Få i sig det man ska
Jo, tidigare var jag vegetarian och vande mig med den livsstilen, och sättet att äta. Till slut tog jag antagligen för mycket järn då det inte fanns vitaminer med lagom mängd (en järntablett som rekommenderad på apotek).
Åt också d-vitamin varje dag, och tillskott för vegetarianer. Nu när jag börjat äta annan kost än vegetarisk igen, det vill säga animaliska produkter i lagom utsträckning..så har jag svårt att veta om jag behöver dessa tillskott.
Som jag förstår hade egentligen järnbristen inte rakt med kost att göra, utan något med cellerna i kroppen som läkaren var otydlig med. Efter att ha tänkt efter några veckor kom jag fram till att det kanske faktiskt har varit så här enda sedan jag var mindre, och att min nedstämdhet, och trötthet har berott mycket på detta.
Att cellerna i kroppen inte kan ta upp järn i tillräcklig mängd. Och att därför behöver så pass stor mängd järntillskott för att det skall fungera. Har det här med anemi att göra? Fick den diagnosen tillsammans med depressionen som är över.
Som jag gör nu är att ha järn med mindre effekt att ta då man är riktigt slut, så man knappt orkar upp ur sängen fysiskt sätt. Det i stället för att äta en stor måltid med pasta, vilket ger järn. Inte så gott efter den första.
Är ute i stället på sommaren för att få sol. Har läst att runt 30 minuter i solen/dag skall ge tillräckligt mängd d-vitamin, som för övrigt har att göra med alla kroppens funktioner, och förebygger alla möjliga sjukdommar bland annat autism..
De flesta i sverige har även d-vitaminbrist, speciellt på vintern. Tänk på det ;)
Andra viktiga vitaminer är ju B12 vilket jag förstår kommer mest från mejeriprodukter. Är väl mest de vitaminer jag har fokuserat på i min vegetariska diet, men åt även multivitamintabletter. Kändes som att äta, jag vet inte, för mycket tillverkade vitaminer iallafall.
Problemet är dock att jag inte gillar fil, eller mjölk, vilket en del och många av vitaminerna verkar finnas. Utan dessa produkter behöver man som jag förstår..vitamintillskott. Annars får man brist, lätt på vissa ämnen vilket gör en både mer lättirriterad, och obalanserad. Med mera.
Är man deprimerad, eller har problem är risken stor att det till stor del beror på vitaminbrist i något slag. Men problemet är att det är riktigt dålig kunskapstillgång i ämnet, det anses lite fjantigt att ta tillskott. Men saken är att vitaminerna ska in, annars mår man som man gör…
Så har någon tips på bra kunskapstillgång i ämnet? Eller kan hjälpa att dirigera mig mot en balanserat intag av viktiga ämnen utan att äta tre-fyra piller, eller en hög med cornflakes, och tre glas mjölk per dag.
Har hur som kommit fram till att det nog blir en del kosttillskott igen. Ska man få i sig vitaminer kan man väl lika gärna göra det den effektiva vägen.
Det här tror jag någon annan kan svara bättre på än mig. Men jag kan väl säga att det bästa är väl egentligen att få i sig sina vitaminer genom maten om man har möjlighet. Havregryn är B-vitaminrikt vet jag. Och fullkornsprodukter också.
Fast jag är i a f medveten om att man ska ta vissa vitaminer på olika tider under dagen, eftersom man tillgodogör sig dem bättre då. Och helst i flytande form då. T ex så ska man ta mineraler, järn, zink, magnesium osv till natten. Då tillgodgör man sig det bättre. Men i regel så är det bäst att få i sig vitaminer via kosten. Jag vet också att ibland räcker inte kosten till och då måste man ha tillskott.
Hoppas du finner det du söker och som jag sa tidigare, så vet jag andra härinne som kan den här kostbiten bättre än mig som kan svara dig bättre och ingående på din undran.
Varken fil eller mjölk är egentligen naturligt för människan att äta (vi hade det knappast innan vi skaffade tamboskap, och ens då var det nog inte huvudföda på ett bra tag) å det finns säkert i en hel del annat.
Jag är inte jätteinsatt i exakt vad och hur man får i sig vitaminer och vad som finns i vad, men kolla upp vilka vitaminer som är så speciella för just mjölk (det kan vara rent ''mjölk måste man ha'' propaganda som spreds ut för ett par decennier sedan som lever kvar) och googla på vad de finns i.
Jag har ett tillskott av helnypon-pulver och nässle pulver som jag tar. Tillsammans täcker de i princip alla vitaminer man kan ha svårt att få i sig i vanlig kost. De är obehandlade och naturliga för att vara tillskott, bara torkade. Inget tillsatt och bara vatten borttaget. Till det tar jag lite fiskolja eftersom jag märkt att det hjälper mot mina allergika besvär.
Ägg är en annan råvara som innehåller alla ämnen du behöver, utom e-vitamin, har jag läst någonstans. Frön innehåller också det mesta (det behövs ju för att de ska kunna bilda en ny växt)
Det mesta finns det lite av i allt, så så länge du äter varierad, riktig mat istället för näringfattig, steril kost, så lär det lösa sig. Sen är ju selen inte så vanlig i vår jord, som är lite utarmad, men det finns i nypon och nässle pulvret :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#2 Visst förstår jag att det är bättre med vitaminer i kosten, var därför jag slutade ett tag. Dock så får man inte i sig allt uppenbarligen även om man äter både kött, och fisk, och fågel.
#4 Det beror på att vi inte kan tillgodogöra oss allt i kött råvaror. Men med kött, fisk, fågel och växter kan vi få i oss allt ;) Det är vad vi är skapta att göra. Just selen är svårt i svenska jordar, men det finns et med.
(ursäta om jag är otydlig, har hällt i mig lite mycket av dsockerarten alkool vilken vi inte behöver alls…)
Nja, mäniskan har nog haft brister, och inte fungerat optimalt. I flera äldre kulturer, naturfolk har dom knappast vegetarism….de kanske fångar ett djur, och äter den nästan rå, eller tar lite ris för att bli mätta.
Återigen vill jag säga att om man är frisk och inga speciella förutsättningar föreligger kan man få i sig allt man behöver genom att äta varierad och allsidig kost. Ett undantag utgörs möjligen av D-vitamin under den mörka årstiden för oss som bor i Norden. Det är också viktigt att förstå att tabletter eller vitaminlösningar framställda på kemisk väg aldrig kan vara lika bra som riktig mat. Att man exempelvis efter sjukdom ar en liten vitaminkur kan vara befogat, men att äta tillskott av vitaminer år ut och år in är att kasta pengar i sjön och kan i värsta fall faktiskt vara skadligt.
/Désirée
#6 om du svarade på mitt så sa jag inget om att inte äta kött, men om att inte dricka mjölk :)
Vi är knappast skapade för att få brister utan vitamintillskott i tablettform.. säkert har folk haft brister förr, precis som dom säkert blev sjuka, men det beror nog snarare på tillgången av mat än av att de inte lärt sig syra mjölk eller mjölka kor, eller att apoteken hade slut på 'Vitamineral + kvinna" ;)
Jag ska erkänna att jag inte läst hela tråden supernoga, även om jag läst det mesta, men det finns alltid risk att jag missat något och därmed uipprepar något som någon annan sagt.
Självklart tror jag att alla håller med om att det skulle vara optimalt om vi får det vi behöver genom kosten. Och att det räckte. Nu är det inte så för alla.
Järntillskott skulle jag absolut fortsätta på om du nu ligger i riskzonen för anemi. Jag skulle dock välja en flytande variant gärna Blutsaft, och gå på varje dag ganska länga. Så att kroppen får möjlighet att ta till sig och fylla upp depoerna. En annan bra sak med just blutsaft och andra järnrika flytande tillskott är att de innehåller både cvitaminer som optimerar upptaget och b-vitaminer som är nödvändiga för blodbildningen precis som järn. Både järn och b-vitaminer är även tätt förknippade med trötthet och depression. Det bloir ett allt i ett preparat.
Den nypon-nässeldrinken som zabbio talar om ger också allt du behöver utmo möjligen selen. (då vi har selenfattigt i sverige)
Sen en liten parantes.. Ägg innehåller alla vitaminer och mineraler vi behöver utom C. Äggula är exeptionellt rik på e-vitamin faktiskt. Det är bla det som ger den gula färgen. Under förutsättning att hönan har fått vettig mat såklat
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Absolut, tillräckligt med vitaminer, är och gör mycket för hälsa, psykisk och fysisk.
#9 ah, då var det C vitamin jag tänkte på när jag skrev att de inte innehöll e-vitamin :)
Jo jag förstod att det var det du tänkta på 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Har inte läst allt så noga, så vet inte vad ni pratar om :) Sedan, vitaminer som vitaminer.
#13 Njae.. det är inte samma sak att få i sig syntetiska vitaminer avskiljda från sina hjälpämnen och naturliga ämneskompisar. Det är också skillnad på hur kroppen kan ta upp olika vitaminer.