Kost iFokus

Kost

Etikettandraaspekterpåhälsa
Läst 19836 ggr
[Equidem]
20

Suketter - hur många per dag?

Hej!

Jag har jämt i suketter i teet och kaffet. Tycker det ger en godare sötare smak än vanligt socker. I teet har jag i 4 suketter med honung, utan honung: 7 suketter.

Men har läst att suketter inte är så jättebra.

Jag läste i något forum att 18 suketter om dagen är maxantalet om man inte skall överskrida ADI (vad det nu är). Stämmer det?

Anterrabae
2

jag vet inte riktigt vad max-dos av suketter är, står det inget på förpackningen?

Men jag har för mig att suketter är mestadels aspartam? Eller har jag fel? Om det är så så är aspartam ett nervgift, även i små doser. Och att det dessutom i nedbrytningsprocessen i levern blir träsprit, som belastar bukspottskörteln och kan ge både diabetes och blindhet.

Dessutom motsvarar väl en sukett sötman av 2 sockerbitar? Så det är väldigt sött det du dricker.. Obestämd Så var det i alla fall för 10 år sen när jag blev rekommenderad suketter för min diabetes..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Equidem]
0

Jag vet inte riktigt vad suketter innehåller. Står inget på förpackningen om maxantalet.

Oj… 2 sockerbitar! och diabetes och blindhet! Usch då.

Tyvärr så gillar jag väldigt sött te, men jag skall definitivt sluta med suketter. Och försöka få mig att tycka om te med bara två sockerbitar. Eller te med enbart honung.

Tack så mycket för svaret! :)

Ians
3

Det finns ju ex sukrin, agavesirap eller Stevia om man vill ha naturligt sötningsmedel …ex om man inte vill ha förhöjt blodsocker eller insulinpåslag.

Stevia rekomenderar jag om du vill ha mkt sött…det är Jättesött….rekomenderar att du löser upp 1 krm i lite vatten o droppar i teet så det inte blir för sött.

Jag brukar ha det i mina smoothies o då sötar jag så….har pulver.

Däremot Suketter är inte alldeles hälsosamt….dels är aspartam ingen hälsokost + att det ger diarréer i större doser.

Halvdansken
3

Eller vänj dig sakta med att dricka utan socker. Dra ner lite varje vecka, så är du snart av med det beroendet. I synnerhet kaffe borde gå bra. Har inte haft socker i det på 20 år nu. Te kan bli lite bittert.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Equidem]
1

Jag testade att dricka med enbart honung i teet igår, och det var faktiskt godare än förra gången jag testade det. Tycker dock att det inte smakar lika mycket.

Ja, jag får helt enkelt vänja mig vid det. :)

Tack för svaren!

Halvdansken
2

Något som är väldigt gott är lite citron i te.

Hatar cancer och älskar vårlökar.