Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 1143 ggr
[Mairah]
1

Kris i årets potatisskörd?

Hörde på nyheterna idag om potatisbönder som är oroade för hur det ska gå med årets skörd, med tanke på hur mycket och ofta det regnar nu i sommar.

Vi får hoppas för dem alla att det går vägen. Oskyldig

Anterrabae
2

man får väl förbereda sig på dyra potatisar i höst och vinter med andra ord..

Jag hoppas också det går bra, potatisfantast som jag är. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Mairah]
0

Samma här! Jag är också en stor potatisfantast Glad

Tycker verkligen synd om potatisodlarna i år. Oskyldig

DesK
0

Dessvärre är det väl inte bara synd om just pottisodlarna iår. Idag har det varit soligt länge, men nu ösregnar det Obestämd

/Désirée

[Mairah]
1

Precis! Tycker även synd om dem som odlar alla olika sorters sädeslag, och annat också i år Oskyldig

Anterrabae
1

Det är märkligt, här har det inte regnat så mycket. Blåst och halvkallt ja, men ganska soligt..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Mitralis
0

Ser ut som att det är bekymmer med skördarna i hela världen Rynkar på näsan

"Extrema väderförhållanden som torka och kraftig nederbörd har påverkat stora delar av den globala veteskörden i negativ riktning. Detta kombinerat med den ökade efterfrågan har medfört att priserna på vete har ökat markant. I Chicago kunde man exempelvis konstatera en uppgång på drygt tio procent på junivetet i slutet av förra veckan och i London hade tonpriset på novembervetet gått upp till hela 161,55 GBP, en ökning på 1,1 procent, till det högsta registrerade priset på tre månader."
Källa:http://www.ravaror.se/daliga-skordar-hogt-vetepris

[Mairah]
1

Ja, är det inte extrem torka så är det för mycket nederbörd Obestämd

Hörde något om att majsodlingarna också gått åt pipan i USA p g a extrem torka,, så nu kommer antagligen etanolpriserna skjuta i höjden eftersom det tillverkas av majs.

DesK
0

Ja och det är också problem med årets svenska äpplen

http://www.dn.se/ekonomi/tuff-sasong-for-appelodlare

/Désirée