Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2234 ggr
Mitralis
0

Mycket socker i måltidsersättning

"-De har väldigt höga sockerkoncentrationer och den här söta smaken triggar oss och ger energi, men absolut inte mättnad. Jag tror att måltidsersättningar är en av förklaringarna till att fetman ökar. Man lägger dessa kalorier i fettväven och det sätts inte igång någon respons att "nu är jag nöjd och mätt och behöver inte äta lika mycket ikväll", säger Charlotte Erlanson-Abrahamsson, professor i aptitkontroll på Lunds Universitet."

Jenny Nyström håller inte med
"- Jag håller inte med om att socker triggar hungern i den utsträckningen. Dessutom har Modifast måltidsbarer lågt GI, så att de inte ger någon hastig kurva vad gäller blodsockret. Man står sig på måltiderna."
Källa:http://svt.se/2.22620/1.2731956/maltidsersattningar_-_en_sockerfalla

Har du tänkt på att det kan vara väldigt mycket socker i måltidsersättningar?

[Mairah]
4

Jag tror på näringsrik och riktig mat istället. Det här med måltidersättningar är ju nästan som att man tar vitaminpiller istället för att äta riktig mat. Så ja, ja tror att det är tillräckligt mycket med konstigheter och socker i såna här drycker, än vad vi behöver.

Lill-Kisse
3

#1 Precis. Varför i allsin dar kan man få för sig att svälja något som ersättning för mat (= i stället för mat)? Då är det ju inte mat och gör sannolikt ingen nytta alls ur vare sig närings- eller energisynpunkt.

Zabbio
1

Ja, det har jag irriterat mig över :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Mairah]
0

# 2 Precis

DesK
1

Jag instämmer med er att det är bättre att äta riktig mat, än något slags måltidsersättning. Men det finns faktiskt tillfällen i livet ör en del av oss där måltidsersättning är det enda som vi kan få i oss. Jag tänker exempelvis på en granne som till slut inte kunde äta någonting, utan hade ständig sondmatning. Primärt i just hans läge är väl att näringen är vettig och inte innehåller en massa socker. Jag fick läsa på en av hans näringspåsar och blev mycket förvånad över vad den innehöll - bland annat över den höga andelen olika sockerarter.

Att en frisk människa som är kapabel att inta fast föda väljer att inta något slag av flytande / halvflytande måltidsersättning är för mig helt obegripligt

/Désirée

[Mairah]
0

# 5  Självklart finns det undantag såklart, om en människa inte kan få i sig något riktig mat av någon anledning. Då är det såklart bra med måltidsersättning. Det är en helt annan femma.

Men som sagt att när en fullt frisk fungerande människa som väljer bort riktig mat för att bara dricka dessa näringsdrycker, då är det nog inte så sunt.

[luneri]
2

När jag var i apoteket för ett tag sedan och tittade bland produkterna.

Där var det en mamma och hennes son på kanske 10 år. de stod i närheten av hyllan där måltidsersättningarna fanns och då utbrast han med förvånad röst:

"säljer de kakor här!??"

Det lät så komiskt att jag inte glömmer detta, och visst fick man en tankeställare. Varför ska man äta "kakor" när man ska gå ner i vikt? För visst borde man vänja kroppen vid riktig mat och inte sötsaker när man ska finna en bättre livsstil och vikt.

Själv tycker jag att det inte är en bra lösning att stoppa i sig sötsaker när man ska gå ner i vikt eftersom man då inte vänjer av sig sina dåliga vanor och fortsätter äta sötsaker även när man tappat sina kilon. Risken är att man går upp kilorna igen.

Dessutom vet företagen att det finns massvis med pengar att tjärna i den här branschen när så många är viktmedvetna idag, och sötsaker är för de flesta en stor svaghet. Så om man kan äta sötsaker och gå ner i vikt samtidigt tror jag kan låta som en bra lösning för många.

Men jag får också medge att det händer att jag köper en ersättning (väldigt sällan) om jag inte har annat val och inte hinner äta någon lunch. Då kan jag tycka att det är bättre än att låta bli helt.

[Mairah]
0

Visst ska jag också erkänna att  även jag testat dessa måltidsersättningar. Men jag upptäckte ganska snart att jag kände mig inte sådär skönt mätt som efter en riktigt näringsrik tillagad måltid. Blev klen i kroppen istället… Oskyldig

[luneri]
0

Ja precis samma känsla får jag med av dem. Jag kan uppleva att man blir mätt en stund, men sedan kurrar magen igen.

Mitralis
0

#7 Smart kille Glad

Jag har också provat diverse produkter av detta slag. De som man själv ska blanda med vatten kan jag inte dricka för de smakar förfärligt. De färdigblandade är bättre. Kakorna brukar kunna vara lite för torra, men de kan gå ner om jag jobbar så att jag inte kan äta riktig mat. Ibland måste jag äta på stående fot, och fort ska det gå.

Anterrabae
0

Ja jag har också förfasat mig över sockermängden.. men egentligen är det ganska logiskt. Sockret tjänar ju två syften. Dels att förbättra smaken men även att stå för energi.

Socker är snabb energi, dvs det ger ett sken av pigghet en krot studn. Särskillt när man tar bort fettet som många är så rädda för. Fett är ju balanserande och ger en längre mättnad. Tar man bort den energin måste man sätta till den andra källan. Socker.

Sen är det som i fallet som Désirée beskriver socker som är den delen som en sjuk kropp behöver. Det är lätt energi, som gör att kroppen klarar att ta till sig näringen. Socker behöver inte byggas om nästan något, och därför går rätt in. Bra när man är svårt sjuk. Dåligt när man är frisk och ev överviktig.

Man kan se det lite som direktverkande och långsamverkande energi.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade