Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 2737 ggr
Varulvskaninen
2012-03-20 10:21
0

LCHF = +10kg

Hej!

Jag har testat LCHF i ca 6 mån och det har resulterat i viktiuppgång. Jag hade strul med hormoner innan jag började och låg på normalvikt och nu har jag gått upp ca 10 kilo!

Jag har tränat simning på elitnivå 2-3tim/dag i 5-7ggr/veckan och hållt mig borta från socker, stärkelse, kolhydrater osv osv! Ätit enligt reglerna, dock mest protein!

Ville inte ge upp när jag började gå upp eftersom jag trodde att det bara var en omställningsfas men nu måste jag sluta innan det blir en sjuklig uppgång. Nu vet jag inte vad jag ska göra, börja svälta mig och äta kolhydrater igen?

Vad tycker ni? Har ni upplevt något liknande?

Karmatarerskanise
2012-03-20 10:34
1

Säker på att det är fett du gått upp och inte muskler med tanke på att du tränar på elitnivå? Har du mätt dig och inte bara kollat vågen?

För mig var det så att jag fick dra ner lite på fettet när jag äter LCHF, äter alltså inte riktigt den rekommenderade mängden. Det fungerade bra för mig.

Varulvskaninen
2012-03-20 10:43
0

Jag var "hårdare" i kroppen innan. Fick inte valkar när jag vred överkroppen 90° från underkroppen och mina lår gick inte ihop. Jag blev också svagare och gick ofta "in i väggen" vid träning. Har inte mätt med måttband men man SEER min viktuppgång väl :(

Just nu har jag slutat äta så mycket fett och äter grönsaker och frukt som kolhydratkälla. Ibland t.o.m LCHF-bröd. Känns bara som att jag kommer gå upp ännu mer nu när jag lägger på mig 4g vätska på varje gram kolhydrater jag äter! Känns inte bra alls :(

Karmatarerskanise
2012-03-20 11:00
0

Frukten hade jag hoppat över. Mycket soker i den.
Tycker du kan hålla dig till grönsaker och möjligvis mjälkprodukter såsom keso. Så får du se om det hjälper att minska på fettintaget.

Varulvskaninen
2012-03-20 11:05
0

Jag vet att sockerhalten är hög i frukt men jag håller mig ändå mättare längre och tränar bättre med ett äpple i magen än bacon.

Karmatarerskanise
2012-03-20 11:27
0

Testat att äta ägg eller keso före träning istället för frukt?

Du skriver ju själv att du går upp i vikt av kolhydrater. Då förstår jag inte varför du äter frukten. Finns så mycket annat du kan äta istället.

Varulvskaninen
2012-03-20 11:31
0

Jag gick upp mer i vikt när jag inte åt frukt alls och mer fett.

Tänkte att jag kanske behövde vitaminer från frukten men jag vet inte.. Är i en ständig kurva uppåt :(

Karmatarerskanise
2012-03-20 11:32
0

Så mycket vitaminer innehåller inte frukt. Bättre med grönsaker isåfall.
Du får kanske minska på portionerna?

Mitralis
2012-03-20 12:11
0

Vissa mår bäst på LCHF, andra måst bäst på fettfattig kost och en del mår bäst av en kombination. Det verkar som att du kanske inte är typen som skall äta en ren LCHF-kost utan kanske måste göra en mer individuell variant, eller gå ifrån LCHFen helt.

Varulvskaninen
2012-03-20 12:19
0

Ja kanske, jag blir bara så otroligt avundsjuk på alla som sitter och skriver bah: "Jag gick ner 40 kilo på två veckor, är superpigg och klarar vad som helst!!!!"

Vill också ._.

Förlåt för bitterheten :D

Mitralis
2012-03-20 12:27
0

#9 Förstår att det inte är så roligt att läsa om andra framgångssagor när man själv inte lyckas. Men det är många som har det som dej också.
LCHF är inte mirakekuren för alla. Jag känner många som är överviktiga och några till och med gravt överviktiga. Jag personligen känner ingen överviktig person som har gått ner mycket i vikt och sedan har hållit den vikten. Däremot så känner jag fyra personer som har gått ner mellan 15kg och 60kg och sedan har hållit den vikten. De har börjat med att dra ner på portionerna för att sedan lägga till träning. De har fortsatt att äta godis, men inte i den omfattning som de gjort tidigare. Det har väll kanske inte gått så där jättesnabbt, men det funkar för just dom i alla fall.

Elshira
2012-03-20 12:30
0

Jag äter själv lchf, men jag tror mycket väl att det finns de som mår bättre med både mindre och mer kolhydrater än jag själv äter. Framför allt beror det ju på vart man kommer ifrån, men såklart även personliga skillnader. Vissa kan äta för tre personer och bara se ut som en halv, medan andra gör tvärt om!

Nu antar jag att det kvittar för din del, men vill du så får du gärna skriva lite exempel (2-3 olika varanter) på frukost/lunch/midag (och ungefär mängd av vad som är i) samt vad du äter som mellanmål och hur ofta om du åt mellanmål? Lade du kanske in mat på "minmat" eller liknande för att se hur mycket energi du åt dagligen?

Själv upplever jag att jag inte behöver äta mellanmål alls på lchf, och ibland bara 2 mål om dagen om frukosten varit "stadig". Går man och pytsar i sig mat stup i kvarten bara för att man är sugen (särskillt lätt att för mycket nötter i brist på något knaprigt) och inte hungrig. Då hinner kroppen aldrig börja använda det fett som den stoppade i reserverna från målen (fett alltså), och fett (energiöverskott) kommer ju såklart sätta sig runt midjan :)

Nu tränar du ju väldigt mycket så jag tror åtminstone inte att du lyckats äta för stora portioner, men med lchf är det ju särskillt viktigt att äta tills man är mätt och belåten och inte MÄTT som en tunna. Äter man tills man verkligen ät mätt (som att man verkligen inte "kan" få ner mer mat) med lchf kommer man nog garanterat äta för mycket.

Efter som du upplever att du går i väggen kan du ju prova att äta kolhydrater en stund innan träningen. Men ärligt talar så räcker knappast ens ett fullt glukosföråd för ett par timmars träning (om du inte fyller på under tiden), så det borde inte bero på att det är brist på glukos. Men jag är dock ingen träningsentusiast så jag ska kanske inte svara för mycket på det området :)

Hakuna matata!

Varulvskaninen
2012-03-20 12:45
0

Frukost:

scramble på två ägg+grädde

Ett halvt baconpaket

Svart kaffe

Lunch (i skolan):

Salladsblad

Kött/Fisk (ca 200g)

Alt. någon sås

Innan träning:

Kött/Fisk/lax (ca 200 g)

Grönsaker (broccoli, blomkål, lös osv)

Middag

Kött/Fisk (ca200g)

Grönsaker

Sallad

ev. Sås(2-6 msk)

Så kan en vardag se ut för mig. Dricker minst 5 liter vatten och 1-2 koppar kaffe per dag. Promenad till och från skolan varje dag och en timme löpning/styrka och 2 timmars simmning.

Vad knäppt det känns att skriva sin mat ut på nätet, nästan så att man skäms :s

Halvdansken
2012-03-20 18:01
0

5 liter vatten? Josses! Hur klarar dina njurar det?

"Jag hade strul med hormoner innan jag började och låg på normalvikt och nu har jag gått upp ca 10 kilo!"

Vad anser du vara normalvikt? Hur lång är du och vad vägde du innan?

"Jag har tränat simning på elitnivå 2-3tim/dag i 5-7ggr/veckan"

Har du börjat med detta efter du startade med LCHF? Om du tränar så mycket så verkar det märkligt om duu lägger på dig fett, oavsett vad du äter.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Varulvskaninen
2012-03-20 19:13
0

Jag tror det är mer min hjärna som tagit stryk av allt vatten. Att för många hjärnceller tagit in för mycket vätska för att återställa salt-och vatten-balansen och därför dött. Det har jag märkt genom att mitt minne har försämrats väsentligt! Ibland kunde jag dricka mer än 5 liter och är idag smått "beroende" av att dricka ofantliga mängder vatten.

Jag har tränat simning i ca 8 år och de senaste 3 åren har jag kört riktigt hårt. Jag går upp i vikt om jag äter över ca 1800 kcal/dag. Känner ofta att jag inte orkar eftersom energin tar slut dock blir livsenergin lägre när jag ser och märker att jag går upp i vikt då detta gör så ont i mig!

Har hela mitt liv ätit bra alltså ingen läsk/godis/skräpmat men har gått på LCHF sedan sommaren 2011.

Jag vägde ca 56 kilo och nu väger jag ca 65 kilo och är 169 cm. Har mycket muskler men var mycket hårdare, spänstigare och mindre i kroppen förut.

Jag vill ha tillbaka mitt gamla jag men isåfall måste jag äta mindre än 1000 kcal/dag och det fungerar inte eftersom att jag är så aktiv som jag är!

Halvdansken
2012-03-20 19:40
1

Jadu… jag tror kanske inte att ditt största problem är vad du äter. Att träna så mycket, och att dricka så mycket att du tom märker av att du mår dåligt, så kanske du skulle se över andra saker. Hur gammal är du?

På vad sätt tror du att LCHF ska hjälpa dig?

Varulvskaninen
2012-03-20 19:47
0

Jag är 16 år och vill gå ner i vikt. Jag kan inte säga att jag är tjock, vilket skulle vara en förolämpning till personer större än mig. Dock är jag KRAFTIG. Väldigt bred kropp, stora armar, stora ben, dock smal mage och hals.

Jag tänkte att LCHF skulle hjälpa mig med proportionerna och minska kroppsfettet för mer synliga muskler.

Jag vet inte vad jag ska göra åt mitt tvångsmässiga vattendrickande, mår dåligt och får obehagskänslor, mår illa, blir hängig, får ont i huvudet om jag inte får i mig mitt dagliga intag på ca 5 l.

Karmatarerskanise
2012-03-20 19:49
3

#16 I din ålder är det naturligt att gå upp i vikt, och enligt det du skrivit är du inte ens nära övervikt.

Låter konstigt att du som tränar på elitnivå skulle gå upp i vikt om du äter mer än 1800 kalorier, men jag vet att det kan variera kraftigt från person till person.

Jag tror inte du ska tänka för mycket på vikt och kropp just nu, du är i de år då man förändras mycket.

Varulvskaninen
2012-03-20 20:26
0

Ja, jag vet men faktum är att vikt är de enda de i min ålder tänker på. När man blir äldra slutar man oroa sig helt enkelt.

Jag mår bra när jag känner att jag är smal, det är livsviktigt för mig. Min livsvilja försvinner och jag blir deprimerad.

Har en pojkvän som älskar mig. Jag kan absolut inte älska mig själv när jag ser ut såhär! Talspråket "man kan inte älska andra när man inte kan älska sig själv" tycker jag stämmer delvis eftersom det är det enda som fyller mina tankebanor, vikt och utseende.

Haha förlåt för mina spårade detaljer. Detta var från början en tråd med frågan; Hur kommer det sig att jag går upp i vikt av LCHF?

Karmatarerskanise
2012-03-20 20:45
2

#18 Tyvärr slutar man inte bry sig om vikten pga ålder. Folk i alla åldrar bryr sig om vikten. Det är däremot viktigt att man tar tag i dessa tankar så tidigt som möjligt, så att man slipper gå med det resten av livet. Så jag tycker du bör prata med skolkurator eller liknande.

Halvdansken
2012-03-20 22:23
0

LCHF är en viktregulerande diet, inte en bantningsdiet. Den är till stor del hormonilell, och det betyder att din kropp får den vikt den tycker att du ska ha.

Sen - som sagt - så är du i en ålder där din kropp ändrar sig enormt mycket, och det är svårt att kämpa emot. Försök se bort från det och se vad som händer om två år. När jag var 18 så blev jag plötsligt jättesmal, utan att göra ett dugg. Det var det sk "valpfettet" som försvann.

Varulvskaninen
2012-03-20 22:26
0

Det är nog sant!

Jag önskar dock att jag inte lagt mig i min kropps hormoner med p-piller. Känns som att jag fortfarande har dem kvar i kroppen fast jag slutade för flera månader sen. Jag får väl vänta på "en magisk förvandlig" som gör mig nöjd med min kropp :/

Tack för alla bra svar!

Halvdansken
2012-03-20 22:31
0

Ok, men det låter mest som om du vill avsluta diskussionen och fortsätta kämpa mot vikten.

Var försiktig bara. Mensen kan bråka om man pressar sig för hårt också.

Elshira
2012-03-20 23:20
0

Matmässigt äter du på lchf ganska bra, se till att inte äta allt för enformigt bara.

Däremot reagerade jag på hur mycket protein du äter! En person som inte mortionerar mer än promenader lite då och då rekomenderas att äta 0.7-1 gram per kg i önskad kroppsvikt (alltså ej överviktig). Styrketränar (alltså ren muskelstyrka, inte konditionsträning i större utsträckning) man hårt brukar man äta ca 2 gram/kg/dag.

Enligt din lista äter du alltså 600 gram rent kött vilket är strax över det dubbla av "normaldosen". Att äta så mycket kött är både onödigt och även om jag inte direkt tror det är anledningen till din viktuppgång så påverkar protein blodsockret lite (mer än fett, mindre än kolhydrater).

Men jag håller med de andra. Att du gått upp 10 kg nu när du

är 16 är verkligen inget konstigt ALLS! Nu börjar kroppen sätta igång på allvar med att vara kvinna =) Det innebär att kroppen omformar sig. De som varit smala som stickor brukar kunna komma ikapp nu, och de som varit lite lulliga brukar kunna tappa babyhullet som någon sade =) De kvinliga hormonerna (som du har mer av nu) lagrar fett annorlunda (det är därför tjejers kroppar är annorlunda till formen än killars ;) och det är inte alls konstigt att det hamnat mer framför allt vid höfterna, rumpan och bysten :)

Men förutom fett är jag övertygad om att du även gått upp i muskler. Åt du inte tillräckligt med protein innan kan kroppen kanske fått en kickstart med lchf (med mer kött då) och mer muskler har blivit till som också väger en del.

Hoppas du lyssnar på din kropp och tar hand om den. Ät inte mindre mängd energi för att banta då du bara blir trött över lag vilket inte alls är kul

Hoppas det går bra i.af!

Hakuna matata!

Mitralis
2012-03-21 08:10
0

Det enda jag har att tillägga är att jag tror att det vore bra om du drack mindre vatten. När du dricker sådana mängder som du gör varje dag utan att vara sjuk så finns det risk att du blir vattenförgiftad och/eller tömmer kroppen på viktiga mineraler. I normala fall så räcker det med 1,5-2,5 liter. Det är kanske på grund av vattendrickandet som din kropp beter sig konstigt? Obestämd En kvinna som var med i ett radioprogram där de skulle dricka mycket vatten dog när hon hade druckit ca 7,5 liter. Det är inte så långt från dina 5 liter. Man måste ju tänka på att man även får i sig vatten via det man äter.

Hur som helst så önskar jag lycka till och hoppas att det löser sig för dig Glad

Varulvskaninen
2012-03-21 08:37
0

#23 Ja, jag äter väldigt mycket kött. Jag har fobi och tycker inte om ostar, grädde eller mjölk. Därför för att hålla mig mätt äter jag nästan bara kött, ägg och grönsaker. Ibland kan jag äta nötter och nu på senare dagar har jag börjat äta lite bönor eftersom att jag börjar tvivla på att LCHF är bra för mig!

När jag äter mindre kolhydrater går långdistansträningarna bättre och när jag äter mer kolhydrater kan jag accelerera mina muskler snabbare på sprintträningar.När jag äter mycket fett märker jag att det går trögare att komma upp i riktig styrka och fart!

#24 Jag är rädd ibland för att dö av mitt vatten. Det kan vara att jag är nojjig. Jag dricker tills magsäcken är helt fylld med vatten och det inte får plats mer. Då får jag yrsel och blir kall. Haha herregud vad dethär låter psykoo! Men dethär med vatten ersätter nog ett hetsätande som annars skulle inträffa om magen var tom. Är det bara jag som gör sånt?

Mitralis
2012-03-21 09:39
2

#25 Jag tror att det skulle vara bra om du fick hjälp av någon professionell för att hantera detta. Börja med att prata med skolsyster och om det inte hjälper så kanske du kan få hjälp av vårdcentralen.
De är vana att få höra precis allt så ingenting som du berättar överraskar dom. Det kan vara bra att ta itu med detta så snart som möjligt för annars så kan det bli svårare att tänka om om du går för länge med dessa tankar.

DesK
2012-03-21 10:26
1

LCHF eller inte, du bör söka hjälp snarast, precis som Mitralis säger. Gå inte omkring med dessa tankar utan se till att få ordning på såväl drickandet som ätandet.

/Désirée

Yin&Yang
2012-03-22 19:26
1

Det fungerar ju olika för alla, dieter passar inte alltid för alla.

Anterrabae
2012-03-23 22:30
1

Jag gick inte upp på lchf och inte ner heller. Mor min gick upp ca 10 kg innan hon slutade. Jag började inte gå ner förrän jag blev vegan med fokus på raw. Inta sagt nu att du ska göra det. jag är över 30 och har vuxit färdigt. Du måste ge din kroppt tid att anpassa sig till att bli vuxen.

Jag håller med övriga om att hjälp att få perspektiv på tankarna kan vara bra. har varit där och stampat också. Med bantning kontroll och sånt.det leder inte till något gott. Man blir aldrig nöjd om man inte är tillfreds på insidan.

Oavsätt hur man väljer att äta så är levande mat, dvs rå mat grönsaker frukt, surkål, och liknande glad-mat.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[silkesnosen]
2012-03-24 13:29
4

Du går upp i vikt för att du håller på att bli kvinna, du är i högsta grad normal och du har enligt mig början till en allvarligare ätstörning om du inte är vaksam, du gör mig orolig. Din kropp vet vad den bör väga för att du ska fungera, inget som fungerar att kämpa emot. Ät bönor och grönt, njut av de olika delarna på tallriken du behöver näring!

Det finns ett flertal som simmar som utvecklar ätstörningaer när deras kroppar går genom puberteten och de förändras och får en kvinnas kropp och inte en mans…Du är också utsatt extra då du konstant vandrar i baddräkt, ger lätt en fixering, så var snäll mot dig själv och be om hjälp!