Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 3294 ggr
Zabbio
0

En fundering...

Jag funderade över  en sak.

Alkohol får en människa berusad genom att göra hål i magsäckens  inre skyddslager av slem (vilket inte magsyran ens klarar) och sedan ta sig ut i kroppen. Så blir man lullig, och efteråt finns en risk att man mår lite dåligt, om man drack mycet, men så harjag fått det förklarat at det fungerar.

Alkohol är en sockerart, har jag också fått lära mig.

Väldigt många människor reagerar starkt på socker av olika anledningar, och de som regerar mindre är oftast vanda vid en stor mängd socker.

Många alkoholister reagerar inte särskilt mycket på alkohol, jämfört med de som inte dricker särskilt ofta.

Så min fundering är… vad gör egentligen andra sockerarter med magen och kroppen?

Att de lagrar fett och i många fall är onyttiga är ju allmänt accepterat, men hur mycket skada gör de egentligen?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Mitralis
0

Spännande tankegångar som jag tyvärr inte har något bra svar på. 
Men jag ser fram emot att läsa de övriga svaren som jag är säker på kommer att komma Glad

Zabbio
1

Fundera får man ju göra :P

Chestnut
2

Ptja, för det första innehåller ditt resonemang flera felaktigheter;

alkohol är ingen sockerart. En alkohol är en alkohol helt enkelt. Strukturen är inte ens lik sackarider.

Däremot innehåller de flesta alkoholhaltiga drycker även socker i varierad mängd eftersom det vanligaste sättet att framställa alkohol för förtäring är från kolhydratrika växter och att man sedan blandar alkohol med sockerrika drycker för att få olika drinkar.

Vad som händer med magsäckens slemhinna är att alkohol stimulerar produktionen av magsyra som leder till ökad frätning på magslemhinnan för den hinner inte bygga upp tillräckliga mängder av skyddande ämnen. Men alkohol fräter inte hål på slemhinnan själv. Jisses, isf skulle man blöda mängder i hela käften efter ett glas vin om det var så frätande!

Så ditt resonemang håller inte riktigt…

Med vänliga hälsningar
Chess

Zabbio
0

#3 Jag har då alltid hört att alkohol är en sockerart i sig?

Hur mycket av resten som stämmer rent fack-mässigt vet jag inte, tanken slog mig bara :)

Anterrabae
2

Socker och stärkelse utövar en belastning på vårt mag-tarmsystem. Har man i sig en hel eller icke permiabel tarmvägg, dvs en som bara släpper igenom det som den ska så är inte skadan så stor.

Alkoholen i sig fräter inte sönder något i magen, men alkoholmolekylen påverkar våra tarmar så de släpper igenom mer. Det är bla därför man får större effekt på mediciner och örter och sånt med eller i alkohol. (sen är det även en enorm leverbelastning att blanda alkohol och medicin)

Givetvis vänjer man med tiden sig vid att ha en högre genomsläpplighet i tarmväggen, och det ger med tiden inflammationer och de sk gap Junktions i tarmväggen, det som ska kontrollera vad som kommer in i blodet eller inte, släpper igenom mer mat som inte är tillräckligt nedbruten.

Personligen tycker jag inte tanken var så långsökt, och jättebra egentligen. Även om det inte riktigt är så enkelt.

Men något på spåren är du, som diabetiker så vet jag att alkoholförbränningen i levern förbrukar massa socker. Så om man inte äter ordentligt när man dricker alkohol och går på insulin kan det bli farligt. Samma saker är åt andra hållet, när levern hanterar socker så byggs det alkoholer bland annat.

Alkohol är ingen sockerart, men man kan göra om sockermolekyler till alkoholmolekyler ganska lätt. Våra kroppar är dessutom duktiga på det. Alkohol byggs även om till socker i förbränningsprocessen.

Men exakt hur de kemiska processerna går till vet jag inte, har inte kollat upp det.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Zabbio
0

Tack för den närmre förklaringen :)

Intressant att höra hur det är och vad som är fakta.

Chestnut
3

#5 Huvudsakliga anledningen till att vissa mediciner + alkohol är farligt är ju levern, "sidoeffekter" (andningsdepp mm) och i övrigt är det väl att de metaboliseras båda av cytokrom P450? Alltså inget direkt med genomsläppligheten i tarmarna att göra utan att de antingen använder samma enzym eller att kombinationen påverkar enzymets vanliga funktion… Dessutom upptas merparten av alkohol i magsäcken.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
0

#7 Jag har lärt mig samma information som dig.

Anterrabae
2

Ja det det är mycket väl så att det är huvudorsaken. Men inte den enda. När jag gick utbildningen i immunologi, tarmarnas genomsläpplighet och matintoleranser mm,  om hur tarmarna fungerar, poängterades just det med tarmarnas genomsläpplighet och alkohol. Den ökar, och släpper igenom mediciner, inte färdignedbruten mat (dvs förstora matmolekyler) mikrober och annat otyg som inte ska komma ut i blodet.

De främsta orsakerna till att man får en läckande tarmvägg är matintolerans, antibiotika, ssri-preparat, antacida, kortison och cox-2hämmare. Många av dessa har i sig själv en direkt belastande effekt på levernsfunktion. Men en belastad och blockerad lever kan inte heller tillverka enzymet glutation-S-transferas som behövs för att effektivt rena blodet från gifter och slagg.

Aven om den mesta alkoholen tas upp i magsäcken så stannar den väl inte där eller? Den måste på en väg eller annan tas om hand via levern. dessutom räcker det som går ner i tarmarna för att öka genomsläppligheten. Det räcker med den alokol echinaforcedropparna ligger i för att hjälpa echinasean in i kroppen genom att öppna upp i tarmväggen. För att ta ett exempel.

//Ida

Chestnut
0

#9 Får man fråga vart du har läst immunologi? har det varit en delkurs i någon naturvetenskaplig utbildning (BMA, biotekniker etc)? Du behöver inte svara men jag blev bara nyfiken på vart man lär sig såpass avancerade grejer att förklara i en så basal form som du gör. Glad

Jag får dock inte riktigt ihop det du skriver, vad menar du med 'blockerad lever'? Vad är gap Junctions?

Med vänliga hälsningar
Chess

Zabbio
1

#10 Om jag minns rätt är gap junctions en naturlig(?) öppning mellan vissa celler..cellväggar?.. eller nåt…. fast jag skriver inte under på det uttalandet, jag har bara ett mycket vagt minne av junctions och gap junctions sedan utbildningen i djursjukvård.. :3 Något med att saker passerar..

Så jag väntar på att Ida ska informera mig vidare också :P

Chestnut
0

Googlade mig till att det är samma sak som glansstrimmor så då är jag med på det iaf!

Med vänliga hälsningar
Chess

Anterrabae
3

Jag läste en fortbiliningskurs/utbildning om Läckande Tarm Syndrom (LGS) och matintoleranser. Och då skulle man ha rejält på fötterna gällande immunförsvarets uppbyggnad, funktioner och vilken roll de spelar i allergi och intoleranssammanhang. Typ basmedicin, och anatomi. Samt lära sig precis hur tarmväggen är uppbyggd vad som gör vad osv. Hur man genom att testa IgA, IgE och IgG i alla dess former få ganska uttömmande svar om hur det är fatt med kroppen. mer än på allerginivå. Tex om man har candida överväxt, parasiter osv.

Det var massivt och mycket nyttigt. Och svårt.

Utbildningen anordnades av BioTeK och var givetvis delvis inriktade på deras tester. men Grunden gällde alla. Mycket anatomi.

Gap Junctions är passagerna i tarmväggen som släpper igenom näringen till blodet för att sedan användas av kroppen. När dessa Gap junctions går sönder (av mediciner eller stress eller intoleranser-immunförsvarsreaktioner) så släpper de genom för stora molekyler ut i blodet. Man har en läckande tarmvägg, som med tiden kan leda till massa inflammationer och allergier, med mera. Tarmarna ska släppa igenom tex protein i form av aminosyror eller peptider som de också heter. Dessa ska släppas igenom en och en eller möjligen två och två. När tarmarna läcker släpps större partiklar igenom och dessa vet inte kroppen vad man ska göra med.

Vad gäller leverfunktion. Inom standardmedicin mäter man leverenzymer i blodet för att avgöra hur väl levern funkar. Man ska inte ha för höga sådana. MEN Vad jag förstått så har man ofta ingen nedre gräns för dessa. Vilket innebär att många människor går omkring med för låga nivåer av leverenzymer och har därför svårt att bryta ner gift. Levern är inte överansträngd som vid tex hepatit eller leversvikt då enzymerna går upp. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med enzymer att jobba med. Och då bromsas processerna. Levern får då svårt att bryta ner gift och tillslut lägger den av det stora och försöker jobba undan det akuta. Det syns inte så tydligt, för låga levervärden är "bra" (man ska givetvis inte ha för höga heller) På så sätt kan levern bli blockerad och inte kunna jobba som den ska. Lägger man därtill mediciner, socker och annat skräp så blir det ännu svårare såklart.

Enzymerna till levern byggs av de fria aminosyrorna som vi får genom maten vi äter. Om tarmen läcker och är trasig läcker för stora kedjor av aminosyror ut i rkoppen och blir oanvändbara. Detta ger också att vi får för lite enzymer både i bukspottskörteln (som byggs av aminosyror de med) och i levern. Brist på enzymer gör att vi får svårt att bryta ner den maten vi äter innan den läcker ut i för stor form och blir oanvändbar. En ond cirkel som endast vänds med massor av extra enzymer och att man lagar sin tarmvägg.

man kan kolla hur ansträngd lever man har genom att massera den. Man ligger på rygg, och ser till att någon kan massera magen högt upp på höger sida, in under revbenskanten. man ska inte ha ont där. Gör det ont, eller känns obehagligt och äckligt så har man en trött lever, som inte riktigt orkar med.

Levern är ett snällt organ, det säger inte ifrån förrän det är för sent. Alltså måste man vara snäll tillbaka och ta hand om den innan den ger ifrån sig symptom.

hmm Vilken uppsats det blev, och jag som skulle sova. SkämsFlört

//Ida

[Tassy]
0

Har inte plöjt hela "uppsatsen", men det är väldigt intressant det du delar med dig av, Ida! Ska läsa mer när huvet är på skaft igen, så får vi se om nya frågor poppar upp. Skrattande

Anterrabae
2

Fråga på så får vi se om jag kan svara. Annars är det någon annan som kan, eller så går det att ta reda på. Glad

//Ida

Zabbio
3

Alltid lika intressant att läsa dina inlägg! :)

Anterrabae
0

tack! Glad

//Ida

[Mairah]
2

Kan bara instämma med Zabbio. Du lär även mig mycket Ida med dina kunskaper. Verkligen jätteintressant att få ta del av. Tack för att du tar dig tid och delar med dig.

Ska verkligen testa det där med att känna på levern Glad