Mjölk som sportdryck
Arla ska ju släppa en ny mjölk här i dagarna också (vecka 19 tror jag det var…) med extra protein. Blir det en ännu bättre sportdryck!
Nej, det visste jag inte innan jag läste det här. Inte för att jag själv dricker mjölk, men det kan ju vara bra för dem som sportar 

Oh ja! Mjölk är toppen i många sammanhang:
Till maten, till mellanmålet, för att släcka törsten, inför sänggåendet. Kan tas med i termos för att hållas sval på utflykt, vid sport och motion. Kan piffas upp med kakao.
En kopp mjölkchoklad gör gott, när man känner sig frusen.
Jag har också läst att mjjölk blandat med lite kakaopulver (inte oboy) så blir det en utmärkt sportdryck. 
Ja om man tål det…
Sammansättnignsmässigt är mjölk bra sportdryck. Men det är också starkt beroendeframkallande och bildar morfinliknande ämnen som man kan bli beroende av. Allra bäst är det om mjölken är rå och ohomogeniserad. Då kan kroippen ta det till sig.
Dricker man mycket mjölk bör man dock vara noga med att äta kalcium som inte kommer från mjölkprodukter. Eftersom mjölken säkner pH i kroppen och gör den sur, så går allt kalcium från mjölken och mer därtill från skelett eller annan mat vi äter åt till att balansera detta. Man kan får benskörhet om man dricker mjölk.
En annan sak att tänka på är att det kommer forsking från karolinska institutet som verkar peka på att mjölk aktiverar vissa cancertyper, tex protstatacancer i för hög dos.
mjölk är inte bara av godo, men den är bara god
Jag har alltid älskat mjölk, och även varit fruktansvärt beroende av den.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#5 Tack för infon! Det var intressant att veta
Lagom är bäst trots allt. Jag tror ändå mjölk har andra egenskaper som är bra också
Absolut att den har det!
Och om man jämför mjölk med andra sportdrycker som mest är färg och socker så är ju valet ganska självklart.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Ja det har jag hört för ca ett år sedan. Mycket billigare och bättre tycker jag.
# 5 Tack för infot. Visste inte detta.
Själv har jag bojkottat mjölk för länge sedan. Tycker jag mår bättre utan det. Inte bara för lactosintoleransen, utan överhuvudtaget.
mjölk tycker jag är hur gott som helst. ofta brukar jag blanda mjölken med hälften havreryck och hälften mjölk, så blir det mindre mängd mjölk och ändå väldigt gott.
Själv blandar jag ut grädde med vatten. 2,5dl grädde blir ca 1 liter ''mjölk''. Har det mest i kaffet och visst.. det smakar inte riktigt som god mjölk men det funkar. Och mängden laktos och mjölkprotein minskas drastiskt, för mig som är lite känslig :) Samtidigt finns n del fett i den och det skadar inte eftersom jag dumt nog ofta dricker en kopp kaffe när jag inte orkar fixa ett bra mellanmål.. då får kroppen i alla fall lite riktig energi och inte bara koffein..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.