Skillnad på Lunch och middag?
Är det någon skillnad vad man äter till en lunchmåltid och en middagsmåltid?
På vissa recept står det att det fungerar bra som lunchmat och andra är anpassade som middagsmat.
Själv äter jag samma typ av mat till lunch och middag.
I tyskland äter de braklunch och sen mackor till middag. Så det är helt upp till var och en hur man gör. Vissa äter ju middag vid 4-5 medans andra äter vid 8-9.
Är man sugen så äter man det man vill finns inga pekpinnar när man bor själv. Det är bara rekomendationer enligt inpräntade kulterella seder, så ingen polis kommer och tar en om man äter frukost till middag och middag till frukost =)
/Fridaybrew
Detta är både en språk- och vanefråga! I vissa delar av Sverige äter man huvudmålet mitt på dagen och då kallas det ofta för middag - liknande i Tyskland där samma mål kallas Mittagessen. Vanligen förknippar vi dock ordet lunch med en lite enklare, mindre och lättare måltid och middag är då dagens största och krafigaste mål. Så det är helt och hållet en smaksak. Kika gärna på trådarna Dagens middag och Dagens lunch inne på Matlust för tips och för att se vad vi äter 
/Désirée
I motsats till Tyskland så äter man i Norge ofta mackor till lunch och sen lagad mat till middag, så man gör som det känns bäst för en själv. Något man kan tänka på är ju att det kan vara bra att få i sig mer energi tidigare på dagen så man har tillgång till den när man är aktiv och sen äter mindre/lättare mål på eftermiddagen/kvällen när man bara ska varva ner och sova efteråt.
Själv föredrar jag rejäl mat till frukost (klassisk middagsmat som är ordentligt mättande) och äter sen gärna typ sallad till middag som är lite lättare mat. Till lunch funkar vilket som.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
För min del varierar det beroende på hur aktiv jag är. Lugna dagar brukar innebära en lättare lunch eller mellanmål, medan förr när jag tränade mycket var lunch och middag lika kraftiga. Jag förknippar dock lunch med ett lättare mål mat, ofta rester också.
Personligen är jag typen som kan äta mat, mat och mat till frukost lunch och middag. Vill gärna äta lagad mat.
Har större behov av kraftigare mat på kvällen/sena eftermiddagen än mitt på dagen. kan klara mig på en sallad till lunch, men inte till middag.
Däremot har jag svårt att äta rester till middag, men inga problem alls att äta dem till lunch eller frukost, märkligt va? 
Precis som andra säger så tänker jag att det är en kulturell grej, och givetvis en fråga om tycke och smak.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag ska kika på trådarna på matlust
Många svar, Kanske alla har olika uppfattning om lunch och middag redan. I en familj i skåne vet jag att de äter "middag" vid 12-13 tiden. Jag tyckte det lät väldigt konstigt, för middag äter man senare på dagen tyckte jag.
Jag föredrar också att äta mer på dagen och lite lättare på kvällen, känns inte som att jag behöver lika mycket energi på kvällen.
Jag har funderat en del på detta eftersom jag undrar vad som anses normalt. Jag har alltid varit matglad och även varit lite kraftig när jag var yngre. Och därför har det blivit som vana att jag alltid tittar på hur mycket andra äter för att jag själv inte vill äta superstora portioner.
Äkta tyska som jag är kan ju ju berätta lite mer om det där med maten.
Än idag har jag faktiskt dessa matvanor att äta middag vid 14tiden. Det hände ofta som små att man hoppade frukosten och åt middag istället.
I skolan väljer föräldrarna om dom köper matkuponger åt en eller skickar med matlåda. Alla barnen, i alla fall när jag var liten, hade med sig någon sorts låda.
Dessa köps speciellt med barnets favoritmotiv på. Jag hade med lejonkungen med tillhörande mugg! *mycket viktigt*
Då jag inte fick matkuponger fick jag med mig smörgås till lunch och frukt/grönsaker som mellanmål.
De barn som åt i skolmatsalen hade med sig mellanmål då dagarna är långa i tyskland. Då oftast i form av mer godisliknande saker, chokladpudding, söta yoghurtar med sliskiga flingor i locket, pinguine (en sorts godissandwich) eller favoriten milchschnitte ( i sverige kallad milkslice)
När barnen kom hem var föräldrarna fortfarande på jobbet ofta till 6-7tiden och man fick alltså bre egna mackor eller så hade föräldrarna gjort iordning någon sallad.
Mat bjöds ALDRIG på till besökande barn utan man fick snällt vänta i ett annat rum medans familjen åt kvällsmat.
Det där med lunchen OCH lagad middag tog mig hela 8år att förstå^^
När en väninna berättade att pappan lagade lunchen och mamma middagen. Jag till min förvåning frågade HUR i hela fridens namn dom hinner laga mat 2 gånger?!
Jag har nu senaste 4 åren ätit både lunch och middag då jag jobbar inom restaurangbranschen och då får ena måltiden serverad så jag vilket som alltid bara lagar mat en gång om dagen, men så fort jag är hemma hos mamma är det inget snack om saken. Vips, är dom tyska matvanorna där igen. Jag börjar förbereda maten vid 12 och sedan har vi hela dagen på oss att göra vad vi vill för att sedan äta någon sallad på kvällen.
Ofta tror jag att det betyder att om en viss rätt passar till lunch så är den lite lättare.
Sen är det ju olika vad man kallar måltiderna. I vissa delar av landet säger man middag när man syftar på lunch, och andra delar är middag kvällsmålet :)
/Christina
#7 Vad intressant att få läsa. Tack för att du berättade. Det är alltid roligt att få ta del av andra länders matkultur och vanor.