag vet att animaliier förvärrar det hela för mig, lika så för stor mängd protein, även vegetabiliska. Samt att jag blir sämre av för stor mängd salt.

Jag har alltså med kost lyckats lugna det hela en aning, men inte fullt ut. Jag har även fått en misstanke om man att jag kanske har parasiter i ögonen.. Jag har fått starka indikationer på det från flera håll och källor. Men jag håller fortfarande på att kolla läget. Om det är så så jag har i alla fall en förklaring till varför immunförsvaret reagerar.

Jag har som synes varit väldigt inaktiv. Jag har haft en period då jag sett så dålgit att jag inte kunnat hantera datorn.. Men nu har jag fått en kortisonspruta i ena ögot så inflammationerna dämpats så ser jag lite bättre igen. Jag vet att det bara är en tillfällig hjälp lite av konstgjord andning, men jag kan för hoppningsvis köpa lite tid.

har inte bloggat än, har bara suttit och försökt komma ikapp en aning här.

//Ida

Zabbio
0

Stort lycka till!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Anterrabae
0

tack <3

//Ida

Mitralis
1

Hoppas att du kan bromsa det hemska så mycket det går och att du blir bättre ღ

[Mairah]
1

# 24 Härligt att höra ifrån dig igen. Önskar dig också lycka till och att du blir bättre. Du är bra på att förklara vad som händer i kroppen, så att man förstår.

Fast det där med parasiter i ögonen lät inget trevligt heller..Obestämd

Anterrabae
0

Har fastat, och testat lite parasitkur och -prat…

Och annat smått och gott.

Välkomna in och läs om ni vill.
Jag har uppdaterat båda bloggarna

//Ida