Dåligt att äta för mycket kosttilskott?
hej, jag äter 8 tabletter per dag, ibland 12, är det dåligt? :O
dessa tar jag, Mitt val - kvinna 1-2 per dag , mitt val - vegetarian 1-2 per dag, omega 3 1-2 per dag, vitakalk tror jag det heter 1-2 per dag, och silica 4 per dag.
kan det ge nån dålig effekt eller går det bra att ta så många tabletter om dagen?
Strong people don't put others down, they lift them up.
Blir det inte dyrt??
#1 jo blir de väl säkert.. men det var inte frågan :P
Ja, det är väl en aspekt av att äta för mycket, du specade inte att det gällde din hälsa?!
Hum varför äter du så många tabletter? Det kan definitivt vara skadligt i längden. Man ska alltid se till att få i sig all näring genom maten i första hand. Dessutom tar kroppen mycket bättre upp näring från maten än från kemiskt framställda preparat. Kosttillskott av alla slag är endast till för att intas i korta perioder.
/Désirée
#4 jag är vegetarian och äter inte fisk heller, dricker/äter knappt ägg och mjölk produkter, tappar hår och har problem med naglarna. ska sluta med en av tabletterna som jag tycker är onödig(mitt val-kvinna) när den tar slut, onödigt att kasta.
I så fall verkar ju kosttillskott vara helt nödvändigt för dej. Kan du inte lämna blodprov så du får det analyserat, det kanske går att se om du har brist på något?
Kosttillskot vid en näringrik vegetarisk kost är inte ett måste! Att få i sig proteiner, kalcium med mera är inte svårare än vid en kött/mjölk/ägghaltig kost.
Man måste bara äta rätt saker.
Läs på om din kost på tex Vegan iFokus där finns toppen hjälp att få! Där kan du även ställa frågor angående dina problem och hjälp att äta rätt saker.
Av just dessa preparat du nämner så äter du inte för mycket, möjligen att du skulle kunna halvera silician, hur stark är den? Dock verkar det som du behöver b-vitaminer. Satsa på ett b- komplex med alla b-vitaminerna, tex holistic megaB komplex. Lägg till 2 av dem på morgonen en vecka och sen fortsätter du med en om dagen tills burken är slut. Därefter borde det räcka med mitt val vegetarian, omega 3 och ev kalk och kisel, båda dessa finns i mitt val och borde inte vara nödvändiga mer än som kur. Om du känner att det inte skulle räcka med bara mitt val veg och omega 3 när de andra burkarna är uppätna så kan ett alternativ vara att öka mitt val till 3-4 om dagen. Det blit samma antal piller, men färre burkar. Är jag oklar? Fråga i så fall. Jag skulle tro att en övergång till 2-4 mitt val veg och behålla omeg3 på samma dos, borde räcka. Men i övergången äter du upp de extra mineralerna du har och en kur b-vitaminer för att få bukt med bristen.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#8 det står att man ska ta 4 varje dag i 30 dagar, sedan fortsätta med 3 per dag. vad menar du med hurstark den är? är inte så bra på sånt här.. :P
Hur många mg är det i varje tablett? Det är styrkan. Om det står tre till fyra så är dom ganska svaga, för det var väl silician som det stod så om? ;)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade