Brödskammen
"Nu när det är så vanligt med kolhydratfattiga dieter så har ett nytt begrepp seglat upp. Brödskam. Man bör helst inte äta bröd, i alla fall inte fel sorts bröd, predikar de frälsta. En Skogaholmslimpa är inte värd plasten den är inslagen i. Äta en fralla? Nä, det har blivit likvärdigt med att tända en cigarett under fruktstunden på förskolan: "Äter du vitt bröd? Skämms du inte?" Men nu efterlyser vi lite sans och vett. Det är inte fråga om skattefusk, det är inget hatbrott, det är inte amfetamin. Det är bröd, och det är gott, och vi vill äta det utan att behöva skämmas eller förklara oss. Vi kräver: Ut med brödet ut skamvrån, nu!"
Källa:Amelia nummer 7, 2012

Jag aldrig har tyckt om bröd, det är inte gott om det inte är i bullform med kanel, socker och smör. Och då räcker det ändå med en så är jag nöjd. Eller möjligtvis en ostmacka till kopp varm choklad eftersom det är barndomsminnen av mormor och morfar.
Fattar ärligt talat inte hur folk kan vräka i sig den där massan som bröd består av och påstå att det är njutbart och gott.
Eller som mamma säger, hon äter inte för att det är gott, hon äter det för att det finns överallt, är rimligt billigt och framför allt går snabbt att göra iordning.
Men alla gör ju som de vill, om folk kunde sköta sig själva utan att ifrågasätta grannen så hade Amelia och liknande kunnat lägga ner sin blaska.
Qui dormit, non peccat
Jag är en redig brödmänniska. Fick jag välja så skulle jag gärna äta bröd hela dagarna, frukost, lunch, middag och en hel drös mellanmål också. Tyvärr så sätter det ju sina spår, så jag försöker hålla nere på mjukt, vitt bröd. Knäckebröd är precis lika gott.
#1 För mig som är en brödaholic är det ofattbart hur man inte kan förstå tjusningen med bröd, så det är ju väldigt olika hur man tänker.
Anledningen till att jag är som jag är har nog dock mycket att göra med hur jag är uppväxt. Min mor har vant mig vid att äta mycket av det onyttiga, t.ex att det inte räcker med godis för 20 kronor på lördagen utan det ska vara 500-800 gram 3-4 gånger i veckan, och man ska tycka om allt som serveras, äta många portioner, etc. Det är olater som jag försöker bli av med.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

#2 Haha ja alla är vi ju olika! Tur är väl det egentligen :)
Qui dormit, non peccat
Jag äälskar nybakt bröd. Ett mustigt surdegsbröd med knaprig skorpa, mjukt innanför och stoora hål. Mumsfilibabba!
Skulle kunna leva enbart på bröd och doften från nybakt bröd är det bästa jag vet. Tyvärr kan jag inte längre äta speciellt mycket bröd eftersom jag får så fruktansvärt ont i magen av mjöl.
Tyvärr älskar jag bröd. Men jag mår inte bra av det.
Vad andra äter är väl upp till dem, fast om nån kommer och beklagar sig för att de inte lyckas gå ner i vikt och samtidigt äter mackor med vitt fransbröd och köpe-marmelad varje dag, så undrar jag ju inte varför de inte går ner…
Det är ju faktiskt likvärdigt med socker, bara en annan form. Men som sagt.. andra får äta lösgodis till frukost om de så vill, det gör ju inte mig nåt. Kom bara inte o säg att vanlig köpe limpa är nyttigt, för det är det inte.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Brödaholic!! Den kategorin skriver jag frivilligt in mig i
Fast här är det grovt bröd och surdegsbröd som gäller.
#6 Hahaha! Jo, här är det ALLT bröd som gäller, hårt som mjukt, surt som sött, vitt som grovt. Min far är en "sucker" för vitt bröd medan min mor gärna äter surdegsbröd. Lite olika, det där!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Jag äter bröd både morgon och kväll. Skulle bli trist utan brödet. Tycker om allt bröd, både vitt, fullkorn och surdegsbröd. Beror på tillfället.
Jag mår jättebra av bröd 
Skogaholmslimpa - nä fy det tycker jag inte om. Men ett grovt danskt rågbröd äter jag gärna ett par skivor av.

# 10 Nej den är alldeles för söt för mig. Ska jag ätat något sött så får det vara en efterrätt.
Förut älskade jag bröd och jag har alltid kunnat äta hur mycket som helst av det, blir aldrig mätt. Det gör dock att det blir väldigt dyrt för mig att äta det då jag får i mig en halv limpa utan att ens tänka på det, så därför började jag dra ner på bröd och ha det som lite vardagslyx ibland istället. Men nu när jag inte äter vete längre så blir det väldigt sällan bröd för min del. Har dock alltid knäckebröd som jag kan äta hemma ifall jag får sug efter mackor nån gång.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Om man bakar eget bröd och vill ha något som mättar bra så är det jättebra att blanda i kokt potatis. Man kan ta ganska många till en deg och brödet blir både saftigt och mättande 
Ett annat tips att öka mättnaden i brödet är kokta vita bönor som mixas och blandas i. Det går utmärkt med andra kokta baljväxter också, linser kikräter osv. Mumsigt, Mättande och bättre fördelning på kolhydrater och protein
Jag tycker inte man ska behöva skämmas för att man äter bröd, jag tycker att brödet ska få ha sin plats, men bröd bör väl aldrig vara ett huvudmål mer än någon enstaka gång. Och så får man väl, som med allt annat hålla koll så man inte känner att man mår dåligt på det. Varken psykikst eller fysiskt.
Äter jag bröd så går jag inte ner i vikt. Det behövs inte mycket för att det ska stanna av, det är ganska segt att starta processen igen. Jag behöver dock inte gå upp av det, om jag äter rimliga mängder.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Ja precis, det har blivit väldigt negativt att äta bröd.
Själv tyckte jag det var jättebra när jag fick reda på att bröd inte var nyttigt, då slapp jag äta den där tråkiga mackan till frukost och lunch för det har aldrig varit någon favorit hos mig förutsatt om det är en väldigt god specialarsmörgås då förstås:P
Däremot när jag slutade äta bröd blev jag istället sugen på bröd (vilket jag inte var tidigare, tyckte det var den tråkigaste maten) Men det tror jag nog mer är de goda brödet jag längtade efter som tex toastade specialmackor, räckmackor, eller nybakat tycker jag är otroligt gott och har svårt att hålla mig undan.
Så egentligen, om man äter bröd med måtta som man borde med det mesta, så tror jag inte alls det är något dåligt i sig om man nu inte tål själva brödet förstås.
Själv håller jag mig isåfall till grovt bröd med låg sockerhalt när jag äter det eller väljer de tillfällen jag vill äta det mindre "nyttiga" brödet
#14 jag går inte heller ner i vikt när jag äter bröd. Men jag tror det beror på vetemjölet i brödet. Jag tänkte testa att baka glutenfritt bröd eftersom jag tror det är gluten som är boven i det hela. Sedan finns det även fröbröd (som bakas utan mjöl) man kan baka och det är otroligt mättande.
Sötat matbröd är ju en typiskt svensk företeelse, som jag tyvärr inte alls förstår mig på. Grovt eller medelgrovt osötat surdegsbröd är det jag helst äter. Inne på Matbröd har vi en hel del recept på glutenfritt bröd och lågkolhydratbröd
/Désirée
#15 Akta dig för mjölmixer med glutenfritt vetemjöl om du ska testa att baka vetefritt :)
KL
Jag har börjat äta risbröd. De här små frasiga som ligger vid den glutenfria hyllan. Väger väl 6gr styck typ. Jag tål ju inte vete och det är faktiskt gott med en go macka, så 4 såna med rejält med ost, smör och skinka eller liknande har livit standardfrukost. Och ibland en eller två soim mellanmål. Jag känner att pålägget är gott nog med energi och protei, så… sen till middagen är det numera en påse mixade frysta grönsaker som jag tar en rejäl portion av, bara tinar i kokande vatten, istället för potatis eller ris. Hittils verkar det funka bra iaf.
#17 Jaså det finns glutenfria vetemjölsmixer också? Det var bra att du sa det så ska jag kolla lite noggrannare i innehållsförteckningen. Har hört att sådant bröd ska vara ganska tråkigt, men värt att testa! Jag brukar tycka om det mesta om jag vänjer mig.
Risbröd lät spännande
Det finns också mathavre som jag tycker är jättegott! Om du tål att äta det så prova gärna, havre sägs ju vara välgörande. Och sen brukar jag äta quinoa istället för ris eller pasta. Jag försöker dra ner på riset och pastan så mycket som möjligt, förutom råris, som jag tänkte äta ibland också.
#18 De häller i vete i ganska många av de glutenfria mixera och de glutenfria bröden.. majsbröd ex (samma som risbröd men majs) har vete i sig. *mutter mutter*
Jag har medvetet undvikit de glutenfria bröden, vill inte vänja mig vid bröd igen :)
Risbrödet är såna frasiga små saker, kostar 6kr paketet ;) http://www.oldana.se/Oldana/5562CF23-F6FD-4843-A4BF-0F695F36DDB8_files/droppedImage-filtered.png
Tack för tipset, kanske testar nån gång :) Men jag behöver få i mig grönsaker så det är ett bra sätt att få i sig det tycker jag :) Behöver inte få i mig mer spannmål, oavsett sort :P
Ush vad tråkigt!
Lika bra är det att vänja sig vid att inte äta bröd istället, fast jag kan tycka att det är gott att äta det ibland ändå.
Risbröden såg riktigt goda ut så de ska jag testa om jag hittar dem i affären.
Ja grönsaker är nog det bästa:) Själv dricker jag gröna smoothies då och då. då gör jag vanlig smoothie men med gröna blad i
#20 Ica brukar ha dem, citygross har bara majsbröden. :) De brukar ligga vid det glutenfria.
okej, då ska jag titta när jag åker till kvantum nästa gång
Vad äter man till frukost om man inte äter bröd? Jag kan inte tänka mig ett liv utan bröd, men det ska vara riktigt bröd bakat på SURDEG! Jag äter gärna vitt bröd också ibland, men försöker undvika att det blir för ofta. Köpebröd äter jag bara i nödfall, och då endast bageribakat inte fabriksbakat, aldrig bröd förpackat i plast, typ Pååls, Skogaholm med flera. Dessa bröd är inte ens värda att kallas bröd. Dom är fullproppade med skit. Konsistensen är gummi med smak av konserveringsmedel.

#23 Finns massor! Ägg, bacon, omeletter, yougurt, gröt, keso, kräm mm. 
Qui dormit, non peccat
#23 Flingor eller vanlig tillagad mat (ofta rester från gårdagens middag) är vanligaste frukosten här.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag tror det mycket handlar om hur man ser på mat och måltider. Ser man det som frukost, lunch och middag typ eller mat, mat och mat?
Jag väljer det senare, det passar mig bra. jag äter gärna mat till frukost, och jag har ganska flexibla mattider så det blir oftast frunch-tid. Mat, mat och mat behöver inte vara ensidigt eller tråkigt. även om det kan låta så när man pratar om det.
//Ida
Kokt ägg kan jag äta till frukosten ibland men då även tillsammans med smörgås. Stekt mat eller rester äter jag hellre till lunch. Tycker det är svårt att ersätta smörgåsen till frukost. Jag försöker dra ner på spannmålsprodukterna, men brödet har jag svårt att avstå ifrån. Jag älskar bröd!
Havregrysngröt.
Mona, jag älskar också bröd. Jag förstår känslan. Rent rågbröd mår jag bra på så den känner jag inte att jag behöver ersätta. Men från den perioden då jag käkade LCHF, så lärde jag mig att jag mår ganska bra på mat till frukost också. Därför gör jag gärna min råg-frukost-macka till en matigare och kanske mer lunchliknande historia. Gärna med mycket grönsaker och starkare kryddor som vitlök.
Vi är ju alla så olika. Så egentligen är det väl viktigast att hitta den melodin man mår bäst på. Jag har gått från LCHF till helvegan, upptäcker jag att jag mår bra på vissa spannmål så äter jag dem
Däremot försöker jag undvika vete i brödform, då jag mår sämre på det. Med vissa undantag förståss, jag orkar inte bestämma mig för att vara totalitär, då mår jag bara dåligt när jag misslyckas.
//Ida
Jag mår ju inte fysisk dåligt direkt av någon mat, men jag har plötsligt fått ett par extra kilo som det verkar vara hopplöst att bli av med. Börjar mer och mer växa på fel ställen så att säga, så jag vill försöka ändra på kosten för att bekämpa fettet
Jag är inte överviktig, men mår inte psykiskt bra av att bära på extra kilon. Tänkte att om man minskar på spannmålet och kolhydraterna så kanske man kan känna sig i form igen. Äter jag kött, särskilt rött kött blir jag dödstrött, så jag försöker äta mest kyckling och ibland fläskfilé. Skulle gärna äta mer vegetariskt, tror min mage skulle älska mig då, men den övriga familjen är inte lika förtjust som jag över det. Att laga två olika middagar har jag ingen lust med. Jag har väldigt svårt att hitta balans i kosten som passar alla. Har jag en kräsen familj? JA!
man kan göra vitt surdegsbröd också. Jättegott! Visserligen är det fortfarande vitt mjöl, men ändå bättre alternativ till det vanliga vita brödet.
#30 Kanske ni kan införa en vegterarisk måltid i veckan inom familjen. Då blir det inte så drastisk förändring, och kanske de övriga i familjen tillslut vänjer sig
Vegetariskt tror jag kan vara bra att äta nån gång i veckan med tanke på miljön och hälsan, men jag är själv väldigt dålig på det.
Ja visst kan man baka vitt surdegsbröd! Jag gör det ofta, fast jag använder rågsurdeg istället för vetesur och blandar med vetemjöl, blir inte helvitt bröd, men godare tycker jag. Bakar jag grövre surdegsbröd blandar jag även i rågmjöl eller graham.
Brödet är inte det som det är störst problem med, jag äter det varje morgon och vill inte avstå från det, utan det är riset, pastan och potatisen.
Idag blir det i alla fall ångkokt broccoli och morötter till nötfärsbiffarna! Kanske en yoghurtsås också, eller keso.. Dottern gillar inte kokta grönsaker, men det ski… jag i
Vill någon ha något annat så står spisen till förfogande
#31 Jag gör så klart vegetariska rätter ibland, soppa till exempel, men jag skulle vilja ha vegetariska rätter oftare, kanske 4-5 gånger i veckan, men det skulle inte gå utan högljudda protester. Jag älskar t ex bönor och linser, men det är jag ensam om.