Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2537 ggr
DesK
0

Ny studie om LCHF

DesK
0

Tyvärr verkar detta vara ännu en tidningsanka! Rynkar på näsan Efter att ha läst igenom båda artiklarna ser jag direkt ett antal konstigheter:

Studien påstås har pågått i 2 deennier - så länge har begreppet LCHF inte funnits.

I normal LCHF-kost ökas inte proteinintaget märkbart jämfört med exempelvis tallriksmodellen, det är fettintaget som ökas och kolhydraterna som minskas.

Vad som möjligen kan påvisas är att stort intag av rött kött ökar risken för stroke, cancer och hjärtinfarkt.

Kort sagt detta är bara ett bevis på slarvig och dålig journalistik!

/Désirée

[Mairah]
1

Ja du DesK, det gäller att vara uppmärksammad på det man läser och inte köpa allt rakt av. Fast visst är det lätt hänt Foten i munnen Journalisterna kan verkligen få till det.

Å andra sidan så vet väl ingen heller egentligen hur denna diet kommer att påverka kroppen i längden, efter tillräckligt lång tid. (Bara en spekulation, inget påstående) Flört

[sakring]
1

Det var från början en studie om kvinnor som åt p-piller men har utvidgats. Vad man sett är att stroke, hjärtinfarkt har ökat och detta med det ökade proteinintaget och inte något ökat fettintag. Jag hörde nämligen en intervju med en av forskarna på radion.

DesK
1

Mairah jo man får banne mig lusläsa allt!  Nja saken är ju den att jägarfolken faktiskt åt lågkolhydratkost, så nog tror jag att de flesta av oss skulle klara sig bra utan några större mängder kolhydrater, sen är det självklart individuellt hur mycket eller lite kolhydrater man behöver. Det finns ju ingen diet som passar alla utan var och en får försöka hitta det som passar en själv bäst.

Sakring ja jag läste det nånstans också och sen är det väl numera rätt vedertaget att rött kött kan vara en riskfaktor.

/Désirée

ettlitetalias
2

Vilken tur att rött kött är så dyrt att man inte har råd att köpa det så ofta då Flört

[sakring]
3

Helt riktigt Desk. Lågkolhydratkost, högt med kolhydrater finns framförallt i raffinerad mat. Detta med rött kött vet jag inte hur  det stämmer heller då man inte vet vad de äter i övrigtFlört. Man får tar forskning med en nypa salt ena dagen är det en sak som inte är bra och nästa är det något annat. En varierad kost på lite raffinerade produkter tror jag på.

[Mairah]
0

Jag syftade nog mest på alla feta mjölkprodukter och fett som lchf:are stoppar i sig som energikälla.

Håller med om att inte äta så mycket raffinerad mat.

[sakring]
0

# 7 Vilka feta mjölkprodukter menar du då? Mjölken eller smör och grädde? Som lchf förskriver så är fett nyttigt. Det tror jag iofs inte men jag äter grädde och smör men inte i enorma mängder. Så äter jag kolhydrater också.

[Mairah]
1

# 8 Samma här. Äter också riktigt smör, men har skippat mjölkprodukterna från djurriket. Äter själv de "nyttigare" varianten av kolhydrater. Fullkornsprodukter alltså.

Visst är det väl bra att få i sig tillräckligt med fett, men jag undrar i a f hur detta enorma intag av grädde och fett överhuvudtaget påverkar kroppen i längden? Med tanke på att det sägs att man kalkar igen i ådrorna av för mycket fett.

En del hälsogurus påstår att man som vuxen inte alls ska dricka mjölk, eftersom det slammar igen kroppen. Måste väl vara lika med grädde också då?

Bara undrar i all enkelhet. Inget påstående. Flört

[sakring]
0

Man får inte åderförkalkning utan åderförfettning. Jag undrar också vad dessa mängder fett gör i kroppen. Visst blir man mätt men jag tror att man behöver kolhydrater också. Dock ej raiffenarat socker eller vitt mjöl varje dag.

[Mairah]
0

# 10 Tack för din rättelse sakring. Flört precis vad jag syftade på. (Ibland går fingrarna före hjärnan helt enkelt.)

Håller med dig ang socker och vitt mjöl.. Glad

Halvdansken
2

Vilka enorma mängder av grädde och fett är det som LCHFare intar? Det som rekommenderas är att man går bort från lightprodukter och använder "riktigt" fett (smör istället för margarin, fetare produkter istället för tillsatser och socker som smakbämnen), men inga extra mängder. Det är en myt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[sakring]
0

Nej det är ingen myt. Det är så att det heter lågt med kolhydrater och högt med fett - eller hur?

Men jag tror att man behöver kolhydryter också fast inte raffinerat socker och vitt mjöl i någon större utsträckning. Råris, fullkornspasta, även potatis men inte i form av pommes frites.

Sedan så tyckerjag också att man inte ska inta några lightprodukter eller konstgjort fett. Själv använder jag smör när jag steker och jag använder vispgrädde när det står grädde i något recept.

Vad många inte tänker på är att det finns massor av kalorier i det man dricker såvida det inte är vatten.

Halvdansken
2

Jag har kört LCHF i några år, och är ganska aktiv på sajterna, och jag anser inte att man vräker i sig enorma mängder fett. Men eftersom de flesta är fettskrämda sen många år, så kan det kanske verka så när man rekommenerar vispgrädde och smör istället för matlagningsgrädde och margariner.

[sakring]
0

Men det är ändå så att det betyder lågt med kolhydrater och högt med fett? Margarin innehåller inte nödvändigtvis mindre med kalorier.

Potatis pasta och ris är inte tillåtet eller hur?

Halvdansken
1

Det finns inget som är "förbjudet" alls.
Det heter Low Carb, inte No Carb. Och det där med Hig Fat är väldigt omdiskuterat eftersom det egentligen inte är nåt ornormalt högt intag. Man bara byter ut (som du själv gjort) lågfettsprodukter mot "högfett". Men vi sitter inte och käkar smör med grädde hela dagarna. Å andra sidan slänger vi inte kycklingskinnet eller fettet på kotletterna heller.
Tror faktiskt att de flesta LCHFare har ökat sin grönsakskonsumtion mer än både protein och fett-dito.

Margarin anser jag personligen vara en kemisk sörja, men du har rätt i att det innehåller hög andel kalorier.

[sakring]
1

Har jag sagt att jag bytt ut några produkter? Jag har aldrig ätit några lightprodukter och inte något margarin heller. På smörgås, som inte helle är tillået inom lchf, har jag bregott. Hur var det nu med potatis, pasta och ris? Är det tillåtet? Själv äter jag det. Jag har aldrig påstått att ni äter grädde och smör hela dagarna. Vad har du fått det ifrån?

Frukt med mycket socker är inte heller tillåtet inte ens med lite socker. Det äter jag gärna, inte några stora mängder men jag äter det. Igår åt jag biggaråer. Jag åt en kladdkaka med vispgrädde till efterrätt och det är inte heller tillåtet. Jag äter inte kladdkaka varje dag men jag var på restaurang och åt.

Skinnet på kycklingen äter jag inte då jag inte tycker om det och har aldrig ätit det, men på fläskkotletten får fettet gärna sitta kvar för att inte tala om entrecoten som jag också åt och pommes frites som jag vanligtvis inte äter, tycker inte om våldtagen potatis, men dessa var hemmagjorda.

Halvdansken
3

Allting är tillåtet. Det är upp till var och en hur mycket kolhydrater man vill äta. Var snäll att sluta med att påstå att saker är förbjudna.

[Mairah]
1

Jag är definitivt inte fettskämd. Det var inte därför som jag kommenterade detta. Min kropp måste definitivt ha riktigt fett, annars mår jag inte bra. Fast på rätt tid på dygnet. Rätt tid och mängd för min kropp alltså. Jag äter heller inga lightprodukter eller margariner av något slag, eftersom jag anser att det inte är nyttigt för kroppen.

Hörde förut av en lchf:are som till frukost bara drack en 2 dl grädde. Thats it! Sa att han sedan kände sig mätt störe delen av dagen. SKulle jag göra så skulle jag må skitdåligt , få näringsbrist och spy, eftersom min kropp inte kan hantera mjölkprodukter från djurriket överhuvudtaget.

Hörde också av en annan lchf:are, att bara man äter lchf så går man ner i vikt utan att man behöver motionera! Vart ligger logiken i det? Motion är väl bra för alla, oavsett kost man intar?

Av fullkornsbröd i rimliga mängder såklart, får man ju även i sig viktiga B- vitaminer, fibrer och andra mineraler som kroppen behöver. Det gäller nog att tänka på vilket sorts socker man stoppar i sig, och i vilken mängd såklart. Själv diggar jag surdegsbröd också.

Kan inte låta bli att tycka att denna sockerfobi som alla lchf:are har är helt sanslös. Man måste utgå från sin egen kropp angående vad man behöver och känner att man mäktar med att äta, utan att för den sakens skulle överdriva åt något håll.

Men för det missunnar jag absolut ingen att käka lchf hur myckt de vill. Mår de bra av det so fine för mig Glad

[sakring]
0

# 18 Nej allting är inte tillåtet det är det som är det fina i kråksången. Äta inga kolhydrater så tillgodogör du dig inte fettet i amten och går ned ivikt. Du kan testa detta med en ketonsticka. Ketoner bildas då du svälter och kroppen börjar använda sitt eget fett.

För min del får folk äta precis vad de vill. Men lchf betyder lågt intag av kolhydrater och högt intag av fett.

Halvdansken
0

Ok. Så säger vi det. Du är välkommen in på Kolhydrater i Fokus så kan vi diskutera vidare.

Anterrabae
2

De flesta på LCHF äter normala mängder av riktigt fett, riktig ren mat från grönsaker ovan jord och från djurriket. Man väljer bort socker och stärkelse först och främst och beroende på individuella behov väljer man hur mycket eller lite kolhydrater man vill äta. Den utjämningen har skett i takt med att det blivit så många som äter och mår bra på det. Sen tror jag att påståendet om förbjuden mat inte handlar om uttalade förbud utan om att det är svårt att kalla sig LCHFare om man bygger måltiden runt kolhydratkällor, alltså är det inte inom ramen för LCHF och heller inte ok. Som att kalla sig vegan och äta fisk. Man blir inte vegan då, även om ingen förbjuder någon. Man blir en blandkostare som väljer bort kött och fågel bland annat. Men, det ligger även en del i påståendet att det är mycket fett.. Fast det kanske snarare var det. När jag började med LCHF för 5,5 år sedan, så var kolhydrater en ganska ny site, det hade inte skrivits så mycket och den förhärskande tanken var att ju mer fett i form av koksfett och smör desto bättre. Den övre gränsen handlade om fettdiareer. Man försökte hitta på sätt att stoppa i sig så mycket fett man kunde genom att smaksätta det på olika sätt. Svaret på alla frågor var hur mycket fett äter du per dag i gram och E% och rekommendationen var i stort sett alltid att öka fettet, med en extra klutt smör på tallriken eller att byta åtminstone en del av den 10%iga yoghurten med nötter och frön mot crème fraîche.. Denna attityd har ändrats, jag vet det. Det handlar mer om ren mat nu än att toköka fettet, men den stämpeln hänger kvar. Sen är det så individuellt! Som med allt så måste man vara mer strikt ju sjukare/större behov man har.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[sakring]
0

Men ris, pasta och potatis är inte särskli bra om man äter lchf? Bort med alla "tomma" kalorier i form av godis och läsk och kakor så minskar du i vikt och mår bättre.

nyborjare08
4

#23 Det där är en förenkling. Funkar säkert för en del men långt ifrån för alla.

Ris och pasta innehåller mycket kolhydrater, ja. Potatis en del, dock inte lika mycket. Men om man tycker om det och det funkar så kan man tillåta sig nån potatis ibland även inom lchf. Kosten är individuellt anpassad nämligen. Hur lågt man behöver hålla kolhydratintaget är mycket individuellt. Men generellt kan man säga att man är i (svag) ketos om man äter mindre än 100 g kolhydrater om dagen. Ketosen blir starkare ju mindre kolhydrater man äter.

Tricket med lchf är att man håller blodsockernivån låg och jämn och därmed (förenklat beskrivet) "låser man upp" fettcellerna som annars hålls låsta av högt insulin i kroppen. Lågt blodsocker = insulinnivån sjunker. Fett används som kroppens främsta bränsle och man får lättare "tillgång" till kroppens fettreserver och vips så kan man börja tappa i vikt! Många som har stor övervikt (och andra som har metabolt syndrom) har nämligen problem med kroniskt höga insulinnivåer. De kan sluta med godis och äta en massa s k "bra" kolhydrater och lågfett och ändå inte gå ner i vikt. Just eftersom insulinnivån fortsatt är hög pga kolhydraterna i kosten.

Jag läser också en del andra missförstånd. Naturligt mättat fett som smör är snarare närmast neutralt. Det är margariner, vissa oljor, m m som är sämre. Ketos kan vara ett tecken på svält men om man äter lchf så är det bara ett tecken på att kroppen drivs på fett. Lchf står för en hög andel fett av den mat man äter, alltså andel av energin. Ett par exempel på närmast perfekt fördelning av fett, protein och kolhydrater enligt lchf är ett kokt ägg med en tsk smör eller blandfärs stekt i en normalstor klick smör.

Vad gäller "studien" som medierna blåste upp så kan jag bara säga: patetiskt! Studien hade inget alls att göra med lchf.

Anterrabae
1

#24 tack för ett bra och utförligt inlägg! :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[sakring]
0

# 24 Det var vad jag hävdade gentemot en medlem här fast på en annan sajt att det blir ketos. Dvs man svälter för att man inte kan tillgodogöra sig fettet i brist på kolhydrater.

Potatis går bra att äte skriver du men knappast varje mål eller varje dag? Jag anser att folk får äta precis vad de vill så länge det är lagligt jag lägger mig inte i det.

Jag äter potatis varje dag fast inte några mängder, jag äter t.o.m rå potatis ibland då jag tycker det är gott. Mejeriprodukter är en annan favorit med ost som specialité. Använder alltid vispgrädde ifall jag ska ha grädde och späder om det behövs med ohomogeniserad mjölk.

Äter frukt fast kanske inte dagligen och inte mer än en frukt och så äter jag ett par mackor med ost och bregott som frukost såvida jag inte tar ett kokt ägg då blir det bara en macka. Dricker ett glas juice eller nektar till detta förutom te.

Till middag äter jag gärna något gott kött och skär aldrig bort något fett, med några grönsaker till och för det mesta potatis.

Däremot så undviker jag läsk, chips alla sorter av snacks och godis. Dricker vatten till maten. Jag dricker inte heller kaffe pga att jag inte tycker om det.

nyborjare08
4

Jag försökte endast förklara hur lchf funkar för dem som äter så. Alla får naturligtvis äta precis hur de vill! Glad

Jag förstår inte vad du menar med kommentaren om ketos? Det kan vara ett tecken på svält, men det är när man äter mycket kalorisnålt, typ nutrilettkur eller liknande. När man äter lchf och är i ketos så svälter man inte (om man inte äter väldigt kalorisnålt förstås). Då bildas ketoner av fett och protein och kroppen använder det som bränsle istället för kolhydrater. Efter omställningen, då kroppen byter bränsle från kolhydrater till ketoner, så funkar kroppen helt optimalt. Under själva omställningen, om man från en dag till nästa drar ner drastiskt på kolhydrater och ökar på fettet, så kan man vara lite trött, ha huvudvärk och bli trött i musklerna. Men det brukar gå över på några dagar.

Som jag skrev så är lchf helt individuellt anpassat. Vissa personer kan säkert, och vill, äta potatis någon gång om dagen. Andra (som jag) väljer att inte göra det. Det beror på hur känslig man är och vad man har för mål med att äta lchf. Vissa gör det för att bli av med ibs och då kan kanske potatis funka, t ex.