Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 3863 ggr
[Mairah]
2012-02-21 14:06
0

Starka kryddor

Har märkt att min kropp inte fixar starka kryddor längre. Känner mig snudd på speedad när jag får i mig dem, plus att jag blir alldeles het och knallröd i ansiktet av det. Så det är lika bra att låta bli. Nöjer med med lite snällare örter som kryddor och örtsalt förstås.

Någon mer som reagerar såhär på starka kryddor?

Mitralis
2012-02-21 17:53
0

Det är så sällan jag äter starka kryddor så jag har faktiskt ingen aning om hur min kropp reagerar på det Obestämd

DesK
2012-02-23 20:31
0

Jag tycker mycket om starka kryddor, men det får vara med måtta. Kan det vara så att det är starka kryddmixer som ni reagerar emot? Alltså sånna som innehåller diverse smakförstärkare och annat bjäfs.

/Désirée

[Mairah]
2012-02-24 09:43
0

# 2 Kan tänka mig att så är det nog som du säger DesK, när jag tänker efter. För jag kan käka t ex rå vitlök utan att reagera så som jag beskrev, och vitlök är ju ganska starkt. Så du har nog rätt i det att det är nog smakförstärkarna och annat skit i som man reagerar på. Obestämd

Ska skärpa till mig och tänka mig för. Flört

Zabbio
2012-02-25 17:04
0

Gillar inte starka kryddor, så.,.. :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elshira
2012-03-06 21:23
0

Ja, det låter nog snarare som en lätt alergisk reaktion, och att det i många kryddblandningar ingår druvsocker (tas upp snabbare än vitt socker).

Själv tycker jag det är gott med lite kryddig mat! En burk sambal olek finns alltid i kylen!

Hakuna matata!

[Mairah]
2012-03-07 19:59
0

När jag var yngre åt jag jämt starkt kryddad mat utan större problem. Obestämd

jizzy
2012-03-08 16:52
0

Ja, det är ju inte alla som tål det, och vissa gillar ju lite mildare…

Själv älskar jag (extremt) stark mat! Tungan ute

penphotography
2012-03-14 12:54
0

Känner igen den där reaktionen hos familjemedlemmar. Symptomen har försvunnit helt sen vi slutat med färdigköpta kryddblandningar och istället gör egen currypasta. Den är till och med starkare och det går fin-fint.Flört

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

jizzy
2012-03-15 13:59
0

#8: Hur gör du den egna currypastan?

penphotography
2012-03-15 19:31
1

Mixar samman olika ingresienser beroende på vilken karaktär jag vill ha på curryn. Som bas använder jag kokos (1-3 dl) och olja/vatten för att binda ihop allt.

Olika varianter kan tex vara:

ett par tsk korianderfrön, fänkålsfrön
ett knippe salladslök
½-3 röda chili
3-4 cm färsk ingefära
1-2 vitlöksklyftor
1-2 tsk gurkmeja.
väldigt god till fisk eller grönsaker

2 vitlöksklyftor
ca 3 cm ingefära
1 tsk cayennepeppar
1 msk paprikapulver (görna rökt)
2 tsk garam masala
2 msk tomatpuré
2 röda chili
2 msk mandel (kan bytas mot större del kokos)
1 tsk vardera kumminfrön/korianderfrön
gott till kyckling och lamm

2 vitlöksklyftor
ca 3 cm ingefära
1 tsk garam masala
1 msk tomatpuré
2 gröna chilifrukter
½ dl mandel (kan bytas ut mot större del kokos)
en rågad näve färsk koriander
2 tsk kumminfrön
1 tsk korianderfrön
god till fisk och kyckling

1 vitlöksklyfta
2-3 cm ingefära
2 tsk gurkmeja
1 tsk kanel
½-1 tsk kardemummakärnor (stötta)
½ tsk muscot
½ röd chili
½ kruka koriander
ett par lagerblad
1 tsk fänkålsfrön
½ stjärnanis
3-4 kryddnejlikor
supergod till lamm

Blandningarna brukar räcka till ett par lagningar, jag brukar frysa in det som blir över. Det går att reglera styrkan med mängden chili, vitlök och ingefära om tex barn ska äta. Sista curryn är lite mildare i "grundutförandet"  om än smakrik.

Om man vill kan man rosta kryddorna i en torr stekpanna innan man mixar samman pastan för att få en djupare smak. Någon gång har jag glömt det och därför fräst curryn lite extra vid tillagning innan jag tillsatt vätska. Det gör rätt stor skillnad om kryddorna får "vakna till liv".

~Penna~

penphotography
2012-03-16 10:03
0

Missade att skriva att jag även rostar kokosen och mandeln i en torr stekpanna.Glad

~Penna~

jizzy
2012-03-16 11:39
0

Ska definitivt testat! Jag brukar köpa de här vanliga currypasta-glasburkarna (Patak's) nu, men vore kul att göra sin egen mix.

Lööv
2012-04-03 10:15
0

Jag tål inte kryddmixer till tacos till ex eller  aromat grillkrydda. de blandar i vetemjöl för att det inte ska klumpa sig. Jag har glutenallergi och får sitta på toan med  magkramper och diareer i flera timmar håller till sist på att svimma och blir genomsvettig.

Jag äter  örtsalt och lite vanligt salt och peppar i mina tacos. Familjen får krydda själv.

Det är mycket som inte funkar med magen då man blir äldre.

Gluten ntollerant Blossas matte

Elshira
2012-04-03 10:28
0

#13 Förutom mjöl är det drygt 40% druvsocker med… :(

Jag har gjort egen taccokrydda sedan en tid tillbaka, det fungerar bra!

Hakuna matata!

[Mairah]
2012-04-04 19:16
0

# 14 Vad har du i den?

Anterrabae
2012-04-04 21:28
0

Jag blandar också min egen, mycket godare utan allt socker.

Det som beskrivs i #0 låter som typiska MSG eller glutematreaktioner. Köper du buljong? Och reagerar du i så fall på den?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
2012-04-05 19:48
0

# 16 Har du också lust att berätta vad du blandar? Glad