Kost iFokus

Kost

Etikett: fikarummet
Läst 1181 ggr
Zabbio
1

Nu har magen kommit ifatt vädret... ;)

Kom på mig själv med att köpa 4-5kg olika frukter och 3 kg frysta grönsaker idag.. ett säkert sommartecken. Jag äter nästan aldrig frukt på vintern, då är det fett, kött, fisk, ägg osv som gäller. En och annan rotfrukt kanske.

Men nu när det är varmt blir suget mer på grönsaker, frukt och lättare kötträtter mewd mycket grönt. Och grillat förståss, det hör ju sommaren till :P

Dessutom har jag planterat tomater.. få se om det blir något i år, i fjor bara blommade de och dog utan en endaste liten tomat..

Och på söndag ska jag göra en citron-maräng tårta med mycket citronsmak och ett tunt socker-lock som jag tänkte måla farmors hund på med chokladsås :P Lilla farmor är så förtvivlad för hon vet aldrig vad hon kan bjuda stackars mig på (pga vete intoleransen). Hehe, det är nog mest synd om henne, jag har egentligen inget emot att ta kaffet slätt. Menmen, en citron tårta kan ju vara gott :P Och lite sugen blir jag nog om alla andra äter tårta…

Äter ni annorlunda på sommaren?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Mairah]
1

Tja, det blir ju mera grillat förstås. Annars vet jag inte om jag äter någe annorlunda mot vad jag gör annars.

Namiko
0

Jag äter mer färska grönsaker och massa olika frukter på sommaren, mycket mer kall mat och framför allt så dricker jag mycket mer (vatten, inte alkohol). På vintern är det mycket varm, fet mat och citrusfrukter. Det kan även gå flera dagar då utan att jag dricker mer än några klunkar vatten.

Just nu har min mage hamnat före vädret och jag har svårt att äta trots att den riktiga värmen inte har kommit än, även om det var över 20 grader i skuggan igår. Idag intogs tex hälften av maten i flytande form bara för att inget annat gick ner. Om någon månad när värmen är här på riktigt så kommer jag att ha dagar då jag lever på vattenmelon och äter flingor med frysta bär till middag bara för att det enda som går att äta är kalla saker med mycket vätska.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[luneri]
1

För mig kan det bli mer frukt och grönsaker. Framförallt meloner och pastasallader.

Det blir oftare lite lättare mat att äta om det är riktigt varmt ute.

Men sill, potatis och potatissallad och grillat blir det mer av under sommaren än annarsGlad

Även smoothie är riktigt gott en varm sommardag

Chieko
1

Absolut mer sugen på kalla sallader när det är varmt!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Anterrabae
0

Jag är jättekänsligt vintertid snarare. jag klarar inte kall mat på vintern. jag vill då ha lagad mat. Skulle jag äta en sallad som måltid vintertid så skulle det känns som jag missat maten.

Sommartid är det lättare med kall mat. men jag är mycket för lagad mat även då. Jag tillhör den relativt lilla skaran som blir hungrig av värme. Vill ha riktig mat när det är varmt. Inte nödvändigtvis soppa eller gryta, men lagad.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
0

Samma här. Oavsett årstid så vill jag ha lagad varm mat att äta.

Jag blir också fryssen av för mycket kall mat, särsklit vintertid.