Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 1718 ggr
[luneri]
0

Näring i vegetariska biffar

Jag gjorde broccollibiffar för nån vecka sedan med kikärtor och morot i. De blev jättegoda!

Men jag stekte dem i två olika alternativ och nu funderar jag vilket som bevarar näringen bäst.

Första alternativet stekte jag dem i stekpanna och andra alternativet stekte jag i ugn ca en halvtimme + lite mer.

Det blev definitivt mer olja i de stekta iome att de inte ska brännas fast.

På de ugnstekta ringlade jag bara över lite avokadoolja. Jag funderar om den långa tiden av upphettningen förstör näringen i biffarna.

Vilket av alternativen att steka dem är bäst tror ni med tanke på att behålla näringen i dem?

Anterrabae
0

Jag skulle spontant säga att de i ugnen är de med bäst näring. Stekning är så intensiv hetta så mycket av näringen blir förstörd pga det.-

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
0

Har du recept på biffarna? Låter som något jag gärna vill prova. Jag älskar broccolliGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[Mairah]
0

# 1 Tack för den upplysningen Ida! Glad Jag lagar ofta mat i ugnen, så då blir det alltså mer näring kvar i maten. Härligt!

Jag skulle också vilja ha recpet på dessa biffar! Lät smaskigt. Glad

[luneri]
3

Då testar jag på ugn nästa gång! Och enligt mig det enklaste. jag tycker det är så svårt att steka fina biffar. Jag snålar lite väl med olja, men jag vill inte att de ska drypa av fett.

Ca 170 grader hade jag dem i ugnen, men kanske jag borde sänka värmen lite.

#2 Absolut!Glad Jag tycker de är riktigt goda, och smakar ganska mycket som falafel, då jag har sådana kryddor i. dessutom är de lätta att göra. Nu är klockan mycket, men jag kan skriva receptet imorgon.

Jag improviserade visserligen och hade i de kryddor jag ville ha, så jag ska skriva ner originalreceptet och det receptet jag använde mig av. Jag har inte testat originalet ännu.

[luneri]
1

Här kommer receptet:

Först ut är det jag gjorde.

Falafelinspirerande broccolibiffar

1/2 gul lök

1 vitlöksklyfta

1 morot

en halv broccolibukett

200 gram kokta kikärtor

1 ägg

avokadoolja

koriander, gurkmeja, spiskummin och salt och peppar

Först skalas och hackas lök och vitlök och bryns. moroten ska skalas och slantas och koka tillsammans med broccolin tills de blir mjuka. Broccolin ska delas i mindre buketter.

Mixa kikärtor och ägg och tillsätt sedan löken, broccoli och moroten och mixa lite till. Sedan krydda efter behag.

Forma dem sedan till biffar och stek i panna eller i ugn. Jag hade ca 170 grader tror jag i ugnen på lite mer än en halvtimma, men jag är osäker på hur många grader man ska ha på ugnen. jag ringlade även avokadoolja över biffarna innan jag satte in dem i ugnen. Tycker att avokadoolja och kikärtor passar riktigt bra.

Detta recept är för två portioner, men jag tycker det blir riktigt många och stora biffar.

Originalreceptet av broccolibiffarna

(Detta recept är från hemmets journal, de har många bra recept)

1/2 gul lök

1 vitlöksklyfta

1 morot

en halv broccolibukett

200 gram kokta kikärtor

1 ägg

1 dl riven parmesanost

3 msk hackad basilika

salt och peppar

1 msk smör eller margarin

Först skalas och hackas lök och vitlök och bryns. moroten ska skalas och slantas och koka tillsammans med broccolin tills de blir mjuka. Broccolin ska delas i mindre buketter.

Mixa kikärtor och ägg ost och basilika och tillsätt sedan löken, broccoli och moroten och mixa lite till. salta och peppra efter behag.

Forma till biffar och stek dem i en stekpanna med smör ett par minuter per sida.

MonisN
0

Tack för recepten! Det låter gottTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[luneri]
0

Varsågod!Glad

DesK
0

#5 Vilka bra recept! Glad Var får man tag på vocadoolja?

/Désirée

Anterrabae
0

Vi har avokadoolja på våran ica. den är god.

Men jag skulle vara lite försiktig med att hetta upp den, jag tror att det är en av de som inte tål värme bra alls, den faller sönder och bildar skadliga fettmolekyler. (med liten reservation) som med solrosolja tex.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
0

Tusen tack för recept Glad

[luneri]
0

Jag köper min avokadoolja i matbutiken här i närheten, Men jag tror den borde finnas i andra välsorterade matbutiker, eller stormarknader.

På min flaska står det att den tål värme bra. Fast jag vet inte hur hög temperatur dock…

#10 Varsågod!Glad