Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 4221 ggr
[Lena1234]
0

Jag är jämt hungrig!

Jag äter en varierad och fiberrik kost men är trots det så gott som jämt hungrig. Jag försöker anpassa min mat efter mina arbetstider och att vara noggrann med mellanmål.

Exempel på hur jag äter under en dag:

Frukost: Havregrynsgröt med extra fibrer, smörgås med klippt råg, dvs rågkorn och en skinkbit eller ostbit på det. Juice.

Mellanmål: Kaffe/te och en smörgås på riktigt grovt och mörkt bröd. Äter detta på förmiddagen.

Lunch: Ofta råris eller annan fiberrik kolhydrat, kyckling i någon form, blandade grönsaker.

Mellanmål: Hälsofil och grov nyttig musli.

När jag sedan kommer hem efter jobbet är jag ändå rejält hungrig. Jag har inte råd att äta två lagade måltider utan brukar då exempelvis äta:

Kvällsmål: Omelett alt gröt och macka på grovt bröd alt te och 3-4 mackor på grovt bröd. Frukt ibland.

Jag tycker att jag äter varierat och är noga med att inte äta exempelvis vit pasta, vitt bröd. Men jag blir inte mätt! Då jag har ett stillasittande jobb kan jag inte äta allt för fett och kost som LCHF och liknande är jag inte intresserad av.

Jag har en mycket begränsad matbudget och kan därför heller inte lägga några större pengar på dyrare protein som köttstycken och likn.

Då jag jämt är så hungrig blir det lätt en extra macka osv och det märks sedan på vikten trots att jag inte ens äter onyttigt!

Vad ska jag äta och göra för att bli mätt?!

Tacksam för tips!

DesK
0

Du äter mycket bröd om jag läser ditt inlägg rätt. Du skriver att det är grovt och mörkt. Att åstadkomma mörkt bröd gör man enkelt med sockerkulört - coloritsoja. Många mörka bröd som säljs i butik är just färgade med sån coloritsoja, mörk sirap, melass eller dylikt. Alla dessa bröd ger ett stort påslag av värdelösa kalorier i form av socker. Socker är en allvarlig bov i vårt kosthåll nu för tiden.

En begränsad matbudget ger faktiskt många bra möjligheter att se till att få ut mesta möjliga av sin mat. Laga alll mat från grunden, baka ditt eget bröd och ta vara på alla rester, kasta ingenting som går att äta, utan gör en ny maträtt av resterna. Jag har under rätt många år levt med en knapp budget och ändå har vi alltid ätit bra mat, bara genom att skippa allt färdiglagat bjäfs och istället har jag gjort allt från grunden. Naturligtvis har jag köpt det mesta när det har varit extrapris och vanligen alltid de billigare köttstyckena. Med rätt tillagning blir det ändå bra mycket bättre mat av det, än om man köper en massa färdiglagat.

/Désirée

[Lena1234]
0

Det bröd jag äter är verkligen grovt bröd och inte bara fejk. Det är exempelvis rågbröd med riktiga rågkorn etc. När man jobbar har man inte den tiden att stå och baka bröd etc och det går ju att äta sig mätt på mat man köper färdigt i butik, bara man vet vad.

Så fler tips någon, någon som kanske har erfarenhet av detta?

Mat som är riktigt mättande men ändå nyttigt och hyfsat billigt? Tänker då inte på att äta mängder av gröt och liknande utan seriösa tips för att komma bort från ständiga hungerskänslor.

Anterrabae
2

Du säger att du inte är intresserad av LCHF, och det må väl vara att du inte vill ha så mycket fett, men vi levde billigare som familj när vi åt LC med normal fettmängd hemma, för man är mycket mindre hungrig, man äter sig mätt och står sig. Dessutom blir man inte fet av fett, utan lika löser lika. Man blir fet av kolhydrater pga insulinpåslaget.

Den mängden kolhydrater du räknar upp höjer blodsockret många gånger om dagen och troligtvis ganska mycket, må vara hänt att det går långsammare än på vitt mjöl etc. Men mycket kolhydrter kräver mycket insulin och mycket insulin gör en hungrig, och i långa loppet ev överviktig.

Jag föreslår att du siktar på en lägre kolhydratandel, och äter grönsaker och baljväxter och köper kött, färs, fågel och fisk som är billiga och när det är på extrapris. Har du frys? I så fall så kommer du långt på storkok under helgen och tex matlådor under veckorna.

det är inte roligt att vara hungrig, jag vet. Jag har varit där i många år.

Ägg är jättebra mat, kan du tänka dig att äta äggröra och omelett till frukost? tillsammans med bräckt skinka i stället för bacon eller kanske rester till. Mättar bra. Eller komplettera gröten med ett kokt ägg i stället för macka. Proteinerna i ägget gör att du håller gröten bättre, den passerar långsammare

Tyvärr är inte fullkorn nyttigt ur en blodsocker och mättnadssympunkt, man behöver lika mycket insulin och det ger mer hunger. och Man äter inte massor med fett bara för att man äter lchf, man äter som vanligt, men skippar kolisarna som stör blodsockret. Vanlig 15%ig köttfärs har faktiskt en energiprocent på runt 60 eftersom den inte innehåller några kolhydrater. De övriga 40 är protein.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Elshira
1

Nu vill jag inte "hänga ut" dig eller så, men vad ligger din matbudget på? Det kan ju hjälpa en del i våra råd.

Jag tycker också det lät som mycket macka!

Man behöver absolut inte äta lchf eller liknande, men jag skulle säga att "husmanskost" är ett väldigt bra begrepp som du borde använda dig av. Och för mig innebär det i princip att slippa allt vad light heter.

Äter du t.ex köttbullar med potatis och lite brunsås med grädde i istället för en pulvervariant så använder kroppen kolhydraterna först, och sedan börjar den bearbeta fettet (som tar lite längre tid) och man blir inte hungrig lika snabbt. Våga ha på en ordentlig klick margarin/smör på mackan, och gör gärna en dressing till om du äter sallad eller bara lite olja + vinäger och lite salladskrydda.

Du behöver givetvis inte använda grädde och smör om du nu är rädd för kolesterol (vilket många doktorer börjat inse och idag mäter många kolesterol på annat vis än förr efter som det finns både bra och dåligt sådant, äter man det inte produceras det istället bara). Men se annars till att använda olja till salladen, och äta fet fisk och kött.

Något som jag tycker är ganska gott och som är nyttigt är pizzasallad (riven vitkål), vitkål är billigt! Vill du göra det lite mer matigt kan du göra en coleslaw. Gör den på fullfet creme fresh så mättar det ordentligt med både fiber och fett! Jag brular köpa hem 5 dl paket så blir det billigare, jag använder det ofta som såsgrund till dressing.

Annars är storkok och baka eget något man kan spara mycket på! Grytbitar är billigt, likaså högrev eller liknande, och det finns billigare kött än så (oftast från låren eller så) som även det blir mört och fint om det kokas!

Kyckling kan du köpa hel fryst billigt ibland. Då kan du dessutom göra egen buljong (soppa) på benen. Av köttet kan du göra en enkel kycklingsallad.

Bakpotatis (går att göra av vanlig mjölig potatis) med en röra till. Själv brukar jag köra på färdig creme frech med smak faktiskt, chili/paprika och antingen lite skinka eller stekt bacon i röran. Enkelt och relativt billigt (en burk creme frech räcker till två portioner). En klick smör är gott bara det med :)

Potatis kan du alltid koka 2 portioner åt gången. Ät hälften nykokt och hälften låter du kallna och sedan steka i bitar till ägg som frukost eller kanske pytipanna.

Hakuna matata!

[Lena1234]
1

@3: Ja, vilken kost som är bäst råder det ju delade meningar av. Med den budget jag har så skulle jag inte kunna leva på en stor andel kött plus grönsaker om jag inte ska ta till "kött" som korv och rött kött som fläskfärs etc.

Jag skulle dessutom ha svårt att bli mätt på att exempelvis bara äta en kycklingfilé och en sallad till det. Dessutom bör man ju vara ganska förtjust i alla möjliga sorts grönsaker för att även kunna välja sådana som ger stor mättnad.

Jag tycker att huvudmåltiden, dvs lunch ger en hyfsad mättnad. Mitt stora problem är främst mellamålen. Där vill jag komma ifrån en massa kolhydrater med mackor, flingor, musli. Men vad äter man när det ska vara kall mat (kan inte mikra och värma och hålla på under korta fikaraster), det ska vara smidigt. Jag har ingen mixer och är inte mycket för olika kesoblandningar och annat utan behöver något rejält att äta.

Tar gärna emot fler tips!

[Lena1234]
0

@4: Jag har en rätt begränsad matbudget på ca 1000-1500 kr per månad och då ska så gott som allt ingå där.

Husmanskost kan man ju följa när det är lagad mat men jag äter bara ett mål lagad mat då jag inte har råd med mer. Jag kan äta nåt enkelt lagat som en omelett på kvällen men jag har inte tiden/orken eller pengarna att laga två hela middagar om dagen.

Det är alltså alla andra mål som också måste balanseras och komponeras utan att man hamnar i smörgåsträsket varje gång. Eller andra kolhydrater som en massa musli och likn.

Jag gör redan storkok och försöker att laga mycket och frysa in men det är som sagt ett mål om dagen det handlar om, dvs lunchen. Sen ska ju även alla andra måltider förhindra att man går runt och är hungrig.

Att äta feta röror osv går bort då jag har ett stillasittande arbete. Jag behöver näringstäta och mättande matvaror med lågt kaloriinnehåll som samtidigt inte bara innebär bönor, linser och liknande utan är smakrikt.

Anterrabae
2

Jag menade inte att man måste välja bort alla kolhydrater, man kan tex välja rotfrukter framför ris, de har en helt annan molekylstruktur.

griskött och färs är nog så bra mat. Det behöver inte vara nötkött. Jag älskar personligen kyklingfärs och kycklingvingar. Båda för ca 40-50 kr kg här hemma, färska dessutom. Samma vi köper alltid blandfärs, gärna i storpack. jagar skivspill av fläsk typ karre och kotletter i lite ojämna skivor.. Ja du fattar vad jag menar. Korv är dyr potatis tycker jag, om man inte köper varianter med över 80% kött.

Det jag syftade på var att främst se över det som är spannmålsbaserat, som bröd ris gröt etc. Även fast det är grövre alternativ så är det enkla molekyler för kroppen att ta hand om. Det blir dyr mat i längden. Köpebröd är inte ett billigt mellan- eller kvällsmål. tänk på vad det kostar och hur mycket som går sen.

Ägg är bra mat, kokta kalla. tillsammans med en frukt. Något som är gott är att koka äggen, och mosa dem med mjukost. Man blir hur mätt som helst.

Tonfiskröra, med majonnäs. eller i alla fall creme fraiche. och massa annat gott. Räcker det inte går det utmärkt med kall tärnad potatis till.

Makrill i tomatsås, ett kokt ägg eller två och en frukt.

Vill du så kan du såklart lägga till en brödskiva eller gröt.. Men bröd ska inte vara det främsta som gör dig mätt. Äter du bröd, så lägg på mättande pålägg. Hummus är gott och lätt att göra själv. Osötat jordnötssmör och banan är utmärkt. Har man tillgång till en mixer är jordnötssmöret också lätt att göra själv, tar inte lång tid och är ganska billigt med tanke på vad man får.

Linsgrytor med potatis och tex blomkål i är mättande och dryga,. Billiga dessutom Bra och lätt att göra mycket och ha i matlåda.

//Ida

Elshira
4

#6 Om du har en matbudget på så "mycket" (under 1000 kr är tight för mig) så ligger problemet hos dig (väljer dyr näringsfattig mat) och inte att det är dyrt med mat.

Jag äter 3 lagade mål mat om dagen numera på lchf och då kostar det ganska exakt 1500 kr månad. På vanlig kost brukade det dra iväg mot 1800 men det var främst pga allt bröd jag åt i tid och otid och yoghurt till frukost (som för övrig inte mättar mer än vatten typ… för mig i.af :P). Så skippa de dyra sakerna som juice, yoghurt och bröd så får du "mycket" pengar över. Ägg är alltid bra som frukost, och är ett bra mellanmål, nyttigt! :)

Jag handlar i princip allt jag vill ha utom finare köttbitar då, och undviker "pengaslukare" såhär års som t.ex gurka (kostade 54.90 kr/kg sist jag var ner)… Och jag handlar bara på lokal icabutik = inga billiga storköp på billiga stora butiker eller dyligt.

Men tro mog, fett ÄR mättande. Man SKA dessutom alltid ha lite fett till maten (vanlig kost). Annars går man miste om alla fettlösliga vitaminer!

Man blir inte hungrig för att maten tar slut i magsäcken (som många tycks tro), utan för att blodsockret sjunker (dvs när kolhydraterna tar slut). Eftersom fett tas upp långsammare (väldigt GI) så tar det längre tid att bli hungrig och man äter lite fett. Så det är alltå inte bukfylla man vill ha, utan mat som bryts ner långsamt.

Det spelar ingen roll om man byter ut kolhydrater mot fett, varken helt eller delvis. 2000 kalorier är alltid lika oavsett kolhydrater eller ej. Däremot är det dumt att äta mycket kolhydrater och mycket fett samtidigt (läs på om insulin/blodsocker).

Men visst, är du övertygad om att en coleslaw/sallad med/utan sås mättar lika så får du väll tro det…

Personligen tycker jag GI metoden i sig dock inte är så bra (silar mygg och sväljer elefanter), men för den som vill äta "lagom" så är medelhavskost väldigt bra!

Försök gärna baka surdegsbröd (gärna med råg osv) hemma med om du ska äta bröd. Nyttigare än det köpta (även "brunt" bröd) och mättar bättre (längre)!

Hakuna matata!

DesK
2

Du har fått många bra tips här! Det handlar mest om kunskap och planering för att hålla matkostnaderna nere. När jag jobbade heltid och hade små barn, så hann jag ändå både baka vårt bröd själv och laga mat från grunden och hålla kostnaderna låga. Jag gjorde matsedel för 2 veckor i taget och den följde jag oftast, undantaget var när min butik hade extrapris på något som jag gärna ville ha. Att baka sitt eget bröd handlar också om planering. Jag gör som så att jag på kvällen tar fram min surdeg och matar den, på morgonen gör jag en deg som får jäsa i kylen över dagen och på kvällen bakar jag ut brödet.

Under ca 18 års tid har vi varit 3-5 personer + 2 hundar i familjen och om vi alltid hade haft 1000 till 1500 kr per person, ja då hade vi verkligen kunnat leva lyxigt! Så du bör nog börja med att planera din mat och dina inköp.

/Désirée

Anterrabae
4

Lena1234
Får jag ställa en fråga?

Med risk för att låta dum eller oförskämd eller något sånt, och det menar jag verkligen inte! Men vill du verkligen ha hjälp? I så vall undrar jag hur du vill att vi ska hjälpa dig? Just nu känner jag mig hjälplös och frustrerad av att vi försöker komma med förslag och de nekas för eg vill du kanske fortsätta äta som du alltid gjort…

Som jag ser det så kan du fortsätta att äta fiberrikt och fettsnålt, sk nyttigt. Med allt vad det innebär högt insulin, hunger och allt sån du så väl känner igen och tycker är jobbigt.

Eller så kan du tänka om, och i alla fall överväga orsakerna som ligger bakom de råd du får. Även om det inte var riktigt vad du kanske tänkte från början. Ingen här menar att du ska äta LCHF eller bli vegan eller något annat som du inte vill.

Så här menar jag, många av oss som skriver till dig har en ganska gedigen ryggsäck av materfarenheter, och många är lika din just nu. Vi är många som varit tvugna att tänka om helt och hållet pga sjukdommar, hunger, övervikt och en massa annat. Många av oss har dessutom läst och pluggat en hel del i näringslära och biokemi och molekylärbiologi för att förstå varför kroppen reagerar som den gör.

Det finns vissa fakta, alla kroppar funkar på detta sätt. Man kommer inte ifrån det.

• Kolhydrater, oavsätt ursprung, fiberhalt och färg blir glukos, glukos kräver insulin för att förbrännas. Glukos är den snabbaste sockerarten som finns. Utan insulin dör man inom en vecka. Insulin är ett hormon som stimulerar fettinlagring, muskelbyggning och längdtillväxt (tillsammans med andra tillväxthormoner) Insulinet kan vara din värsta fiende vad gäller att öka i vikt.
  • Fett är extremt energitätt, man blir sjukt mätt på fett. Och mättnaden stannar länge. Jämför Lasange eller Pizza. Kan du tänka dig att äta samma mängd bearnaissås (nästan bara fett) som havregrynsgröt (nästan bara kolhydrater) Min gissning är att du inte skkulle orka samma mängd bea… Pga den kemiska och hormonella effekten i kroppen som uppstår vid fettkonsumtion. Din hjärna består av fett och vatten till största delen. För att den ska kunna funka bra behöver man fett. Det finns något som heter fettbrist.
  • När kroppen saknar ett näringsämne så signalerar den det som hunger. Man kan då äta hur mycket som helst utan att bli mätt. Jag har upplevt det både vid fettbrist och brist på levande föda. Man får det även om man lider av vätskebrist. Blir man inte mätt på maten man äter så bör man se över om något saknas. Det är kroppens sätt att be om rätt mat.

Jag menar absolut inget illa, jag försöker bara förstå. Jag har gått från vanlig husmanskost, till viktväktar-light, till mackträsket, till LCHF och därifrån via vanlig husman igen till veganism. Nu nosar jag mer och mer på rawfood för att det är den maten som gör mig mest nöjd och mätt länge. Jag behöver den stora andel levande mat som man får då. Den levande maten gör mig nöjd på mindre eftersom kroppen har lätt at ta det den behöver.

Nu inte sagt att du behöver göra sådana extrema åtgärder som jag Flört Men en broms och en tankestund kanske behövs.

Att laga morgondagens lunch samtidigt med dagens middag kräver inte mer energi eller tid. Att laga fyra protioner i stället för två lika så. Om du lagar morgondagens lunchlåda, varför inte äta en del av det till middag. Inte merjobb där inte, snarare tvärt om. Du slipper momentet lunchlåda OCH kvällsmat/middag

Inne på matlust.ifokus finns massa goda enkla recept som inte kostar mycket mer att göra storkok på än att göra en eller två portioner på. Finns mycket smarrigt vegetariskt också, som inte är en skål bönor eller linser bara.

Vi vill gärna hjälpa dig. Jättemycket. Men det är svårt när det känns som man dunkar huvudet i väggen.

Varmaste hälsningar

//Ida

Denna kommentar har tagits bort.
Lill-Kisse
3

Det har gjorts en studie av hur två grupper som åt samma mat, men tillagad på olika sätt upplevde mättnadskänsla. Den ena gruppen fick fast föda och den andra soppa lagad på samma ingredienser. Det visade sig att de som åt soppa kände sig mätta betydligt längre än den första gruppen. Det var soldater som testades, så det var mycket aktiva unga män som deltog.

Med gröt till frukost behöver du ingen smörgås dessutom. Komplettera med ägg (bra råd som du redan fått) och frukt. Drick en kopp te också.

Mest kyckling duger inte. Det blir för magert i längden. Ät fisk (t ex lax, makrill), kotlett, färs, grytbitar o dyl med potatis och rotfrukter. Det går laga en massa goda soppor av det. Drick mjölk till maten.

Ärter och bönor är också bra mat. Du kan gärna äta ärtsoppa, bruna bönor, kokta skärbönor etc. Väldigt lättlagat efter jobbet.

Halvdansken
2

Lena "Att äta feta röror osv går bort då jag har ett stillasittande arbete.". Det finns inget som mättar så mycket som fett, så du behöver äta betydligt mycket mindre mängd för att bli mätt.

Jag har också stt stillasittande jobb, och om jag bli hungrig innan lunch så kan jag ta en kopp kaffe med kokosfett eller smör i. (Nä det smakar inte underligt). Så var inte rädd för fett, det fungerar fint.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mitralis
1

Tänk på att kokosfett och fett överlag är laxerande. Så pröva dej fram hemma till vad som funkar bäst om du inte är van vid fett.

Anterrabae
1

Precis som Mitralis säger, men man reagerar olika på olika fetter. Olivolja skulle jag kunna dricka decilitervis utan att magen reagerar (gjorde ett test och drack två dl fördelat över dagan, inget hände Flört) men jag får jättereaktionen på just kokosoljan. Då klarar jag max en tsk om jag har tur.

//Ida