mat vid hormonrubbning?
Jag tror inte på medicin. Jag tror på rätt kost! Jag tror att många diffusa små problem är orsakade av fel kost och näringsbrist.
Undrar lite vad för slags mat man kan behöva äta vid hormonrubbning. Kvinnlig hormonrubbning med fel på menscykel.
Några tips?

Knasig menscykel kan ju bero på annat än kost, bla stress och oro, vikt, myom och cellförändringar, ofarliga äggblåsor mm.
Du kan ha brist på tex järn, kalk och kalcium.
Lågkolhydratkost kan hjälpa.
Qui dormit, non peccat
Tror mina problem i huvudsak har med kost att göra, då jag har så många andra brist-symtom (migrän, colon irritable, struma, ont i leder, trötthet, depression, koncentrationssvårigheter, dåligt minne mm)…
Järnbrist kan det vara. Det är väldigt svårt för mig att få i mig järn…

Om man har järnbrist kan enkelt kollas på vårdcentralen.
Vid järnbrist bör man äta extra inälvsmat, kött, fåglar och fisk. Se till att komplettera med frukt och grönsaker som innehåller mycket C-vitamin för att kroppen ska ta upp järnet. Det kan t ex vara citrusfrukter, paprika och spenat. Använd gjutjärnspanna vid stekning. Det hjälper också.
#3 precis, man ska äta det ja… jag gör inte det

Nu blev jag riktigt sugen på en gryta med kycklinglever, lök och grönsaker. Då passar paprika fint. Äter ris eller potatis till.
Vansinnigt gott! Måste komma ihåg att köpa.
#5 ingen aning, aldrig ätit kycklinglever… kommer aldrig kunna göra det heller
jag får försöka få i mig lite fisk o skaldjur… men det är svårt… har svårt att äta sånt som har/har haft ett ansikte och en mamma (behövs ingen debatt om det, jag är vuxen)

Då får man ta till fusk. Handla fyrkantiga paket i frysdisken.
Måste säga att sen jag började käka havregryn regelbundet så har mensen (med alla tillbehörsbesvär ) blivit bättre. Hade en fruktansvärd hormonhuvudvärk innan mens förut, men nu har detta lugnat ned sig betydligt.
Havregryn innehåller gott om B-vitaminer, vilket tror jag är bra för våra speciella kvinnliga besvär. I a f så hjälper det för mig 
Den typen av hälosbesvär du beskriver är mycket typska näringsbrister orsakade av dolda matintoleranser. Vanligast är vete och mjölkprotein. (det finns beräknignar på att så många som 80% lider av olika grader av ibs orsakade av matintolerans)
Jag skulle, men det är inte alltid så lätt, utesluta vete och mjölkprodukter en period och satsa på så mycket rawfood som möjligt. Det är det snabbaste sättet att komma till rätta med den typen av besvär, jag har själv gjort det. och Håller fortfarande på .
Jag är själv vegan, så det går alldeles utmärkt utan djur med ansikte och mamma. och allt annat som kommer därifrån. Vill du äta mjölkprodukter så är syrade bäst, lättast att smälta. Ägg är jättebra mat, näringsmässigt om man väljer det.
Annars, för att vara specifik. Kvinnomat är avokado, nötter gärna para och val samt mandel. Groddar (inte alfalfa) samt päron. Sen är alla frukter och grönsaker så mycket rått som möjligt läkande. De innehåller enzymer som behövs i alla kroppens processer. Mörkgrönt, för kalcium, järn och c-vitaminer. nötter och fröer för oljor och fetter. och så mycket färger som du bara kan för antioxidanter.
Havre är toppen som nämdes ovan för b-vitaminerna, som också är starkt hormonförknippade. (här kommer ägg in igen, det är också oerhört rikt på b-vitaminer)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Ja ägg är också bra. Det käkar jag också mycket av 
#8 Havre är ett bra tips. Jag får försöka baka havrebullar eller nåt. Hatar havregrynsgröt. Eller bara göra mer negerbollar…
hehe (använder honung istället för socker)
#9 Gjort alla tester, har inga intoleranser. Och äter allt det du nämner, men kanske inte i rätt dos. Sedan kanske att jag dricker kaffe och äter sojaprotein är dumt… 
#10 jupp, tvingar i mig ägg… och även lax nu sedan några dagar… det är svårt…

Hej!
Jag har hormonrubbningar och utebliven menstruation. Jag äter väldigt mycket kolhydrater . Kanske är de dom som är felet? Har ingen problem med vikten inte heller någon annan sjukdom eller symtom.
Får försöka ändra diet.

Jag har nu fått bukt med hormonrubbningen genom att äta tillskott av bland annat järn.
Äter ej mat med vitt socker sedan ca 6 månader (denna omgång).
Jag mår lite bättre. Har ej så ont i magen längre, men jag är inte piggare…
Skönt att det jobbigaste gav sig med järn. Ang tröttheten så kan det vara kopplat till att järnbristen varit hyfsat länge.. Man blir trött då. Ge det lite tid till, annars kan b-vintaminer kanske hjälpa.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#14 Tack.
Ja, jag får ju inte i mig så mkt järn, så jag fortsätter med tillskott och att peta i mig nyttig mat.

#17 Ja, jobbigt att du skrev det… Blir inte mycket motion just nu…