Äta enligt blodgrupp?
Finns det någon här som har prövat på den "dieten"? Och om ni prövat, har ni märkt nån skillnad på vikt,hälsa osv ?
T.ex:
"**Blodgrupp A - Vegetarianen eller Medelhavstypen.
**De levde i samhällen som odlare och de är anpassade för jordbruksprodukter och sädesslag.
De har för lite magsyra och smälter därför kött dåligt. De bör akta sig för nitrit - finns i rökta köttprodukter, som kan ge magcancer om man har för lite magsyra. De bör även avstå från komjölksprodukter. Mozarella, getost och fårost kan gå bra. De mår bra av vegetarisk kost och fisk. De har ett ganska svagt immunförsvar och är känsliga för infektioner."
Ja, jag gör det i alla fall mestadels. Och mår mycket bättre på det. I och för sig har jag uteslutit animalier helt och är vegan. Men jag försöker hålla en tanke på att inte äta för lektinrika livsmedel som krockar med min blodgrupp, för att minimera inflammationer.
Jag är piggare, har mindre inflammationer i kroppen, bättre mage och har gått ner i vikt. Har inte nått min målvikt än, men är för första gången på hur länge som helst på väg.
Det stämmer även väldigt bra in på vad mina vänner kommit fram till. De ändrade kosten först, tog bort det som de upptäckte att de mådde dåligt av, och sen såg att de stämmer med deras blodgrupp. en 0 och en B.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Har funderat på att testa det här fullt ut, men inte kommit till skott ännu. Vet i a f att jag ska undvika mjölkprodukter, och det håller jag stenhårt på eftersom det stämmer så väl på mig.
Tack för svaren! :)
Funderar själv på att börja med det, men förstår inte hur jag ska klara mig utan mjölkprodukter, haha! :D
Soya yoghurt är iaf gott, men har inte smakat på mjölken ännu. :)
Sen blir det lite jobbigt när sambon har 0 och jag har A, men får se hur det blir. :)
#3 Jo de är ju lite olika. Hehe, min bästis är 0 också, och visst pussel blir det.
Men det jag lärt mig är att om man får ihop det sex dagar i veckan så är det ok att avvika en gång i veckan. Ganska stort. I och för sig behöver man det inte. Men jag läste i ät rätt för din blodgruppsboken att även svårt sjuka kan komma långt genom att göra så gott man kan. Bättre att göra lite än inte alls. Alla skadliga lektiner som minimeras är bra.
För övrigt har ni ju ägg, kyckling, fisk och syrade mjölkprodukter kvar och gemensamt, samt grönsaker och frukt. Du äter lite mer kolhydrater, och han kompar med en köttbit emellanåt.
//Ida
Jag har tänkt på det, men det gick inte bra. Det är så väldigt mycket man inte får äta och tanken att "inte" få äta viss mat fungerar inte för mig. Men jag har iaf tagit till mig en del och försöker iaf äta mer av sådant som är mer välgörande.
Man behöver inte totalförbjuda sig. Jag läste en helt underbar berättelse om en man som åt helfel, varje dag. Han levde på undvik-mat. Bara.
Han blev därtill jättesjuk. Han fick maten bytt till största delen. Åt bara lite fel varje dag, och någon dag fick han hehålla hela helfel maten. Och på den förändringen så blev han i stort sätt frisk. Gubben var därtill ca 75!
man behöver inte förbjuda sig, men ha ett mål och sikta på den största andelen av det som är bra. Då har man kommit långt!
//Ida
Det låter som en sund idé
Jag får ta fram blodgruppsboken igen och läsa in mig på maten igen
Läs gärna avsnittet om B, där det berättas om rabbinen. Det är gubben jag hänvisar till tidigare. 
//Ida
Var kan man läsa om "blodgruppsdieten"?
Här är sidan som Peter D'Adamo har, han som skrivit "Eat right for your type" Boken finns översatt till svenska och heter "Ät rätt för din blodgrupp" Men trycks inte längre. Den är däremot ganska lätt att få tag i via begagnatmarknaden.
Det finns även en bra app till både android och iphone med blodgruppsmat. Tyvärr på engelska.
//Ida
Angående det här med att låta bli mjölkprodukter, som min blodgrupp helst ska göra, så undar jag om det även gäller att man också typ ska låta bli havre/soyamjölk och liknande, som är gjorda av växtriket?? Det är ju också en sorts mjölkprodukter, även om den inte kommer från djurriket.
Själv så använder jag mest havremjölk och ibland även soyamjölk, och tycker att det fungerar bra. Förutom att jag kan bli dålig i magen av för mycket soyaprodukter.
Vad säger ni? Vad är det som gäller i det fallet?
#11 Vad jag har fattat så gäller det animaliska mjölkprodukter, så du kan nog lugnt fortsätta med de mjölkprodukter du använder nu.
/Désirée
# 12 Låter bra det 
När mjölkprodukter nämns är det som sagts ovan inte havre eller soja eller liknande. Utan främst komjölk. Tom get-/fårmjölk brukar preciseras.
//Ida