Nässelsoppa
Nässlor är nyttigt, som vi redan diskuterat i en annan tråd tidigare. Imorse satt sambon och jag och talade om vi skulle göra nässelsoppa så fort nässlorna börjar komma. Vi vill gärna ha kokta ägghalvor i, eftersom vi båda är äggfantaster. Men sådant är ju såklart upp till var och ens tycke och smak.
Googlade lite på recept på nässelsoppa, och hittade lite information samtidigt vad man kan förgylla nässelsoppan med, så den blir lite roligare - att det blir lite mera utfyllnad i den.
Läs i länken så får ni se själva.
http://receptfavoriter.se/recept/naesselsoppa-soppa-med-naesslor.html
Berätta gärna om ni har några goda recept på tillagning av nässelsoppa att dela med er av.

Till nässelsoppan har jag nässlor, en skvätt vatten, grädde, salt, peppar och en klick smör.
Serveras med ägg, hårdbröd, creme fraiche, fisk mm
Qui dormit, non peccat
Jag gör min nässelsoppa med finhackade nässlor, finhackad gul lök, grönsaksbuljong, svartpeppar, salt om det behövs, creme fraiche eller grädde och så reder jag den lätt och toppar med hackad gräslök och ägghalvor
(Ibland har jag i en skvätt vitt vin)
/Désirée
Det lät som en goda soppor! Jag får ta och pricka in nässlorna iår. FÖrra året så gick det så fort från att de inte kommit upp till att de var för stora så vi missade dem
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Tack för alla tips. 
# 3 Ja man kanske inte får vänta för länge innan man plockar dem kanske?
Om man har nässlor på tomten, så kan man klippa ned dem, så får man nya små och fina skott att plocka. Nässlor kan självklart användas färska, men de går finfint att torka, vill man sen göra soppa så blötlägger man dem nån timme. De torkade nässlorna kan malas /hackas i mixer och sedan användas i brödbak, pannkakssmet, våffelsmet och grytor.
/Désirée

# 5 Tack för tipset 
Vet att det finns nässelte också.
Jag bakade nässelbröd förr (30 år sedan) och min man blev nästan mobbad på jobbet för att han hade grönt bröd med sig
Det var kanske inte så vanligt då…
Nässelsoppa är sååå gott men jag missade det förra året.
/Maria