Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 1277 ggr
[Mairah]
0

5 myter och sanningar om vikt

"Stämmer det att nyttig mat inte är fettbildande? Går man verkligen upp om man äter sent på kvällen? Ofta går vi omkring och tror att någonting är sant fast det inte är det. Vi reder ut fem vanliga myter om vikt."

http://www.halsa.se/Kategori/Gron-mat/Vikt/5-myter-och-sanningar-om-vikt/

Mitralis
0

Sådana här listor är alltid spännande att läsa Glad

Anterrabae
2

Alltid kan man röja undan några fördommar. Glad Synd bara att författaren till den artikeln inte alls räknar med att människor har hormoner. Det är så mycket mer än input-output som räknas.

Jag tyckte hen som skrivit artikeln hade fått ganska mycket om bakfoten.. Tungan ute

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[sakring]
1

Personligen så stödjer det som sägs det vad jag själv anser. Du måste göra av med mer energi än vad du tar in om du ska gå ned i vikt.

[Mairah]
2

Ja, hormonerna verkar vara borttappade nånstans på vägen ha ha Flört

Visst håller jag med om att man måste göra av med mer energi än vad man stoppar i sig. Balans i matintaget är väl A och O.

Sedan är det upp till var och en om man vill samtycka till allt som skrivs. Det finns ju lika många åsikter och erfarenheter som det finns människor. Men visst är sånt här intresant att läsa hur som helst.

Anterrabae
2

Men har man fel på hormonerna spelar det inte någon roll hur lite man äter, man går inte ner i alla fall.

Jag är ett levande exempel på det. Med hög kortosondos och insulin. Dvs skevt hormonläge, gick jag till och med upp på cambridgekuren. Man gör av med mer energi en så på en dag, men jag gick upp i alla fall.

På det stora hela håller jag nog med, men jag tror att det har mer med hormonder och VAD man stoppar i sig än hur mycket. Att betrakta kroppen endast som en färbränningsugn är att förenkla systemet å det grövsta.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
0

# 5 Du har helt rätt Anterrabae ang hormonerna. Det var inte alls meningen att få det att låta banalt på något vis. Skojade till det lite bara Flört

Jag vet också att det är extra viktigt att tänka på vad man stoppar i sig om man har hormonstörningar, även om jag inte skrev det i inlägget.  Vet fler som lider av liknande som du berättar om.