Alla era bästa tips!
Känner att det här med mat är en djungel och vet inte ens vart jag ska börja för att bli nyttig!
Kan inte alla skriva era bästa tips, rent generellt?
T ex; ät avocado för att det är nyttiga fetter och omega 3. osv osv, alltså inga direkta diet-tips utan bara bra saker att äta helt enkelt!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Ät ägg det är nyttigt oh kan varieras på många vis 
/Désirée

Obehandlade nötter
Istället för pasta, potatis eller ris tar jag ofta en påse frysta grönsaker (till exempel broccoli-blandning), häller kokande vatten över och låter stå någon minut.
Det är gott till det mesta, väääääldigt enkelt och för sådana som jag som kan vara riktigt dåliga på att äta grönsaker emellanåt så är det ett bra sätt att få i sig lite grönt :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Gröna grönsaker!

#3 bara gröna? inte paprika t ex (eller kanske bara grön paprika?
) tomat?
Och viktigast; Varför? 
#6 Hm? Vad menar du?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#7 menade #4!

#6 "Spenat och andra gröna grönsaker innehåller nämligen färgämnet klorofyll som motverkar det röda köttets tendens att förorsaka tjocktarmscancer, och det kan ju vara bra nu på sommaren när grillen åker fram. Klorofyll skyddar även mot hudcancer, som många drabbas av just på sommaren på grund av solen."
Källa:http://iform.se/valbefinnande/at-extra-mycket-gront
"Gröna blad och grönsaker är fullproppade med skyddande ämnen som vitaminer, mineraler, spårämnen, enzymer, flavonoider, klorofyll och fytokemikalier. Många av dessa ämnen förstörs vid upphettning så för att inte gå miste om dessa är det klokt att äta en del av de gröna grönsakerna råa. Om man tillagar dem är ångkokning den bästa metoden."
Mycket mer att läsa om detta i länken http://www.tasteline.com/halsa/Halsotipset/Supermat-Darfor-ska-du-ata-grona-gronsaker/
Mitralis hann före med svar. 
Många är även järnrika = bra för kvinnor.
Försök att äta halva tallriken med råa grönsaker, eller i alla fall en tredjedel. Ett alternativ är att sikta på mycker frukt, tex fruktsallad som efterrätt. Sikta på att äta något rått till varje mål mat.
Ju större andel av maten man äter rå, desto mer enzymer, fria aminosyror (dvs byggstenar för proteiner och annat viktigt) får man, därtill vitaminer, mineraler, spårämnen och antioxidanter. Allt som förstörs helt eller till stor del vid upphettning.
Har man svårt med att äta sallad tex så kan man alltid göra egen juice eller smoothie.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

#9 Tack för denna info, speciellt det om att det motverkar tjocktarmscanser var intressant då jag äter väldigt mycket rött kött och har varit lite orolig.
Här fanns mycket matnyttigt att snappa upp 
Nötter är jättebra och sägs motverka fetma, mandlar, jordnötter och valnötter ska vara väldigt bra.
Och om du känner dig sugen på att äta något nån gång, så kan man ta en tesked jordnötssmör (alltså den ekologiska utan socker). För mig fungerar det jättebra att göra så. Men akta för att äta för mycket av jordnötssmöret eftersom det är kalori-rikt.
Och om du är sugen på att äta något, om du är van vid att äta något då och då, så kan man skära en morot i stavar som man kan knapra på. Man får tugga så mycket, och behovet att äta något försvinner efter att man ätit en hel morot.
Sedan kan man göra citronvatten, citron sänker gi-värdet.