Spenat
Det sägs att man inte ska återuppvärma spenat. Nu minns jag inte varför man inte skulle göra det. Tror det var ett ämne i spenaten som utvecklades då, men minns inte vad eller vilket??
Hjälp mig och påminn mig är ni snälla. 
Oj, ingen anining, jag ser fram emot om någon vet. 
Däremot vet jag att både grönkål och spenat behöver viss uppvärmning för att släppa sina näringsämnen.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
I så fall skulle de inte få sälja stuvad spenat i affärerna.
#2 Men det behöver inte vara en garanti för ofarlighet. Det säljs mycket giftigt i affären, till exempel glutamat. Transfettsprodukter, Azo-färger, sötningsmedel och så vidare.
//Ida
bakteriesporer kan finnas i både färsk och fryst spenat, när man upphettar spenaten så dör bakterierna men sporerna överlever och kan väcka upp bakterier vid senare tillfälle då maten förvaras i en temperatur som är gynnsam tex mellan 20 och 60 grader. Därför ska man snabbt kyla ner spenat efter måltid, då går det bra att senare värma upp och äta. En annan anledning är också nitrat som naturligt finns i spenat kan omvandlas till nitrit under bakteriers inverkan och det klarar en vuxen men inte ett barn under ett år.
Jag brukar tänka på detta själv då jag lärt mig genom att läsa livsmedelverkets upplysning till allmänheten
Veronica
Aha, så det är de naturliga nitrtaten som blir nitreter som är boven! (och bakterierna eller sporerna.
Men gällande just sporerna tänker jag att det inte nödvändigtvis behöver vara dem som åsyftas i frågan, eftersom det i mina öron i alla fall, inte lät som att man skulle ha låtit maten stå framme..
Bra att veta i vilket fall. Tack! 
//Ida
Tack för info! 
(Jag är inte så mycket för livsmedelsverkets rekomendationer, tyvärr.)