Färre tillsatser?
Hörde nyligen att det är mindre tillsatser i färdigköpt hundmat än i färdiga matportioner som är människoföda, som man köper i mataffärerna.
Någon annan som hört eller vet något om detta?
Det har jag hört många gånger genom mitt ganska långa liv med hund. Läste precis på en burk mjukmat för hundar och tillsatserna där är vitaminer och mineraler.
/Désirée
Jo absolut. Det är nämligen olagligt med tillsatser i hundmaten, då hundarna inte själva har möjlighet att välja bort sådant.
I människoföda är det däremot tillåtet för vi har förmåga att sålla i djungeln, tror man.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Ja det stämmer bra. Det var ju på "tapeten" om kvinnan som åt kattmat för ett par år sedan eftersom hon ansåg den nyttigare.
Hakuna matata!
Ja, man blir ju bara så förskräckt att till djuren måste det vara "ren" mat när den säljs, vilket är bra såklart, och till oss människor är det lite si och så.
Men som sagt, vi kan ju i a f välja. Så tur är väl det 
Jag tycker att det är sorgligt att det som kallas människoföda ska hålla så låg klvalitet att tillstatserna behövs..
//Ida
Visst är det.
Bara ett sånt löjligt exempel som blodproteiner i charkvaror. Enda syftet de fyller är att höja proteinnivån såpass att det får kallas människoföda. Finns ju en undre gräns för sådant. Nu är i och för sig blodproteiner inte giftigt eller syntetiskt och så, och därför ett bättre alternativ än annat. Men bara ATT det ska behövas!
//Ida
#9 Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte blodproteinet som används som "klister" för att vi ska kunna få hela smörgåspålägg istället för en massa småbitar?
Det (om det nu ens är samma sak) tycker jag dock är bra istället för att så mycket relativt fint kött inte ska kunna säljas till oss konsumenter =) Det har ju varit en del debatt om det, men jag tycker det är ett bra sätt att ta tillvara kött på.
Hakuna matata!
Det mesta går ju att hålla ihop utan sånt klister. Det jag opponerar mig emot är väl mängden köttråvara den är egentligen för lågt. Har inget emot att man använder de mindre fina bitarna, men chark med blodproteiner i håller oftast inte ens en kötthalt på femtio procent. Dyra tillsatser i min värld.
Det finns ju köttlim också, det är inte samma sak. Även om det också utvinns ur blod.
//Ida