Bildtråd Mat

#2 Fubbo! Hade tänkt köpa sushi till lunch idag, men hittade inte. )): Älskar ju sushi! :cc
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
Idag gjorde jag stekt lax med rotfrukter, lite grönt och sås (bea-sås ;)
Rotfrukterna är: morot, kålrot, rättika och rotselleri.
Grönsakerna är lite grönsallad och paprika + citron till fisken.
Första gången jag steker fisk som inte är köpt färdigpanerad xD
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Stekt potatis (som var kokad kvar sedan gårdagen), kebabkött, gula/orange morötter, kålrot (?) och avokado! Serveras med keso och chillisås. Mums! Riktig mat för en hästtjej, haha 
Detta är en av alla mina "supersnabba middag" varianter eftersom man måste ha i sig mat innan stallet. Tar mellan 10-15 minuter att göra.

#8 Det brukar bara vara o fråga så går det att byta ut bitar!
Jag brukar alltid byta ut typ hälften av alla bitar, minst!
#10 Oj vilken lyx!
Ser helt fantastiskt gott ut.
#11 Tack :P
Faktiskt väldigt snabbt och lätt; färdig salladsmix, tar en paprika och bryter sönder med fingrarna, skivar ner lite gurka, har alltid kokt ägg i kylen så bara att bryta ner ett sånt, strö lite solrosfrön och majo på. Klart på typ 3 minuter :P
Tål ju inte bröd eller fil så detta är vardagsfrukost numera ^^
Här fanns mycket smaskigt att se på 
Haha nu blev jag sugen på sushi igen! 
Kvällsmat för idag blev hemmagjord tomatsoppa. Kände mig ambitiös och droppade lite grädde och olivolja över soppan. För det mesta brukar jag bara hälla soppan i en kopp men ibland vill man ju lyxa till det ^^.
Hoppas vi kan hålla liv i den här tråden för det är väldigt kul och inspirerande att kika på vad andra gör för mat! Känner att jag själv fastnat lite i gamla hjulspår och gör samma mat hela tiden.
#14 Ser intressant ut med gräddfläckarna! :)
Idag gjorde jag också soppa. Hade en höna i frysen så slängde i den, lät den koka så att den inte var djupfryst
, delade den och drog av skinnet (för det såg äckligt ut.. :o) samt bytte vatten. Det såg inte heller gott ut x)
Sen fick den koka med morot, kålrot, purjolök och rotselleri ett tag, avrundade med kryddor och kokosmjölk efter att jag tagit upp kycklinghalvorna och rensat bort benen.. Vill gärna ha citron i maten men hade ingen hemma, så det blev apelsinjuice istället.. 

Pizza med mozarella, räkor och ruccola följt av två semlor, en grön (smaksatt med pistage) och en vanlig.

(Datorn vill inte ladda upp bilder under 'Välj fil' (den är trög så det händer ibland) så därför fick jag copypasta bilderna istället.. Hoppas det inte gör nåt ^^'')

#18 Gick in på ett mindre typ.. Bageri? Här och sa att jag skulle ha en semla. Fick frågan 'Grön eller vanlig?' och tog då en av varje 
#17 Mums!
#20 Oh yes. Lite av en frossar dag idag, inte bara vad gäller mat, har llaggt ner ganska mycket pengar på cd skivor och liknande också XD
Men herrejisses, man dreglar ju av att se alla smaskiga bilder här 

Blev pommes idag, med kebabsås XD Gott.
#24 GUD så gott det ser ut!
#25 Det var grymt gott kan jag meddela haha
Men hur kan man misslyckas när det är smält ost i maten liksom 
#26 Sant
Du får dela med dig av receptet 

#27 Det var pappa som hittade receptet, jag har tyvärr inte måtten i huvudet men jag kommer ihåg allt som är i och på ett ungefär hur vi gjorde:
- Steka lite finhackad vitlök i olivolja i själva grytan (i receptet stod det dock vanlig lök)
- I med grädde, vitt vin, lite konjak och en skvätt köttbuljong (i receptet stod det kycklingbuljong).
- Låta det koka upp och i med finriven parmesanost.
Klart (tror jag haha)
Förra gången vi gjorde soppan så blev den ganska grynig pga osten, denna gången blev det mycket bättre och slätare men vi silade den en gång i alla fall. Vet inte om det gjorde skillnad att osten fick stå ute en stund och få rumstemperatur innan den åkte i soppan.
Idag så blev det fläskkottlett med sås och broccoli efter gymmet 
Marinerade kottletten en snabbis, in i pannan med en klick smör, efter att båda sidorna fått fin stekyta så slängde jag i lite lök och en liiiten vitlöksklyfta och ett lagerblad med en liten skvätt vatten. På med locket på pannan och när det fått gotta till sig en stund så i med ett par teskedar creme fraische och lite mjölk. En pytteliten smula köttbuljongtärning också och sen blev det perfekt!
# 28 Är detta en annan variant av fattiga riddare?
#31 Doppar dem i en smet av ägg (ev vatten i) och sen sockrar man..*mums* hehe
# 31 Det såg i a f smaskigt ut. Ska prova detta vid tillfälle 
Bilden får det kanske inte att se jätte aptitligt ut men det var det
Kokt potatis (en liten, sönderkokt rackare haha) och broccoli med en laxfilé och sås. Är smidigt och går fort att göra.
Brukar börja med att koka upp vattnet och slänga i potatisen, när ugnen är varm och redo för laxen så tar jag ugnsformen (utan laxen i) och stället på plattan där potatisen står. I med lite creme fraische, mjölk och fiskbuljong och röra runt tills allt smällt ihop till en mumsig sås. Sedan i med laxbiten, på med lite salt och citronpeppar och sedan in i ugnen en stund medan potatis och broccoli får kokas klart. 
Vore kul om den här tråden kom igång igen ^^. Så här kommer jag med min broccoli igen haha! En kycklingfilé, broccoli och avokadoröra.
Har börjat kolla kaloriiinehåll nu vilket jag gör för att jag tycker det är så himla intressant. Den här måltiden innehåller ca 305 kcal. Ungefär i alla fall, blir väl lite mer eftersom att filén var marinerad och sen så går det väl inte att räkna ut exakt. Bara röran innehåller 99 kcal.
Väldigt kul att jämföra, t.ex så är det ungefär samma mängd kalorier i hela måltiden som i en av "mina" varma mackor (två skivor vitt bröd, korv, ketchup och ost) eller 50 gram rostade, saltade jordnötter. 

#38 Vilken rolig idé att använda en hjärtform till potatisgratäng!
Grattis till ett trevligt loppisfynd! 
/Désirée
Vilka fina och trevliga matbilder ni sätter in här ! 
Javisst, potatisgratäng i hjärtformad form såg trevligt ut Mitralis. Bra tips där.

Fläskkotlett med ugnspotatis med grillade grönsaker och tzatziki.
Fläskottleten är stekt så att den fått en stekyta. Kryddat med Chillipulver, paprikapulver, salt &peppar. Sedan tillsatte jag ett halvt glas vatten, på ett ungefär, och lätt det puttra ett tag.
Tyvärr så glömde jag fetaosten 
Åhh,mums mums. 
Idag gjorde jag Surdegssoppa, vegansk såklart. Tack Dessan för inspirationen. Med kikärter i stället för kött.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Ser smaskigt ut