Blåbär
Nu börjar det bli dags att plocka blåbär. Har ni hittat några i skogarna eller har de regnat bort för er?
Har själv inte varit ute och plockat ännu, men jag ska ta och göra ett ryck snart nog. Hoppas det finns några kvar bara därute. 
Ska också kika efter blåbär, men det gäller ju att jag hinner före våra voffar och björnen 
/Désirée
# 1 Ja då blir det till att skynda sig kan jag tro 
Plocka blåbär med vovven med går inte :) Då får vi inga. Behöver dock inte gå så långt, vi har hela tomten full, och det DIGNAR av dem i år. Synd att de är så svåra att se bara! De amerikanska blåbären ha vi också massor av i år, de är lättare att plocka och se. Ska försöka få till bär så jag kan frysa in i år. Brukar inte vara så bra på det dock. Mycket nyttigheter i dessa blå skatter!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Visst är det! Älskar blåbär av många orsaker 
# 3 Vad är det för skillnad på amerikanska blåbär?
De är större. gissar jag
Större, ja. Och vita inuti. Något sötare samt att buskarna blir dryga halvmetern, och kräver både han- och honbuske för att det ska bli bär! ;) De ger massor med bär!
//Ida
Vita inuti, det hade jag ingen aning om som Hasse Alfredsson sa.
De ser lite roliga ut, men är sjukt goda! :D
//Ida
Aha, det hade jag aldrig hört talas om. Men nu vet jag 
Jag har sett massvis med blåbär ute på praktiken. Men när jag är där har jag inte riktigt tid att plocka. Ska ge mig ut i skogen antingen den här helgen eller nästa och plocka så jag kan fylla frysen med bär och kanske baka blåbärsbullar i år igen.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Åh, blåbär är det bästa som finns! Jag har plockat änsålänge 2 liter, vilket räcker till 2 pajer
Detta plockade jag dock för hand så det tar lång tid då, ska köpa mig ett par bärplockare istället, något ni rekomenderar? Vi hade sådana innan och man fick ihop ca. 10 liter på några timmar då, fast sen får man ju sitta och rensa bären några timmar på kvällen också…
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Bärplockare till blåbär? Är inte risken stor att det blir mos då? Funkar det gillar jag tanken
//Ida
#12 Nej det blir inte mos av bären. Däremot får du med fler blad och behöver rensa en del efteråt 
I år har jag för första gången velat plocka blåbär men grannarna har hos mor har konstaterat samma, att blåbären är putsväck i år