Kost iFokus

Kost

Etikettrådochrön
Läst 1750 ggr
[Mairah]
2012-03-29 12:09
0

Pizzasås=grönsak

Visste du att pizzasås räknas som grönsak i USA?

http://www.halsa.se/Kategori/Naturlig-halsa/Nytt-i-korthet/

Lena1971
2012-03-29 12:53
0

Snålheten bedrar visheten…?

Fast tomatsås är nyttigt, om den är rätt tillagad. När tomater fått koka ihop med olja tar kroppen lättare upp lykopenerna. Frågan är bara om det är så nyttigt så det motiverar resten av pizzan…

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Anterrabae
2012-03-29 14:20
0

Ketchup är också en grönsak "over there"

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

hus-musen
2012-03-29 18:48
0

Strips räknas som en grönsak..

Qui dormit, non peccat

Mitralis
2012-03-29 21:39
3

Dom är ju bara för härliga amerikanarna Glad

[Mairah]
2012-03-30 12:46
3

Ha ha, ja man kan inte låta bli att skratta lite gott åt det här. Glad

Karmatarerskanise
2012-03-31 11:46
2

Ja, jag har kollat på Jamie Olivers program där han försöker hjälpa amerikanerna. Riktigt hemskt hur det ser ut alltså.

Anterrabae
2012-03-31 13:12
2

Visst är det, såg en dokumenttär om en kvinna som skulle få hjälp ner i vikt. Hon har ALDRIG i sitt typ 30-åriga liv ätit hemlagad mat. Hon trodde pannkakor med sirap, köpta färdiga såklart, var hälsomat.. rikt på grönsaker. Hur hon nu tänkte.

jag hoppas att det inte är standrard.. Tror inte det!

//Ida

[Mairah]
2012-03-31 19:42
0

Attans att jag har missat detta program. Har sett reklam på det bara. Får väl kika in på play antar jag.

DesK
2012-04-01 12:11
0

Jag har också sett Jamie Olivers program och om det är så illa som det verkar i hans program, ja då är det förfärligt synd om dem over there!

Fast tomatsås kokad på färska tomater, lök och kryddor kan ju kanske gå som grönsak, men knappast ketchup med mera!

/Désirée

Zabbio
2012-04-02 10:22
0

Tja.. när jag var i Florida var det lite annorlunda.. visst fick jag hel-friterad kyckling en kväll, det  var lite intressant :P Och en pizza räckte till hela familjen,.  väldigt tjock botten.

Men även om middagsmaten kan tyckas onyttig (fast jag tror att det mesta var normalt) så var mellanmål och annat annorlunda. Mackor tex var lite bröd med mycket kalkon och grönsaker osv.

Så man ska nog inte enbart titta på middagsmaten. För även om vi äter en nyttig middag här, men  sen hart kakor till kaffet och blaskiga smörgåsar så är det väl inte nödvändigtvis bättre än om de har en helfriterad kyckling men i gengäld äter nyttiga mellanmål och övriga måltider? :)

Å andra sidan finns väkl en anledning till att en så stor % är väldigt överviktiga där. De jag bodde hos var inte det, iaf. Men det skiljer ju sig mellan klasserna också, skulle väl gissa på att de var övre medelklass om man nu vågar ta i klassfrågan (eget hus, egen häst, dottern pluggar till veterinär  osv) och det är ju stor skillnad på de som inte har den lyxen. Här har vi ju ett socialt skyddsnät som är lite mer övergripande än där borta, och vi har faktiskt ganska billig mat.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Anterrabae
2012-04-02 10:34
0

jag håller helt med dig Zabbio. Klart det är olika. Och det man gör dokumentärer på är ju inte det som fungerar Flört

jag tror väl inte nödvändigtvis att det är kvaliteten på maten i lika stor utsträckning som mngden mat man stoppar i sog som är stor bov i överviktsfrågan, och att man faktiskt hellre äter socker än fett. USA är, om man bryr sig om vikt och hälsa ett väldigt fettskrämt land. Det tenderar i och sluta med tillsatser och konstgjorda fetter.

Sen är mat alltid en klarssfråga. Har man inte pengar så äter man så billigt man kan, och det är McD, PizzaHut och liknande. Det kostar mer att köpa sin mat och laga den själv.. Det är sorgligt. Problemen är störst i de lägre klasserna såklart.

//Ida

[Mairah]
2012-04-02 13:15
0

# 10 Roligt att få höra om en annan sida av myntet också Glad

# 11 Bra poäng där Glad

Zabbio
2012-04-02 14:30
0

Kan man se Jamie olivers matrevolution på någon play kanal? Hela avsnitt?

[Mairah]
2012-04-02 19:31
0

Jag var in på TV5 play idag och kollade lite, men det verkade inte vara ett helt avsnitt. Fick bara se när han var med och då de sköt en krokodil. Otextat var det också.

Zabbio
2012-04-02 23:51
0

#14 jo, jag letade också där, fast kollade inte på några klipp alls. Men synd att de inte har hela program.. :3

Tack för att du  gjorde dig besväret att leta! :)

Elshira
2012-04-03 10:40
0

Jag siter och kollar på jamies program på youtube! Finns flera säsonger där.

Kan nämna att det var folk som var 50+ som aldrig lagat middag i hela sitt liv.

Han hade dessutom några plakat där han frågade t.ex "vart kommer kakao från" cacaobeans, coconuts eller typ the chocolate lake.

Vissa trodde på fullaste allar att "corndogs" växer precis som majs, att smör kom från majs, att chokladen fanns och ta viss sjöar mm.Vsst kan vissa säkert larvat sig, men av jamies reaktion efteråt så var han bara helt stum. Det är ju inte första gången amerikanare har väldigt dålig uppfattning om omvärlden.

Hakuna matata!

Zabbio
2012-04-03 11:05
1

Tack för tips om du-tuben :)

Anterrabae
2012-04-04 17:22
0

Ska jag också kolla, har inte femman så jag har missat hela serien.

//Ida