Kost iFokus

Kost

Etikettandraaspekterpåhälsa
Läst 3838 ggr
Anterrabae
2012-03-18 21:42
2

Fasta

Jag fastar just nu, är inne på mitt andra dygn så jag är fortfarande i avgiftningsfas. Mår därför illa lite nu och då och kan känna mig lite ruggig i korta perioder. Men jag märker även redan nu att jag är piggare, frächare och jag känner verkligen hur det gör gott. Jag behövde detta!

Min bas är vattenfasta, vattem och en aning havssalt. Sen även ett tillskott av surkålsspad/hemgjort vin för tarmbakterierna, mjölsyrorna, och aminosyrornas skull. Därtill huttar jag olja, oliv- hasselnöts- och mandelolja. Råa så klart. Detta för att jag behöver smörjas upp Flört och för att lika löser lika! Oskyldig

Har du fastat någon gång?

Hur länge?

Hur gjorde du?

Vad tyckte du om det?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Zabbio
2012-03-19 09:06
0

Kan lika gärna testa.. men kommer nog fortsätta ta vitamintillskottet och enzymtabletter istäkllet för surkåls-spad :P *lat*

Hur länge tänker du fasta?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Anterrabae
2012-03-19 10:23
0

Jag  började i lördags och kommer nog fasta denna veckan ut också. det är så jag tänkt. Får se hur det känns framöver jag kanske foprtsätter en vecka till om det känns så.

//Ida

Zabbio
2012-03-19 11:31
0

Låter som en lång fasta :P

Tror jag väntar med att fasta ändå, ska äta popcorn och tycka synd om mig själv istället idag..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Anterrabae
2012-03-19 13:52
1

En vecka är något av ett minimum om man tydligt vill känna av fördelarna. Det tar nämnligen normalt upp till tre dagar innan må-dåligt-känslorna försvinner och man får mer energi och känner att kroppen är i fas och återuppbyggs rensar och blir energifylld. 72 timmar är det vad det tar att tömma tarmsystemet helt, att få ur och bort lagrade gifter och annat jox som kroppen inte vill ha eller kan ta till sig, eller haft ork att göra sig av med för den delen.

En lång fasta är 40 dagar, eller sex veckor Flört Men med bra vatten, och bra salt så klarar man det också alldeles utmärkt. Kroppen har resurser för att uppehålla en och se till att man mår bra i alla fall. Dessutom talar kroppen klart och tydligt om när den fastat klart och vill ha mat.

Jag vill inte ha något nu, är inte hungrig- men blir sugen emellanåt. Har i skrivande stund inte ätit något på två dygn. Bara druckit vatten, och tagit mina tillskott av olja och surkålsjuice. Det dämpar främst illamåendet man kan ha i början. Tror inte jag kommer nehöva det eller vilja ha det hela tiden. Vi får se.

//Ida

[sakring]
2012-03-19 14:13
0

Ja jag har fastat var gång jag gjort en njurrötgen och var gång jag ska spränga stenar vilket blir minst 10 gånger. Nu ska jag in på en koloskopi nästa måndag så då bli det ännu en fastan.

Anterrabae
2012-03-19 19:06
0

Hur länge fastar du då?

//Ida

[sakring]
2012-03-19 20:43
0

För stensprängning och röntgen en dag med laxering. För koloskopi inget som ger några rester i tarmarna på en vecka och sedan dagen innan plus laxering.

Mitralis
2012-03-22 14:17
0

Anterrabae: Hur går det med fastan?

Anterrabae
2012-03-22 23:25
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo det gick bra. När jag passerat fyra dygn, och klev in på det femte talade kroppen klart och tydligt om att det var dags att börja äta igen. Jag blev kort sagt vrålhungrig och det gick inte att dämpa med annat än mat.

Jag stoppade i mig vanlig lagad veganmat, och fick ont i magen. Det borde jag kunnat räkna ut.

Idag har jag tagit det lugnare, startade på en smoothie med nötter, banan och blåbär. Sen fram på dagen blev det liten sallad som mellis och sist snällmiddag. Har hållit mig ca 50% Raw och känner att det är en bra minstanivå. Får jobba mig upp.

Jag kommer fasta igen, om inte allt för lång tid. Ett par månader eller så.

Här kommer en bild på dagens mellis.

//Ida

Exoticas
2012-03-23 19:39
0

Jag har fastat på detox te, minns inte märket men det var en ljusgrön förpackning med en kvinna på. Jag mådde så otroligt dåligt under dessa 7 dagar. Dessutom tillbringade jag den största delen av dagarna på toa, vilket inte alls var trevligt.

När jag gått klart mina 7dagar så kunde jag bara äta yoghurt och keso i en vecka vilket jag inte heller mådde så bra av och allt slutade med att jag svimmade i skolan och hade gått upp ett kilo! Te förpackningen lovade mig minst 4kg viktnedgång under dessa 7 dagar =/

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Anterrabae
2012-03-23 20:50
0

#10 Oj det lät som en jobbig pärs!

//Ida

[Mairah]
2012-03-25 15:46
0

Beundrar er som verkligen klarar av att fasta. Själv har jag inte disciplin till detta. Skulle nog svimma efter en dag utan mat… ha ha Skrattande

Min sambo har fastat en gång och han klarade av det. Fast det är några år sedan.

# 9 Den där salladen såg smaskig ut Tungan ute

[sakring]
2012-03-25 19:40
0

Själv fastar jag idag. Jo jag fick äta en lätt frukost men sedan inget mer. Bara fått dricka och ta laxermedel och ska ta en omgång laxermedel  till. Måste dricka minst 3 liter klar dryck under dagen. Ska forstätta med det  fram till 2 timmar innan undersökningen.

[Mairah]
2012-03-25 22:08
0

# 13 Lycka till med undersökningen

Anterrabae
2012-03-25 22:41
0

#13 Lycka till säger jag med. Hur mår du? Det låter som en fasteform som är stressig..

Mairah, det är inte så svårt utan man om man bestämmer sig. Första dagen är värst just ur den synvinkeln. Sen ställer kroppen om sig så man inte är så hungrig.

//Ida

[sakring]
2012-03-25 23:03
0

# 15 Tack för det, jag hoppas att det går bra. Jag har fått dricka en liter äppeljuice så jag har hållit blodsockrtet uppe omkring 6 mml. Men jag fryser och känner mig väldigt gnällig.

Det är jobbigt i och med att man måste laxera.

Anterrabae
2012-03-25 23:11
1

Fy jag tänkte att det skulle vara jobbigt med laxeringsbiten. Får du göra ett lavemang? I så fall kan det lindra irritationen från laxeringsmedlen något. Snällast mot tarmen är faktiskt kaffelavemang. (ja, jag har testat, och gör som regel flera om dagen)

Frossa och sånt beror på att kroppen mer en gjärna startar en massiv utrensning, men det vet du redan. Det är avgiftning- och omställningsbesvär.

Hoppas det snart är över och du känner dig piggare igen.

//Ida

[Mirka]1
2012-03-26 13:57
1

Har du fastat någon gång? - Håller på för fullt nu. Har gjort det en gång tidigare, men då bara i 3 dagar.

Hur länge? - Ska köra i 7 dagar, är på dag 2 nu.

Hur gjorde du? - Köpte ett färdigt paket för fasta.

Vad tyckte du om det? - Tycker inte så mycket än. Goda juicer, supergod buljong.. jag överlever nog ;) Är bara på dag 2 just nu, sägs ju att dag 3 ska vara värst men ingenting slår gårdagen (dag 1)! Fick nån hemsk humörsvängning sent på kvällen, började gråta och tycka synd om mig själv för att jag var sååååå "hungrig" (vilket jag egentligen inte var, det var bara huvudet som försökte inbilla mig det när jag väl kände efter). Var t.o.m nära att jag beställde hem pizza kl 22.30, och vet ni vad? Jag HATAR snabbmat i "normala" fall. En mycket annorlunda och lite såläskig upplevelse för min del.. kändes som att jag inte hade någon kontroll alls över mig själv.

[sakring]
2012-03-26 17:29
1

Det är över, fastan alltså. Fick en macka och en kopp te efter undersökningen innan jag åkte hem. Fick frallor och  te och nektar här hemma sedan gick jag och lade mig och sov till 15.30.

Har ätit klyftpotatis med skal och fläskfilégryta samt en bit stjälkselleri. Åh vad jag längta efter denna selleri. Imorgon ska jag äta grovt bröd till frukost.

Undersökningen gick bra även om den gjorde ont. Det tog ungefär en timme.

Anterrabae
2012-03-26 20:41
0

#19 Skönt att det är över!! och att det gick bra. Hoppas du slipper göra om det, eller att det i alla fall dröjer länge till nästa gång.

#18 Åh, hejja hejja!  Jag tyckte dag ett var i särklass värst! Mest för att hjärnan inte fattat vad som pågick. Jag fick inte en värsta dag tre. Från dag två och tills jag började äta igen så mådde jag bara bra. Förutom lite slängar, snabbt övergånende av illamående.

//Ida