Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 3773 ggr
Zabbio
1

Självmedecinering - hälsotips?

Det ordet kan ju tolkas olika.. men gör ni något för att medicinera er själva när ni är sjuka? Alltså med mat eller åtminstone inte kemiska preparat :P

Man har ju hört om vitpepparkorn vid illamående tex..

Själv håller jag på att brygga ett te som ska verka slemlösande och lenande för min förbenade hosta jag har nu ;) Det innehåller fläderblommor, fläderblad, groblad, svartkämpe och vitplister. Och lite citronmellis för smakens skull, fast den är ju egentligen kärlvidgande.. men tänkte att den är bättre än mynta eftersom mynta kan irritera slemhinnorna och de är irriterade så det räcker ;)

Vad har ni för tips?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2

..och teet funkade! Det var faktiskt mer än jag trodde :P

Är fortfarande lite öm i halsen, men det där jobbiga slemmet som hållt mig vaken hela natten gav med sig…

Nästa omgång får mer vitplister eftersom det är anti-inflammatorisk. Kanske hjälper lite :)

[Mairah]
1

Tack för tipset Zabbio om det slemlösande teet! Det måste jag prova nästa gång jag blir slemmig och hostig. Glad

Visste förresten inte att mynta kunde irritera slemhinnorna. Jag dricker pepparmyntste ofta, oavsett om jag är förkyld eller inte.Foten i munnen

En fråga bara, plockar du växterna själv eller hur får du tag i dem?

Jag brukar göra åkerfräkente och dricka lite extra vid förkylning.

Zabbio
1

Pepparmynta kan irritera slemhinnormna om du dricker mycket av det :) Annars är det ju uppfriskande och så och har många goda egenskaper, men man behöver ju inte ta det om man redan är skadad ;)

Jag plockar själv.

[Mairah]
2

# 3 Vad bra att du berättade om pepparmyntan! Kanske därför jag känner mig irriterad jämt då i mina slemhinnor.. Har druckit pepparmynta eftersom det är bra för matsmältningen.

Då ska jag gå ut och försöka leta växter - få se om jag hittar några Glad

Namiko
2

När jag har ont i halsen så brukar jag göra en tomatsoppa med mycket chili och ingefära i, funkar varje gång och mycket bättre än halstabletter. Den soppan är nog min huskur mot det mesta då den värmer bra, är lätt att göra och är riktigt god.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Zabbio
1

#5 Vad synd att jag avskyr chili och är skeptisk mot ingefära :P

#4 Drick te på timjan, citron och honung (citronen kan du skippa om halsen bara är irriterad, men den är bra mot infektion), det stillar retningen i halsen och främjar matsmältningen ;)

Jag hade timjan i mitt senaste te, nu försvann retningen med i några timmar :)

Namiko
1

#6 Jag tycker dock inte att man känner av chilin i soppan mer än att det blir starkt, själva chilismaken döljs rätt bra av tomaterna, men ingefäran går inte att missa.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Zabbio
1

#7 Fast det är just den där starka smaken jag inte klarar :P Gillar inte peppar, wasabi, ''hot'' mat öht… Den smaken får det att sticka i halsen länge eferåt och jag tycker att det är mycket obehagligt, även när det bara är lite grann :)

Namiko
1

#8 J, då är det inget för dig. Jag älskar stark mat så det är perfekt för mig.

Zabbio
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Tur att man är olika :)

----

Hostmedecinen för inatt ;)

DesK
1

Varm mjölk med vitlök och honung är ett gammalt tips, men mjölk är ju slembildande, så numera kör jag med varm pressad citron med vitlök och honung, eller varmt vin med vitlök  och honung Glad

/Désirée

Svartkatt
1

Vatten med ingefära och citron vid förkylning, gurgla med saltvatten vid halsont, ingefära mot illamående och vitpepparkorn mot magsjuka. :)

Maria
1

Jag drar alltid öronen åt mig för ordet "självmedicinering" Jag tänker då på att döva sig med alkohol och droger fast jag vet att TS inte alls menar så.

Huskurer tycker jag är ett bättre ord men nu är jag bara petigFlört

Ingefära hjälper mot illamående tycker jag.

Min man gör "teknekt" när han är eller håller på att bli förkyld. Starkt te med mycket honung och en skvätt rent brännvin i och sedan går han och lägger sig. Han brukar svettas en hel del under natten men påstår att han mår bättre dagen efterSkrattande

/Maria

[Mairah]
0

#6 OK Glad

[luneri]
1

Jag kände inte heller till det om pepparmynta. Jag köpte nyligen ett paket med pepparmyntste som jag dricker mycket av nu.

Jag brukar också göra en del huskurer. Tex när jag är förkyld läste jag på internet att man kan blanda hackad rå vitlök honung och citron. Inte så hemskt som det låter. Citronen och honungen blir sötsyrliga ihop och rätt så gott och med det är det inte svårt att få ner vitlöken.

Jag brukar också äta ingefära eller ingefärste om jag är illamående eller kännetecken på förkylning.

Zabbio
1

#15 Så länge du inte känner av något är det ju bra, myntan har många fina egenskaper ju, även en del som är bra för förkylningar osv. Men bir du irriterad i halsen kanske et annat te är lämpligare en tid :)

Tack för tipsen :)

[luneri]
0

Änsålänge har jag inte märkt av något, men det är bra att känna till tex då man är förkyld eller så. Tycker det är obehagligt med slem i halsen.

Varsågod:)

Zabbio
0

#17 Fläder, groblad, svartkämpe och vitplister är slemlösande (och effektiva) växter/ogräs mot slem i halsen :) Fläder och groblad känner du säkert till, svartkämpe är en släkting till groblad, smala spetsiga blad med en stjälk med en liten  svart knopp på, vitplister är de där nässlorna som inte bränns med lite större vita blommor och svarta prickar på undersidan av bladen. Du kanske känner till dem också, vad vet jag.. :P

[Mairah]
1

Zabbio - tusen tack igen för att du påvisade det där om pepparmyntan! Jag har inte druckit det på en vecka nu, och är inte alls lika slemmig i luftrören nu. Så tack för den upplysningen Kyss Det hade jag nog aldrig kommit på själv Flört

Zabbio
1

#19 Det var så lite så :P Den är ju vanlig att ta vid just luftvägsproblem, blev själv lite förvånad över biverkningen :)

Anterrabae
1

det finns massor att ta till vara om man känner till det.

Som tex att vitlök sänker blodtrycket och lakrits höjer.

Bitterörter i samband med mat, ökar magsafterna och förbättrar matsmältningen Bitterörter är allt ätligt som smakar beskt. Tugga ordentligt.

Citronmeliss är nervlugnande

Pepparmynta uppiggande

Camomill och Humle sövande. En superbra grej är att lägga humle tillsammans med lavendel och Kamomill i ett örngott och ha brevid sig i sängen. Mycket lättare att somna och sova djupt.

Rosmarin kan hjälpa till och starta ett värkarbete, om graviditeten är fullgången.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[sakring]
4

Bikarborbonat är bra för att få upp ph-värdet i kroppen om man är för sur. Likaså att skölja munnen med om man har svamp.

[Mairah]
1

# 22 Ok, det visste jag inte. Tack för tipset.

Brukar borsta tänderna med bikarbonat också.