Peppingtråd för bättre kost
Är det fler än jag som tappat kosten fullständigt? :)
Nu mådste jag börja äta vettigt igen! vikingaveckorna (och för all del godisveckan innan..) har inte förbättrat min kosthållning. Under två veckor har min mat varit: 5 risifrutti, 3 kotletter, en 'korg' persikor, 2 kycklingkebab-tallrikar, ett par korvar, två glasskulor, två skålar soppa, 2 ägg, två paket bacon, en ostfylld svamp, en näve strimlad råkost och 3 av dagarna bestod frukosten av en handfull ostskivor+ett par skivor skinka och lite gurka. Jag tror faktiskt inte att det var mer… möjligtvis någon liten munsbit nån gång som jag missat. Sen var det nersköljt med vatten och ca 1 liter öl/dag (två 0,5 burkar mellanöl) + kaffe.
Jag verkar åtminstone tåla kornmalt utan problem, men fick en förbluffande snabb och kort reaktion på lakritsrullar som innehöll vete (vilket jag helt missade när jag åt dem). Redan någon timme senare kom den välbekanta ångest-frustration-rastlöshet och ilske smällen, och den försvann också på någon timme. Normalt sett kommer den ju efter någon dag och blir lite utspädd men dryg och långvarig.. Intressant.
Hursomhelst har det inte varit de nyttigaste veckorna, men definitivt väldigt roliga :P
Nu vill jag komma tillbaka till lite sundare vanor. Imorgon är det kalas här så jag börjar nog på onsdag. Jag tänker mig lite råkost-aktig mat igen med mycket frukt och grönsaker.
Tips på hälsosam mat, någon? Recept?
Någon mer som vill vara med och peppas? :P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Det här är något jag också behöver! Jag hoppas att jag ska orka ta tag det bara. Annars har jag nog bara detox-fasta att ta till ;P Måste säga att jag spontant inte tycker att du ätit SÅ dåligt, undantaget godisveckan, möjligen väl lite. Själv har jag fastnat i chipsträsket.. Mår illa och känner mig förgiftad. Jag håller på och försöka bygga upp min saltsyraproduktion i magen och öka på och mata mina tarmbakterier. Måste det så jag kan börja äta rått och dricka juice utan att magen pajar..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#1 Det är väl mest att jag ätit på tok för lite och att jag druckit en del öl :P Sen är det inte den typen av mat som jag känner att jag egentligen behöver…
Jag har iofs börjat ta magnesium tabletter för mina muskler nu, Matthias (en tysk smed som jag träffade) berättade att han tog det och det hjälpte honom. Jag har funderat på det innan och tänker att det lär ju inte ta död på mig iaf ;)
Vad är det med musklerna? Vad ska magnesiumet göra? Det är bra till det mesta och behövs i stort sett överallt i kroppen så visst är det bra ;)
//Ida
Jag har ju problemmed mina muskler efter en skada i ryggen :) Jag har ärrvävnad på två kotor och en spruken disk mellan dem, men rent mekaniskt borde det fungera som det ska. Däremot har musklerna och nerverna fått för sig att det ska göra ont och de blir väldigt lätt stela. Till exempel om jag sover för länge (så under vikingatiden när jag har kul och bara sov 4-6 timmar per natt eftersom det lätt blir så i tält hade jag inte ont - inte ens när jag sov i passagerarsätet i bilen -, kommer jag hem och sover 8 timmar kommer jag knappt upp ur sängen..och jag älskar att ligga o dra mig på morronnen när jag är ledig, dessutom behöver resten av mig faktiskt lite mer sömn än 6 timmar..). Det är bättre om jag rör mig som jag ska och så, men lite extra magnesium kanske hjälper musklerna och nerverna att hålla sig avspända eller nåt. Är inte så insatt i just magnesiumets verkan i kroppen men som sagt - det lär inte skada.
Dessutom har jag lite problem med knäna… borde nog stretcha lårmuskeln för jag tror att den kan a med saken att göra.
Det låter som magnesium kan vara något för dig! Det är ju det som behövs för att slappna av. Tänkte på en annan sak också, ger du hästen (-arna) glukosamin? Eller kanske MSM? Om ja, ät det själv också, annars rekommenderar jag dig att skaffa det. MSM och glukosamin är viktiga beståndsdelar i leder och brosk, nödvändigt för uppbyggnad av dessa. Med tillräckliga nivåer av dessa, magnesium och kalcium kan läka eller i alla fall förbättra läget på dessa.. Tänkte att du kunde vara intresserad att veta det ;)
//Ida
#5 Jag har visserligen glukosamin hemma, men har ätit det tidigare utan någon direkt effekt (höll på i två månader) och det känns av någon oklar anledning fel att äta det. :3 Fråga mig inte varför.
Men tack för tipset!
Om det känns fel ska du gå på det
det är ju den viktigaste delen av att känna och lyssna på sin kropp! Själv så har jag tajtat till mitt ätande idag, ätit betydligt bättre och framför allt gjort och ätit en soppa som är stärkande och läkande med fokus på njurar. Mådde bra fram till 21-tiden ikväll då jag fick ont i magen och började spy. Ingen aning om vad som hänt! Mår pyton nu och försöker bli klok på läget. För övrigt har konsumtionen av skräp minskat vesäntligt, om än inte helt idag..
//Ida
Ajdå, hoppas du kommer på vad som är fel och att det går över!
Själv har jag inte varit jätteduktig - åt tårta (så klart) och förutom det 2 ägg till frukost och 2 kycklinglår + rullar med skinka och philadelfia ost. Men jag skippade i vart fall att köpa chokladen jag var sugen på :P
Fast det är ju imorgon som jag tänkt börja skärpa mig.
Och nu när jag druckit ett glas vatten så ligger mitt BMI ganska exakt på 30 = fetma! Visst är jag superfet? :P Håller inte ens in magen.
Jag tränar inte speciellt och trots min extrema övervikt så har jag inga problem med att använda farmors jeans (hon köper ibland och kommer på att stilen inte är helt rätt för henne), trots att hon är 16kg lättare, relativt vältränad (går 3 timmar varje dag i skogen) och har ett utmärkt BMI.
Men jag har någon cm fett att bli av med, och så är det ju det här med hälsan. Så jag ska nog börja motionera lite och tänka på kosten. Fast jag är väldigt tacksam att jag fått en så enkel kropp som jag trots allt har :)
Med den kroppen och det BMIt kan jag bara konstatera att du bär på mycket muskler, vilket inte är så konstigt med tanke på hästar och tidning och sånt :) Mitt höga BMI beror tyvärr inte på hög andel muskler :P
//Ida
hehe, ärligt talat är det nog mest min kroppstyp. Jag är kort och satt, lite kraftig ponny hellre än engelskt fullblod ;) Det är inte speciellt mycket träning med hästarna och nästan inget utöver dem. Fast det har väl inte skadat, iofs. Men jag har haft god tur i lotteriet det är att bli till.
Aw, fast det finns säkert en del muskler på dig också, även om de råkar döljas av lite annat ;) Nu vet jag inte exakt hur kraftig just du är, men de flesta med några extrakilon har nog en del muskler också, om inget annat så för att kunna bära runt på extra vikten…
Hur går det med hälsa och annat för dig? Du har ju mycket du kämpar mot med hjälp av kosten? :)
Visst kämpar man ständigt med vad man stoppar i sig, det tycker jag med. Ibland trillar man dit och intar det där lite extra onyttiga som man blir sååå sugen på emellanåt, fast inte mår så bra av! Sedan får man ett ryck och skärper till sig igen. 
Därför ska jag ta mig i kragen och gå ut och motionera nu medans det är uppehåll i regnandet
Ses senare ikväll.
#11 bra jobbat att gå ut :P
Idag har jag ätit en halv påse chips och… en kopp kaffe… err..just ja, hälsosamt.. *face palm*
Kvällsmaten blir bättre: Lax med en kokt potatis, sås och en stor slev sallad gjord av vitkål, morötter, kålrabbi, bipollen, valnötsolja och citron.
# 12 Chips och kaffe är ju i och för sig gott, i a f var och en för sig 
Själv har jag slutat med kaffe. Fast jag kan få ena riktiga abstinensbesvär emellanåt, trots att det var länge sedan jag slutade. 
Lax är gott. Det käkade jag igår till lunch 
#14 Jo, men kaffet var frukosten, chipsen lunch ;)
Jag har svårt att motivera mig att suta med det :P
Det blev en god middag, och resterna av salladen blir nog nattamat snart..
Du, jag tror jag håller med dig Zabbio. Jag är också svag för chips ska jag erkänna.
Fast som tur är så äter jag dem inte varje dag precis, men jag skulle lätt kunna göra det.
Hade jag varit smart hade det inte blivit chips.. nu åt jag inte utan körde iväg för att uträtta ärenden och var tvungen att ge mig lite bränsle. Det blev en mack, och pga veteintoleransen fanns mest godis att välja på.. chips kändes som det mest matiga. Jag blev ocså mätt efter halva påsen..
Visst är chips mättande och bättre alternativ än vete. Helt klart. Ibland måste man ju välja mellan pest eller kolera om det är panik 
Jo, det finns ju värre. Även om den kombinationen av fett och socker är svårslagen ;)
Halva påsen är kvar i bilen - nästa gång det händer behöver jag iaf inte köpa en hel påse och frestas.. för det lär hända i gen :P
Men jag läste precis en artikel om vitaminer, aminosyror och mineralers roll i hormonbalans och depression, den gav lite ny motivation att äta vettigt. För ska jag vara ärlig så har jag börjat tröttna på att alltid väga för och emot om allt jag stoppar i mig..
Zabbio detta är ju en toppenbra tråd! 
Här är en till som är svag för chips och andra salta /kryddiga snacks 
/Désirée
Tack :P
Men det ÄR ju gott med chips! :O
Frukost idag var två ägg..
Ägg är ett måste för mig varje morgon. 
Chipsträsket är ett faktum ;) försöker nog äta mig till energi, det går inte så bra.. Hehe Ja, jag använder gärna mat för att äta mig till hälsa. Det ger mycket bättre resultat i längden. Just nu har jag en ganska jobbig svacka, mycket ont i magen illamående och sånt. Maten blir således lagad veganmat, rått blir för starkt. Kompletterar med vitamineraler för att främja saltsyra, enzymer och andra matsmältningsfunktioner. Aloe Vera och surkålsspad. Linfrön och husk som bakteriemat och sånt.
//Ida
# 23 Vad är husk för något?
Psylliumfröskal, superbra bulk och vid glutenfri bakning
//Ida
Aha. Tack för svar 
#23 Ah, var försiktig med Aloe veran, för mycket av den kan användas som kräkmedel :) Om du nu redan är illamående kan det ju vara bra att veta..
Ah, bra att veta. Jag har faktiskt kännt av lite extra illamående av den och hållit upp när det varit som värst, samma med surkålen även om jag vet att jag behöver den. Varför mår man illa av Aloe Vera?
//Ida
#28 Jag vet inte varför, men jag har en ört-medecin bok som har varningstext under aloe vera: "Stora mängder aloe blad kan orsaka kräkningar". Det är ju en medicinal växt och som allt som har positiva effekter finns det ju risk för bieffekter om det missbrukas. Om du redan mår lite illa så är det kanske inte vad kroppen behöver just då..
Kan du använda rå honung istället för surkålen för enzymer och så?
Honung mår jag också illa av, det är en sån animalie som visst utlöser ganska stora reaktioner på lite. Aloe innehåller ju saponiner eller tvålämnen som städar i magen, undrar om det kan vara dessa som orsakar irritationen och illamåendet?? Tål att tänkas på i alla fall. Jag vet att jag behöver Aloe, för att läka tarmen. Men jag kanske ska vara noga med när och hur mycket. Och hoppa över dagar jag mår illa.
//Ida
#3o hm.. inte honung då..
Men det finns ju många slemhinneläkande örter, kan inte de ersätta aloe? Fläder, timjan, groblad, svartkämpe… kan se i min bok imorgon om jag hittar något som verkar extra bra.. ?
Ja tack! Om inte annat så är det alltid bra att komplettera och alternera :)
//Ida
Jag ska kolla imorgon, just nu ligger boken bredvid min sovande farmor och jag vill inte väcka henne :)
Låter klokt! Sovande farmödrar mår bäst om de får fortsätta sova, mitt i natten och allt ;)
//Ida
Så då ska vi se…
Jag skriver upp de som kan tänkas ha någon effekt alls, så får du själv se vilka som kan verka lämpliga:
Daggkåpa:Rik på garvsyra, har en sammandragande verkan och används vid diarreer, halsont, känslig hud, vätskande hudirritationer. Används i delar av Europa för att reglera mensen (främt kraftiga blödningar) eller i salvor för klåda i underlivet.
använd: blommor, stjälk, blad
Verkan: sammandragande, menstrautionsreglerande, matsmältningsaktiverande, antiinflammatorisk, srläkande.
Använd som: Avkok, tinkturer, salvor, gurgelvaten, pessar
Undviks under graviditet då den är livmoderstimulerande.
Dill: Klassisk ingrediens i läkemedel för spädbarn med magont. Lugnande och lindrande för magen, idealuisk vid kolik och gasbildning. Fröna kan tuggas råa mot dålig andedräkt och mildra menssmärtor.
Använd: frön, olja, blad
Verkan: mot gaser, kramplösande, ökar bröstmjölksproduktioen
Som: avkok, tinkturer
Kardborre: Har länge varit i bruk som en hudrenande ört och vid reumatiska problem eller då trög mage orsakar att gifter stannar kvar för länge i kroppen. IKina används fröna mot förkylning med feber och i modern forskning rekommenderas de mot mikroorganismer.
Använd: Blad, frön, rot
Verkan: Rot: Renande, milt laerande, vattendrivande, svettdrivande, mot reumatism, bakteriehämmande. Blad: Milt laxerande, vattendrivande. Frön: febernedsättande, antiinflammatoriskt, bakteriehämmande, sänker blodsockernivån
Som: Avkok, dekokter, tinkturer, omslag
Malört: Har en del bra egenskaper men är giftig (thujon) så jag skriver nog inte ner den..:P
Huanf Qi - Vedel - Astragulus membranaceous
Kinesisk uppiggande läkeväxt som tas för at stärka kroppens immunförsvar. Används i väst mot AIDS och kroniska infektioner. Kineserna föredrar vedelrot framför ginseng till persoer under 40 år.
Använd Rot
Verkan: Stimulerar immunsystemet, vattendrivande, uppiggande, kärlsammandragande, virushämande, febernedsättande.
Som: Avkok, tinkturer, kapslar, stekt rot kan tuggas.
Du kan ju kolla upp Jiaogulan också, (gynostemma). Finns att köpa som te och jag har en liten planta i trädgården :)
Blåklint: innehåller en bitter kemisk förening som är bra för matsmältningen, sur mage och halsbesvär. Avkok av blommorna är ett traditionellt medel mot trötta ögon. Fröna mot förstoppning hos barn.
Använd blommor och frön
Verkan: sammandragande, inflammationshämmande, för matsmältning, milt urindrivande
Avkok, tinkturer, ögonbad
Läkejams, men den är saponinrik och kan orsaka illamående.
Echinacea - finns ju som droppar i handeln, verkar vara bra för immunförsvaret, lymfkörtlar, sår m.m. Fast står inget om just magen
Åkerfräken: Rik på kisel som är mycket läkande, änvänts vid urinvägsproblem, blåskatarr, prostata, lungproblem.
Verkan: sammandragande, läker vävnader, utvärtes blodstillande, vattendrivande, antiinflammatorisk.
Dekokter, tinkturer, saft, kapslar (har sett den som te i hälsokost)
Madra: Ett ogräs som renar lymfan och förr gavs till gäss (kallas också gåsagräs)
Använd: Blad, stjälk, blomma
Verkan: vattendrivande, renande för lymfan, milt sammandragande
Avkok, tinkturer, krämer, saft
Lavendel: vid upprörd mage och huvudvärk
Verkan: stimulerar gallan, kramplösande m.m. :P
Jag börjar bli lite trött nu, finns mycket juh! Då hoppar jag ändå över en del som verkar svårt att få tag i.. Jag bläddrar igenom resten av boken men skriver bara in det som är väldigt lätt att hitta eller har väldigt sårläkande egenskaper..
Kamomill: Antiinflammatorisk, kramplösande, bitter, lugnande, bra vid kräkningar och illamående samt allergi. Färsk kamomill kan orsaka hudirritationer.
Svartkämpe och groblad som växer i gräsmattan är läkande för slemhinnor, slemlösande, kramplösande, lenande. Har jag använt i en väldigt bra hostmedecin-te.
Loppfrö: Rekommenderas vid diarre, förstoppning och irriterad tarm.
Används som blötlagd massa, måste tas ihop med vatten.
Frö av mariatistel hjälper till att rena levern från gifter.
Maskros-rot är milt laxerande och renande, bra vid reumatism. Har delvis liknande effekt som aloe men utan illamåendet.
Timjan: Smärtstillande, antiseptisk, bra för matsmältning, sårläkande, antibiotisk, hostdämpande, kramplösande. Väldigt effektiv när jag testade mot rethosta :)
Kungsljus är sårläkande, lenande, milt vattendrivande, inflammationshämmande, lugnande. Använd blommor och blad som avkok och tinktur.
Boken rekommenderar något av följande vid irriterad tarm:
Tinnktur av: Läkejams, ormrot, humle,kamomill och lakritsrot, tillsätt lite pepparmynta i varje dos. 3ggr dagligen.
Te på kamomill, citronmellis och järnört 3ggr dag.
Vid diverticulosis:
Loppfrön
avkok på småborre, humle, rödklöver och blad från läkemalva, 3ggr dag
Dekokt på bockhornsfrö och läkejams
Det fanns fler växter som var bra för magen, men hur många olika behöver man.. :3
Tack för intressant och läsvärd info Zabbio 
Tack snälla du!! Nu har jag läst och kommit fram till att jag ska försöka ta mig upp till skogen och plocka diverse växter!
//Ida
hehe, visst är det roligt med nyttoväxter? :P Många är ju dessutom precis rätt i blommning just nu :)
Zabbio vilken superbra sammanställning!
Vet du om alla växter går att torka, utan att de förlorar för mycket av sin verkan? Kamomill, nässlor och lavendel torkar jag, så dessa vet jag att det funkar att torka. Malört har jag en rätt tor och fin i mitt lilla kryddland, det brukar åka ned nån kvist i en flaska starkt, varje sommar. 
/Désirée
Tycker det är superintressant det här med örter och dess inverkan på kroppen. Känns lila roligt varje gång man själv kan fixa en åkomma i kroppen med örter, istället för att käka en massa onyttiga syntetiska mediciner. Man har ju hört om folk som t o m botat sin cancer med örter.
#39 De flesta går iaf :)
NU…Nu har jag slutat med mjölk igen. Bleh, humöret och kroppe blir ju bara kinkigare och kinkigare. Jag får helt enkelt ta tag i det.
Om några veckor när kroppen fått rensa ut lite kanske jag kan småfuska just med mjölk när jag är borta (farmor är tex så himla glad att jag iaf tål mandelbiskvier med smörkräm ;) ) men det får inte bli som det ar varit på det senaste. Har ätit och druckit mjölkprodukter ett par gånger om dagen.
Imorgon är min rejuvelac klar, då ska jag återuppta min vitamindrink.
Och nu är det slut på onyttigt, onödigt tjafs :P
Visst är det som du säger, det går inte att fuska hur länge som helst. Då mår man verkligen pyton, Fast bättre sent än aldrig att ta nya krafttag 

hehe, jo..
Idag bröt jag en tå.. nu får det snart vara slut med oturen :/
Nääe, jisses! Aoochh…. Måste göra ont? 
Nu får verkligen det ta och bli någon ordning Zabbio
Eller hur
*retas*
#45 Det känns lite, fast det är reducerat till en molande värk och har domnat bort lite. Blir påmind när jag trampar fel eller stöter till saker :P Klippte till ett par plast-tofflor så att lilltån går fri. Fick inte ner foten i vanliga skon.
Har jobbat 10 timmar dag så det är kanske inte så konstigt att tån domnat lite xD
Mwn humöret har stigit sedan jag slutade med mjölk :P
Stackars dig Zabbio!! Hoppas du och tån kryar på er snart. Har du testat Arnica för att minska svullnad och påskynda läkning? Jag har min andra omgång rejuvelac på g. Mår verkligen bra på den, och ett glas med blötlagda lin- och loppfrön. det blir en kanonstart på dagen
Annars siktar jag på mer rått, juicer och minimalt med vete. Funderar också på en kick-off med fasta. Antingen vatten- eller hampaproteinfasta. Får känna mig för lite.
//Ida
Lycka till :)
Har ingen arnica men den läker nog ändå :P