Gurkmeja
Gurkmeja är en fantastiskt bra krydda 
Oj, verkar vara rena mirakelkuren :D Den går tydligen att odla fick jag fram när jag googlade. Men tas in när det är risk för frost.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Trevligt! Jag som älskar curry i alla dess former! Från och med nu ska jag alltid färga mitt ris gult! Tycker inte gurkmejan smakar särskilt mycket…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Kan bara skriva under på detta. Jag äter gurkmeja regelbundet och tycker jag mår mycket bättre av det 
#3 Nyfiken! På vilket sätt känner du dig bättre?
Mvh Emelie & Jack
# 4 Jag är inte lika stel i nacken längre,plus att kroppen blivit mjukare i lederna. Har blivit rörligare. Astman har också blivit bättre. Hostar inte lika mycket längre.
#5 Härligt!
Mvh Emelie & Jack
Tycker inte heller gurkmejan smakar särskilt mycket.
Ingen dum ide att färga riset med gurkmeja. och det ser godare ut 
Nu när jag är igång och tränar regelbundet är det speciellt bra eftersom det är inflammationsförebyggande. Jag som får inflammationer så lätt.
Gurkmejan ger inte ifrån sig mycket smak utan mest färg. Man färgade även vissa tyger med gurkmeja vanligt förr inom buddhismen. Träffade på en snubbe som hade gurkmeja i allt, då menar jag allt, från riset till grytorna. Fick smaka en traditionell maträtt där man kokade delade torkade ärtor med vatten och gurkmeja samt kikärtor, sedan hade han i massor av gurkmeja och lite salt. Det var lite väl för smaklöst för mina smaklökar jag hade gärna haft i chili och tomat, det hade gjort susen. Men det var ätbart.
Ja justi! Förr färgade man tyger av växter. Gurkmeja är ju väldigt färgstarkt.
Låter som väldigt mycket att ha i gurkmeja i allt:P Lagom mängd tror jag bäst på.
Jag provade att ha i gurkmeja i varmt vatten en gång och det var inte gott:/ kanske man kan ha det tillsammans med annat te för en bättre smak.
Som jag förstått det ska man inte koka gurkmejapulver för länge då den blir besk, däremot hel eller bitar går bättre. Har druckit gurkmejate en gång det var rätt gott, men har aldrig lyckats själv, den ska bara vara i någon minut max.
Jag brukar blanda i en tesked gurkmeja i ett halvt glas blåbärsproviva och dricka 2 ggr/dag. Då känner man inte smaken så mycket.
Jag tycker heller inte att gurkmeja smakar särskilt gott. Äter det för att det är nyttigt 

Jag har gurkmeja i broccolisoppa och spenatsoppa:) men också om jag gör kyckling i lerkruka, så har jag det ihop med andra kryddor.
Jag brukar använda gurkmeja när jag kokar pasta, så får pastan en gulare färg. ( Använder alltid fullkornspasta) 
Annars i diverse kycklingrätter och grytor bl.a.
#12. Mitt senaste experiment med gurkmeja är att vispa ner en rågad tesked i några ägg när jag gör omelett. Man får en snygg färg+nyttan av gurkmejan. Vid mitt fösta test så lade jag lite strimlad bacon och hackad lök i det smällta smöret i stekpannan som står på 1. Sedan häller man ut smeten med ägg+gurkmeja och lägger äver ett passande kastrull lock. Så fort den blir lite fast så sticker jag in stekspaden och snurrar pannan ett varv så den inte bränner fast. Det brukar bli cirka 15 minuter i pannan och tre varv runt med stekspaden. Mycket nöjd med färgen som gurkmejan ger måste jag säga. Jag har testat andra ingridienser oxå. Man provar att ha lite av vad man tycker om. Men mest använder jag den för sin vida omtalade nyttighet. Jag häller lite i en spenat som jag gör i drickbar konsistens ihop med andra kända nyttiga kryddor som ingefära till exempel. Den blandningen är inte till för några njutningar utan sväljes snabbt utan avsmakning på morgonen innan jag sticker till jobbet . Med denna vitaminbomb håller jag mig mätt och glad hela förmiddagen.

Jag gav min förra häst med ledproblem ca ½dl gurkmeja om dagen. Hon var symptomfri i 10 år :)
Oj! Gurkmeja måste vara bra för speciellt de med ledbesvär.
# 16 Härligt att det även hjälper på djuren 
Jag ger min hund som börjar bli till åren gurkmeja. Hon håller sig fräsch i lederna med hjälp av den. Skulle jag glömma att blanda ner gurkmejan i fodret en dag så märks det direkt på henne.
Själv försöker jag att äta gurkmeja minst ett par dagar i veckan, helst oftare men det beror lite på vad det blir för mat.
Jag brukar göra olika röror att lägga på mackan, då har jag alltid gurkmeja i 
Men man ska veta att gurkmeja innehåller mycket oxalsyra och därför ska man inte överskrida en tesked om dagen.
Man ska inte heller ta koncentrerad gurkmeja i tablettform som finns på hälsokost.
Jag tycker inte heller det är så gott, men det är alldeles för nyttigt för att låta bli att äta det, hihi…
Jag har vart dålig på att äta gurkmeja det senaste. Jag får börja med det igen:)
Gurkmeja är kanon.
Det är en släkting till ingefära, och används ofta tillsammans med just ingefära och galangal i flera av de asiatiska köken. Så gurkmeja påminner om ingefära i smaken.
#20 Är det i gurkmejan som oxalsyran finns eller i curcuminet, dvs färgämnet? Det som säljs i högkoncentrerad form i hälsokostaffären är inte gurkmeja på samma sätt som i roten eller pulvret vi köper i affären. Det är bara det antiinflammatoriska färgämnet curcumin som är utvunnet.
En god, värmande dryck med gurkmeja i som är bra vid ledproblem och stelhelt och värk är att sjuda mjölk (helst en alternativmjölk eftersom komjölk är inflammationsbildande men man tar vad man gillar bäst) med gurkmeja och ingefära. När det är klart lägger man i 1tsk svart te, gärna med kryddig smak. Låter dra ett par minuter och silar. Smaka av med honung om man vill det. Det blir som en värkhämmande chailatte.
Vill man så kan man "dra" teet några gånger också. Dvs hälla det mellan två behållare från så hög höjd som man klarar av utan att spilla. Drycken blir mjukare då.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#22 I studier på människa hittade man förändringar i metabolismen av oxalat orsakat av curcumin. Något som kan orsaka njursten om man är känslig.
Som jag har förstått sitter risken i curcumin, men jag kan inte svära på det. Jag skulle i alla fall ha det i åtanke om jag skulle börja med ett kosttillskott.
För min del känns det lagom att använda gurkmejan i maten, men vill man använda den som behandling av någon sjukdom blir det ju förstås ett annat läge.
Ok det var mer än jag visste. Bra info, tack för den!
Då är det helt klart läge att väga för och nackdelar om man går upp på högdos. 
//Ida
Kosttillskott är väldigt koncentrerad mängd. Om man skulle äta gurkmeja via naturlig väg dvs tillsätta kryddan själv i maten tror jag inte det är något man behöver oroa sig för. Det är vad jag tror iaf
#22 Det var ett bra tips. jag dricker mycket te. ibland flera koppar om dagen så någon kopp med gurkmeja borde jag kunna få i mig om dagen.
Max en tesked om dagen ska vara en säker nivå. Sen beror det ju på hur känlig man är för njursten.
Men om man använder den som krydda eller te så blir det nog inte mer än en tesked per dag.
När jag kryddar mina röror som räcker ungefär en vecka. så använder jag som mest en matsked oftast mindre. Annars blir det inte alls gott, då smakar det bara gurkmeja.
Just nu experimenterar jag med gurkmeja ihop men rapsolja/olivolja och äppelcidervinäger i sallader. Vinäger tar bort smaken av gurkmejan och grönsakerna och bönorna får lite piggare färg.
Jag testade idag att ha i lite gurkmeja tillsammans med ingefära i te. det var…inte så gott och koppen blev alldeles gul på insdan.

#28 skulle säga att gurkmeja inte vinner på att umgås med kokande vatten, skulle hellre tillsätta efter tet svalnat lite.
Intressant med gurkmejan. Jag blev nyfiken på att prova och se om det hjälper mot stela leder, så idag blandade jag ner gurkmeja i bulgurn när den kokade, och vilken vacker färg det blev dessutom, bulgur kan ju se lite tråkig ut naturell. Bara detta gör ju att man vill använda gurkmeja. I kväll pudrade jag också ner lite i sista teskvätten, inte så jättegott kanske, men förhoppningsvis nyttigt
Ska försöka använda mejan så ofta som möjligt i maten och se om lederna blir mjukare.
Tack för alla tipsen
Hoppas det funkar Mona!
//Ida
Ida, det gör jag med! Jag ska berätta när jag vet!
Mona,
Annars får vi klura ut något annat! Det finns ju några ess i rockärmen. 
//Ida
Ida, kan du trolla
Ja nästan! 

Man kommer långt med glukosamin, msm och mineraler. Därtill lite (eller lagom mycket) gurkmeja och man har kommit ganska långt med ledstelhet, värk och inflammationer och eller artros. Lite olika angreppsvinklar, men det funkar. Nypon är också super vid ledbesvär.
Men det blir lite OT här, vi kan fortsätta med det i en ny tråd i så fall. Lätt att hitta och lite ordning och reda. 
//Ida
Ida, det skulle vara intressant att få veta om dessa ämnen och dess positiva inverkan.
Vet inte om jag inbillar mig, men idag kändes det inte lika stelt att gå upp

Skriver under på en gång till att gurkmejan är helt suverän mot stela leder 
#37 Skulle vara fantastikt bra om det gör det. Tar du 2 tsk varje dag? Jag blandade med blåbärsdricka och det tog bort mycket av den ganska speciella smaken som inte är så god i stora mängder
Jag ska sätta mig och författa något om det vid tillfälle, påminn mig gärna om jag glömmer. det är inte min mening att ignorera.
//Ida
# 38 Ja, det stämmer att det är en speciell smak på gurkmejan. Särskilt om man får i sig för mycket på en gång. Då får jag snudd på kväljningar. Ett tag blandade jag det också i blåbärsdricka, men nu strör jag på lite sporadiskt på maten bara när jag äter. Brukar även ha i lite i pastavattnet när jag kokar fullkornspasta.
Frågan är om gurkmejan kan orsaka att man får njursten eller om det bara gäller om man är överkänslig? Själv har jag aldrig haft njursten, men om man äter för mycket så kanske det kan bli problem
Jag har inte tagit mer än cirka ½ tesked per dag.
Man ska väl vara försiktig även fast det är nyttiga saker man har att göra med. Även för mycket av det goda kan bli fel i slutändan 
Tror inte jag tar en halv tesked ens varje dag. Det kan gå flera dagar emellan ibland innan jag tar något alls. Men visst är det bäst att vara uppmärksam på hur mycket man stoppar i sig.