Gojibär
Eller Bocktörne, som det också kallas, är ett rött bär som innehåller bra med många nyttiga ämnen såsom antioxidanter, mineraler och vitaminer. Smaken på bären påminner tydligen om russin, fast beskare.
Har någon av er testat detta nyttiga bär? Berätta gärna isåfall vad ni tyckte. Tänkte själv jag skulle testa det.
Torkat är så gott:)
Jag älskar torkade gojibär. Jo jag håller med om att de påminner om russin i smaken, fast inte så söta snarare än att de är beska. I alla fall enligt mig. 
Ett bär innehåller lika mycket c-vintamin som en apelsin!!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Även torkat????? Hm borde försvinna då.
Även torkat. troligtvis innehåller de ännu mer färskt. 
Det beror förståss på hur de torkat..
men oftast så gör de det.
//Ida
Jag ska definitivt testa dessa bär
Får återkomma senare med vad jag tyckte om smaken, men de verkar nyttiga så det är värt att prova.

Bocktörne (från Kina) har odlats sedan länge och finns lite sällsynt förvildad i södra Sverige. Man räknar med två arter vanligt bocktörne (Lycium barbarum) och bredbladigt bocktörne (L. chinense). Ibland räknad som underart. De anses breda ut sig mycket och bli ogräsartad i södra Sverige.
Goijbär är en produkt som duktiga säljare av hälsoprodukter har lancerat. Små plantor av goijebär säljs dyrt som hälsoväxter (fröplantor och kanske inte så lämpliga för odling hos oss). Tvååriga buskar(sticklingförökade av svenskt ursprung) av bocktörne kan nog oftast köpas billigare.
Jag själv har några buskar av bocktörne som ännu inte blommat och jag har därför inte smakat deras bär. De fryser ofta ner en del under vintern hos mig.
Att köpa buskar för att få tag i C-vitamin är långsökt och onödigt, när vi har andra vanliga växter som har mycket högre C-vitaminhalt. Den allra högsta halten av C-vitamin har gullviveblad (1 %). Men även nypon av olika slag har mycket hög halt av C-vitamin. Torka och gör egen nyponsoppa. Om du vill ha mycket smak på soppan använd nypon av pimpinellros. Färgen på nyponsoppan blir dock inte som man är van utan mycket mörkare och om man använder de allra mörkaste borde det mera likna svartsoppa. Jag använder istället min enviksros och då blir nyponsoppan mörkbrun, men andra sorter har mycket mörkare nypon. En del böcker anger pimpinellrosens nypon som oanvändbar men det är en stor LÖGN.
Använd inte hushållsapparater utan garanti om du ska passera dem för att göra fröfri nyponmos, då nypon är hårdsmält för dessa apparater och de kan lätt gå sönder.
De som bor i närhet av kusten från Roslagen och norrut kan ju plocka havtornsbär som också innehåller mycket mera C-vitamin än goijebär.
Utnyttja våra egna bär som oftast är nyttigare och godare än olika införda växter. Bären som säljs är ofta odlade söderöver och då blir de aromfattigare. Ju längre norrut de odlas desto hälsosammare med långa solrika dagar.
Bjornen tack för din bra och utförliga förklaring!
Det känns gott att veta att vi inte behöver importera dyrt för att få i oss sådant som vi behöver. Som vanligt handlar det mest om att själv ta reda på hur det ligger till och inte alltid lita till vad som står i pressen.
/Désirée
Jag säger också tack för ett bra inlägg Bjornen!
//Ida
jag har testat gojibär men tycker att de är äckliga ,inget för mig ,vet att det ska vara nyttigt med såna
#9 Vilken tur då att nypon är ännu mer rika på nyttigheter och dessutom betydligt mer närodlade! 
/Désirée
# 6 Tack för fin information 
Nu har jag fått hem Gojibären och de var verkligen läckra och goda. Jag tyckte om dem