Kost iFokus

Kost

Etikettmikro-makronäring
Läst 5627 ggr
[Mairah]
2012-05-08 12:10
0

Näringsbrist = undernärd?

Om man har näringsbrist, är det detsamma som att vara undernärd? Är detta bara två olika benämningar på samma begrepp??

Nu tänker jag på att man kan vara överviktig och ha näringsbrist/vara undernärd. Många tror kanske att bara för att någon är överviktig, så innebär inte det att man får i sig all näring som kroppen behöver, eftersom man antagligen äter ofta och mycket. (Förutsatt att det är just att man äter mycket som orsakar övervikten)

Likväl som en jättesmal person inte alls automatiskt har näringsbrist eller är undernärd, bara för att den är trådsmal?

Hur ser ni på den här saken? Hjälp mig gärna att reda ut begreppen.

DesK
2012-05-08 16:14
0

Precis som du säger så kan man ha näringsbrist, även när man är överviktig och man behöver inte lida av näringsbrist bara för att man är underviktig. Det gäller ju att äta så optimalt som möjligt för vad du själv behöver. Detta kan skilja en hel del från person till person, ålder, grundhälsa och mycket annat. Ofta får vi tips om hur många kalorier vi bör äta, men det är sämre med informationen om vilka vitaminer, mineraler och spårämne vi bör få i oss.

/Désirée

[Mairah]
2012-05-09 08:50
0

# 1 Ja, du har rätt i det.

Zadeira
2012-05-09 18:17
2

Näringsbrist är ju när man lider brist på näring i någon form. Är du överviktig och äter väldigt ensidigt exempelvis kan du få näringsbrist, men likaväl så om du är underviktig kan du ligga på en bra näringsbalans. Så vikten hänger inte nödvändigtvis ihop med näringsbalansen.

Ett bra exempel är när jag var överviktig men åt "rätt", och min bästa vännina var normalviktig men levde på godis och kakor. Mina värden var mycket bättre än hennes. Gick man däremot enbart på vikten sa alla automatiskt att hon var mycket hälsosammare än mig. Frågan är ju om det inte är bättre att vara lite överviktig och ha bra näringsbalans än att vara normalviktig men ha brister på en massa vitaminer, mineraler och annat viktigt.

Anterrabae
2012-05-10 11:21
1

nej jag skulle inte säga att undernärd och att lida av näringsbrist är samma sak. Näringsbrist är ju som sagts tidigare att man har brist på ett eller flera näringsämnen.

Det är även ganska vanligt att överviktiga personer har näringsbrist. I alla fall om man ätit sig till sin övervikt och inte fått den av tex sjukdom eller medicin. Kroppen signalerar att det fattas näring, och man blir hungrig och sugen och äter fel och för mycket. Givetvis är detta en grov förenkling, och kroppen är mer komplex än så. Men det är en grund.

Att vara undernäd innebär att man stoppar i sig för lite av allt. Att man får för lite energi, proteiner och näring. Både micro och makro. Att vara undernärd är kopplat till proteinbrist.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade