Kost iFokus

Kost

Etikettfikarummet
Läst 2240 ggr
Zabbio
0

OT - vad har ni för mobiler? :P

Tja, lite off topic men jag blev nyfiken på vilka mobiler ni här  på kost har :P

Jag har länge haft en gammal vanlig mobil, nån form av nokia. Men för nån vecka sedan köpte jag en sony ericsson xperia active.

Trevlig liten telefon och kul att kolla facebook på fånen.. fast ganska onödigt egentligen. Men jag gillar hur den tar bra bilder jämfört med den gamla.. tyvärr är det nåt vajsing  fr den klarar inte att skicka mms.. får kolla på det sen :)

Den har en inbyggd pedometer fast jag tycker att den är lite krävande :( Den begär 10 000 steg om dagen och jag kan inte ändra målet heller :P är uppe i 9000 nu..

Vad har ni för mobiler? :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

DesK
0

Jag har en Sony Ericsson xperia x10 och trivs bra med den, men just nu letar jag efter en ny(are) mobil med inbyggd hörslinga. Skulle ha mycket glädje av det, eftersom jag ofta hör dåligt i mobilen. Jag gillar att ligga i sängen och läsa tidningarna på nätet på morgonen med min lur Glad

/Désirée

Zabbio
0

#1 Nu är jag nog väldigt okunnig, men vad är en inbyggd hörslinga? :P

DesK
0

Det är inte så lätt att veta om man aldrig har hört talas om det.  Glad Hörslingor finns exempelvis i många kyrkor, när man har hörapparat så kan man koppla om den så att man hör via slingan, det funkar kanonbra. Ett till exempel: Jag har en dyna med hörslinga i framför teven, när vi ska titta på teve så sätter jag mig på den och kopplar om hörisarna, då behöver familjen inte höja volymen på teven för att jag ska höra, utan jag hör lika bra som de gör Glad Samma finess finns i en del mobiler, det är nämligen ofta svårt att höra i mobilen, när man är i mer eller mindre bullriga miljöer.

/Désirée

Zabbio
0

Ah, det låter ju smart! :)

Anterrabae
1

Désirée, Iphone har hörselanpassingar i sin grundprogramvara. I den hjälpmedelscentralen så kan man ställa in ljudet på olika sätt, samt få den att vibrera och blinka och massa sånt om man inte hör den. Förutom toppenbra inställningar för syn..

Har dock inte sett något utryckligen om hörselslinga, men jag skulle bli förvånad om apple inte tänkt på det. När de är så tidiga med andra hjälpmedel.

Ja, jag har då en Iphone 4S. Anledningen till att det blev en sån är att det var den enda telefonen som hade vettiga anpassningar och möjligeter för synskadade. Bland annat nästan obegränsad zoom, överallt. Möjlighet att invertera skärmen så jag får bättre kontraster. Samt både läsprogram och Siri.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
0

Har en gammal hederlig hopfällbar Nokia. Inga större moderniteter alltså…Flört

DesK
0

Ida ja de har det ju, men helst vill jag inte ha nån iphone, vill helst ha en android eller möjligen symbian. Min SE xperia x10 funkar urbra, men tyvärr har den inte hörslinga. Så nu tänkte jag försöka hitta en sån mobil, så får yngsta dottern ta den jag har nu, för hennes mobil är på väg att säga upp sig.

Mairah det hade jag också i många år och jag hade säkert fortsatt med det, men för min del med både dålig syn och hörsel är det smartfånar som gäller.

/Désirée

Anterrabae
1

Då hoppas jag att du hittar en bra! Glad

Min erferarenhet gällande synanpassningar är att android och symbian tyvärr ligger ganska långt efter. Jag hade inte tiden att vänta tills de kom ifatt apple. jag var ute efter en android först. men det fanns inte tillräckligt bra och stabila appar för mina synbehov. Då tog jag eg bara hänsyn till zoommöjligheterna, inte inverteringen. Den kom som en bonus eller vad jag ska säga. Givetvis bidrog den starkt till valet. Men jag räknade inte med att det fanns.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
0

# 7 Kan tänka mig det DesK. Hjälpmedel är inte helt fel.

Att jag inte bytt är helt enkelt en ekonomisk fråga. Måste tyvärr prioritera annat först. Men visst har även jag gått och suktat och längtat efter en ny mobil. Jag vill också ha en SonyEricsson Xperia, för jag vet andra som har dem och de verkar vara schyssta. Tids nog så kanske även jag kan köpa mig en ny mobil Glad

DesK
0

Ett hett tips, jag köpte min begagnad på Tradera för 1615 kronor inklusive frakt.

/Désirée

[Mairah]
0

# 10 Ok. Tack fär tipset. Ska hålla utkik Glad

[Tassy]
2

Jag har en HTC legend. Gillar att den är lite tåligare då mina ledproblem gör att jag lätt tappar saker. Använder den rätt mycket, finns många bra appar.

MonisN
1

Jag har en iPhone 4, och det är den bästa mobilen jag haft. Älskar alla bra appar och allt annat man kan ha den till. I går t ex behövde jag komma åt ett viktigt dokument när jag inte var hemma. En knapptryckning så var jag inne i dropbox och kunde läsa mitt dokument.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

DesK
1

Doro kommer ut med en ny lur (740) i sommar, den ska jag ta mig en titt på Glad

/Désirée

Fridaaaa
0

Jag har en sony ericsson vivaz, men kommer att bytas ut så fort jag kan i höst, ingen vidare mobil :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.