Kost iFokus

Kost

Etikett: kostvidsärskildabehov
Läst 2375 ggr
[Look on me]
2

Undviker mjölk, kött, aspartam, socker och margari

Hej hej, nu ska jag berätta om min nyttiga kost.

Jag äter ALDRIG Aspartam, även fast jag är 12. Alla mina vänner tycker att det är konstigt att jag tittar på innehållet i tuggummit, och t.ex när det är någon som delar ut tuggummi, så säger den alltid:
" Du ska väl inte ha eftersom du bara köper tuggummi som är dyrt utan det där jävla medlet '', säger en med en otrolig kaxig röst.

Känner mig dissad, men jag vill inte bli sjuk xd Bryr mig inte om dem.. Finns tyvärr ingen som förstår mig.

Jag äter inte heller margarin, socker eller något annat sötningsmedel förutom Xylitol och Stevia. Vi har alltid det i tårtor, bakelser, té och annat som man ska ha socker i.

Vill bli vegetarian, så jag undviker att äta kött, och att dricka vanlig mjölk. Driker alltid sojamjölk.

Jag tänker verkligen på min hälsa.

[Look on me]
0

Har glömt att få med att jag aldrig äter snabbmat.

[Moa-]
0

Vad har du för tanke med detta?

[Look on me]
0

Med vadå?

Ville bara säga att jag är en ''Different '' person.

[Moa-]
0

Okej… Verkar som om du har glömt att man skall leva ibland också, inte endast försöka vara så ovanlig som möjligt, vilket det låter lite som när du beskriver dig som "en ''Different '' person."…

[Look on me]
0

Jag försöker inte vara så ovanlig som möjligt, jag tänker på min hälsa.

[Moa-]
4

Det var inte det du skrev.

Utöver detta bör du även ta hänsyn till din psykiska hälsa, att på ett normalt och avslappnat sätt kunna umgås med vänner underlättar detta. Självfallet är det bra att försöka äta hälsosamt, men allt skall avvägas, det är ej skadligt att äta pizza någon helg eller dricka cola och äta popcorn på en bio…

Anterrabae
5

Jag tycker du är jätteduktig som är så medveten, och fokuserad! men som Moa säger så måste du känna att du mår bra psykiskt och känner att du "lever" också. Njuta av livet.

Du är ung, och vad jag förstår frisk för övrigt. Din kropp och hjärna har fantastiska förutsättnignar att fortsätta vara frisk. Men en grund att uppfylla är även att känna att man kan njuta av livet. Må bra både fysiskt och psykiskt.

Man behöver inte äta onyttigt bara för att "unna sig", men man måste komma ihåg att just unna sig,

Om du äter och dricker bra alla dagar i veckan utom en, så kommer det vara fullt tillräckligt för att du ska forstätta må bra. Nu inte sagt att man måste äta dåligt en dag i veckan, men att hänga med på en och annan mindre nyttig grej, för att hänga med polarna, att inte behöva vara den som är "besvärlig" eller annorlunda, kan vara ganska skönt det med.

Jag tycker du bar ett bra tänk, TS, men kanske en aning för strikt för så unga år.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Look on me]
0

Det är klart att man ska unna sig något i veckan Glad En gång i veckan äter jag ju godis, chips och lite läsk. Jag har någon vän som tycker att jag är stark och håller på sådär. Men när jag måste, t.ex när jag är på kalas så är det ju så att jag äter ''Onyttigheterna''..

Jag började för ett halft år sen pga av att jag märkte att jag var nära på att få diabetes.
Förut åt jag jättemycket snabbamat och socker..

Nej, jag är inte smal, och jag är inte tjock. Jag är en tjej på lagom vikt, 40 kg. Jag är inte heller lång eller kort. Jag är 150 cm.

Halvdansken
1

Hur märkte du att du var nära att få diabetes? Var du hos en läkare och tog prover?

Det är också viktigt att du får fett i dig, du växer ju nu och din kropp behöver alla näringsämnen. 40 kg till 150 cm är ju inte så mycket precis. Snarare tvärtom.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Aquelegia]
1

Jag blir än idag stött av folk som anser att jag är fanatiskt som överväger huruvidare mycket tillsatser jag kan tänka mig att riskera utsätta mig för.

Att jag kollar i innehåll med mera och kan många matvaror innehåll utantill.

Jag är INTE psykiskt sjuk. Jag har bara sedan barnsben varit mycket intresserad av att laga mat från grunden och undviker sådant man faktiskt inte hundraprocentigt vet något om.

Det sociala skulle funka alldeles utmärkt om folk inte skulle lägga sig i ens egna intresse om att vara mån om sin kropp!

Sedan NÄR är det socialt tabu att säga NEJ till saker som erbjuds!!!!

Jag var sockerberoende som liten och har sedan dess problem med socker. Jag blir hyper och undviker därför läsk, godis och bakelser till vardags.

Finns inget som helst fel i det. Det handlar inte om att leva i total hysteri/rädsla för allt vad butikerna säljer. Det handlar om en sund medvetetnhet att undvika en del av det som vi än idag och kanske aldrig kommer få svar på hur det påverkar kroppen.

Att väga 40kg till 150 kan vi inte säga något om så länge man inte ser personen ifråga.
Jag var alltid väldigt tunn som yngre och lade inte på mig förän vid 19års ålder.

Halvdansken
2

Nu är ju TS 12 år och kanske skulle fokusera på andra saker.

Varför påpekar du att "INTE är psykiskt sjuk"? Varför skulle man vara det bara för att man kollar innehållet i maten?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Aquelegia]
2

#11 Har blivit kallad för det av en på ett annat forum när jag skrev om mitt intresse att kolla ingredienser och hålla mig ifrån tillsatser dylikt, detta utan att ens kolla med mig om jag åt ordentligt med mera, det tog otroligt hårt på mig så därför jag påpekar det innan någon yttrar något om detFlört Då TS endast är 12 vore det hemskt om någon skulle börja med det.

Tycker det är fint att TS redan nu är medveten så slipper man få reda på sånt senare i livet. Verkar ju inte som att TS har något problem med det sociala och mår bra och lever livet så det hindrar ju bara när omgivningen gör det till en sak.

Maria
3

Jag tycker också det är bra att TS är medveten och äter nyttigt men när man är 12 år så är det nog ganska ovanligt att man är så fokuserad på sin mathållning utan ansvaret ligger väl oftast på föräldrarna.

Håller med om att det är viktigt att "leva" och sådana här saker är lätt att det utvecklas till ett slags tvång och det är nog det man är bekymrad om här i tråden.

/Maria