Kost iFokus

Kost

Etikettrådochrön
Läst 2257 ggr
[cookies]
0

Hjälp med arbete :)

Hej!

Jag håller på med ett skolarbete som handlar om kost, sömn och hälsa (psykisk, fysisk och social).

Jag undrar om någon skulle vilja skriva vad som behövs från vilka delar, vad som är viktigast och vad men behöver få i sig/äta (protein, kalcium, vitaminer etc.)och varför? :)

Vill ni inte skriva hela förklaringar så länka gärna :)

Tack på förhand :)

[Mairah]
1

Jag är absolut ingen kostexpert, men jag vet andra härinne som är duktiga på sånt. Glad fast mitt sunda förnuft säger mig att att balansen är viktig, att man sover och äter ordentligt för att få må bra.

Men du får säkert bättre svar av bättre vetande av detaljer med kostbiten som sagt.

[cookies]
0

#1 Ja sunt förnuft och en balans är en bra grund Glad

Anterrabae
0

Oj, det var ingen litet ämne du har och skriver om Flört

Hur djupt vill du gå? På allmännyttig nivå eller kanske ner på biokemisk?

Sömn behöver vi för att återbygga och ladda batterierna, för att läka och återuppbygga våra kroppar.

Vi behöver få i oss mat, gärna så mycket rå och levande som möjligt för att orka och kunna fortsätta. Levande mat innehåller enzymer, aminosyror, vitaminer, mineraler och spårämnen. Därtill behöver vi makronäringsämnen, Protein för uppbyggnad och för att få byggstenar till allt som kräver hormoner, enzymer, muskler osv. Kolhydrater och fett är mest kända som energikällor, men de fungerar på helt olika sätt. Kolhydraterna är mer eller mindre komplexa och byggs om till glukos, som är mat för muskler och hjärna. Fett är en näringsälla och ett energiförråd. VI kan förbränna fra fettsyror, eller så bygger vi om dem till ketonkroppar innan förbränning. Detta är också mat för hjärna och muskler, ett stabilare sådant.Inte lika snabbverkande.

Med maten kan du styra i stort sätt allt, i mer eller mindre grad. Du kan genom vad du stoppar i dig påverka allt ifrån prestation vid träning, sömn och sömnkvalitet till att läka ut sjukdomar, förebygga dem och få de mest kroniska och envisa sådana att stanna upp eller helt läka ut. Även svåra kroniska och psykiska sjukdommar och störningar inom neuropsykiatrin.

Med kost och näring kan man alltid förbättra eller förändra sin situation.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[cookies]
0

#3 Tack! Mycket bra information där som jag kommer få användning av!! Glad

DesK
1

Utöver vad Mairah och Anterrabae säger så vill jag fylla på med den sociala biten. Vem blir inte glad och nöjd av att äta en middag vid ett vackert dukat bord i goda vänners sällskap! Glad

/Désirée

[Mairah]
0

# 5 Visst är detta viktigt! Helt klart DesK Skrattande Inte att förglömma.

[cookies]
0

#5 Ja det stämmer! FörvånadSkrattande

Mitralis
0

Såg på något Gordonprogram att barn i familjer som äter middagen tillsammans vid ett matbord löper mindre risk att utveckla drogmissbruk Glad

Letade egentligen efter någon länk om att man inte ska äta framför TVn och hittade det här.

"Sitter dina barn framför datorn hela tiden?

Då äter de också mycket mer godis än andra barn, visar en ny undersökning.

– Det är klart att det blir mycket skräpmat, säger Marcus Groth, 16.

Ju mer tid som barn tillbringar framför tv:n eller datorn desto mer snabbmat och sötsaker äter de. Det visar en kartläggning av 1 000 svenska barnfamiljer från Trygg-Hansa."
Källa:http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article12120721.ab

[cookies]
0

Tack :)

[cookies]
0

Tack för hjälpen!

Skickar in arbetet nu :)

[Mairah]
0

Hoppas det går bra för dig! Lycka till Glad

Mitralis
0

Lycka till! Berätta gärna hur det gick sedan, och om du vill så kanske vi kan publicera artikeln här på Kost Glad

[Mairah]
1

# 12 Ja, vilken bra idé! Det  tycker jag med. Glad

[cookies]
0

#12 #13

Hmm… xD SÅ välskriven vet jag inte om den är :p

Blev 1 a4 precis typ ;) Får se vad han säger :)

Mitralis
0

#14 Tycker du ja Flört Jag skulle bli jätteglad om du vill lägga upp den här hos oss, den är säkert bättre än du tror Glad

DesK
0

Jag instämmer, det vore jätteroligt om du lägger in ditt arbete här Glad

/Désirée

Anterrabae
0

håller med jag också. Vill också gärna läsa!Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[cookies]
1

Jaja, ni ska få den då ;)

Mitralis
1

#18 Tack Glad Säg till när du har en stund över så ska jag släppa in dej som artikelskrivare. Har du några bilder som kan passa, eller vill du ha hjälp med det?

[cookies]
0

#19 Jag kan pma dig den innan du säger för mycket? ;) Du kanske inte vill ha den som artikel x) Passande bild kan jag nog låna pappas kamera och fixa något :)

Mitralis
0

#20 PMa först du om du tycker att det känns bättre Glad

[cookies]
0

Det gör jag ;)