Kost iFokus

Kost

Etikettrådochrön
Läst 2059 ggr
DesK
0

Värktabletter + motion = nej!

Jag har sagt detta många gånger och nu står det på dagens nyheters hemsida att läkare varnar för att muskler och senor försvagas och att träningseffekten går förlorad när man äter värktbletter i samband med träning.

/Désirée

Zabbio
2

Naturligtvis, dessutm kan man ådra sig långvariga fysiska skador om man går emot kroppens signaler med hjälp av värktabletter.

Fråga den spruckna disken och skadade kotorna i min 24-åriga rygg efter att jag jobbat med tungt jobb + starka värktabletter istället för att lyssna på  kroppen. Tog nån månad bara, så det är inte åratal av idioti heller..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Aquelegia]
2

Mycket viktigt ämne att ta upp!

Glad att trenden vänder, för det är hållbarare att låta kroppen vila istället för att slita ut sig år i förskott!

DesK
1

Nu vill jag påpeka att jag är medveten om att det finns undantag, men artikeln handlar om friska människor som tar värktabletter, i samband med motion, vilket inte är bra.Det är aldrig bra att ta piller för minsta lilla och ofta. Om man har sådana behov att man måste ta exempelvis värktabletter i högre doser och under längre perioder än vad som rekommenderas på förpackningen, ska man göra det i samråd med läkare och absolut inte själv laborera med olika sorters receptfria läkemedel.

Detta är på sätt och vis jämförbart med att man numera är medveten om att man inte ska ta antibiotika mot allt. Det är ju den flitiga förskrivningen av antibiotika som givit upphov till resistenta bakterier.

/Désirée

Zabbio
2

#3 Och framförallt - om man behöver värktabletter så behöver man också vila!

Undantaget är vissa kroniska smärtor. Vid kroniska smärtor vänjer kroppen sig vid att ha ont och skickar ut smärtsignaler i onödan. Då ska man inte lyssna på dem utan helst utföra lättare motion (rask promenad  tex) för att hålla musklerna mjuka och hindra dem från att bli mer smärtkänsliga. Men det gäller som sagt bara kroniska smärtor, dvs om du haft ont i x antal månader efter att den akuta skadan (upphovet till smärtan) läkt ut.

Och nu handlade det ju som du sa om friska människor.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Anterrabae
1

Det är väl som det sagt tidigare, men värktabletter i stället för vila är jättefel. Dock kan det vara på sin plats med värkisar för att komma igång vid kronisk värk efter skada eller vid sjukdom, för att på sikt bli bättre. Men vilan får fortfarande inte ruckas på!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade