Extrem viktminskning
Visst blir man imponerad av människor som lyckas gå ner i vikt efter en extrem övervikt?
Läs om Peter 48, som det står om i Aftonbladet, som lyckades gå ner 186 kg!
http://www.aftonbladet.se/halsa/article14578578.ab
Nu har inte jag Plustjänsten på Aftonbladet, så jag vet inte vad han äter för diet för att hålla sig smal. Kanske någon annan kan berätta det ifall ni varit in och läst. Verkade i a f som att han käkade mycket chips och godis innan, om jag förståd rätt-
Kan bara säga grattis till honom 
Eftersom han har opererat sig så kan han förmodligen inte äta så mycket och får äta små portioner och ofta.
/Maria
Ja, jag såg att han hade opererat sig. Så han lär nog käka små portioner. Men det kunde vara kul att veta ändå vad han äter, om han äter någon speciell diet eller så. 

Det finns en sida här inne som heter viktoperation, där kan du nog se vad man äter efter en sådan operation.
Desvärre så känner jag folk som operaterat sig och som tänjt ut matsaäcken igen och äter diverse saker som de inte bör. Bl,a feta bakverk.
#5 Ja, det är ju ett problem när man inte jobbar med huvudet, utan bara opererar magen. Då är man ju kvar i samma gamla spår.
En väninnas mamma gjorde operationen för ett halvår sedan. Hon äter samma skräp igen.
Ja, jag har också hört om dem som opererat sig och fått återfall.
Det är nog väldigt lätt hänt.
Man överäter ju ofta av en anledning, som inte sitter i huvudet. Tycker att man ska vara försiktig med att peka finger bara, det är ju ett symptom som blivit behandlat och inte sjukdomen i sig.
Samt att det kan vara hormoner som ligger bakom också.. de tar tester, sen ignorerar de om testerna visar på tex sköldkörtelproblem iaf, det känns ju väldigt seriöst.. O_o Likdsom för all del, prova inte att medicinera mot sköldkörteln som verkar off, innan ni skär i människan…
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
# 6 Instämmer
# 8 Du har en poäng där Zabbio
Sen drabbas magopererade människor alltid av enzymbrist, vilket leder till potentiell näringsbrist. Eftersom man inte kan smälta maten man äter.
Vid en vanlig gastric bypass så kopplas den minskade magsäcken på tunntarmen efter den del av tarmen som har högst näringsupptag, och även där enzymproduktionen är som störst. Man tror man kan komma runt det genom att koppla in magsafterna senare i förloppet, men det funkar inte riktigt på det sättet.
Det han i artikeln har gjort är att koppla bort nästan hela tunntarmen, och inte bara den översta delen som har högst näringsupptag. Näringsbristrisken han riskerar är sjukt allvarlig. Inte nog med att han inte kan äta längre, han har kopplat bort förmågan att tillgodogöra sig det lilla han får i sig.
Någon som vet om han stannar i vikt, eller om han fortsätter neråt?
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
# 10 Det hade inte jag en aning om. Trist att få närinsgbris istället efter en sådan operation 
Nej, jag vet inte heller hur det går för honom. Vore intressant att veta,