Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 5204 ggr
[luneri]
1

Äta enligt blodgrupp?

Det var en diskussion här på kost iFokus som handlade om att äta enligt sin blodgrupp. Jag har sedan läst i boken jag har hemma och ätit enligt den litegrann.

Nu läste jag denna artikeln från Aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/halsa/article10305665.ab

Vad tror ni, är det en bra diet, eller vet förattaren inte vad han skriver om? Dieten har fått både negativ men också positiv kritik av det jag hört.

[Mairah]
1

Tror säkert denna diet kan ha vissa fördelar, men man måste också vara uppmärksammad på och känna efter hur kroppen reagerar på det man stoppar i sig av dieten, oavsett vad som står att man ska äta. Sen så är det väl med denna diet som med så mycket annat. Den passar vissa, men inte alla.

På mig stod det att jag ska undvika jordgubbar bl.a… hmm, jag mår prima och blir jättepigg av att äta jordgubbar, så det tänker jag då inte alls lägga av med Flört

Anterrabae
2

Jag tänkte som Mairah, att bäst är om man själv känner hur det man stoppar i sg påverkar kroppen. men för de personer som har svårt att känna och veta vad som hjälper eller stjälper dem så är det väl en bra guide.

Personligen så är jag övertygad om att Peter D'Adamo vet vad han partar om, hans far och ev farfar jobbade på samma sätt. Även Om Peter är den som satt sig att forska på det.

Generellt är det en superbra hint om att lära sig att undvika lektinrika livsmedel, som för de allra flesta kan ställa till det på sikt.

Sen gäller det väl att avgöra hurpass frisk eller sjuk man är, och hur stora marginaler man har.. För att ta ett exempel, jag som är en ganska krasslig person kanske faller fortare, än någon som är fullt frisk. Eller, även om ett livsmedel står som undivk, så kan man visst äta det ibland, men vara medveten om det och kanske inte blanda med massa andra undvik-grejer. Eller stoppa i sig det i stora mängder varje dag över lång tid.

Som med det mesta, balans och sunt förnuft. Ju sjukare man är, desto striktare måste man vara.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[luneri]
0

Ja på mig står det att jag inte får äte kanel och avokado. Men jag kan inte märka av att jag mår dåligt av det heller. De två är några av mina favoriter dessutom:/

Annars hade jag ganska varierad kost, förutom köttet där det var väldigt annorlunda alternativ som tex harkött, man ska få tag på det också utan att bli ruinerad:P

#2 Det låter rimligt det du säger att om man besväras av något kan det iaf vara en ide att testa.

Jag försöker att äta mest välgörande ändå, men det är inte så roligt att sluta helt med sådant man tycker om som är undvikande.

Om man äter mycket välgörande och lite undvikande kanske det inte har någon dålig effekt på kroppen trots att man äter undvikande?

Anterrabae
0

Nej, det handlar ju om att kunna välja och göra bra val. mest undvik, därefter neutralt och så lite undvik som man kan och har lust med. Välja sina tillfällen så att säga.

som jag berättat förut. I blodgruppsboken berättas det om en rabbin. Han hade blodgrupp B. Levde varje dag på bara Undvik-mat.

De spred ut och minskade mängden undvik-råvaror. Gjorde gubbens (han var typ 75) vanliga mat, men med ok råvaror i stället och en dag i veckan fick han det som det "skulle" vara, som han var van. Och han blev i stort sätt frisk, Då var han sängliggande pga värk och stelhet, samt sviterna efter två strokes och med supersvårkontrollerad diabetes. Inom ett par månader var han uppe och gick, diabetesen var bättre och på ett år (tror jag det var) så fanns ingen diabetes, inga tecken på stroke och hur mycket livskraft som helst i karln. Skrattande

Det jag fastnade främst för, var att han inte var superstrikt.

//Ida

[luneri]
1

OJ! Sådana historier är fashinerande. Kosten har en avgörande betydelse  vår hälsa.

Jag ska fortsätta att äta mer av välgörande listan:P

Bla finns hirs med på min välgörande-lista och jag upptäckte hur gott det är. Hirsgröt med frukt i och mjölk, jättegott!

Anterrabae
1

Har du smartphone? I så vall finns det en app från dadamo, den kostar typ 15 kronor eller så, men då har du alla listorna uppdaterade alltid, desutom med egna möjligheter till handlingslista och massa annat kul, och bra.

Har du boken kan du läsa om rabinen själv. Under infon på blodgrupp B

//Ida

[luneri]
1

Jag har en stenåldersmobil så appar finns inte till den mobilen:/ Men boken har jagGlad

Annars låter det ju jättebra att det uppdateras i appen.

Anterrabae
0

Den finns även uppdaterad och utförlig på http://www.dadamo.com

//Ida

[Mairah]
1

Tänk, satt nyss och läste om hur jag ska äta enligt min blodgrupp, och där stod det att jag helst ska undvika spannmålsprodukter. Och när jag sedan läser inom Ayurveda medicinen, så ska jag enligt min typ äta grovt bröd på morgonen, eftersom jag har en ganska stor ämnesomsättning  och behöver energin, (vilket stämmer bra) och det mår jag faktiskt bäst av också.

Fast det är väl med detta som med allt annat, att man får känna efter i kroppen vad man mår bra av att äta egentligen, antar jag.

Anterrabae
1

Visst är det lurigt!

Enligt blodgruppstänket ska jag äta grönsaker, mycket rått. Enligt ayurveda ska jag äta små lagade portioner ofta, ganska lätt mat. OM jag någon gång skulle äta rått ska det vara till lunch, eftersom jag inte hanterar det råa så bra och bör passa på när ämnesomsättningen är på topp,

Samma situation som du typ. Men jag tror att det bästa är att lyssna på vad kroppen själv säger.

//Ida