Stora eller små portioner
Brukar du tänka på hur stora eller små portioner du stoppar i dig när du äter? Är du uppmärksammad på detta, eller tar du mängd mat efter hur du pass hungrig du känner dig?
Jag tänker alltid på hur mycket jag äter. Äter små portioner till vardags, men på helgen händer det att jag äter lite mer.
Oftast när man lagar mat och är hungrig är det lätt hänt att ögat orkar mer än magen.. Men jag brukar försöka laga ganska små portioner. Ett tips kan vara att lägga upp maten på en assiett istället för på en stor tallrik. Då ser det ut som att det är mer mat och man lurar hjärnan lite.
Ja, sedan så tar det ju nästan 20 minuter innan hjärnan uppfattar att det finns mat i magen..eller nåt sånt. 
Själv försöker jag ta lagoma portioner. Man vill ju inte gå hungrig heller, att man stoppat i sig för lite. Beror ju lite på också om man har rört sig mycket och gjort slut på mycket energi eller bara suttit stilla.
Jag räknade kalorier förra veckan och veckan innan det, tack vare det så har jag lärt mig att ta mer lämpliga portioner nu även när jag inte räknar. Jag är så glad i mat att jag gärna tar mer än vad jag egentligen behöver. Och eftersom att man inte gärna vill slänga mat så slinker allt ner i alla fall. Så nu är jag mycket mer medveten om portionsstorlekarna. Om jag känner mig extra hungrig så försöker jag öka på med mer sallad eller andra grönsaker.
Och när jag känner mig ganska mätt men inte är helt 100 på om jag är tillräckligt mätt så brukar jag vänta en stund innan jag bestämmer mig för att ta mer. Just av den anledningen som #3 nämner att det tar ett tag för en att känna sig mätt på en lagom/mindre portion. Att tugga maten mer noga kan också hjälpa en att känna sig mätt tidigare har jag hört här och var.
Tar dessvärre hur hungrig jag är eller hur gott det är :/ Vilket inte är bra.
Måste minska på mina portioner.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tänker på hur mycket jag tar. Men ser oftast till att ta lite mindre av t.ex pasta/ris/potatis och sedan mer av proteinet (kött/fisk/fågel). Mätt blir jag alltid!
Jag tar mat efter hur hungrig jag är. Ibland blir det ganska små portioner och andra dagar ligger det ett berg av mat på tallriken.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Tar mat efter hur hungrig jag är. Ser inga problem med det, jag slutar äta när jag är mätt.
Qui dormit, non peccat
Jag gör som #9 och ser heller inga problem med det 
/Désirée
Jag har svårt att ta en portion på en tallrik. Egentligen vill jag lägga upp några tuggor för att sedan äta och sen lägga upp några till och äta osv. Mindre ångestladdat, däremot är det svårt att hålla koll på hur mycket man har tagit.
För mig känns det bara jobbigt att ha en stor "hög" med mat framför sig. Jag blundar hellre för sanningen och plockar åt mig maten :s

Jag äter så mycket som jag tror att jag behöver för att bli mätt. Är jag väldigt hungrig går det ner mera.
Så jag tänker mer på VAD jag äter (..vilket inte heller funkat perfekt på senaste, men undviker normalt sett godis, snabba kolhydrater osv).. men så är jag ju sån att jag inte äter på bestämda tider utan när jag blir hungrig. Och för mig funkar det faktiskt att äta en rejäl frukost, sen står jag mig till en bra bit in på eftermiddagen innan jag börjar bli hungrig igen. Äter jag en liten frukost får jag äta oftare, men då är risken att jag tappar orken att få i mig vettig mat så blir det choklad eller riskakor etc i mängd.. :3
Idag åt jag tex en stor portion köttfärs + grönsaker (morot, broccoli osv) till frukost (kl. 7-8). Vid 4 tiden var jag hungrig igen och åt två pannkakor (havremjöl, vatten, ägg, lite olja, en tsk rå agavesirap på). Körde och handlade och så blev det ärtsoppa sen vid 6-7 tiden när pannkakorna var slut i magen. En stor portion och jag är fortfarande mätt och lär vakna lagom hungrig imorgon om jag känner mig själv rätt.
Igår däremot var det mest småätande av riskakor, lite småbitar kallskuret kött från middagen i förrgår osv.. åt hela tiden men bara små mängder. Det gjorde mig mest grinig och ojämn i humöret..:P Sammanlagt åt jag nog både sämre och mer igår än idag.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag äter generellt mycket. Jag mår bättre om jag får äta mig ordentligt mätt. men vi har å andra sidan små tallrikar (eller stora assietter) som mattallrikar, så det jag tycker ät ett jättelass hemma är inte så mycket hos någon annan.
Jag äter efter hur hungrig jag är. Jag anser inte att mängden mat eg ska påverka hälsan, om man funkar något sånär normalt. Däremot är VAD jag stoppar i mig det som verklgien avgör.
Jag älskar mat, både att laga och äta. Vilket gör att jag vill äta tills jag är nöjd och mätt. Inte känna att jag har restriktioner.
Däremot kan jag inte laga lite mat. det går bara inte.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade