Kost iFokus

Kost

Etikettalternativmedicin
Läst 6419 ggr
Zabbio
2

Ont i magen av eget vin?

Är det någon som vet varför min mage gör uppror mot hembryggt vin men inte köpt vin eller nåt annat från systemet?

Gjorde vin 2010 och 2011, riktig vinjäst (inte turbo utan beställd från internet) frukt, socker. Klarnad, jästoppad och lagrad efter instruktioner på google ;)

Vet inte hur stark det är, alkomätaren visar på 17%. Den har tappat fruktsmak (och är för stark i vilket fall) så jag blandar ut med ren juice. Man vill ju kunna dricka några glas på kvällen utan att bli mer än lätt påverkad.

Smaken är för övrigt ''ren'', inga konstiga bismaker, kanske lite vattnig och med rätt stark alkoholsmak för att vara vin. Jag saknar fruktsmaken jag hoppats på, men som sagt.. den smakar rent.

Men det räcker med ett glas för att magen ska bli sur och kinkig, ungefär som när man är bakfull. Dvs ett tredjedels glas eftersom det är utblandat med juice. Efter nån halvtimme lägger det sig igen och är man välvillig kanske man kan säga att liiiiiiite berusning uppstår.. ärligt talat känner jag mer av en lättöl…

Nu är det ju inte för att bli stupfull jag gjort vinet utan för att det kan vara tevligt att testa.. men har man gjort en alkoholhaltig dryck så vill man ju nånstans ha lite alkohol i den också. ;) Såg framför mig en kväll i gott sällskap med ett glas och lite brädspel eller nåt.

Men varför får jag ont i magen av det? Någon som vet? Det är samma sak med bägge omgångarna och har varit så från början (smakade lite i samband med att jag tappade om för lagring).

Nu har jag satt en dunk äpplevin också. Det är kanske dumt iom att jag inte rört nåt från de förra två åren.. x) Men det är ändå kul att ha en dunk bubblandes och lagrandes.. nån gång blir det väl bra. Eller så träffar jag nån värd att förgiftas en vacker dag och  då är jag förberedd ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

DesK
0

Detta verkar ju lite mysko, men kan det vara syran i vinet som är problemet? Jag dricker helst mycket torra viner och jag vet att en del människor inte klarar sånna viner.

/Désirée

Zabbio
0

Jag har ingen aning, är hembrygt generelt surare än köpt eller hur vet man om syran? :P

jag brukar inte ha känslig mage, kan tex dricka ren vinäger utan problem.. fast alkohol tar ju sönder magsäckens slemhinna eller nåt, så..

Zabbio
0

Hm.. har ett vin som är 7 dagar gammalt (får man kalla det vin när det är så ungt? ;) ) tyckte att det luktade gott så jag smakade. Det kändes fint men jag vet att det inte är färdigjäst så jag hällde i jässtopp..  det behöver ju inte bli starkare och smakar inte jäst.

Har druckit ett glas efter omtappning för att få bort bottengrumst, det är grumligt (och oklarat) men jag tycker faktiskt att det är gott.. är jag en dålig människa nu? :P Nu börjar magen kinka liiiite.. men inte så som ett tredjedels glas av det förra vinet.

Jag funderar på om det är  jäs-stoppet jag inte tål? det jag smakade innan jag hällde i jässtopp blev jag inte det minsta dålig av, även om det förståss inte heller var mer än en slurk.

Då är ju frågan.. kan man jäsa ut en sats och sen eftersöta utan jässtop och utan att det börjar jäsa om? Kanske man kan döda jästen genom att värma till 40-50°? Eller avdunstar alkoholen så tidigt också?

Har satt en sats till nu (gör bara 5 liters satser) med mindre socker för att det inte ska bli så starkt och funderar på om jag kan skipa jässtopp på¨den..

DesK
0

Jag brukar göra sherry och till den tillsätter jag aldrig jässtopp, så du kan nog hoppa över det Glad Vill du dela med dig av ditt recept? Blir ju sugen på att testa att göra lite eget vin Tungan ute Beträffande syran så vet jag inte, för jag har aldrig gjort vin själv.

/Désirée

Zabbio
1

Hur gör du sherry? :)

hehe.. mitt recept är väldigt simpelt och jag är lat o fattig.. men visst :P

2st 1,75l äppeljuice utan konserveringsmedel (nåt märke jag inte kommer ihåg, billigt) och utan konstigheter, dock var det från koncentrat.

en fjärdedels påse starkvinsjäst också ett märke jag inte kan, för det stod inte på påsen vad jag kunde se, men i varje fall ingen turbojäst. Den är ett år gammal så jag kommer inte ihåg hur jag fick tag i den, tror en kompis beställde från nån webshop..

1kg socker..

en 5 liters dunk, jäsrör osv. Blandade jästen i ljummet vatten nån minut och hällde i i dunken med det övriga. Såg på bubblandet i 7 dagar (stod i köket vilket kanske inte var jättesmart på ett sätt, golvvärme..  men blev ju bra, nu är den i kylrummet) och hällde då i jässtopp…

hehe, låter väl som billig fylla men som  sagt.. tycker att det smakar gott och nu hann det bli lagom starkt kändes det som. De förra var på päron och kiwi, äkta frukter, men det blev blaskigt. Det tyckte jag inte var gott nog att dricka för smakens skull, i varje fall inte utan juice.. hade det varit det hade jag inte haft kvar det efter 2 år.. Oskyldig Så liiiiiiite kräsen är jag äve om jag inte är nån finsmakare..

Den nya är samma uice men med äpple och hallon.. syrligare.. får se hur det blir.

DesK
0

Det där låter ju enkelt och värt att prova! Glad Riktigt äppelvin är väldans gott, men det har jag bara druckit i Österrike. Jäst och övriga tillbehör finns ofta i större livsmedelsbutiker och i vissa färgbutiker.

Sherryn den är superhemlig Cool Receptet har gömt sig nånstans men du får det så snart jag hittar det. (Kommer just nu inte åt alla mina filer på vår server för jag håller på med säkerhetskopiering och lite annat servicearbete)

/Désirée

Zabbio
0

Jo, fast sist hittade vi bara turbojäst i affären, nu har vi hittat starkvinjäst som inte är turbo. :)

Väntar med spänning ;)

Anterrabae
0

På vilket sätt får du ont i magen? Som att du blir sur och får magkatarr? eller mer som kramp eller magknip?

En stor skillnad på hembryggt och köpevin är att det hembryggda är levande. Det man köper på systemet har inte sina bakterier och sånt kvar.

Jag gör eget vin på frukt socker syra och vanlig jäst. Har inte fått ont i magen av det, men det är lite svårt att kontrollera hur starkt det blir.

Senaste omgången var inte stark alls, men gångerna dess för innan har det blivit starkvin.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Zabbio
0

Risig i magen, inte kramp :) Som när man är bakfull typ.. fast det är kanske också individuellt. Men sur, orolig…

Hur har man ihjäl bakterierna utan att ta bort alkoholen? x) Normalt sett gillar jag levande, men inte om jag mår dåligt av det..

Har funderat på om det kan vara jästen, men dels är den ju dödad och dels är det ju klarnat vin.. så jästpartiklarna ligger i botten och rensas bort vid omtappningen..

Vanlig bakjäst? Blir det gott?

Och är det fruktsockersyra du menar eller fruktsocker och syra? Vad är i så fall fruktsocker-syra? :P

Vill egentligen inte ha starkvin, men det är ju den enda  jästen man hittar..

Anterrabae
1

Oj vad otydlig jag var ser jag nu.

Jag använder frukt/bär, vatten, socker, syra typ citroner eller något annat surt och vanlig bakjäst. Ja det blir gott men den måste jäsa länge. Och det går åt lite jäst. Nackdelen är väl att man inte riktigt har koll på hur starkt det blir och hur fort.

Godsadte med detta receptet är på rönnbär.

Om du blir risig i magen så låter det som att det är för starkt på mågot vis, kanske inte alkoholmässigt, men något som är för svårt för din mage att hantera.

Jag vet inte hur man gör, men jag vet att vin man köper i affären inte är levande på samma sätt som hembryggt eller rå vinäger osv. Jag kan använda mitt hembryggda vin på samma sätt som surkålsspadet när jag vill ha något som ger bakterier, aminosyror, prebiotika och enzymer. men jag har å andra sidan aldrig använt jässtopp. Eller klarat på annat sätt en med filtrering.

//Ida

Zabbio
0

haha, ibland skriver man bara knas :P Nu förstår jag, tror jag..

Frågan är ju vad som är för starkt… :/ vanlig juice, socker och vinjäst.. om inte alkoholen är för stark, och jästen är avdödad,  vad kan då ställa till det, liksom?

Men den senaste omgången som bubblar nu får klara sig på bara jäst. Dn ska få jäsa ut, det tar väl 4-5 veckor, tappas om och klaras med bara vila :P Så får vi se.

Anterrabae
1

berätta gärna hur det blir, och hur du mår. Hoppas det ordnar sig och du listar ut vad som bråkar med dig.

//Ida

Zabbio
2

Har tappat om mina viner idag, utom äpple-hallon som fortfarande puttrar på, och mjöden som lagrats i 2 år. Enda anledningen till att mjöden är kvar är att pappa tycker om den, jag tycker den smakar vinäger på honung.. :3 "Frisk smak" säger han.. *lol* Har smakat systembolags vin med samma eftersmak så den är nog helt ok, men jag gillade det inte.

Hällde ut en annan dunk också, smakade riktigt äckligt. Men det har nog stått o-omtappat för länge, eller så är där helt enkelt skit i det. Det hade ingen namnlapp så  jag vet inte ens vad det var eller när det gjorts, men antagligen förra året. Kan ha varit det på tropisk juice eller nåt… Ut åkte det i alla fall.

Päron-kiwi smakade väldigt sött efter omtappningen men helt ok. Äpplet däremot var riktigt gott! :)

Till hösten ska jag göra björnbärsvin.. vi har hur mycket björnbär som helst.

Är väldigt nyfiken på äpple-hallon.. det luktar i alla fall fruktansvärt gott och fruktigt..

Anterrabae
0

Jag följer dig och vinerna med spänning! Glad

//Ida

Zabbio
0

Jag ska köpa glasflaskor till äppelvinet idag, det känns värt det.. xD

Tänkte testa göra lite med vanlig bakjäst också, mest för att se vad den jästen gör för smaken. Kan ju göra en äpple till, dels är det billigt och dels kan jag ju jämföra då :)

Hur länge låter du ditt bakjäs vin stå?

Zabbio
1

Nu har jag satt ett äppelvin med vanlig jäst :)

Och hällt upp det andra i 33cl flaskor med kapsyl. Är väldigt nöjd med det vinet, drack en flaska idag och magen är glad och jag är lagom.. salongsberusad.. ;) Och det är gott! Första vinet jag gjort som jag gillar smaken på riktigt  bra :) Det blir nog mer sådant, trots att det är så ungt. Men några flaskor ska sparas (och antagligen tappas om en gång för det är inte riktigt klart i färgen) bara för att se om det verkligen blir godare med tiden.

Om man har en dryck som är jässtoppad och garanterat inte kommer jäsa mer, men ändå har kolsyra i sig.. är det riskfritt att sätta det i flaskor med kapsyl? Det är väl själva jäsandet som är risken med att flaskorna går sönder, eftersom det bildar mer tryck och kolsyra?

[Mairah]
1

Det var länge sedan som jag gjorde hemgjort vin. Minns att jag också blev sur i magen av det då jag drack det, på den tiden. Så jag har låtit bli sedan dess.

Fast det lät onekligen gott det du håller på med Zabbio, med de olika smakerna Glad

Zabbio
0

#17 Jag börjar undra om det är  jästrester som satte sprätt på magen :) Nu när det självklarnat ordentligt så funkar det ju.

Fast vad är det.. 6e försöket som till slut lyckats? xD Så 5 försök som inte blev bra :P

Det är kul att experimentera, själva processen var det som fick mig intresserad till att börja med :)

Zabbio
0

Bestämde mig ju för att låta hallon-äpplevinet jäsa ut själv, men så idag bestämde jag mig för att spara lite av jästen (flaska med vatten och socker + lite av vinet) och se om den klarar sig till nästa försök. Och smakade lite på vinet.. det har verkligen blivit torrt och starkt och jag är rädd att det kommer smaka riktigt illa om jag inte avbryter jäsningen nu. Så jag kommer hälla i jässtopp i det också och sedan spä med mer juice medans det klarnar så kan det nog bli gott.

Tyckte jag kände en liten aning av den dsär eftersmake jag inte tycker om, men det kanske går att rädda. Vi får se :)

Tyckr inte bakjästvinet verkar ta fart, det har skummat så nånting händer, men än bubblar det inte i jäsröret.

Anterrabae
2

Nu är jag inte hemma, så jag har inte helt klara uppgifter på det jag säger. Flört

Jag har för mig att vinet på bakjäst ska stå i två till tre månader, sen silas och tappas på flaska. Sen lagras i ett halvt till ett år. Om man gör på typ rönnbär. Jag  ska kolla upp mer noga när jag kommer hem.

//Ida

Mitralis
0

Vad spännande att läsa om alla viner. Hade ingen aning om att det gick att göra vin på några av frukterna och bären som du berättar om Glad
Hoppas att det går till sig med magen så att du får njuta av dom utan att det kommer surt efter.

Zabbio
1

Mitralis, man kan göra vin av precis allt :P Finns ju maskrosvin, till exempel.. flädervin.. det är egentligen bara vatten, jäst och socker som behövs för att det ska jäsa till alkoholhaltig dryck. Sen är frukten  smaksättning.. för vad är meningen med att dricka alko-vatten? :3 (rent lagligt måste man tillsätta viss mängd frukt.. jag vet inte hur mycket men tänker att görs det på ren fruktjuice måste det ju vara tillräckligt)

Sen är frågan hur gott det blir :)

Zabbio
1

Tänkte hälla ut sötbrödsjästvinet igår.. det har inte visat minsta tecken på att jäsa på 6 dagar så.. men när jag öppnade så luktade det som om det jäst, smakade lite och..jodå. Jäst:) Så nu får det stå lite till så får vi se vad det smakar senare.

Äpple/hallon är upptappat på flaskor. Lite tidigt kanske, jag skulle nog ha klarat det en gång till först. Får göra det på nästa. Gott tycker jag iaf att det är!

Två nya är satta, en äpple till och en äpple-blåbär. Denna gången är det med jästen från CG så får vi se hur den påverkar smaken.

Jag har kommit  fram till att jag nog bara kommer låta det jäsa 7 dagar, då blir det lagom starkt för mig. Sen får det stoppas med de där otäcka  kemikalierna, men det kan inte hjälpas, smaken är ändå rätt viktig.. Det är ju inte precis en nyttodrink :P

Varje dunk fylld helt  när den sätts, blir 13-14 småflaskor i slutändan (33 cl). Det känns ganska lagom, då kan man testa och leka och dricka lite då och då utan att det tar slut direkt. Av varje försök sparar jag 4 flaskor för att se hur smaken ändras med lagring, så det blir 9-10 små flaskor att njuta avdå och då :) .. känns som att det snart kommer stå ett hundratal flaskor om jag fortsätter så här, jag dricker nämligen inte så mycket av det.. xD

Anterrabae
1

Här är i alla fall rönnbärsvinet med bakjäst jag gör. Jag byter bara rönnbären mot andra frukter och bär, vad jag är sugen på.

RÖNNBÄRSVIN

2 Citroner delas i åtta delar

3 liter Rönnbär sköljes grovt

2 kg Strösocker

0,5 kg Farinsocker

0,5 kg Russin

0,5 hg Jäst

4,5 liter kokande vatten

Blanda allt utom jästen i ett stort kärl.

Häll det kokande vattnet över.

Tillsätt jästen när det svalnat till c:a 37 gr. C.

Låt stå i fyra dagar, rör om då och då.

Får stå stilla med lock i sex dagar.

Sila sedan ifrån bären.

Låt stå stilla med lock i fyra månader.

Tappas på väl rengjorda flaskor.

Lägg flaskorna för lagring.

//Ida

Zabbio
0

Tack för receptet! :)

Anterrabae
2

Var så god! Skrattande

Ja just det, flaskorna bör lagras mörkt och relativt svalt i ett halvår, eller gärna mer. Godare med tiden!

//Ida

DesK
0

Nån som vet om det går att göra vin av rabarber?

/Désirée

[Mairah]
0

Skulle inte förvåna mig om det också går bra Flört

Anterrabae
0

Jo det tror jag funkar, blir lite som att göra på rönnbär kan jag tänka. Båda har ju hög syra och ganska hög beska.

Jag skulle tro att receptet på rönnbärsvin skulle funka bra.

//Ida

Zabbio
0

De två senaste blev etter sura… hade för lite socker i så det jäste ur allt :/ Har hällt i honung och ska låta det stå och  ta smak.. men vet inte om det blir något med det..

DesK
0

Nu behöver jag lite råd och tips!

Jag satte en omgång rabarber och en omgång vinbär enligt #24 och de jäste fint, sen tappade jag om båda satserna i varsin hink med lock och ställde undan. Nu när jag kollade dem så är båda nästan lika söta som likör. Jo de har jäst, men bara lite och nu har jäsningen avstannat helt. Kan jag bara tillsätta mer jäst? Eller har ni något annat tips?

/Désirée

Zabbio
0

Det borde gå att tillsätta mer jäst.. fågan är ju varför de avstannat?

[Aquelegia]
2

Ethanol tror jag det är som kan uppstå vid hembryggning och man bör då kassera vinet. Det man får ont i magen utav.

Anterrabae
1

Dessan, jag tror också att du kan tillsätta mer jäst. Men tycker också det är konstigt att de stannat. Temperaturskillnad? Bröd kan ju stanna om det är för ojämn temp..

//Ida

Zabbio
0

#33 Tack för tipset :) Nu va dt inte smärtsat ont i magen utan  bara att den blev orolig/lös :)

Sehvrin
2

#33 Etanol är den typ av alkohol som vi kallar "alkohol". Metanol är den typen av alkohol som kan uppkomma som man ska akta sig för.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus