Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 3238 ggr
Zabbio
1

Frukt diet.. hur gick detta till?

Låt mig förklara.

Det är inte en medvetet vald diet, men jag har märkt att av någon anledning så har jag gått över till att äta i princip bara frukt och grönt med ett undantag per dag, ca.

Jag funderar på hur hälsosamt det kan vara och om jag kommer  gå  upp eller ner i vikt på det.. Senaste veckan har det blivit en del annat med (chips, choklad, tårta.. ehm.. inte jättemycket men tillräckligt för att störa. Då drack jag ändå vaten när vi var på bio, bägge gångerna..)

Men om vi bortser från skräpet som hoppat in i munnen för att jag gick för nära den hyllan i affären, så kan en dag se ut så här:

frukost: 2 apelsiner och en banan.

Lunch; ett stort lass grönsaker (frysta från påse som bara tinats med varmt vatten, brukar vara broccoli, blomkål, bönor, morötter och ärtor) och tex. lite stekt köttfärs, eller kyckling eller liknande. Oftast en del ganska fet dressing till det, oftast. Detta är det största målet på dagen men kommer inte alltid vid lunch, det kan vara grillat på kvällen också tex.

sen ett par tre nektariner och lite päron.

Något äpple, kanske ett par små tomater och en gurkbit istället. Eller en banan.

Enstaka frukter kommer in lite då och då, ofta apelsiner. Jag har faktiskt inte riktig koll på hur mycket det är, men dömer man efter vad som försvinner ur fruktkorgen är det kanske 1 kg om dagen + det större målet med grönt och kött.

Jag dricker ett par koppar kaffe med mycket mjölk i också, 3% laktosfri.

Den här kosthållningen är så tvärt emot vad jag är van vid så jag har svårt att greppa vad den innebär egentligen. Jag har ju varit mer mot LCHF hållet och nu helt plötsligt lever jag på frukt, det känns lite som att äta godis hela dagarna och ag funderar på om det är sockersuget som dragt in mig i det.

Det känns ensidigt också, mycket apelsiner, bananer och päron, mest för att det är vad som är både billigt och gott, äpplen har jag aldrig varit mycket för. Ska se om jag hittar nån affär med bättre sortiment som kanske har godare grönsaker med…

Det känns som att jag missar protein, men..Tar fortfarande morronshoten med nypon, nässla och fiskolja. Inte för att det är protein i det ;)

För övrigt är jg relativt aktiv, rider mycket och gräver mycket i trädgården nu.

Jag känner mig pigg och stark, men undrar ändå över kosten.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2

Jag har planer på att ta ett par veckor utan kaffe och kött, för att rensa ut lite i systemet..

Namiko
0

Bananer är jättebra mat, innehåller det mesta man behöver bara man äter tillräckligt många. Det finns en kosthållning som kallas för 80/10/10 eller HCRW (high carb raw vegan) där man äter enbart frukt och lite grönsaker och det finns mängder av information att hitta om det på internet. Jag testade på den ett tag i vintras men det var alldeles för svårt att få tag i tillräckligt mycket mogen frukt för mig, särskilt när jag inte kan äta äpplen.

Det är många som har lagt ut filmer på youtube där dom visar vad dom äter och berättar om sjukdomar och övervikt som dom blivit av med och massa annat. Det är bara att leta om du är intresserad.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Zabbio
0

Tack för tipsen, ska kolla upp det :)

Det känns fortfarande helt fel att a så mycket sockerarter dock.

Anterrabae
0

Just frukt och grönsaker som kan klassas som frukt (frukter med ett köttigt inre som omger en eller flera kärnor. (dvs inkl pumpa, paprika, tomater, gurka, avokado osv) Är  jättebra mat. De innehåller inga eller få antinutrienter och de aminosyror som kroppen behöer vör att bygga sina proteiner.

David äter mest frukt och grönsaker kompletterar med lite kött/kyckling/fisk och ev lite nötter/frön.

Det är generellt artriktigt, och för många en viktminskande diet.

Hur du mår på det du äter, är den bästa indikationen på hur maten funkar för dig.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
1

Instämmer med det Ida sa nyss, att du känner nog bäst själv hur du mår i kroppen när du äter denna diet. Och funkar det så är det bara att gratulera!

Intressant att höra om hur som helst Glad

Zabbio
1

Fast räcker det med apelsiner, bananer, päron och lite blandade grönsaker som inte är frukt, är väl frågan..? :3

Men mjo.. hittils mår jag ju rätt bra på det. Och ett till två mål om dagen blir ju mer klassisk mat.. men jag ska försöka köra mer på kyckling och mindre på fläsk..

Jajja, vi får se. Jag lär väl inte trilla ihop och dö utan förvarning iaf :P

Namiko
1

Bananer, lite annan blandad frukt och gröna bladgrönsaker är det du behöver för att få i dig det som behövs.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Zabbio
0

ok.. ska peta i mig lite mer bladgrönt då bara :)

Chestnut
0

Vi börjar också mer och mer dra åt "fruktdiets-hållet"… De dagar jag äter mestadels frukt + bladgrönt + kyckling (butiksgrillad är farligt gott) + ett par ägg så mår jag bättre än vanligt med mindre värk och vikten går nedåt utöver att ödemen minskar. Men har så förbaskat svårt för att inte fuska, en smörgås blir gärna flera och det är ju sååå gott med yoghurt (som jag har upptäckt att magen inte gillar alls). Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

Zabbio
0

#9 Det är ju det att det finns godbitar man bör låta bli ;)

Dorthy
0

Här är en inspererande blogg som är skriven av en kvinna som äter enligt 80/10/10:

http://goluckyj.blogspot.se/

Det finns lite recept och annat intressant att läsa omGlad

Zabbio
0

Tack :)