Kost iFokus

Kost

Etikett: kostvidsärskildabehov
Läst 4798 ggr
Anterrabae
5

Tipstråd om mjölkfritt och glutenfritt

Här har vi alltså en tråd för diskussioner om glutenfri och mjölkfri mat. Vi tipsar och hjäps åt med alternativen.

Stöttar och Peppar!

Välkommen!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Zabbio
0

Börjar med att fråga ungefär hur mycket havregryn (var det väl?) och vatten du hade i mjölken? :)

Har provat att göra rismjölk idag.. men gillar havre mer :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Anterrabae
1

För mjölk tar jag 2 dl havregryn till 1 l vatten. Lägger havregrynen och en del av vattnet i en blender (eller behållare till stavmixer) för att svälla, minst en halvtimma gärna ett par. Sen mixar jag geggan slät och häller i resten av vattnet, mixar så det blandar sig och silar genom en silduk eller ett långtidskaffefilter. Vanliga papperskaffefilter är lite för täta.

För grädde gör jag på samma sätt, men med halva mängden vatten.

Mjölken får en bottensats, så den behöver blandas innan man dricker den. men den är jättegod.

//Ida

Anterrabae
1

Och som sagt. man kan byta halva mängden havre mot frön eller nötter och få en variation på havren. Jättegott. Tumregel, ju större nötter desto längre blötläggning.

//Ida

Zabbio
0

Tack, det ska testas! Har ingen silduk, men har en del rena linne och bomullstyger hemma.. kan ju testa med dem och ev införskaffa silduk om jag gillar denna havremjölken :) Kan tänka mig att en tsk honung från kompisens bin sätter lite smak också..

Är det fler än jag som blivit konstant hungriga efter att ha slutat med mjölk? Känns rätt jobbigt :/ Äter ju massor av både kött och fett, grönsaker och rotfruker men håller mig bara mätt en halvtimme till 1,5 timme, sen är jag vrålhungrig igen..

Anterrabae
1

Jag tror att även linne-bomullsdukar är för täta. Men testa du. Lättast tycker jag är att köra det genom en sån sildukstratt för kaffe, ett långtidsfilter som man kan köpa i alla matvarubutiker för typ en tjuga. Den är lagom gles.

hungern kan bero på att du läker.. När det går åt mat till läkning eller uppbyggnad så blir man hugnrig. Du kanske inte kom åt näringen lika lätt när du åt mjölk och gluten. Ett annat alternatib kan vara att du får i dig mindre energi än tidigare, fast det inte känns så.

//Ida

Zabbio
1

Vi får se, det beror på om jag handlar innan det är lagom tid att testa :) Kom på att jag har 3 liter rismjölk kvar, dumt att göra mer innan den är slut.. även om jag inte är helt nöjd med den :)

Ja, kanske det. Tror nte att jag får i mig mindre, även om det finns en hel del i mjölk när det biir större mängder (som det har varit för mig) så har jag ätit så mycket mer annat och framförallt har jag ätit mycket varje dag. Normalt för mig är att äta ok/mycket en dag eller två, skippa nästan all mat dag tre och kanske 4, sen äta igen dag 5… jämfört med det äter jag ju nästan regelbundet nu.. :3 Tror inte på att gå hungrig utan äter när kroppen vill ha mat.. iofs när jag orkar. Tex skriker magen just nu (har precis ätit 2kg äpplen + ett halvt varmrökt rådjursframben med bog.. och någon timme innan  dess var det en stor skål soppa på olika rotfrukter som behövde ätas upp innan de blev dåliga + 3 bananer) men jag orkar inte fixa nåt just nu. Låter som om jag äter mycket frukt (som kan trigga hunger) men det stämmer inte heller riktigt.. fick äpplena i en julpåse med lite olika saker från jobb och åt dem mest för att de fanns där. Annars är det mest grönsaker, kött, ägg och fett jag äter, med lite grann mer kolhydratrika saker ibland, tex en banan eller nåt. Dvs samma som jag ätit innan, minus mjölk och slarv med mackor och godis några dar i veckan..

Men det ger sig nog, känns som en omställningsgej :)

[Aquelegia]
1

Jag är också konstant hungrig! Har fått börja planera dagen innan vad jag skall förbereda för nästa dag, annars har jag stått vrålhungrig och slängt ihop något utan att tänka på att maten skall innehålla allt jag nu inte får i mig via mejeri/sädesprodukter.

Zabbio har du testat att ta en sked creme fraiche? Jag fick så ont i magen så jag fick sätta mig ner i en haltimme innan det släppte. Då vet jag att jag gör rätt i att avstå. Skumt att jag aldrig innan testat båda samtidigtFörvånad Inte konstigt jag aldrig blev bättre när jag testade för sig.

Zabbio
1

#7 Jag litar blint på min morgonliga hälsodrink när det kommer till ''allt jag ska få i mig'' :D Då är det bara proteiner, fett och kolhydrater kvar.. och kolhydrater tror jag inte är livsnödvändigt.. så blir det proteiner och fett, men med tanke på hur mycket kött och ägg jag slänger i mig så  täcker det proteinet.. och så majonäs, olja att steka i osv så har jag fettat in mig med :D Kvar blir bukfyllan av grönsaker, rotfrukter och annat, som täcker det där ''allt'' jag kanske ändå missat i drinken.. :P

Korta versionen är: jag tänker inte så mycket på det längre :P Jag vet vad jag inte ska äta så allt annat är ok, och har kommit på hur enkelt det är att slänga ihop en tonfisksallad med majo när det kniper, eller steka en omelett. Fast jag är å andra sidan rätt van vid att plötsligt bli vrålhungrig och slänga ihop något snabbt. Men det brukar vara mer sällan :3 Men det går ju att göra en stor, långtids stekande stek i ugnen även efter att man ätit omelett.. *lol*

Skönt att jag inte är ensam om det! Vi får hoppas att det släpper så småningom.. det var rätt bekvämt att inte vara hungrig :P

Hur lägger du upp dina dagsplaner - matmässigt- för att få i dig allt du behöver? :)

Neeeeej… har inte testat det och det verkar inte som att jag vill testa heller.. :P Tänkte köra nolltolerans till nyår ungefär, och kanske prova mjölk/gluten då för att se om jag mår dåligt av det :3

[Aquelegia]
1

#8 Jag brukade ju blanda en rejäl smoothie med nötter, sesamfrön, solrosfrön och dylika frukter, men insåg att det blev för lite kalorier så det är något jag ska ha med mig som mellanmål till jobbet bara.
Måste se till att äta större frukost.

Nu ser jag alltid till att jag äter någon form av gröt på morgonen.
Till lunch blir det lagat och till middag/kvällsmat blir det alltid nyttigare varianter i form av sallad. Idag blev det faktiskt tacos men jag gillar inte kött så blir bara lite. Annars har jag börjat äta mera fisk. Böckling, lax, tonfisk, kolja, med mera. Kanske bör koka några ägg så jag kan äta som mellanmål!

Kolhydrater får du ju i dig via rotfrukter. Vilket faktiskt är livsviktigt för att kroppen skall kunna producera glukos för bland annat hjärnan.

Mitt största problem just nu är att jag är så extremtrött trots sömn på minst 8 timmar varje natt, att jag somnar mitt på blanka dagen. Dom timmarna jag brukar vara uppe, fixa och dona med mat, djur, hushåll, sover jag nu bort och är knappt ens hungrig på kvällarna.

Äter 1000kcal för lite per dag. Börjar bli lite smått panikslagen då jag bara blir tröttare och tröttare.
Måste nog börja göra ett matschema. Då vet även sambon vad som gäller och har möjlighet att hjälpa mig mer. Säger oftast att jag inte behöver hjälp med maten stackarn!

Zabbio
2

#9 Det är ju skillnad på att äta mat med en normal mängd kolhydrater i en relativt liten mängd, och att äta ca 30-60% av alla måltider i form av kolhydratrika livsmedel (vete och säd, pasta, potatis, ris, bröd etc) :) Men jag köper inte heller riktigt hela lchf-konceptet med 0 kolhydrater/dag. Även om jag inte tror på att de är livsviktiga att få i  sig via födan (kroppen kan själv ta fram glukos utan dem) så är det helt enkelt för extremt för att vara helt rätt :) Så jag undviker bara de största källorna, som sagt. De är heller inte helt naturligt att äta av dem i så stor mängd. (mycket jobb i förhållande till mängden föda att samla viltväxande säd eller gräva upp just potatis, när det finns så många andra ätliga rötter utan den stärkelsen, så det lär ju inte ha varit basfödan från början. Men en del blev säkert insamlat och uppätet med den andra maten :)

Det är iaf så jag tänker, fast det var ju inte detta tråden skulle handla om :)

Rotfrukt innehåller ganska lite kolhydrater, då är bananen mkt värre :P

--

Kan du kanske blanda bovete/havre i smoothien så får du mer energi i den?

Det låter ju som att du äter bra oavsett vad kcal säger, kan det vara något annat som gör dig trött? Är inte ovanligt att bli seg vid denna tiden på året, dygnet är ju inte rätt. :) Liksom många får mycket mer energi på sommaren. Större portioner? Det borde ju vara lätt om du blir lika hungrig som jag av ombytet :P

Äter du någon form av fett? Det höjer ju energin/kalorierna och är bra  för att ge en stabil energi kurva. Också något som försvinner nu när vi slutar med mjölk..

Ägg låter som en bra ide, då får du lite proteiner med som kan behövas om du inte gillar kött. Bönor och sånt har ju också proteiner.

Lite snabba kolhydrater på eftermiddagen kanske hjälper till att öka hungern till kvällen? Vindruvor tex,..?

Tipsar om ''min'' hälsodrink: proviva (eller vilken tjockare dryck du vill) med 1msk helnyponpulver och 1msk nässlepulver. I ett glas, vispa, häll i dig. Smakar inge vidare men man vänjer sig och det går ner :) Kan hälla i lite fiskolja med - märks inte i smaken ändå. Det lär finnas både järn, mineraler, kalk, antioxidanter och vitaminer i den mixen - och i en form som kroppen lätt tar upp. Jag blev piggare av att börja med den.

Det är vad jag kan komma på.. vi har nog lite olika syn på kost, men det kan ju finnas tips och ideer att hämta ändå :)

Anterrabae
1

Vad duktiga ni är! Att ta bort mjölk och säd är egentligen ganska svaårt. jag tycker att ni är superduktiga.

Aye: 1000 kcal per dag i underskott är för lite, det betyder att du får i dig lite mer än hälften av den energi du ska ha. Fokusera mindre på vad maten innehåller och mer på att du ska få i dig riktig mat. Jag vet att du är jätteduktig på matlagning och två lagade mål mat om dagen skulle nog vara en bra ide. Ägg som mellanmål är inte heller dumt. Kan du kanske tänka dig att äta ett ägg till din smoothie eller din gröt. Då har du en bättre start. Eller makrill i tomatsås. Det är ett supermellis. Innehåller i srort sätt inga dumhieter, utan bara bra fisk i ren tomatpure, utan socker. Homos eller tahiniröror är bra, och innehåller både fetter och proteiner. Även om sallader med mycket färska grönsaker är bra så räcker det inte att bygga på. Bättre att bygga på något med mer näring och mindre vatten. Vad baserar din mamma maten på?

Zabbio, ju mer jag läser om det du beskriver så låter det som omställningsbesvär. Du har ju strukigt de stora kolhydratbobvarna i kosten nu, det du "fuskade" med. Du har helt enkelt blivit mer LC, och ökad hunger är ett jättevanligt omställnigsbesvär tills dess att kroppen effektiviserat sin förbränning.När du kommer till läget att du ska testa mjölk och gluten. Testa bara en sak, vänta i minst två veckor innan du testar den andra. Dä kan du vara säker på vad som ger vilken reaktion. Vissa typer av intoleranser ger nämiligen inte symptom förrän en vecka efter du ätit.

Gällande om vi behöver kolhydrater eller inte. så är det så olika vad vi mår bra av. Generellt behöver vi inte tillsätta kolhydrater alls, efersom levern kan poducera den lila mängd glukos som faktiskt krävs. Hjärnan går helst på fettsyror och funkar bäst på det. Sen finns den typen av människor som inte bår så bra på mycket proteiner och fett, de som funkar bäst på en kolhydratbaserad kost. Föe dem är det givetvis annorlunda. Ingen mår däremot bra på konsgjorda fetter som margarin eller raffinerade kolhydrater som mjöl socker och till viss del ris.

Själv så verkar de största avgiftningsproblemen vara över för denna gång. Men jag mår fortfarande halvkasst emellanåt. Jag dircker min juice och äter min specialmat och känner att jag börjar landa.

//Ida

Zabbio
1

Provade havremjölken idag, verkligen det bästa alternativet hittils!

Missade steget med att blanda i lite vatten först och hälde i allt i mixern direkt, lät svälla 2 timmar, mixade, väntade en halvtimme (var hungrig och åt :P) mixade igen och silade. Hällde i en frömix jg haft i  gröten jag åt tidigare (solros och pumpakrnor + småfrön) förutom havren, smugglade dessutom i lite näringsrika bipollen och en tsk honung. Tyckte det gick vääääldigt segt att sila.. så kom jag på att min mix innehåller hela linfrön, så deras  fiber-slem kloggade ju upp filtret.. xD *lol* Sköljde mellan varje ''fullt'' filter och rördse med en tesked så gick det ändå bra. Blev en lagom tjock, fin ''mlölk'' och gott i kaffet! Fast nästa gång har jag nog liiite mer honung i för att mildra smaken :)

Vet inte hur mycket av näringen som kom med och hur mycket som fastnade i filtret, men just bipollen har jag en del av och har svårt att trycka i mig det som det är.. vill inte hetta upp dem heller (i soppor tex) så det känns som ett vettigt sätt att förbruka dem :)

Med tanke på kolhydrater: jag har ju bara bytt ut den vaniga mjölken mot havre och rismjölk.. så jag har väl inte minskat kolhydraterna egentligen? Det är mer det jag blir lite ställd på :3

Som jag sa så tror jag inte helt på att jaga kolhydrater, men om man stryker de livsmedel som är ovanligt kolhydratrika och som vi dessutom i princip baserat vår kost på, så blir det så klart en enorm minskning i det.  JAG tror personligen att en del kolhydrater är bra och naturligt att få i sig. De man får genom normalt intag av frukt och bär och normalt intag av vanliga livsmedel (som rotfrukter tex vilket  känns som en naturlig och logisk bas även uppblandat med en del mer stärkelserika knölar/potatis). Men det känns inte logiskt att vi från början ätit så mycket av just den stärkelserika maten, för den bör överlag inte ha dominerat naturen där vi letat växtmat innan vi började odla.Mjölk är ju också rätt onaturligt som människoföda liksom stora mängder säd.

Vissa lchf folk jagar ju verkligen kolhydrater, försöker nolla intaget helt eller äter inget som innehåller mer än ett par %. Och det får de gärna göra för mig, men då blir det genast en extrem diet, och extremt är inte naturligt eller hälsosamt i min värld. Sen är ju även matpyramiden en extrem diet på andra hållet :) Sen är vi individer som du sa, och vissa har ju andra mål än andra.

Få se.. när började jag med detta? Söndags? Så..ca 10 dagar nu? :) Mår förhållandevis bra, har inte haft några ångest attacker eller självmordstankar så det är väl positivt *lol* Räknar med att hungern lägger sig snart också.

Det blir köttbullar med glutenfritt skorpmjöl och havremjölk  till middag (pappa som lagar) och för min del blir det nog kokta rotfrukter och någon sås.. vilka kryddor kan vara gott till köttbullar och rotfrukt? Lite citron kanske, det friskar upp.

Anterra; vad är det för detox eller så du håller på med just nu? Jag har nog inte riktigt uppfattat exakt vad det handlar om.. något med synen och nån sjukdom tror jag? Vad är det du ska äta/inte äta? :)

[Aquelegia]
1

Oj vad mycket det vart skrivet nu! Tycker att du (zabbio) har väldigt sunt sätt att ta LCHF efter vad du tycker är bra för dig! Man kan ju inte lita på att en viss diet håller just för en själv.

Jag försöker verkligen äta mer men känner mig proppmätt hela tiden senaste 2 dagarna när jag verkligen tagit i. Kan ju vara så att jag just nu inte behöver så mycket energi då jag ju ändå inte gör så fasligt mycket och som sagt sover mycket. Eller så har jag missat att fylla i rätt angivelser (för små portioner i matvanekollen)

Som fett äter jag soyghurt, rapsolja, linfröolja, hemmagjord majonäs, nötter, fisk, ägg, kött i viss mån, hemmagjord mjölk. Tycker verkligen det borde räcka då jag gått upp ett kilo igen.

Går i funderingstankar vad jag kan baka för bröd, vill göra linspålägg dom jag gjorde när vi var mindre men har inget att ha det på!
Ida har du några bra tips på glutenfritt bröd att baka hemma?
Använder inga glutenfria produkter såsom glutenfria mjölmixer med mera.

[Mairah]
1

# 11   Tack Ida för dina ord. De stärkte. Citerar dig här:

"Sen finns den typen av människor som inte bår så bra på mycket proteiner och fett, de som funkar bäst på en kolhydratbaserad kost. Föe dem är det givetvis annorlunda."

Precis så är det för mig kan jag säga. Jag mår allra bäst av riktiga fullkornsprodukter. Visst behöver jag fett emellanåt för att må bra och då använder jag rent smör, och ibland raps - och ibland olivolja.

Fast jag har bojkottat både mjölk och rent vetemjöl, för det mår jag inte bra av. Är också lactosintolerant. Använder mest IMat till matlagningen. Har testat soyamjölk, som jag tycker är väldigt gott, men jag blir jättedålig i magen även av soyaprodukter. Havremjölk har jag testat, men det kliar det i halsen av tyvärr. Har inte provat rismjölk ännu. Kanske skulle göra det.

Zabbio
0

#13 Tack :) Kul att få lite feedback så att man inte är helt ute och cyklar i sina tankar.

Jag funderar på att göra någon linfrö-lins kaka med ägg som bindemedel.. kanske hade funkat som bröd? Jag vet inte.

-----

Till andra som skippar mjölk; har ni testat äggmjölk? Fick tipset inne på kolhydrater och nu står en flaska och svalnar..  får se hur det blir :) Känns som att det kan vara mer mättande och fylligt än havre och ris.. men det låter rätt äckligt.. xD

Tänk vad många varianter på "mjölk" det finns att testa.. här väljer man bort en sak och får en massa nya! :) Jag kan tänka mig att de olika smakerna passar olika bra till olika saker.. äggmjölk kan nog vara gott i kaffet, men i te kanske en kryddig nöt-mjölksmix är godare.. eller i soppa/matlagning.. bakverk.. :)

Vem vet?

Anterrabae
0

i kaffet är äggmjölk toppen, nästan godare än vanlig mjölk. jag tänker inte på det eftersom jag inte tål ägg…

Du kan inte koka äggmjölk, blir den för varm spricker den och ägget koagulerar, då får du äggröra i maten Flört I kaffe och the är den super. Även som proteindrink eller som bas i en mjölkfi latte.

Jag har druckit mycket äggmjölk… hehe

//Ida

Zabbio
0

Bra att veta! :) Hört att det ska gå om man värmer upp den långsamt? Fast i matlagning är nog havren bättre ändå :)

Men i bakverk borde äggmjölk funka? :P

Trist att inte tåla ägg heller :) Läste på din blogg btw

Kan man frysa havrejölk?

Tänker att iom  äggmjölken (supergod, har smakat nu :P) så lär jag inte dricka mycket havre. Men det är ju gott i mat och så, så kanske man kan göra en sats och frysa? Den lär väl bli dålig rätt snabbt i kylen om den inte används på en vecka..

Zabbio
0

Läste att det kan ta upp till ett halvår innan gluten försvinner ur kroppen? En månad för mjölk..

Ska nog testa mjölk igen runt den 10e jan, då har jag varit utan i drygt en månad. Och vänta till i sommar nån gång att tsta lite gluten igen.

Jag ska nog undvika havre mer också. Men det blir inga direkta problem, äter ju inte mytcket sånt i allmänhet :) Fast det blir en gluten-mjölkfri kladdkaka med bär imorron till fikan,  där är glutenfritt mjöl och havre i ..

Anterrabae
0

Vet inte om det går att frysa havremhjölken, Gör man ren havremjölk så tar det inte så lång tid. Havregrynen behöver ju bara gegga till sig innan mix. Och det gör man snabbt när man vill ha. Imat finns i mindre förpackningar om den är intressant. Ingen aning om frysbarhet. Jo jag saknar äggmjölken faktiskt, god och fyllig, bra att kunna ta till. Även om det tar så lång tid innan allt försvunnit, så har kroppen vilat tillräckligt för att skapa tydliga reaktoner redan efter två veckor. Svar får du oavsätt. Men testa när du känner för det. Kroppen behöver inte ha varit helt avgiftad för att visa vad den tycker. Däremot kan reaktionerna bli starkare med tiden, eftersom kroppen läker och slappnar av. Så kommer en vändpunkt sen när reaktionerna blir mindre och mindre igen. Är man supernoga kan man läka ut sina intoleranser helt på ca fem år. Det är häftigt, inga intoleranser, inte ens gluten, behöver vara för evigt. Man kan läka ut dem och läka sin tarm och på så sätt bli av med intoleranserna.

//Ida

Zabbio
0

#19 Bra info :)

Ja.. jag väntar nog ändå lte extra. Får jag en riktigt kraftig reaktion kanske omgivningen tror mig också ;)

Namiko
0

Har funderat en del på det här med havre i en glutenfri kost och undrar hur det är med tex köpt havredryck och grädde (iMat). Kan jag fortsätta med det eller måste jag göra eget på specialhanterad havre? Tror nämligen att iMat kan vara det svåraste för mig att sluta med även om jag kommer minska mängden jag äter automatiskt när pastan försvinner :P

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Aquelegia]
0

Jisses vad jag verkligen behöver dessa pepptrådar just nu i juletid. Trots att mamma är hårdnackad rawfoddvegan så klappade hon mig på axeln och sa att jag inte skulle känna skuldkänslor bara för att jag VILL äta annat ibland och att det var helt okej att fuska lite. Men fuskar jag så förstör jag ju hela kostbytet. Då får ju inte kroppen vila!

Skumt trodde inte detta skulle bli jobbigt för mig i början. Försökte äta kalvkött igår men blev illamående. Åt även potatisgratäng lite då vi hade bråttom iväg och det var det som fanns i matväg :S Fick ont i huvudet som försvann cirka en timme senare.

Har varit helt utan socker i nästan 1,5 veckor och åkte dit för 2 dagar sedan men åt laktosfria kokostoppar. Idag fick jag chokladgodis, men mamma gav mig macadamia nötter, paranötter, kakobönor och cedarnötter så det fyllde mitt behov istället. Det är så otroligt gott med färska nötter!

Bröd däremot Ida något tips till mig? Funderade på potatis och bovetebrödet men då skulle man ju ha sirap, jag som försöker undvika socker Skäms

Anterrabae
0

Klart hag gar ett bröd till dig Skrattande

Fritt bröd - enkelt allroundbröd

Glutenfritt surdegsbröd

Rostbröd, med srudeg. Men funkar på bara jäst också

Polentafoccacia

Muffins

//Ida

[Aquelegia]
0

Problemet är att det är förtjockningsmedel i alla glutenfria mjölmixar och det vill jag inte ätaObestämd

Anterrabae
0

Blanda din egen, Skrattande Hälften mjöl typ majs, ris, bovete osv och hälften stärkelse, typ potatismjöl eller majsstärkelse. Kan funka med förhållandet 2/3 mjöl 1/3 stärkelse också.

Mjöl kan man även mala själv om man har en liten mixer eller en kaffekvarn. Då går mandel- solros- lins- ris och havremjöl utmärkt att göra själv och även quinoa, hirs och allt man kan komma på. På tal om havre, skrädmjöl är glutenfritt, det är bara rostat havremjöl.

Gör man sin mjölmix själv så är det extra viktigt att du kommer ihåg psylliumfröskal eller fiberhusk. Och att degen ska vara kladdig för att jäsa bra. Lite som en tjok smet.

TrevorS är grym på det där med egna mjölmixer, han är ju också vetealergiker.. tror han har någon artikel om det på matbröd. eller om det var vegan. Men jag tror det var matbröd. Där finns det för övrigt en del glutenfritt..

Annars kan jag berätta att ofta är förtjocknignsmedlet just psylliumfröskal, för att det ska tjockna utan att man behöver så mycket mjöl. Annars är det xantan gum.. den har jag inte så stor koll på, men har för mig att den är ofarlig..

//Ida

[Aquelegia]
1

Kollade upp egna mjölmixtråden men stod inga måttangivelser skall testa mig fram lite Glad
Brukar ha som tumregel angående tillsatsämen "tillför det något till själva råvaran så tillför det också något till min kropp" Jag tror inte jag tar skada av att inte äta sånt, som jag brukar säga till skeptiker!

Mina benhinneinflammationer kom förresten tillbaka i torsdags men jag underskattade längd till butiken och tog inte på stödstrumpornaSkäms Tänker fortsätta med min ändrade kost!

På måndag får det bli första brödbaket på evigheter, längtar dit! Tänka sig att jag kunde få sådant sug efter något att ha pålägg på!

Men vänta lite nu kom jag på att ni pratad om havregryn. Innehåller inte havregryn gluten alltsåFörvånad Ida har inte du lust att skriva lite vanliga säd som är naturligt glutenfria?Glad

Zabbio
0

#26 Det är väl bara vete, råg och korn som innehåller gluten? Eller misstar jag mig? :) Fast har hört att tex fiberberikad havre kan innehålla gluten med..

Jag har bestämt mig för att undvika mjöl och havre i stort, men är det glutenfritt så kan det ju funka i kakor/bakeser eller så som ändå inte är vardagsmat.. så tänker jag :)

Anterrabae
0

Pratar vi gluten - bara och inte hela sädeskornet så är det produkter från Vete, råg och korn precis som Zabbio skriver! För utom dessa så är alla mjölerna glutenfria.

Är man riktigt känslig kan man reagera på vetestärkelse också, och då gär även öl bort. är man så känslig bör man se upp med maltodextrin och allt annat med ordet malt (kommer från korn om inget annat anges) och glukossirap. Men de tillhör ju de där tillsatserna som du ändå undviker Aye.

Havregryn är oftast fiberberikade med vetekli och är inte glutanfria. Det finns med havrekli också, man får läsa.

Berätta hur det går med brödbaket!

//Ida

Zabbio
1

#28 Men icke fiberberikade havregryn? Alltså, om det inte står något om fiberberikat på dem, och bara står 'havregryn'' i innehållsförteckning, då är de väl ok?Det måste väl stå om de är berikade, menar jag?

Blir så osäker ibland, vill helst ha neonskyltar med texten "Till Zab: Detta är helt säkert för dig att förtära. Mvh MAT (Mjölk-och-gluten Analyserings Teamet)"

Namiko
1

Igår blev jag väldigt överraskad, har än så länge inte slutat helt med gluten men har minskat mängden rejält och äter mycket mer frukt och grönsaker. Har på en vecka gått upp 3 kg vilket är väldigt positivt. Har aldrig kunnat påverka min vikt och har vägt lite för lite det senaste året. Mår redan bättre också nu när jag inte får i mig gluten till varje måltid.

Är otroligt nyfiken på vad som händer när jag slutar med gluten helt vilket jag kommer göra direkt efter juldagen för enkelhetens skull.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Zabbio
1

#30 Det är positivt! :) Lycka till!

Första frestelsen idag; var på Ullared och missade att ta med mat.. var väääääldigt nära att gå in på burger king med kamraterna.. men de lät faktiskt bli för att inte fresta mig :) Vilka kompisar, va? :D Jag hade nog inte kunnat stå emot annars utan krängt i mig en hamburgare med bröd och dressing och allt utan att veta vad den innehöll :3

För framtiden: gör iordning färdkost dagen innan, ifall du skulle försova dig..

[Aquelegia]
1

Jippi orkade göra mitt första glutenfria bröd idag! Tog alla glutenfria mjölsorter jag hade och blandade ärligt talat hej vilt med lite öga för vad som kan tänkas funka. Blev majsmjöl, rismjöl, sojamjöl, potatisstärkelse och solrosfrön. tror jag hamnade på 6-7 deciliter vatten för jag glömde att det behövde vara lite grötigt när man bakar med majsmöl hade tänkt en liten sats egentligen. Tog en hel jäst, honung och ganska mycket olja så brödet håller sig "saftigt". Det var inne i ugnen i nästan en timme på 175 grader.

Behöver ha i mer rismjöl nästa gång för det är ganska smuligt och svårt att få till skivor men GOTT är detSkrattande Det var supernenkelt, jag slapp knåda vilket jag aldrig gillat och fyller sin funktion. Kanske inte är bröd som andra önskar det men jag är då inte kräsenCool

Tyvärr inget foto för jag har ingen kameraSkäms

Zabbio
0

#32 Så kul! :)

Kan inte FiberHusk hjälpa till att få brödet mindre smuligt också?

Bakade du det i någon form? Om det var grötig smet?

ettlitetalias
0

Hur är det med getmjölk? Är det lika dåligt som vanlig mjölk? Har nästan aldrig mjölk i kaffet osv utan dricker bara "rent" för smaken och vitaminernas skull..

[Aquelegia]
1

#33 Jag hade tyvärr inte fiberhusk hemma och var så sugen på mackaTungan ute Japp gräddade den i en vanlig kakform, har ingen brödform änSkäms Återkommer med hur lycklig jag är över mitt bak imorgon bittiCool Kanske har tappat all sin charm när jag inte har så extremt sug!

#34 Vissa laktosallergiker tål getmjölk, vi hade egna getter när vi var små och min systers väninna som inte kunde dricka ens en klunk med komjölk utan att få kramper men kunde dricka getmjölken. Likadant med fårmjölk som för övrigt är godare tycker jagTungan ute Sötare och inte lika skarp i smaken som getmjölk.

Getmjölk innehåller laktos men om jag minns rätt har det att göra med sammansättningen av fettet som gör att kroppen klarar av det bättre. Så laktoskänsliga kan klara av det. Laktosintoleranta tål det inte men det finns undantag.

Såg att getmjölk innehåller massa finfina vitaminer och mineraler bland annat selen, b12 och folater!
Aldrig druckit mjölk från butik men den lär vara pastöriserad och innehåller då inte alla vitamine och mineraler som den gör nymjölkad.

[Aquelegia]
0

Hittade en bättre förklaring:
Getmjölk

Zabbio
0

Fast nu handlar det väl mest om mjölkproteinet och inte laktosen? Annars kan man ju bara dricka laktosfritt :P

Vet att förr gav man moderslösa spädbarn getmjölk, komjölk ansågs giftigt för så små barn.

Zabbio
0

*undrar om överdriven konsumption av halstabletter med glukossirap som första ingredients kan ha något med mitt lynniga humör i morse att göra* Det kan ju ha varit de andra faktorerna med..*lol*

Fast har iofs fortfarande varken ätit eller sovit och mår bättre.. x) Har förberett lunch..

Anterrabae
1

Jag börjar med Getmjölken. Ta det om ni vill och känner att ni behöver. Getmjölk innehåller inte komjölksprotein Flört Och är man inte inte jätteintolerant kommer det gå fint. Min mor klarar get utmärkt. Medans jag och min man inte gör det. Vår dotter tål det däremot. Man kan ha det till att börja med, tål man inte det heller kommer det visa sig med tiden.

Fiberberikade havregryn är ok, så länge det är havrekli de berikas med. Står det ingte definierat viket kli det är så undvik, Står det inget om fiberberikad alls så är de inte det, och alltså ok.

Haha, MAT-stämpel Skrattande

I Ullared finns det jättebra mjölk och glutenfri mat på kebabhaket brevid burgerKing. Där kan man beställa en halv kyckling med bea och sallad. Eller tis/pommes om man vill det. De har också falafel om man vill äta vegetariskt. På det stället är de generellt jättetrevliga.Det finns även thaimat som är mjölk- och glutenfritt i asiadelen vid BK. Tyärr funkar dock inte BK över huvud taget, de har mjölkprotein eller annat från mjölk i allt, till och med pommes och majjo.

#30 Härligt, skönt att du märker resultat så fort! Det är ju just så glutenintolerans fungerar, man förlorar näringen i maten man äter och blir lätt underviktig.

Kul att brödet blev gott, med fiberhusk i blir det mindre smuligt och mer brödigt. Jag slår ett slag för det. Dessutom är det bra om man kan köra degen i maskin eller med degkorkarna en stund så de proteiner som finns kan utveckla sig och bli långa, då blir brödet mindre smuligt.

Själv har jag två dagar i rad gjort pannkakor till min dotter, visserligen mjölk och äggfreia, men med vetemjöl. Jag skulle ju inte äta… Resultatet av att ha andats vetemjöl i extremt små mängder, för jag har varit tokförsiktig för minimalt dammande..? Ångest dagen efter båda mjölhanteringarna. Det är i alla fall tredje gången jag får ångest dagen efter jag haft med vetemjöl att göra… Någon som betvivlar min intolerans? Tungan ute Hoppas ångesteländet inte blir så långvaritgt.

//Ida

[Aquelegia]
0

Skall inköpa fiberhusk, hittade annars en glutenfri mjölmix som inte stod något om något förtjockningsmedel om. Så det skall jag testa, innehöll dock glutenfritt mjöl som jag kom på i efterhand ju innehåller en liten del gluten ändåSkäms

Årets julbord vart superlätt att skippa gluten och laktos, fanns laktosfri sill, kokt potatis, revbensspjäll, rödkål, grönkål, ägghalvor, vissa chark produkter utan gluten/laktos.

Bra tips förresten med getmjölk för spädbarn istället för ersättningsmat! Den dagen det kanske blir barn är det bara att tigga till sig från bror min. Vem vet kan ju hända att mjölken inte räcker till med meraGlad

#39 Jag betvivlar numera aldrig något folk säger att dom mår dåligt av något. I ditt fall vet jag ju även att du har kunskap nog att veta när något är sant och inte

Anterrabae
0

Härligt att det gått så bra ned ulmaten.

Själv gjorde jag idag en sorglig upptäckt. Jag tillhör numera skaran som får migrän av choklad.

Jag har inte ätit choklad alls, inte heller något som innehållit choklad på en månad ungefär. Så i onsdags tog jag en bit 70%-ig till kaffet. Migränen började några timmar senare och följande dygn hade jag migränen från helvetet! Spydde, och låg och kved och det tog två dygn innan jag var ok igen. Inte bra men ok. Visste inte då att det var chokladen, hade inte ens en misstanke eftersom det alltid gått bra annars. Var bortbjuden på fika igår kväll, och tog en bit choklad till kaffet.. Gissa vad som hände?

Idag vaknade jag med samma äckliga kladdiga huvudvärk bakom ögat, över tinningen och bak mot backen. Som en kladdig inflammation i hjärnan.

En treo har bromsat förloppet, men den ligger där bak och moler.

Jag tror det är chokladen. Men det skulle kunna vara att jag druckit kaffe också, det har jag itne gjort på lika länge.

När jag återhämtat mig får ag testa att dricka kaffe igen, utan choklad till… se vad som händer.

//Ida

Zabbio
1

Aj då.. vad trist med choklad/kaffet.. :/

Har till slut blivit överbevisad om att mina finnar nog kommer från chokladen, de blev fler när jag bytte ut mjölkchoklad mot mörk choklad Bläh. Det är inte värt det, så jag har gett mig själv chokladförbud.

Käkade zoo-apor (godis) med glukossirap häromdagen. Jo-jo.. det var ju smart.. var extremt lättretlig och grät nästan av ingen anledning alls igår förmiddags.

Sen ser man alladin asken på jobb och en tanke smyger sg oinbjuden in - "Jag kan ta en, det är ju ingen som ser!" .. som om det skulle göra nån skillnad xD Insåg idiotin och skrattade lite åt mig själv, men lät bli chokladen.

Mitt kaffe har faktiskt bytts ut mot te. Det är säkert ditt fel *lol* Men det är rätt gott med en kopp nästan bittert, grönt te, eller sött, fint rött te och en liten klick honung. Började väl själv känna att det blev mycket kaffe. Kan ta en kopp ibland, men det blir inte så mycket. Fast det är väl inte bättre med enorma mängder te heller.. å andra sidan skiter jag i vilket. Det är gott och mysigt att sitta med en varm kopp.

[Aquelegia]
0

Usch så dåligt jag mått senaste tiden, fuskade faktiskt under juletid och varit extremt svullen i magen.
Upptäckt att jag äter mat hela tiden då jag förväxlat den molande känslan i magen av mejeri/glutenprodukter med hungerskänslor.
Inte konstigt jag aldrig blev av med hungerskänslorna hur mycket jag än åt.
Det gjorde ju ont av matenSkäms

Varit supernogrann senaste 4 dagarna igen och mår bättre igen. Att jag inte fattar och bara låter bli!
Nåja har haft extremproblem med ryggen igen så har inte orkat kämpa emot viljan att äta både rostmackor och dricka mjölkFörvånad

Nytt år, nya insikter, nytt beteende!

Zabbio
0

Isch, men nu har du ju tagit tag i det igen :)

Det kan hända att mjölken och rostemackorna gör din rygg värre.. :/

[Aquelegia]
0

#44 Känns faktiskt också så. Min mamma har ju alltid misstänkt inflammation i kroppen då jag haft dess problem sedan barnsben så skulle kosten mycket väl kunnat orsakat allt. Det var efter överbelastning i fjol och ryggskott ( på grund av överbelastning) i våras som allt bara gick utför till det extrema. Så pass att jag knappt kunnat jobba och nu är sjukskriven.

Värktabletter biter inte. Inte konstigt kroppen inte vill läka när jag proppar mig full med inflammtionsökande mat.

Såg ju för första gången förbättrning när jag körde hårt mejeri/glutenfritt i 3 veckor. Första veckan kändes inte så mycket förutom humöret men andra och 3e mådde jag bättre än på länge. Sedan kom julenSkäms

Zabbio
0

#45 Jag har också hopp om att glutenfritt ffa ska hjälpa min rygg. Haft ont länge, men häromåret sprack det. Bokstavligen, en disk sprack eftersom jag fortsatte jobba trots att jag hade ont. Tramadolen tog inte smärtan men fortsatte ändå.

I julas mådde jag ovanligt bra i ryggen, trots infektion i kroppen, men nu har den kinka igen. Fast så har jag fuskat med godis (glukossirap, tror att det ställer till det för mig).

Idag har jag druckit mjölk, får se hur kroppen reagerar på det.

Tänk på att julmust innehåller kornmalt :)

Zabbio
0

Hur går det för er andra som kör glutenfritt nu? :)

Namiko
1

#47 För mig går det jättebra, är ordentligt noga med vad jag stoppar i mig och har klarat mig från fler misstag efter godiset jag åt för några veckor sen. Väntar just nu ut en rejäl förkylning/influensa så ska jag testa att äta vete när jag har fått må bra ett tag.

Illamåendet jag hade innan har försvunnit helt, jag är mycket lugnare än jag brukar vara och jag får inte lika lätt ledvärk av kyla som innan så här är det massvis med positiva effekter av min nya kost och lederna blir bara bättre ju längre det går. Har snart ätit glutenfritt i 2 månader.

[Aquelegia]
0

Jadu, jag fuskar ibland men oväntad lite faktiskt. Laktosen har jag nu bestämt att grädde i såser är okej och förra veckan så hade jag mjölk i kaffet. Men har slutad med kaffe igen så då vart mjölk inget problem längre.
Undviker i alla fall gluten så mycket det bara går.
Bröd bakar jag hemma själv. Pasta äter jag majspasta eller risnudlar, majscouscous har jag hemma också. Skall bara mata sambon med sista vanliga pastan här hemma sedan är det bara majspasta som gäller.
Annars är jag och soyghurt bästa vänner och hemmagjord majonäs.
Reder med maizena eller potatisstärkelse. Det behövdes förvånandsvärt lite ansträngning att ändra kosten. Det enda är mjölken som jag av ren vana har i potatismoset med meraSkrikandes Kommer på mig själv när maten är klar att nu har jag haft i det IGEN.

En enorm förändring jag märkt är: Jag har INTE blivit förkyld, rethosta eller dylikt har gått mig förbi trots sjuk sambo flera gånger denna vinternFörvånad Jag är annars den som brukar ligga hemma med svullen hals så jag knappt kan andas, feber, eller konstant täppt näsa.
*peppar peppar* Sedan smittar sambon och jag varandra hela tiden så det brukar aldrig vara friskt här hemma förutom i år.
Testade att äta vanlig pizza för några veckor sedan. Jisses vad dåligt jag mådde, märker dock att dagen efter är värst då ligger jag som en svullen ballong med illamående och svettningar.
Halva pizzan slängdesTungan ute
Vete skall jag i resten av mitt liv avstå ifrån i största möjliga mån då jag inte håller mig mätt på det ens en gång, då ju magen sväller upp och man förväxlar svullnadskänslan med hunger.
Fick äntigen förklaring till varför jag gått upp i vikt sedan jag träffat sambon, drack nästan aldrig mjölk innan eller åt mackor.

Zabbio
0

#48 Super!

#49 Men det låter ju bra ändå! :P Kanske ha havremjölk hemma att ha i moset istället?

[Aquelegia]
0

#50 Min kompis blev vegan förra veckan så nu har jag någon som jag kan hjälpas åt med mejeri fria produkter, vi ska testa att göra egen vegansk ost till exempel. Mjölken är jag bara för lat för att göra själv trots att jag har allt jag behöver hemma. Mandelmjölk är ju bara det godaste som finns!
Sambon mäkrer ändå ingen skillnad eller som han säger "jag märker men jag väljer att inte säga något" Tungan ute Väninnan hittade en sojjamjölk som var väldigt bra faktiskt, så skall bara komma ihåg att köpa den.

Zabbio
0

#51 Va bra! :) Icas naturella Solhavre dryck tycker jag är godast och minst havreaktig i smaken :) (jag föredrar att inte använda soja för mycket själv)

Säg till om ni hittar något prisvärt alternativ till creme fraiche.. det saknar jag att göra kalla såser av!

Namiko
0

#52 Jag använder carlshams soyghurt för att göra dipp. Fungerar utmärkt och är mycket billigare än den veganska creme fraiche som finns.

Zabbio
0

#53 Tack :)

Håller på att försöka göra färskost på soygurt nu :P

Anterrabae
1

skillnaden är väl att den veganska cremefraichen av soya är kokbar till skillnad från  yoghurten… men den är inget god.

I potatismoset är oatlys IMat godast, Havregrädde för matlagning. På vår ica tar de hem den i både en-litersförpackningar och i två-dl varianten. Den grädden och vatten, om man vill ha en mjölkigare koncistens och lite margarin för smaken så smakar moset krämigt och gott.

//Ida

Elshira
1

Jag gör dessa bröd som hamburgerbröd eller som frukostmackor. På frukostmackorna brukar jag dock ha på lite flingsalt och rosmarin/timjan för att piffa upp smaken lite.

Efter ett år av lchf (dår inte glutenfritt eller störkelserika mjöl kan användas) är detta det bästa brödreceptet jag hittat!

För två frallor/hamburgerbröd:

1 ägg

1 dl vatten

1 dl profiber

1 msk fiberhusk

1/2 tsk bakpulver

(1 dl riven ost om man vill)

Rör ihop allt i en skål (äggen behöver inte vispar fluffiga eller dyligt), låt stå 10 min så att fiberhusken och profibern hinner mjukna och svälla. Rulla till bullar och kör in i 200 grader, ca 20 min eller tills de precis börjar få lite färg

Hakuna matata!

[Aquelegia]
1

Kan återkomma med vad som hänt. Har nu alltså tagit gluten och laktostest och tro till min förvåning när jag INTE var det!!!

Har alltså vräkt i mig av "det goda" bäst jag vill som förr och mår konstant illa med uppblåst mage. Något vill kroppen säga mig! Obestämd Skulle tydligen även ha tappats på blod för att kolla hur det låg till med tarmarna om det var någon obalans. Ej fått svar…brukar tyda på att det inte är något men. Varför då må så katastrofalt dåligt när jag äter vissa saker.

Anterrabae
1

Blodproverna de tar för laktos och gluten är inte helt tillförlitliga. De testar en sak av fem-sex möjliga olika intoleranser per livsmedel.. Så när det är negativt så betyder det att du inte har en akut allergi, eller just den inoleransen de tittade efter. Det betyder inte att du slipper reaktioner..

Laktos, det är ett gentest, dvs om du är genetiskt betingad att inte tåla laktos. Den säger inte heller så mycket om en eventuell verklighet.

Jag tycker att det är jättebra att det är uppkollat i alla fall, men det viktigaste är att du ska känna efter själv vad som bygger upp eller sänker dig. Undvika den senare..

jag har just idag påbörjat en allergiutredning, Idag gjorde jag pricktestet på 24 ämen, och tog typ tio rör blod för att kolla dryga tio-talet livsmedel. Jag gissar att de kommer komma tillbaka helt rena. Som de brukar. Jag har fått veta att mina reaktopner på mat är så udda att de inte räknas som kliniska. Alltså inte intolerans, men vad är det då? Vi får avvakta proverna, sen göra provokationer och massa annat. Hehe,

Som sagt, bra att det görs, men jag tvivlar på att de hittar så mycket.

//Ida

[Aquelegia]
1

#58 Precis som min mor och syster som gjort tester men inte räknas som standard allergiker. Ändå reagerar båda. Så det ligger ju tom i våra gener som det verkar.

Skall lyssna på magen och vara försiktig när jag är illamående med att öka på intaget av laktos och gluten. Dock är det ändå skönt att det inte är av det allvarligaste (vad man vet iaf) slaget.

Igår spydde jag upp en pizza för jag vart så uppblåst. Magen vägrade verkligen ta emot den det gjorde rejält ont i kaggen.

Anterrabae
2

Jag tänker väl även att när du väljer att äta dessa grejer, blanda dem inte. Ta en dum sak i taget Flört

bra att du känner efter! Det vinner man mest på.

//Ida

[Aquelegia]
2

#60 Precis jag får ta det försiktigt. INTE äta smörgås med ett glas mjölk, helst undvika att dricka ett helt glas med mjölk Flört